Overtrædelse af markedsføringsloven
Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 22:30

Hej igen...

Webhosting A/S gør følgende:

Har en Tip En Ven funktion på deres hjemmeside, denne funktion sender
uopfordret reklame til en given e-mail adresse, dette er i strid med MFL
så vidt jeg ved?!

De skrive misvisende informatione i news grupperne om dres produkter som
gør dem bedre end konkurrenternes uden i virkeligheden at være det.
Dette er ikke bare noget jeg skønner, men er ud fra de facts han selv
ligger på bordet.

Det samme gør sig gældende på deres hjemmeside. Det er jo at villede
forbrugeren.

Kan vi både som forbrugere og konkurrenter ikke gøre noget for at stoppe
dette vanvid?

Det skader hele IT branchen at denne ene udbyder får forbrugerne til at
tror et og de så får noget andet.

--
med venlig hilsen
René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 23:13

On 22.06.2002 23:30, in article 3D14EC68.9030006@schultzconsult.com,
"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote:

> Har en Tip En Ven funktion på deres hjemmeside, denne funktion sender
> uopfordret reklame til en given e-mail adresse, dette er i strid med MFL
> så vidt jeg ved?!

Det er kun uopfordrede personlige og telefoniske henvendelser, der er
ulovlige, jf. forbrugeraftaleloven § 2.

> [...]
> gør dem bedre end konkurrenternes uden i virkeligheden at være det.
> Dette er ikke bare noget jeg skønner, men er ud fra de facts han selv

Du skal nok være lidt mere konkret.

> Det samme gør sig gældende på deres hjemmeside. Det er jo at villede
> forbrugeren.

Umiddelbart ser de ikke ud til at henvende sig mest til forbrugere, men
derfor skal det jo være rigtigt hvad de skriver alligevel. Hvad er det, der
er så misvisende?

> Kan vi både som forbrugere og konkurrenter ikke gøre noget for at stoppe
> dette vanvid?

Som konkurrent kan du stoppe ham ved at tilbyde et bedre produkt til en
billigere pris

/kristian

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-06-02 23:28

On Sun, 23 Jun 2002 00:13:25 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Det er kun uopfordrede personlige og telefoniske henvendelser, der er
>ulovlige, jf. forbrugeraftaleloven § 2.

Og så sandelig også e-mails, jf. MFL §6a.

Kig bl.a. på http://www.net-tjek.dk/ehandel/erhverv/email.htm , der
også kommer ind på emnet at bruge forbrugere som mellemled.

--
- Peter Brodersen

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 23:26

jf. http://www.net-tjek.dk/ehandel/erhverv/email.htm er det ikke lovligt

> Du skal nok være lidt mere konkret.
Okay, her kommer det konkret:
På siden http://www.webhosting.dk/rackserver.php står der følgende
"WebHosting A/S tilbyder dig at få din egen server, direkte på DIX i
Lyngby" Dette kan ikke lade sig gøre og de har deres servere stående på
eget netværk som er tilsluttet gennem en anden linie føre. Dermed er det
det rene løjn der står på ders side. De er ikke mere på DIX end alle
andre udbydere, end ikke TDC og andre er ret meget tættere på.

> Umiddelbart ser de ikke ud til at henvende sig mest til forbrugere, men
> derfor skal det jo være rigtigt hvad de skriver alligevel. Hvad er det, der
> er så misvisende?

Ovenståend information.

> Som konkurrent kan du stoppe ham ved at tilbyde et bedre produkt til en
> billigere pris

Ja, det gør vi også alt hvad vi kan for, du skal dog ikke regne med at
finde noget på vores hjemmeside om, da det først kommer på vores side
med detnye design.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 13:07

Kristian Storgaard skrev:

>Det er kun uopfordrede personlige og telefoniske henvendelser, der er
>ulovlige, jf. forbrugeraftaleloven § 2.

Hvad? Læs markedsføringsloven § 6a.

Og man kan hverken omgå den eller forbrugeraftaleloven ved at
benytte stråmænd (jf. en artikel fra forbrugerombudsmanden som
jeg ikke lige kan finde). Der er en henvisning til ham her:

   http://www.dmklubben.dk/email-regler.html

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-02 08:40

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Og man kan hverken omgå den eller forbrugeraftaleloven ved at
> benytte stråmænd (jf. en artikel fra forbrugerombudsmanden som
> jeg ikke lige kan finde). Der er en henvisning til ham her:

Jeg kan heller ikke lige finde forbrugerombudsmandens konkrete side, men
henvisningen er korrekt. Det er nemlig hans opfattelse, at tip en ven må
formodes at stride mod MFL. Men indtil videre står sagen der, der er ikke
kommet nogle afgørelser på det endnu (SVJV).
Men det er da et kraftigt vink med en vognstang må man sige. Tilsyneladende
er vinket bare ikke blevet opfanget af så mange, for tip en ven-funktioner
er stadig meget almindelige.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-02 11:54

Per Christoffersen skrev:

>formodes at stride mod MFL. Men indtil videre står sagen der, der er ikke
>kommet nogle afgørelser på det endnu (SVJV).

