motorOlie
Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 22-06-02 22:12

Efter jeg har læst et lidt om Motor olie har jeg erfaret at olie ikke bare
er olie.
Det vil være større slid på motor med en billig olie end med en dyr.
Motorcykel olie har nogle andre tilsætninges stoffer end normal bil olie.
Formålet med tilsætnings stofferne er at få våd koblinge til at fungere
ordenlig. Udover det er olie til motorcykeler G4 godkendt, G4 står for at
olien kan holde olie filmen under meget høj tryk eller sage med andre orden
olien er godtkendt til bruge i gearkasser.

Søren

Fra: "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com>
Emne: Re: Motorolie
Dato: 9. juni 2002 15:31

"nam_nam" <nam_nam.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Den gamle Yamaha skal have en ny gang olie. (Langt fra den sidste...)
>
> Kan jeg ikke lige så godt bruge en almindelig olie som jeg også hælder
> på bilen, når jeg altså lige tager hensyn til den rette viskositet?
>
> Jeg mener er olie ikke olie, eller er motorolie til motorcykler speciel
> på nogle områder?

Jeg har brugt "almindelige" olier til alle mine motorcykler i over 10 år. De
er ofte bedre end motorcykelolier, og ihvertfald billigere.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-06-02 10:04

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
orden
> olien er godtkendt til bruge i gearkasser.

Oh my God! Du aner ikke hvad du har startet nu!

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-06-02 12:57

> [...]
orden
> olien er godtkendt til bruge i gearkasser.

Ha, ha, ha, ja - det ER lidt af et religionsspørgsmål!
Hvis du baserer dine udtalelser på noget du har læst, bør du angive kilder,
så man har mulighed for at vurdere og vægte dit indlæg. Det ville være
enormt gavnligt for debatten om du også kunne referere til en test der
faktisk påviser en mc olie der er bedre end en bil-olie.
Der er også noget med definitionerne, for nogle "bil-olier" er samtidig
"mc-olier", og nogle motorcykelproducenter anbefaler bil-olie til deres
motorcykler. Derfor: Hvad forstår du ved "bil-olie" og "mc-olie"? Og på et
eller andet tidspunkt vil jeg nok også spørge dig om du kan forklare hvordan
det kan være at jeg aldrig har haft en kobling der gled, eller hvorfor både
mine koblinger og gearkasser holder fremragende, når jeg nu kører på
bil-olie?

Rittig

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 02-07-02 11:40

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3d15b84c$0$71621$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
både
> mine koblinger og gearkasser holder fremragende, når jeg nu kører på

Hej Claus.

Jeg har på min DT-250'er i 5 år også brugt standard bil-olie uden problemer
- hvad jeg nu lige havde på lager af en f.eks. 15W40.

Nu har jeg købt en XJ600, og er af Jens jacob Bager på nettet blevet
anbefalet følgende "Duckhams Hypergrade 15W40 eller 15W50 er en mægtig god
olie på den. Fås i Bilka."

Har du andre forslag til, hvad jeg skal bruge til min XJ600 ?

Hvad bruger du selv af olie type/fabrikat ?

Hilsen
Bo Stilling Christiansen
XJ600, DT250MX
(fjern de to dyr i e-mail adressen)

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-07-02 19:31

> [...]
>
> Nu har jeg købt en XJ600, og er af Jens jacob Bager på nettet blevet
> anbefalet følgende "Duckhams Hypergrade 15W40 eller 15W50 er en mægtig god

Jeg kender ikke olien, men jeg stoler på at Jens Jacob Bager anbefaler
fornuftigt, så den ville jeg bruge med sindsro.

> Har du andre forslag til, hvad jeg skal bruge til min XJ600 ?

Næh, for der er jo masser at vælge imellem i de større varehuse.

> Hvad bruger du selv af olie type/fabrikat ?

Jeg har kørt meget på Agip Formula FF (tidligere Sint 2000), og den kan jeg
godt anbefale. Knap 200 kr. for 4 liter. For "sjov" har jeg brugt noget af
Harald Nyborgs billigste til motocross cyklen gennem 5 olieskift nu (Jeg
tror det hedder Rally Collection), men det kan jeg vist ikke anbefale.
Koblingen virker som den plejer, men det ser ud som om der er flere
metal-rester i olien end der plejer at være med min Agip.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 04-07-02 15:47

> problemer

> Jeg kender ikke olien, men jeg stoler på at Jens Jacob Bager anbefaler
> fornuftigt, så den ville jeg bruge med sindsro.

