/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Larme Larme :-)
Fra : Rune \(Bandit600\)


Dato : 22-06-02 20:46


Så fik Banditten endelig et råberør på Det blev Vance & Hines komplet
system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000 o/min! plus
en vægt besparelse på ca. 5 kg
Og lyden...
DET er båre dæjli'

Venlig hilsen Rune (snart også med hyperpro bagdæmper)(www.hyperpro.com)
http://www.geocities.com/rromdal/

P.S. der skal nok komme billeder på hjemme siden, når jeg en gang kommer
hjem fra mc-ferie i Norge...



 
 
Gundersen (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Gundersen


Dato : 22-06-02 20:51

Hejsa

>Så fik Banditten endelig et råberør på [] Det blev Vance & Hines
komplet system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000
o/min! plus en vægt besparelse på ca. 5 kg


Tilykke med det!


>P.S. der skal nok komme billeder på hjemme siden, når jeg en gang
kommer hjem fra mc-ferie i Norge...


Godferie!


Mvh Emil



--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit


Kenneth S (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 22-06-02 20:58

>
> P.S. der skal nok komme billeder på hjemme siden, når jeg en gang kommer
> hjem fra mc-ferie i Norge...
>
>

Fede veje i norge, men pas på farten

Turen til Trondhjem er kanon, sorte snoede veje hele vejen (..så vidt jeg
husker, men man husker vist også bedst de gode ting)

God ferie



D@n Dethlefsen (22-06-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 22-06-02 23:05

> Så fik Banditten endelig et råberør på Det blev Vance & Hines komplet
> system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000 o/min!
plus
> en vægt besparelse på ca. 5 kg
> Og lyden...

> DET er båre dæjli'
>
Kan du ikke lige foreklare mig hvad der er dejligt ved et "råberør" ?

Jeg har de sidste 20 år haft mange forskellige MC`er, der iblandt en
GSXR1100 med et "råberør" (var der da jeg købte den), lyden var ikke fed i
mine ører bare høj. Den blev hurtigt skiftet ud med en BOS med lovlig lyd,
og den havde en fed dyb lyd, som man ikke generede andre med.
Min FZR1000exup blev monteret med en lovlig LeoVinci og fik sammen gode dybe
lyd.

De fleste slipon / komplette anlæg fåes alle i en lovlig udgave, men disse
er som regel 20-30% dyrer end "råbepotterne" desværre.....

--
mvh
Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar



Rune \(Bandit600\) (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600\)


Dato : 23-06-02 09:07

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d14f555$0$673$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Så fik Banditten endelig et råberør på Det blev Vance & Hines
komplet
> > system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000 o/min!
> plus
> > en vægt besparelse på ca. 5 kg
> > Og lyden...
>
> > DET er båre dæjli'
> >
> Kan du ikke lige foreklare mig hvad der er dejligt ved et "råberør" ?


Jeg ELSKER lyden af min Bandit med den nye udstødning, er det forklaring
nok?

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

> Jeg har de sidste 20 år haft mange forskellige MC`er, der iblandt en
> GSXR1100 med et "råberør" (var der da jeg købte den), lyden var ikke fed i
> mine ører bare høj. Den blev hurtigt skiftet ud med en BOS med lovlig lyd,
> og den havde en fed dyb lyd, som man ikke generede andre med.
> Min FZR1000exup blev monteret med en lovlig LeoVinci og fik sammen gode
dybe
> lyd.
>
> De fleste slipon / komplette anlæg fåes alle i en lovlig udgave, men disse
> er som regel 20-30% dyrer end "råbepotterne" desværre.....
>
> --
> mvh
> Dan
> (Ducati 748 + MZ TS250/2)
> www.dethlefsens.dk
> slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar
>
>



Steen Schmidt (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 22-06-02 22:43

> Så fik Banditten endelig et råberør på Det blev Vance & Hines komplet
> system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000 o/min!

Var den dysset og justeret korrekt inden?

> plus en vægt besparelse på ca. 5 kg

Dét er heller ikke svært med 200+ kg at slæbe på i forvejen

Mvh
Steen


Rune \(Bandit600\) (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600\)


Dato : 23-06-02 00:10



> > Så fik Banditten endelig et råberør på Det blev Vance & Hines
komplet
> > system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000 o/min!
>
> Var den dysset og justeret korrekt inden?

Jeps det var den til 79,9hk, og nu har den 84,7hk (standard 77hk)

> > plus en vægt besparelse på ca. 5 kg
>
> Dét er heller ikke svært med 200+ kg at slæbe på i forvejen

Det jo lige det! men det hjælper alt sammen



Steen Schmidt (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 23-06-02 10:32

> > Var den dysset og justeret korrekt inden?
>
> Jeps det var den til 79,9hk, og nu har den 84,7hk (standard 77hk)

Ok - 5 hk er da også pænt. Det skulle jo også helst give lidt, nu når det er
et komplet system.

