Liljebiller
Fra : Kim

Dato : 22-06-02 20:17

Jeg er ked af, at mine liljer ligner noger som er lige til kompostbunken.
Bladene bliver ædt at noget klamt sort snask, som jeg
formoder er liljebillernes larver.
Jeg HAR forsøgt at fjerne de røde biller mekanisk, jeg HAR
osse forsøgt at sprøjte med diverse insektspray, både giftigt
og økologisk. Ligemeget hjælper det.

Nogen go'e råd ?

Mvh, Kim

Fra : JYTTE JENSEN

Dato : 22-06-02 22:13

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg HAR forsøgt at fjerne de røde biller mekanisk, jeg HAR
> osse forsøgt at sprøjte med diverse insektspray, både giftigt

Prøv også at fjerne snasket med et stk. papir, medmindre du har mange liljer
burde det lykkedes

Jytte

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 23-06-02 09:10

Hvis du har svært ved at fange de røde biller med håndkraft, fordi de er
temlig gode til at stikke af, så brus planten over med koldt vand inden du
går på jagt. Så sidder de pænt stille. Det er et godt råd fra min kolonihave
nabo - og det ser ud til at virke..

mvh
Gitte Tj.

Fra : Søren Kristian Mogen~

Dato : 02-07-02 20:20

> [...]

> Jeg HAR forsøgt at fjerne de røde biller mekanisk, jeg HAR
> osse forsøgt at sprøjte med diverse insektspray, både giftigt

Hej Kim
Jeg føler med dig , jag har selv haft de samme problemer , men ved
op til 3 gange dagligt at se efter dem og konsekvent fange dem.
Et af de små firkantede net man bruger til akvariefisk er et fint
hjælpemiddel da Billerne typisk springer ned mod jorden når de føler
sig truet. Senere når Larverne dukker op , det er de grå klumper
der sætter sig på undersiden af bladene , Dem ordner jeg ved med
en handske på hånden at mase dem , brutalt men miljørigtig uden brug
af gift og effektivt, og efter 3 a-4 års konstant jagt er der kun få
tilbage. God jagt.

mvh. Søren