Yep, Duckhams Hypergrade 15W50 har jeg også kørt masser af kilometer med i
min XS500. Fortrinlig olie til prisen!

> [...]
> Koblingen virker som den plejer, men det ser ud som om der er flere
> metal-rester i olien end der plejer at være med min Agip.

Men det er da godt! Så er Rally Collection olien jo meget bedre til at rense
metalspåner ud af din motor end Agip...

Asger
ZX-10 (med BelRay)

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-07-02 16:34

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er da godt! Så er Rally Collection olien jo meget bedre til at
rense
> metalspåner ud af din motor end Agip...

Øh, hæ hæ...
Sådan kan man måske også udlægge det.

Rittig

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 03-07-02 21:12

Hej

Jeg kan godt forstå at du er lidt mistænksom ved at du aldrig har haft
problemer. Men efter min mening er der ingen grund til at tage chancer med
olie
Et af de steder du kan læse mere om Olie er på Hjemme siden
http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

Mvh Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-07-02 17:08

> Jeg kan godt forstå at du er lidt mistænksom ved at du aldrig har haft
> problemer. Men efter min mening er der ingen grund til at tage chancer med
> olie

Nu bliver du nok nødt til at definere "tage chancer". Den Agip delsyntetiske
"bil-olie" Formula LL plus (en API SJ) som jeg bruger til mine motorcykler,
anbefales i italien af flere mærker til deres cykler, ligesom visse Elf
olier anbefales i Frankrig til nogle mærker. Steen Gruby nævnte at Ducati
anbefaler Castrol ... var det GTX3? til hans, det er heller ikke en
"MC-olie".
Jeg prøver jo bare at gøre opmærksom på at der har været publiceret tests
som påpeger at mc-olier generelt er ret dyre, og man ofte får en ret ringe
olie i forhold til tilsvarende prisklasser bil-olier. Det jeg prøver at
henlede opmærksomheden på, er at man ikke ukritisk skal tro at man satser på
"det sikre" ved at køre på en olie der forhandles ved en MC forhandler, der
er også den mulighed at det er en (og nu stiller jeg sagen lidt på spidsen)
billig lorteolie man hælder på sin motorcykel, blot fordi man _vil_ have en
"mc-olie".

Jeg er ikke sikker, men i min halvdårlige hukommelse foresvæver det mig at
Honda i Italien anbefaler Agip, og i Frankrig anbefaler Elf. Man kan også
købe Honda-olie, men den er så vidt jeg ved ikke ret konkurrencedygtig mht.
pris - mon Hondaer kører bedre på Honda-olie?

> Et af de steder du kan læse mere om Olie er på Hjemme siden
> http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

Fin lille populistisk artikel at komme igang på, men ikke ret grundig - det
findes bedre.

Jeg vil dog lige kommentere:

"Som tidligere omtalt er man nået til SK pa API-skalaen. Man kunne så tro,
at det er en god ide at bruge olier med de nyeste betegnelser, men såvel
MC-fabrikker som Kawasaki og Yamaha som oliefirmaer som Motorex fraråder
brugen af olier med SH, SJ og SK specifikationerne i motorcykler med
vådkobling og fælles smøring af motor og gearkasse. Hvad angår forebyggelse
af normalt slid, er disse typer olier ganske glimrende, men de er tynde og
meget glatte, og det kan få koblingen til at glide og skabe unormalt slid
(pitting) på tandhjulene i transmissionssystemet."

1. Det er nu meget sjældent gearkassen på en motorcykel der slides op først!
Så det ville jeg ikke gå i panik over.
2. "Pitting" kunne i denne sammenhæng opfattes som synonymt med "unormalt
slid". Det er ikke tilfældet. Pitting forekommer som regel på gamle slidte
gearkasser.
3. Jeg tror det vil være ret let at finde en SH, SJ eller SK
motorcykel-olie, og jeg kunne ikke drømme om at hælde noget ringere end SJ
på mine motorcykler.
4. Styr på definitionerne. Er en '85 Harley Davidson Sportster en
motorcykel? (Okay, den bad jeg om). Selvom den ikke er gammel, så er der
alligevel så meget veteran over den, at den kører på en single grade SAE 50
olie! Bevares, hæld en 5w50 på den motor, så dør den ret hurtigt.
5. Jeg har kørt motorløb i mange år med forskellige bil-olier i SJ klassen,
og har aldrig oplevet at min kobling gled, faktisk plejer mine koblinger at
holde ret godt, den jeg kører motocross med nu, er 4 år gammel! (Det er
meget på en motocross racer).