Mvh
Steen


S.G (23-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 23-06-02 11:45

kun træk fra 6000 rpm?
min brors bandit og min rf600 (begge lavet i kaburatorerne af min onkel)
trækker lige kraftigt op til 9000rpm (så begynder jeg at lægge distance til
ham). Det har vi testet en del gange hvor vi fx ligger i 4 gear ved samme
fart og så drejer håndtagene samtidigt.
Anyway hans bandit har cirka 85HK på baghulet, og min rf600 87HK...
Bandittens effektkurve stiger kraftig helt nede fra 1500omdrejninger.. Der
er ingen huller nogen steder når du trækker den ud dernedefra.. Dvs det er
ikke noget med at "den begynder at trække ved xxxx rpm´s" faktist ret
utrroligt, men sandt.
Den har gået 45.000 med det, så det er ihvertfald ikke noget der skader.
Samtidig er han økonomi ret god, typisk 160-220km på 10 liter
Måske du skulle overveje en omdysning + wondertrick fra min onkel???

"Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d14d3df$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Så fik Banditten endelig et råberør på Det blev Vance & Hines komplet
> system, og det gav 8 dejlige hk, og godt træk allerede fra 6000 o/min!
plus
> en vægt besparelse på ca. 5 kg
> Og lyden...

> DET er båre dæjli'
>
> Venlig hilsen Rune (snart også med hyperpro bagdæmper)(www.hyperpro.com)
> http://www.geocities.com/rromdal/
>
> P.S. der skal nok komme billeder på hjemme siden, når jeg en gang kommer
> hjem fra mc-ferie i Norge...
>
>



S.G (23-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 23-06-02 11:57


"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:eHhR8.25$2a.950@news.get2net.dk...
> kun træk fra 6000 rpm?
> min brors bandit og min rf600 (begge lavet i kaburatorerne af min onkel)
> trækker lige kraftigt op til 9000rpm (så begynder jeg at lægge distance
til
> ham). Det har vi testet en del gange hvor vi fx ligger i 4 gear ved samme
> fart og så drejer håndtagene samtidigt.
> Anyway hans bandit har cirka 85HK på baghulet, og min rf600 87HK...
> Bandittens effektkurve stiger kraftig helt nede fra 1500omdrejninger.. Der
> er ingen huller nogen steder når du trækker den ud dernedefra.. Dvs det er
> ikke noget med at "den begynder at trække ved xxxx rpm´s" faktist ret
> utrroligt, men sandt.
> Den har gået 45.000 med det, så det er ihvertfald ikke noget der skader.
> Samtidig er han økonomi ret god, typisk 160-220km på 10 liter
> Måske du skulle overveje en omdysning + wondertrick fra min onkel???

det hvad er værksted laver er typisk skiftning ad dyser og evt nålenes
højde.
Der skal mere til for at få et super bundtræk, samt hurtig gasrespons.
Fjedre skal kortes ned, mere luft igennem hele kaburatoren (spjældene bores
op) osv
det laver værksteder desværre ikke, men det er det der gør at du få et jævnt
træk i kurven hele vejen op. Fx min rf600 den trækker fra 2000rpm og op til
max uden der er huller eller ujævnheder i kurven.. Dvs der er ikke noget
kick ved et bestemt antal rpm´s da den trækker mest mulig optimalt hele
vejen igennem. Og det er osse tydeligt at høre på motoren. Der er ikke noget
w000000000000b nogen steder (den lyd der minder om at den ikke kommer af med
det hele)
som sagt en standard rf600 100% original (man makker har en) får max baghul
af min brors
bandit..dette i optræk og når man kører side om side i x. gear og giver fuld
skrue samtidig
Jeg kan godt give min bror baghjul, men trækker vi den i samme gear
ved samme fart osv så ligger han lige ved siden af mig hele vejen op til de
9000rpm´s. Men min har jo osse fået lavet det i kabonaderne
rf600 64Nm standard, hans 52Nm, så det er sq ret flot den kan det. især osse
når RF600 har 100
HK på papiret, og banditten 77HK på papiret..
Så egentlig ret utroligt
Men der hvor jeg henter "terræn" er som sagt efter de 9000rpm´s (optimalt
træk er ved 12.000, røde felt starter ved 13.500) der yder min de sidste
heste der gør forskellen....
Men for dælen man kan hente meget ud af en bandit ved små indgreb der ikke
tager lang tid




Freddy Lang (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 23-06-02 13:32