Sikkert. Men loven er jo gennemhullet hvis man må bruge stråmænd.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-02 12:30

> Sikkert. Men loven er jo gennemhullet hvis man må bruge stråmænd.

Ja. Det er jo også det det FOM reagerer på.
Men han alene kan formodentlig ikke dæmme op for det, så en klarhed i
praksis ville være dejligt (altså hvis den følger FOM...)

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-06-02 22:41

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev:

> Det skader hele IT branchen at denne ene udbyder får forbrugerne
> til at tror et og de så får noget andet.

Dine handelsbetingelser på hjemmesiden indeholder flere forkerte og
ugyldige krav.

Bla. dit krav om returnummer er uyldigt ligesom dit krav om reklamation
senest efter 5 dage er ugyldigt.

Derudover er der minimum 2 års lovpligtig reklamationsret.

Dette bare en venlig opfordring til at få rettet
uhensigstmæssighederne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 23:25

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> senest efter 5 dage er ugyldigt.
>
> Derudover er der minimum 2 års lovpligtig reklamationsret.
>
> Dette bare en venlig opfordring til at få rettet

Lidt flovt... Men siden skal alligevel ned i aften... Da vi skal have
lagt nyt design og ligende op, i og i den forbindelse er der også helt
nye handelsbetingelse som overholder alle reglerne.

Jeg piller bare siden ned nu. Men ja det er ikke særligt heldigt...

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-06-02 23:36

> [...]

> have lagt nyt design og ligende op, i og i den forbindelse er der
> også helt nye handelsbetingelse som overholder alle reglerne.

Det lyder da rigtigt fint. Hvis der skulle være evt. tvivlsspørgsmål så
spørg endelig her i gruppen, så er jeg sikker på, at der er folk klar
med venlig hjælp.

Der er iøvrigt også en vejledning på
http://www.net-tjek.dk/ehandel/menu/hmenu2.htm

> Jeg piller bare siden ned nu. Men ja det er ikke særligt
> heldigt...

Det er jo det når man, formentligt med rette, kritiserer andre for
overtrædelse af Markedsføringsloven, så er det en god ide at have sit
på det tørre.

Men hvis ret skal være ret, så er dine betingelser ikke hverken værre
eller bedre end en del af de butikker, der er på nettet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-02 00:17

Morten Bjergstrøm wrote:
> Det lyder da rigtigt fint. Hvis der skulle være evt. tvivlsspørgsmål så
> spørg endelig her i gruppen, så er jeg sikker på, at der er folk klar
> med venlig hjælp.

Jeg kan da poste handelsbetingelserne her inden, så kan i jo se hvad i
siger til dem.

> [...]
>
> Men hvis ret skal være ret, så er dine betingelser ikke hverken værre
> eller bedre end en del af de butikker, der er på nettet.

Ja, der er mange der ikke overholder ret mange af reglerne, men alle der
har købt hos os har handlet under vores nye betingelser, da disse kunder
ikke har handlet via vores website.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 00:28

On 24.06.2002 1:17, in article 3D165701.3090000@schultzconsult.com, "Schultz
> [...]

> Ja, der er mange der ikke overholder ret mange af reglerne, men alle der
> har købt hos os har handlet under vores nye betingelser, da disse kunder

Ja for du er jo ikke hævet over loven, så selvfølgelig har de handlet efter
lovlige betingelser

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-06-02 10:28

Scripsit "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com>

> Jeg kan da poste handelsbetingelserne her inden, så kan i jo se hvad i
> siger til dem.

Schultz - er det ikke dem der udgiver love på papir? De må da have
hære af jurister siddende "indenbords" der kan tage sig af den slags.

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 10:46

On 24.06.2002 11:28, in article yahr8ixyqiv.fsf@pc-043.diku.dk, "Henning
Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> Schultz - er det ikke dem der udgiver love på papir? De må da have
> hære af jurister siddende "indenbords" der kan tage sig af den slags.

Det er vist ikke helt den samme Schultz...

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-02 14:53

Kristian Storgaard wrote:
> Det er vist ikke helt den samme Schultz...

Helt korrekt, vi har intet med hinanden at gøre pt.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-06-02 10:42

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Schultz - er det ikke dem der udgiver love på papir? De må da have
> hære af jurister siddende "indenbords" der kan tage sig af den
> slags.

Der er et andet firma end Renés

http://www.schultz.dk er det firma du tænker på.

--