"Det er også værd at bemærke, at ingen japansk fabrik anbefaler olier med et
viskositetstal lavere end 10W. For dem, der vil have olien hurtigst muligt
frem til smørestederne efter start af motoren, findes der dog MC-olier af
typen 5W/50. Om man vil bruge dem, uden at de er anbefalet af MC-fabrikken,
er helt op til en selv. "

Er det ikke lidt lusket? Siger han ikke sådan lidt firkantet gengivet: "Brug
mc-olie, for det anbefaler fabrikken. Brug ikke bil-olie. Fabrikken
anbefaler ikke under 10W. Du kan bruge mc-olie på 5W." ? Er det ikke lidt
dobbeltmoralsk?
Jeg ville da fx. lige nævne, at på en 2-takter skader det næppe noget at
bruge 5W olie, for den skal ikke holde et olietryk, mens det er på en
4-takter man skal være opmærksom på om den kan holde det nødvendige
olietryk.

Prøv at læse her: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Der er sikkert masser af olietests tilgængelige derude, så hvorfor ikke
basere sit valg på fakta, istedet for som Kærlyt foreslår: "en snak med
andre kørere af den samme maskine angive, hvilke olietyper der kan være
interessante."

Rittig
(Det er OK at blive snydt. Men det er træls at blive snydt, når man tror man
vælger den dyre, gode løsning, men faktisk bare betaler dobbelt for den
ringe.)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 04-07-02 18:17

- snip -

> [...]

spidsen)
> billig lorteolie man hælder på sin motorcykel, blot fordi man _vil_ have

- snip -

Ok, du siger lidt på spidsen, Rittig, jeg ved det godt, men alligevel..

Jeg bruger (som du sikkert husker fra vores sidste diskussion omkring dette
Belray EXS, en 5W60 olie specielt beregnet på motorcykler.

Tror du firmaer som Belray har råd til/tør at komme med en så kontroversiel
udmelding at deres olie er specielt godt designet til MC'er, uden at have
noget som helst at bakke det op med? ..de forventer da at konkurrerende
firmaer med det samme undersøger om det vitterlig er en bedre MC-olie end
deres eget mærke. Det ville da være dødsstødet for et firma som
markedsmæssigt satser så meget på motorcykelområdet, at få det stempel, at
det reelt er en 'lorteolie' som er dårligere olie end den gængse fra
brugsen.

Min personlige erfaring med en fedtende kobling på min FJ1200, ved brug af
Mobil One 5W-30, var selvfølgelig også en årsag til skiftet til Belray
(..som i øvrigt fik min kobling til at virke igen). Det kan selvfølgelig
være viscositeten, som ikke var den anbefalede, det ved jeg ikke, jeg ønsker
blot ikke at eksperimentere med min nuværende cykel.

Den samme Mobil One kørte i øvrigt udmærket på min gamle CB750F, så det er
ikke et entydigt 'no no'. Til cykler hvor koblingen ikke har det så hårdt
(læs: ikke så mange heste, grov generalisering, jeg ved), kan billig bilolie
garanteret godt bruges.

mvh
Kenneth
R1 (..hvor der ikke bliver sparet på olien, thi det er et dumt sted at spare

PS. Det er mit første og sikkert sidste indlæg i denne diskussion, da samme
emne for ikke lang tid siden, udviklede sig til en religionskrig der ikke
førte nogen vegne.

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 04-07-02 19:26

In article <ag1vqe$qff$1@tux.netsite.dk>, Kenneth Sørensen wrote:
> Tror du firmaer som Belray har råd til/tør at komme med en så kontroversiel
> udmelding at deres olie er specielt godt designet til MC'er, uden at have
> noget som helst at bakke det op med?

Ja. Det kaldes 'markedsfoering'.

--
Soren

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 04-07-02 22:44

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> wrote in message

> Ja. Det kaldes 'markedsfoering'.

godt snippet...

Kenneth

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-07-02 23:18

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det kaldes 'markedsfoering'.

Lige precis!
Ser du aldrig reklamer på tv? De lover da lystigt masser af ting som selv
jeg kan gennemskue at de ikke kan holde.
Kildekritik er ikke nogen dårlig ting, og når kilden er en sælger af en
bestemt type produkt, så bør man være kritisk - måske endda skeptisk.

Rittig

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 04-07-02 23:29

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> Kildekritik er ikke nogen dårlig ting, og når kilden er en sælger af en
> bestemt type produkt, så bør man være kritisk - måske endda skeptisk.

snippet ud af kontekst..