"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> wrote in message
news:CShR8.27$2a.966@news.get2net.dk...
>
> "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:eHhR8.25$2a.950@news.get2net.dk...
> > kun træk fra 6000 rpm?
> > min brors bandit og min rf600 (begge lavet i kaburatorerne af min onkel)
> > trækker lige kraftigt op til 9000rpm (så begynder jeg at lægge distance
> til
> > ham). Det har vi testet en del gange hvor vi fx ligger i 4 gear ved
samme
> > fart og så drejer håndtagene samtidigt.
> > Anyway hans bandit har cirka 85HK på baghulet, og min rf600 87HK...
> > Bandittens effektkurve stiger kraftig helt nede fra 1500omdrejninger..
Der
> > er ingen huller nogen steder når du trækker den ud dernedefra.. Dvs det
er
> > ikke noget med at "den begynder at trække ved xxxx rpm´s" faktist ret
> > utrroligt, men sandt.
> > Den har gået 45.000 med det, så det er ihvertfald ikke noget der skader.
> > Samtidig er han økonomi ret god, typisk 160-220km på 10 liter
> > Måske du skulle overveje en omdysning + wondertrick fra min onkel???
>
> det hvad er værksted laver er typisk skiftning ad dyser og evt nålenes
> højde.
> Der skal mere til for at få et super bundtræk, samt hurtig gasrespons.
> Fjedre skal kortes ned, mere luft igennem hele kaburatoren (spjældene
bores
> op) osv
> det laver værksteder desværre ikke, men det er det der gør at du få et
jævnt
> træk i kurven hele vejen op. Fx min rf600 den trækker fra 2000rpm og op
til
> max uden der er huller eller ujævnheder i kurven.. Dvs der er ikke noget
> kick ved et bestemt antal rpm´s da den trækker mest mulig optimalt hele
> vejen igennem. Og det er osse tydeligt at høre på motoren. Der er ikke
noget
> w000000000000b nogen steder (den lyd der minder om at den ikke kommer af
med
> det hele)
> som sagt en standard rf600 100% original (man makker har en) får max
baghul
> af min brors
> bandit..dette i optræk og når man kører side om side i x. gear og giver
fuld
> skrue samtidig
> Jeg kan godt give min bror baghjul, men trækker vi den i samme gear
> ved samme fart osv så ligger han lige ved siden af mig hele vejen op til
de
> 9000rpm´s. Men min har jo osse fået lavet det i kabonaderne
> rf600 64Nm standard, hans 52Nm, så det er sq ret flot den kan det. især
osse
> når RF600 har 100
> HK på papiret, og banditten 77HK på papiret..
> Så egentlig ret utroligt
> Men der hvor jeg henter "terræn" er som sagt efter de 9000rpm´s (optimalt
> træk er ved 12.000, røde felt starter ved 13.500) der yder min de sidste
> heste der gør forskellen....
> Men for dælen man kan hente meget ud af en bandit ved små indgreb der ikke
> tager lang tid


Det lyder jo altsammen meget godt og lyserødt, men HVOR godt er det
egentlig? Det lyder til at onkel-fidusen har styr på det, men er det
sikkert? Ville han kunne gøre tricket ved min SV'er? Bruger han rullefelt
til at lave korrekt inddysning? Eller er det "på gehør"? Hvad kunne han med
rimelighed forventes at tage for sådan en "små-indgrebs"-operation?

Mvh
Freddy
SV 650 S (K1)
"Bikers don't die... they get killed"



origo@earthling.net (24-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 24-06-02 21:54


"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> wrote in message
news:CShR8.27$2a.966@news.get2net.dk...
> Der skal mere til for at få et super bundtræk, samt hurtig gasrespons.
> Fjedre skal kortes ned, mere luft igennem hele kaburatoren (spjældene
bores
> op) osv
Tjae, det fungerer noen ganger. Noen av Dynojets kit kommer med kortere
fjedre, og instruksjon om å bore opp spjellet, men det fungerer ikke alltid
like godt. Min gamle ZZR-1100 hdde først montert et kit med denne
modifikasjon, men siden hen ble det montert et Factory kit, og hullet tettet
for så å bores opp med standard diameter. Det fungerte meget bedre.

JS



Steen Schmidt (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 23-06-02 15:46

> Måske du skulle overveje en omdysning + wondertrick fra min onkel???

Nu har jeg læst dig beskrive din onkels "wondertrick" mange steder, og jeg
har ærligt talt den opfattelse efterhånden, at enten så er du godt naiv og
din onkel har bundet dig en histerie på ærmet, eller også yder du slet
skjult reklame.

Der er ikke noget mystisk i det din onkel laver ved en karburator - prisen
er blot ret høj for en justering foretaget af en ikke-fagmand (jeg har set
dig skrive kr. 1500,- iblandt familie og venner).

