græske ø-hav
Fra : ~coolio~

Dato : 23-06-02 08:43

Hej

er der nogen der kan hjælpe os lidt på vej - vi (par på 30 &29 år) vil gerne
til det græske i starten af august, vi havde forestillet os 14 dage, evt.
med en uge på en ø, og så en uge på en anden. Er der nogen der har gode
erfaringer med nogle øér, det skal ikke være kreata,rhodos og kos. Gerne en
lille ø, uden det store natteliv - men alligevel med lidt liv ?!? Det lyder
lidt vanskeligt, vi snakkede med Apollo - og kan foreslog 3 kombinationer:
Naxos - Santorini,
Ægina - Poras eller
Syros - Naxos

er der nogen der kender noget til disse øer - eller har andre alternativer??

Søren
**min email er ikke rigtig - gider ikke alt det spam - sorry**

Fra : Henrik S.

Dato : 23-06-02 13:15

Hejsa.

Jeg har været på en del græske øer de sidste par år.

Hvis øen skal være fredelig, så vælge en ø UDEN international
lufthavn.

Der kan også være arkæologiske interesser på nogle øer (ironisk nok
Asklepion på Kos!).

Af de øer iI nævner har jeg været på Paros, Naxos og Ægina.

Ægina ligger tæt på Athen - dvs. megen charter (der er barer der
kalder sig "Systembolaget" ;-(( ). Men rar hvis det skal være en
billig rejse.

Naxos er utrolig charmerende og kan på det kraftigste anbefales. Selv
i højsæsonen er der koner ved færgen der står med skilte for at leje
værelser ud. Også små byer. Lej gerne en scooter og se øen, incl de to
"Kouros"

Paros er lidt kedeligere.

Mykenos er dyrere, turistet men med speciel charme.

Mit råd til et par der IKKE går efter at score/disco/druk er Naxos.

Iøvrigt har jeg hørt meget godt om Santorini (trods lufthavn), men
også om Amorgos.

Husk at læse Politikens guide til det græske øhav. Den er god

God tur.

Henrik

Fra : Martin Liversage

Dato : 08-07-02 16:09

"Henrik S." <Henrik_Soderman@online.pol.dk> wrote in message
> [...]
> i højsæsonen er der koner ved færgen der står med skilte for at leje
> værelser ud. Også små byer. Lej gerne en scooter og se øen, incl de to

Jeg kan også anbefale Naxos. Den er ikke så overrendt fordi øen ikke har en
international lufthavn, men det betyder også at turen derud er mere
besværlig. En charterrejse vil typisk foregå over Santorini og herfra er der
ca. 4 timers sejltur. Desværre anvender charterselskaberne ofte mindre,
overlæssede færger og i blæsevejr vil der være mange søsyge ombord. Om det
betyder noget for jer ved jeg ikke, men har man børn med er det en god idé
at forberede sig med brækposer osv. Fra Athen går den "officielle" færge som
er af en helt anden kaliber så selv om jeg ikke har prøvet turen tror jeg at
den er langt mere behagelig.

God tur.

--
Martin

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 23-06-02 16:44

~coolio~ påstod i dk.fritid.rejse at:

>er der nogen der kender noget til disse øer - eller har andre alternativer??

Jeg blev sidste år anbefalet Chios da jeg stillede nogenlunde samme
spørgsmål. Det var endda bedre end vi havde fået beskrevet.
Vi skal afsted igen i år, denne gang til den nordlige del af øen
(syd-øst sidst, lidt syd for Agia Fotini). Lej en scooter og kør op i
de fantastiske bjerge (lyt efter gedernes klokker, så I ikke bliver
overraskede når de pludselig står på vejen) eller ned til strandene,
hvor der i august - trods grækernes ferietid - ikke er et øje på mange
af dem.
Chios By er der gang i og der er børnefamilier i Karfas. Vi valgte
bevidst at undgå disse steder- det er nemmere at opsøge dem, hvis man
vil være der lidt, end at blive fri for det.

Der er lidt mere om Chios her:
<http://www.mytravel.dk/default.asp?page=http%3A%2F%2Fwww.mytravel.dk%2Fresort%2FASP%2Fresort.asp%3Frescd%3DCHI%26destcd%3DJKH>

Jeg gætter på at en uge på Chios kan kombineres med en uge på Lesbos,
for de ligger lige ved siden af hinanden og den ugentlige afgang fra
Chios til CPH lander også på Lesbos.

--
"There are two kinds of balls in this world.
There are the big brave balls and then

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 23-06-02 22:21

Hej

"~coolio~" <fnis@solmail.dk> wrote:

>er der nogen der kender noget til disse øer - eller har andre alternativer??

Vel, nu skriver du jo "øer" - men hvad med nogle dage i Athen ? - Netop
Apollo rejser laver en masse kombinationsrejser.

Jeg/vi har også været på en del Græske øer, men for et par år siden var
vi på en kombinationsrejse med een uge i Athen og een uge på øen Poros
(ikke at forveksle med Paros) og det er nok en af de bedste ferier vi
til nu har haft i GR, - I behøver ikke at være en hel uge i Athen, det
kan næsten kombineres som i selv har lyst, resten af tiden så på Poros.

Poros en en _meget_ lille ø, som ligger ud for pellepones, og der findes
ingen lufthavn, man sejler dertil med flyvebåd, ca. 1 time fra Piræus,
der er utroligt smukt og grønt (i modsætning til mange andre øer som
oftest er "afbrændt" af solen) den er ikke overrendt af turister, og der
er endnu billigt, og så en ting som jeg personligt sætter stor pris på,
det stormer ikke ! På mange Græske øer blæser det altid, hvilket
jeg ikke kan fordrage.

Kig i Apollo's katalog, der er Poros beskrevet, eller kig på:
www.poros.dk

--
M.v.h. Ole®

Fra : Sven Asle

Dato : 25-06-02 17:33

"~coolio~" <fnis@solmail.dk> skrev i melding
> [...]
> Ægina - Poras eller
> Syros - Naxos
>
> er der nogen der kender noget til disse øer - eller har andre

Mye informasjon om en del øyer på denne siden
http://www.islandstrolling.com/ .

SA.

Fra : ~coolio~

Dato : 25-06-02 21:08

hej alle

tusind tak for jeres svar, fedt med nogle erfaringer som man kan bruge

[snip]