Jeg giver op....

Kenneth
R1

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-07-02 15:23

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> snippet ud af kontekst..
> Jeg giver op....

Øh? Her hægtede du mig lige af. Hvilken del af konteksten er det der ikke
kan snippes uden at ødelægge budskabet?

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-07-02 23:21

> Jeg bruger (som du sikkert husker fra vores sidste diskussion omkring
dette
> Belray EXS, en 5W60 olie specielt beregnet på motorcykler.

Jamen hov?!? Så bruger du jo en af de olier som Kærlyt nævner du IKKE bør
bruge (5w) - den er tyndere end den der anbefales til din motorcykel, og
derfor KAN du risikere at motorcyklen ikke altid kan holde det fornødne
olietryk.
I praksis er det næppe et problem, og hvis din olielampe er en olieTRYKS
lampe, så er det let at se om du har et problem. Visse japanere har en
olieSTANDS lampe istedet.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-02 11:40

Claus Rittig wrote:

> Visse japanere har en olieSTANDS lampe istedet.

På Yamahaer er det vist mest normalt med oliestandslamper så vidt jeg
husker fra min Haynes :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-07-02 15:24

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> På Yamahaer er det vist mest normalt med oliestandslamper så vidt jeg
> husker fra min Haynes :-/

Ja, men jeg ved ikke lige hvad det er på en R1.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 04-07-02 22:03

> [...]
mht.
> pris - mon Hondaer kører bedre på Honda-olie?

Lyder såmænd meget sandsynligt. Såvel MC producenterne som oliefirmaerne
skal _først_og_fremmest_ tjene penge! De driver en forretning der skal give
overskud, ellers er det slut!
I mange brancher ser man partnerskaber, og det ville ikke undre mig hvis
Honda France har et partnerskab eller en ekslusivaftale med Elf, og Honda
Italia med Agip. Alle store olieselskaber laver gode olier og de plejer
deres "brands" ved dels at lave kvalitet, dels ved markedsføring. Og hvis
Honda France ved at Elf laver en god olie der lever op til de krav Honda
fabrikken stiller, og Honda iøvrigt opnår fordele ved at anbefale Elf er der
intet i vejen for at de kan aftale at anbefale Elf. Det er pure business.
Iøvrigt er "Honda-olie" næppe produceret at Honda selv, snarere af et eller
andet asiatisk olieselskab som Honda ejer det hele eller dele af.

Hvis man ellers køber en olie der overholder fabrikkens specifikationer er
det ikke olievalget der tager livet af ens MC. Det er snarere længden af
skifteintervallerne, og om man husker at der også skal skiftes filter af og
til.

På min gamle XS500 kørte jeg i lang tid på 10W40 Texaco Ursa Super LA, af
den simple grund at det var billigt da jeg fik det af min far der hældte det
på familiens Toyota bilpark, hhv. en Land-Cruiser med en 4,0 diesel motor
(der nu har kørt 450 kkm) og en Corolla 1,6 benzin (med 320 kkm på uret).
Mig bekendt er Texaco olie hverken anbefalet af Toyota eller Yamaha, men
såvel Toyota'erne som Yamaha'en er kørende endnu.

Asger
ZX-10 (Der både har kørt på Motul, BelRay og Shell olie uden problemer)

Fra : Gundersen

Dato : 02-07-02 12:23

Hejsa

Da jeg igår var nede ved Rydbergs Mc, spurgte jeg ham om det med Olie....

Han sagde at den "generelle" bilolie indeholder nogle stoffer der "kan"
have indflydelse på Motorcyklers koblinger.....

Jeg fik noget olie på dyret (Motorrex eller sådan). Det var ik dyre end
bil olie, så jeg var da godt tilfreds.

Men der er jo ikke 2 olier der er 100% ens, og det er nok kun nogle få der kan skade koblingen.

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-07-02 19:25

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg igår var nede ved Rydbergs Mc, spurgte jeg ham om det med Olie....
> Han sagde at den "generelle" bilolie indeholder nogle stoffer der "kan"
> have indflydelse på Motorcyklers koblinger.....

Det er precis det jeg mener!
Du viderebringer noget du har _hørt_ men du angiver da kilde (tak!), og så
kan man jo selv vurdere om man synes en ret vag udtalelse fra en som lever
af bl.a. at sælge MC olie er det grundlag man skal basere sit olievalg på.