Det er lidt mærkeligt at din onkel ved så meget om MC-karburatorer, som
ingen anden forhandler eller mekaniker ved - arbejder han for et MotoGP team
eller hvad? Hvilken MC-tuner arbjeder han hos?

Det din onkel gør, kunne du skam også få et autoriseret værksted til at
lave - der er ikke noget mystisk i det!

Mvh
Steen


S.G (24-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 24-06-02 16:29


> Nu har jeg læst dig beskrive din onkels "wondertrick" mange steder, og jeg
> har ærligt talt den opfattelse efterhånden, at enten så er du godt naiv og
> din onkel har bundet dig en histerie på ærmet, eller også yder du slet
> skjult reklame.
Nej naiv er jeg skam ikke. jeg er af den opfattelse at fx jetkit og den pris
der medfølger er en fis i en hornflaske (eller hvordan udtrykket nu hedder)
Det er skam osse det jeg prøver at gøre opmærksom på. Og som jeg som regel
osse skriver er det efter min EGEN mening
mht. reklame. En smule gør man vel, og det hænger osse sammen med
overstående. Jeg er selv studerende og synes generelt det koster alllttt for
meget, især indgreb der skal give en smule mere ydelse. Men jeg må nok
hellere klappe kaje en helt anden ting er at min onkel ikke har tid til
at lave så meget som han havde førhen. Han er ved at bygge sit mc-værksted
ud...
Men igen, men kan sagtens selv lave det hvis man kender lidt til kabunader,
men klipper du fx lidt for meget af fjedrene, så skal du have nye = mange
penge, borer du spjældene en anelse for meget op, skal de osse skiftes og
sådan med hver enkel ting man laver i kaburatorerne.... Men ja det er ret
simpelt at få lavet, men jeg har endnu ikke hørt nogle steder hvor de laver
netop det. Eneste der kommer tæt på er "blødere" fjedre i forbindelse med et
jetkit (kun til nogle mc´er). Dog var jeg sidste dag ved midtfyns mc (fin
mand btw) han kendte dog lidt til det, men så vidt jeg kunne forstå havde
han ikke pillet i det endnu

> Der er ikke noget mystisk i det din onkel laver ved en karburator - prisen
> er blot ret høj for en justering foretaget af en ikke-fagmand (jeg har set
> dig skrive kr. 1500,- iblandt familie og venner).

Fagmand er han ikke, men skal man være fagmand for at fx skulle skille en
mc-motor af? hvad med lastbilmekanikker eller lign??? han har ikke lavet
andet hele livet end at rode i mc´er... Det er skam nok garanti for mig
mht prisen. Ja det er osse lidt i overkanten. Men det mindes jeg nu ikke at
have skrivet.
Maxpris jeg endnu har oplevet ved ham er 1000,- der inkluderede
afbalancering af begge hjul, ventiljustering (med shims), indysning +
kaburator (andre fjedre, spjældtricket, andre dyser), synkronisering af
kaburator og generel gennemgang af mc... hvad vi der kender ham så giver er
jo en helt anden sag (læs ingenting)
Jeg ved ikke om et autoriseret værksted kan lave det til den pris, det er
sådan set ose ligemeget.
Men jeg har nu oplevet 5-6 mc´er, hvor jeg har stået der før og efter
indgrebet og set ejerens rektion (deriblandt min egen) der alle har haft et
pissedyrt jetkit monteret med rulle felt osv..
Ikke en af sværger til jetkit mere. Det har alle været på suzuki mcér dvs
gsxr, rf og bandit. Samtlige af dem har fået bedre økonomi, bundtræk og alt
det der jeg nu har beskrevet sammeblignet med jetkit.
De 1500,- du referer til må have været "Thomas" (som alle i sønderjylland
kender) i tyskland, men det er som grundpris.. Oveni kommer delene



Det er nu dejligt med lidt kritik


Sebastian, RF600R
Odense



Kenneth Sørensen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 24-06-02 19:32

> Men igen, men kan sagtens selv lave det hvis man kender lidt til
kabunader,
> men klipper du fx lidt for meget af fjedrene, så skal du have nye = mange
> penge, borer du spjældene en anelse for meget op, skal de osse skiftes og
> sådan med hver enkel ting man laver i kaburatorerne.... Men ja det er ret
> simpelt at få lavet, men jeg har endnu ikke hørt nogle steder hvor de
laver
> netop det. Eneste der kommer tæt på er "blødere" fjedre i forbindelse med
et
> jetkit (kun til nogle mc´er). Dog var jeg sidste dag ved midtfyns mc (fin
> mand btw) han kendte dog lidt til det, men så vidt jeg kunne forstå havde
> han ikke pillet i det endnu
>

Hvad er det helt specifikt din onkel laver ved karburatorene?

Kenneth
R1



Claus Rittig (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 24-06-02 20:43

"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:S0JR8.97$071.2192@news.get2net.dk...