Jeg har brugt mindst 10 forskellige "bil" olier til motorcykler med hårdt
belastede koblinger, men jeg har åbenbart ikke brugt den der "generelle"
bilolie som "kan" påvirke koblinger.

> Jeg fik noget olie på dyret (Motorrex eller sådan). Det var ik dyre end
> bil olie, så jeg var da godt tilfreds.

Er du nu sikker på det? Tjek lige API ratingen på din Motorex og gå så en
tur i Bilka og find en mærkevare med samme API-rating. Har du ikke betalt
for meget? Mit gæt vil være at du har betalt ca. dobbelt så meget som olien
er værd, for jeg ved fra pålidelig kilde at motorcykelforhandlere oftest har
en avanceprocent der ligger voldsomt over Bilka's, og deres indkøb (og
mængde-rabatter) er i en noget mindre størrelsesorden end Bilka's.

> Men der er jo ikke 2 olier der er 100% ens, og det er nok kun nogle få der
kan skade koblingen.

Jeg snakkede med en ansat i et oliefirma, han mente at alle olier med
friktionsnedsættende additiver er mærket med det. Undgå dem.

Rittig

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 11-07-02 14:19

> [...]

> belastede koblinger, men jeg har åbenbart ikke brugt den der "generelle"

Hmm den olie jeg har haft flest problemer med er Belray 10w40 på min GSX1100
den fik koblingen til at glide lidt, indtil motoren ver gennemvarm.
men det lærte da en at varme motoren godt op, før man gav den gas.

--
Jesper Hvalsøe
GS 750

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-07-02 17:31

> Jeg har brugt mindst 10 forskellige "bil" olier til motorcykler med hårdt
> belastede koblinger, men jeg har åbenbart ikke brugt den der "generelle"
> bilolie som "kan" påvirke koblinger.

Hvad siger du til den olie som Aldi sælger til kr. 14,95 pr. liter?
Den er lavet af Statoil og har betegnelsen SAE 15W-40 API-SG/CD.

Den burde vel være brugbar til ældre cykler?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-07-02 18:03

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger du til den olie som Aldi sælger til kr. 14,95 pr. liter?
> Den er lavet af Statoil og har betegnelsen SAE 15W-40 API-SG/CD.
>
> Den burde vel være brugbar til ældre cykler?

Tjae, hvis den ældre cykels instruktionsbog siger at olien som minimum skal
være mindre god end API-SG.
Hvis den ældre cykel har et stort olieforbrug ville jeg nok vælge en lidt
tykkere olie, fx. en 10W-50 eller 15W-50. Det kan nedsætte forbruget.

Asger
ZX-10

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-07-02 18:38

> Tjae, hvis den ældre cykels instruktionsbog siger at olien som minimum
skal
> være mindre god end API-SG.

Manualen til min cykel anbefaler en 20W40 SE olie, så det går vel fint?
Jeg regner ikke med at køre på det til daglig, men jeg tænkte mest på at
bruge det under vinteropbevaringen. Til daglig bruger jeg Shell Helix olie,
når det er på tilbud i Bilka osv. Det skulle være ok, efter hvad jeg kan
læse herinde.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-07-02 22:30

> [...]
olie,
> når det er på tilbud i Bilka osv. Det skulle være ok, efter hvad jeg kan

Umiddelbart ville jeg ikke have nogen skrupler, for så vidt heller ikke med
at bruge det til daglig. Det er ikke producenten der er væsentlig, derimod
API specifikationer og viskositetsindeks der er afgørende (OG naturligvis
skifteintervaller :).
Men hvilken gammel cykel snakker vi om?

Asger
ZX-10

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-07-02 23:58

> Men hvilken gammel cykel snakker vi om?

En Yamaha XS400 Seca fra '83.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 12-07-02 16:25

> En Yamaha XS400 Seca fra '83.

I dit sted ville jeg gladeligt køre på en SAE 15W-40 API-SG/CD olie til 15
kr. pr. liter. Uanset om den er lavet af Statoil, Shell, Agip eller
whatever, og uanset om den er fra Aldi, Bilka eller Harald Nyborg... 45 kr.
for et olieskift (+ filter), det er da til at forholde sig til!

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 11-07-02 23:58

> [...]
derimod
> API specifikationer og viskositetsindeks der er afgørende (OG

Findes der ikke en listing der viser kronologien for
API-opgraderingerne, således at man kan sammenligne sin aldrende models
behov ud fra hvad der var topen af poppen da den var ny?

--
Armand.

Fra : imko

Dato : 12-07-02 01:26