> mht. reklame. En smule gør man vel

Og det er da også helt okay, bare du lige husker at nævne det.

> Men igen, men kan sagtens selv lave det hvis man kender lidt til
kabunader,
> men klipper du fx lidt for meget af fjedrene, så skal du have nye = mange
> penge, borer du spjældene en anelse for meget op, skal de osse skiftes

Æh, hvad? Korte fjedrene af? Hvorfor, har folk ikke kræfter til at dreje
gashåndtaget langt nok?
Bore i spjældene? Hvorfor hulen skulle man bore i et gasspjæld?
Er der noget jeg ved for lidt om her?

Rittig



Jens Jacob Bager Jen~ (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-06-02 17:09

> Æh, hvad? Korte fjedrene af? Hvorfor, har folk ikke kræfter til at dreje
> gashåndtaget langt nok?
> Bore i spjældene? Hvorfor hulen skulle man bore i et gasspjæld?
> Er der noget jeg ved for lidt om her?
>
> Rittig

Hej Claus

S.G. er inde på noget rigtigt her. Alt hvad han har skrevet passer ind på
hvad jeg har opsnappet ved at talt med den lokale fagmand inden for
karburator justering Heinrich fra Lydmuren. Den med at bore i spjældene ved
jeg dog ikke noget om.

Hvis man montere en larmepotte og et KN filter er det som regel spild af
penge og købe et jetkit. Et jetkit består af forskellige dyser som kan købes
løst til 20kr stk. samt en ny nål som er tyndere for at der kan købe mere
benzin firbi samt måske et nyt sæt fjedre for ændre gas respons.

At montere de rigtige hoveddyser (20kr stk) er let nok. Det er hvordan der
trækker i andre gasindstillinger. 80-100 i 6 er temmeligt problematisk da
spjældene her kun lige er åbnet. Her hjælper andre fjedre eller løftede
nåle. Ups no more time...

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Claus Rittig (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 25-06-02 17:49

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:afa4o8$qb5$1@eising.k-net.dk...

> Hvis man montere en larmepotte og et KN filter er det som regel spild af
> penge og købe et jetkit. Et jetkit består af forskellige dyser som kan
købes
> løst til 20kr stk. samt en ny nål som er tyndere for at der kan købe mere
> benzin firbi samt måske et nyt sæt fjedre for ændre gas respons.

Nye fjedre for at ændre gasrespons?!? Hvordan virker det? Jeg har lagt mærke
til at "vandringen" i gashåndtag på gadecykler ofte er temmelig lang. På
terræn racere er der tit udveksling i gashåndtaget, så det ikke skal drejes
ret langt før der er fuld gas, er det noget beslægtet? For fjederstyrken kan
da ikke gøre meget forskel, kan den? Jeg mener, fjedrene er da ikke
strammere end at det er let at give fuld gas?

> At montere de rigtige hoveddyser (20kr stk) er let nok. Det er hvordan der
> trækker i andre gasindstillinger. 80-100 i 6 er temmeligt problematisk da
> spjældene her kun lige er åbnet. Her hjælper andre fjedre eller løftede
> nåle.

Nåle, kan jeg forstå, men fjedre? Jeg havde engang en 1-cyl. 600cc 4-takt
som også var lidt grov ved gasgivning. Det havde man løst (som på mange
off-roadere) ved at montere den med 2 stk. 28mm karburatorer i
register-funktion, så gashåndtagets første 1/3 vandring kun åbnede den ene
karburator. På de fleste off-roadere er karburator 2 vacuumstyret, for at
man ikke skal kunne kvæle motoren ved at give fuld gas fra 1500 rpm. På den
600cc jeg har nu, er der kun en mekanisk 40mm, så den er lidt grov i
finmotorikken, men ved at sætte "slappe" fjedre i en fx. SV650 må den da
også blive lidt sværere at dosere ved lave rpm, og det er vel så det? Men
det er måske også det man vil opnå?

Rittig



S.G (25-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-06-02 19:02


> Nåle, kan jeg forstå, men fjedre? Jeg havde engang en 1-cyl. 600cc 4-takt
> som også var lidt grov ved gasgivning. Det havde man løst (som på mange
> off-roadere) ved at montere den med 2 stk. 28mm karburatorer i
> register-funktion, så gashåndtagets første 1/3 vandring kun åbnede den ene
> karburator. På de fleste off-roadere er karburator 2 vacuumstyret, for at
> man ikke skal kunne kvæle motoren ved at give fuld gas fra 1500 rpm. På
den
> 600cc jeg har nu, er der kun en mekanisk 40mm, så den er lidt grov i
> finmotorikken, men ved at sætte "slappe" fjedre i en fx. SV650 må den da
> også blive lidt sværere at dosere ved lave rpm, og det er vel så det? Men
> det er måske også det man vil opnå?

Min w-16 fik kortere fjedre, vakumhuller boret. FUCK den blev ond efter det.
Der var maxstor forskel at mærke. Intet w0000000000000bbb, men bare
omdrejninger med det samme du rørte gassen (lidt ubeghageligt faktisk, da
sådan en 1 cyl er ret lavt gearet især i 1. gear)). Især når man var 2 på
den kunne et mærkes, det føltes som om den havde flere kræfter og ikke blev
så belastet.
Den havde 1 vakumkaburator og 34HK....

Ja generelt bliver de sværer at dosere i lave rpm´s, Men jeg har nu ikke
probs med det.½ mm mere gas rykker en del i sædet, så ja man skal være lidt
mere forsigtig. Men jeg har som sagt ikke synes det var et problem på min
rf600, tværtimod, generelt synes jeg man giver mindre gas, da motoren tager
bedre ved, især ved overhalinger og lign.



Jes Vestervang (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-06-02 17:38

Claus Rittig wrote:

> Æh, hvad? Korte fjedrene af? Hvorfor, har folk ikke kræfter til at dreje
> gashåndtaget langt nok?
>
Når der er tale om CV-karburatorer er det knapt så vrøvlet, men man skulle
da mene at det var en ulempe at sænke gashastigheden, når nu C.V.-systemet
er til for at holde den oppe.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Mads Lund (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 25-06-02 19:31

GRILL, det er virkelig fedt når folk totalt misforstår hinanden.

Claus, der er tydeligvis tale om CV karburatorer, og ikke om tvangsstyrede
karburatorer (som rigtige mc'ere kører med imho)

Og cv karburatoren er en lidt pusseløjerlig konstruktion, som jeg ikke lige
gide bruge 1000 anslag på at forklare, men det er korrekt at en opboring af
"suge hullet" i spjældet vil medføre en mindre modstand, hvilket vil øge
responsen på en given ændring af lufthastigheden under spjældet. Det samme
gør sig gældende ved afkortning eller udskiftning af fjedren, som modvirker
det vaccum "suge hullet" giver oppe i membranen.

Og det er ganske simpel reguleringsteknik vi er ude i. Og det er hverken
forbundet med troldom eller "mange års erfaring" at gennemskue karburatorens
regulerings system. Problemet er bolt, at cyklen kan komme til at køre helt
ad helvede til hvis man får reguleringsfaktorerne sat forkert (ala uheldige
egenfrekvenser osv.)

Og det med at bore og klippe løs i 4 karburatorer som helst skal gå ens,
uden efterfølgende at proppe cyklen med målegrej er heller ikke lige min kop
te. Men nu har jeg jo også prøvet at skifte stempler et par gange efter at
cylindrene ikke gik ens.

Bare lige en lille advarsel for dem som selv har lyst til den slags, for
hvem mon der skal betale når cyklen smelter et stempel med 200 kmt på vej
til Assen ?

Skal man tune er der 3 løsninger :

1. Lad være
2. Brug penge på en udstødning så cyklen lyder rå og måske køre en lille
anelse bedre.
3. Full monty, køb din drømme kværn og smid en passende mængde kr (50-100
kilo) på at peppe den op som netop du vil have den. Mest brugt blandt HD,
DUC, Bimota osv. ejere.

Middel løsningen med at bruge en stor del penge på at hente 5-10 hk mere end
udstødningen giver er det nærmeste man kommer spild af gode moneter. Og mon
ikke den primære årsag til at mange tuner er at de ikke har råd til modellen
som har de 10 hk mere ?? og i denne situation er tuning absolut ikke en
anbefalelses værdig løsning, her er opsparing med efterfølgende model
udskiftning en bedre løsning.

Og for at retfærdiggøre mit tuningsprojekt, er jeg jo i en situation hvor
jeg ved precis hvilken mctype jeg vil have og når fabrikkerne så ikke laver
den, må man jo selv igang (Bimota SB6, er faktisk meget tæt på men også
temmelig dyr)

Mads Lund
Ninja9RT





Claus Rittig (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 25-06-02 21:32

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:3G2S8.134$O32.3712@news.get2net.dk...
> GRILL, det er virkelig fedt når folk totalt misforstår hinanden.
> Claus, der er tydeligvis tale om CV karburatorer, og ikke om tvangsstyrede
> karburatorer (som rigtige mc'ere kører med imho)

Aaaaaahhhh... NU gik der noget op for mig! Ja, jeg har hele tiden troet der
var tale om en "rigtig" karburator.

> Og cv karburatoren er en lidt pusseløjerlig konstruktion, som jeg ikke
lige
> gide bruge 1000 anslag på at forklare

Det gør ikke noget, den kender jeg skam godt. Det er det elendige lort der
automatisk klapper spjældet i når man lander efter et hop - og hvis der er
noget sted hvor det er vigtigt at have fuld gas på, så er det når man lander
efter et hop!
Ud til højre med det klamp!

Rittig



S.G (25-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-06-02 18:55

> Og det er da også helt okay, bare du lige husker at nævne det.
>
> > Men igen, men kan sagtens selv lave det hvis man kender lidt til
> kabunader,
> > men klipper du fx lidt for meget af fjedrene, så skal du have nye =
mange
> > penge, borer du spjældene en anelse for meget op, skal de osse skiftes
>
> Æh, hvad? Korte fjedrene af? Hvorfor, har folk ikke kræfter til at dreje
> gashåndtaget langt nok?
> Bore i spjældene? Hvorfor hulen skulle man bore i et gasspjæld?
> Er der noget jeg ved for lidt om her?

vakumkaburatorer er vist kodeordet her. Vakumhuller samt de fjeder der
holder spjældene nede
Korter man de fjedre der holder spjældene nede gir det jo sig selv at
spjældene vil åbne hurtigere, da fjeder modstanden ikke er så stor. Så skal
der ikke så meget vakum til at åbne. Kombineres det med at bore vakumhuller
(de 2 huller ved siden af nålen) op, så vil der hurtigere komme vakum i
kabunaderne og bundtrækket vil mærkes væsentlig hurtigere, netop fordi
spjældene nu åbner endnu hurtigere.alt i alt cyklen bliver markant hurtigere
på gassen, mere omdrejningsvillig, især i bunden.
Jeg kan ikke komme mere ind på det, da det er det eneste jeg selv kan
konkludere..
Det er som sagt ikke mig der laver fidusen
Min makker har en original rf600 faktisk samme farve osv som min. Den står
100% original
kører vi fx i samme hastighed ved siden af hinanden i 6 gear ved 2000rpm´s
og drejer håndtaget samtidig.. så går der ikke mere end 2 sekunder og jeg
trækker foran ham. så snart vi paserer 150km/t ligger jeg cirka 100 meter
foran ham( hvis ikke mere)... Det siger sq en del om fidusen.
Dette gælder faktisk i alle gear. Trækker vi fra bunden eller fra 5-7000
rpm´s med samme fremgangsmåde kan han op ingen måde følge med. Det der så er
så sjovt er at min brors banditt med de 77HK på krumtappen følger mig side
om side til og med cirka 9000rpm´s... ret utroligt




Mads Lund (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 25-06-02 19:39

> Min makker har en original rf600 faktisk samme farve osv som min. Den står
> 100% original
> kører vi fx i samme hastighed ved siden af hinanden i 6 gear ved 2000rpm´s
> og drejer håndtaget samtidig.. så går der ikke mere end 2 sekunder og jeg
> trækker foran ham. så snart vi paserer 150km/t ligger jeg cirka 100 meter
> foran ham( hvis ikke mere)... Det siger sq en del om fidusen.

Sorry men det har altså ikek meget med gasresponsen at gøre. Ved roll-on i
6. gear ændre luftflowet sig så langsomt, at "normale" CV karburatorer
sagtens kan flytte spjældet hurtigt nok.

Der er nærmere tale om at din cykel kan omsætte mere luft, har en mere mager
blandig og måske noget med vægt på ekvipagerne.


> Dette gælder faktisk i alle gear. Trækker vi fra bunden eller fra 5-7000
> rpm´s med samme fremgangsmåde kan han op ingen måde følge med. Det der så
er
> så sjovt er at min brors banditt med de 77HK på krumtappen følger mig side
> om side til og med cirka 9000rpm´s... ret utroligt

Utoligt hvad ???

Momentkurven er jo markant anderledes konstrueret på en bandit i forhold til
en RF'er så det er måske ikke så mærkeligt enda.

Mads Lund
Ninja9RT som godt kan følge med en RF600 hvis den slags stadigt var sjovt



Steen Schmidt (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 25-06-02 21:42

> Mads Lund
> Ninja9RT som godt kan følge med en RF600 hvis den slags stadigt var sjovt

Ahrhh, så kun i de lave gear da? Men du har jo også lavet *hele*
wondertricket )

Mvh
Steen


S.G (25-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-06-02 22:07


> > Mads Lund
> > Ninja9RT som godt kan følge med en RF600 hvis den slags stadigt var
sjovt

> Ahrhh, så kun i de lave gear da? Men du har jo også lavet *hele*
> wondertricket )
>

Både til Steen og Mads
Den sammenligning mellem min makkers rf og min egentlig ikke ment som noget
"muskelspil" hverken overfor ham eller jer eller lign. men blot en
sammenligning (som han faktisk insisterede i): det vi så kan bruge den tiler
at både i og jeg har noget konkret at forholde sig til. Efter min mening
siger det ihvertfald noget om den proces der sker ved at pille i kabunaderne






S.G (25-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-06-02 22:05


"> Sorry men det har altså ikek meget med gasresponsen at gøre. Ved roll-on
i
> 6. gear ændre luftflowet sig så langsomt, at "normale" CV karburatorer
> sagtens kan flytte spjældet hurtigt nok.
siger jeg skam heller ikke .

> Der er nærmere tale om at din cykel kan omsætte mere luft, har en mere
mager
> blandig og måske noget med vægt på ekvipagerne.
Lyder ihvertfald rigtig i mine ører.
Nok osse derfor det "klassiske" w00000000000b forsvinder.


> > Dette gælder faktisk i alle gear. Trækker vi fra bunden eller fra 5-7000
> > rpm´s med samme fremgangsmåde kan han op ingen måde følge med. Det der

> er
> > så sjovt er at min brors banditt med de 77HK på krumtappen følger mig
side
> > om side til og med cirka 9000rpm´s... ret utroligt

> Momentkurven er jo markant anderledes konstrueret på en bandit i forhold
til
> en RF'er så det er måske ikke så mærkeligt enda.

Det er skam rigtig, men 64Nm kontra 52Nm? (ved godt det ikek siger alt) også
alligevel helt op til 9000rpm´s. Jeg synes personligt det er ret flot især
af en bandit der originalt (efter min mening) skal godt op i rpm´s for at
have en fast og jævnt bundtræk, og at banditten så (efter flere tyske
mc-blade) er idømt til at mangle bundtræk kan jeg slet ikke forholde mig
til, min brors er ihvertfald en fornøjelse at køre på, og effektkurven
stiger jævnt hele vejen op uden nogen huller....

Anyway, nu trillede jeg en tur her til aften, mener rittig spurgte lidt om
doseringen eller lign.
Nej det er faktisk nemt, men det mindste drej på håndtaget mærkes straks,
ingen blød igangsætten pga w000000b´et. Og jeg synes sq det er rart at køre
med

> Mads Lund
> Ninja9RT som godt kan følge med en RF600 hvis den slags stadigt var sjovt

Jeg glæder mig osse til den dag jeg har erfaringen og pengene til et lidt
større dyr.
Drømmer lidt om en blackbird, der sikkert er nede i et lidt mere fornuftigt
prisslag når min erfaring er så vidt.
Anyway jeg er skam ikke typen der vil have min mc til at yde mest osv, men
bundtræk og gasrespons er jeg meget glad for, især efter jeg har fået det
lavet på min egen mc.
Grunden til at jeg tog det op var egentlig osse nærmere det der med hvad
folk render rundt og betaler for ingenting (efter min mening). Kender man
den rette mand jamen så kan det samme+mere laves på væsentlig billigere og
væsentlig kortere tid...




Jes Vestervang (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-06-02 22:27

S.G wrote:

> ...især af en bandit der originalt (efter min mening) skal godt op i rpm´s
> for at have en fast og jævnt bundtræk...
>
Øhmmmm...
Bundtræk er det er befinder sig i bunden af omdrejningsskalaen Mener du
ikke moment?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

S.G (26-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-06-02 18:21



> Øhmmmm...
> Bundtræk er det er befinder sig i bunden af omdrejningsskalaen Mener
du
> ikke moment?

hehe jow sq da
1-0




Armand (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-02 18:28


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:3d18dfd4$0$1384$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> S.G wrote:
>
> > ...især af en bandit der originalt (efter min mening) skal godt op i
rpm´s
> > for at have en fast og jævnt bundtræk...
> Øhmmmm...
> Bundtræk er det er befinder sig i bunden af omdrejningsskalaen
Mener du
> ikke moment?

Hvis jeg lige må citere salig George fra MC Chaufførerne:
Ifølge ham magtede BMW's boxere at have "bundtræk i toppen"!

--
Armand.





Armand (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-06-02 22:22


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3d177a6d$0$53184$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:S0JR8.97$071.2192@news.get2net.dk...
>
> Æh, hvad? Korte fjedrene af? Hvorfor, har folk ikke kræfter til at
dreje
> gashåndtaget langt nok?
> Bore i spjældene? Hvorfor hulen skulle man bore i et gasspjæld?
> Er der noget jeg ved for lidt om her?

= stort set de samme der ligger i et K&N Jetkit!
Svagere fjedre (á dem i kittet) giver spjældet lettere respons, og dét
hul der skal bores er det i bunden af spjældet, hvorved der hurtigere
suges luft ud (i.h.t. C.V.-princippet!).
Slutteligt hører der en omdysning (á de i kittet medleverede dyser!) til
jobbet!!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste