Hestelort på vejen?
Fra : Tommy Oksen

Dato : 22-06-02 19:39

Hej,
hvis en rytter rider på offentlig vej og hesten klatter på vejen,
hvem skal så fjerne hestepærerne?

--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Dennis Lange

Dato : 22-06-02 20:04

Tommy Oksen skrev:

> hvis en rytter rider på offentlig vej og hesten klatter på vejen,
> hvem skal så fjerne hestepærerne?

Udfra en analogi af det forhold at en landmand skal rengøre vejen hvis han
sviner den til med ex. jord, vil jeg mene at det må være rytteren.

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : Morgan Frimann

Dato : 23-06-02 02:21

"Dennis Lange" <dblng@hotmail.com> wrote in message

> Udfra en analogi af det forhold at en landmand skal rengøre vejen hvis han
> sviner den til med ex. jord, vil jeg mene at det må være rytteren.

Udfra en analogi af det forhold at et menneske selv skal tørre sig vil jeg
umiddelbart at det er hesten der har ansvaret for at rydde vejen. Dog med
den undtagelse at hvis man er under 4-5 år er det hestens mor/far
alternativt værge (rytteren). Det samme gør sig gældende hvis hesten er på
den anden side af pensionsalderen. Her vil det typisk hestens hjemmehjælper
(staldknægten) eller børn der sørger for at hestens kropsfunktioner ikke er
til gene for offentligheden.

Jeg ved dog ikke om dette argument vil kunne justificeres ved en domstol
eller lign.

Bemærk venligst, at jeg pt kun er jura-studerende og altså endnu ikke har
modtaget min autorisation som advokat.

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-06-02 09:10

Morgan Frimann skrev:

Snip - en masse sludder

> Bemærk venligst, at jeg pt kun er jura-studerende og altså endnu ikke
> har modtaget min autorisation som advokat.

Der kommer vist til at gå et stykke tid med den argumentationsform.

Fra : JPo

Dato : 22-06-02 22:22

"Tommy Oksen" <tommy@oksen.nu> skrev i en meddelelse
> Hej,
> hvis en rytter rider på offentlig vej og hesten klatter på vejen,
> [...]

I politivedtægterne står som regel:

§ 53. Vejarealet skal hver dag inden det tidspunkt, der efter § 52, stk. 1,
er fastsat for tilendebringelse af renholdelsen, rengøres for papir,
glasskår, frugtaffald, ekskrementer, halm og andet, der er særlig
forurenende eller til ulempe for færdselen. Affald efter køretøjer, der
bringer varer m.v. til eller fra en ejendom, eller som i anledning af
ejerens eller hans lejeres erhvervsmæssige virksomhed holder uden for
ejendommen, skal straks fjernes. Rendestene, udløbsrender og grøfter skal
til enhver tid holdes ryddede for alt, hvad der kan hindre vandets frie løb.

Så det må være den grundejer, der har renholdningspligten på vejen.

Jpo

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-02 01:16

Tommy Oksen <tommy@oksen.nu> skrev Sat, 22 Jun 2002 20:38:38 +0200

>hvis en rytter rider på offentlig vej og hesten klatter på vejen,
>hvem skal så fjerne hestepærerne?

Udfra den forudsætning, at det er forurenren der skal rydde op (eller
betale for oprydning), så må det vel være rytteren. Akurat som det
gælder for feks. hundeejere eller landmænd der sviner vejen til.

Men det er nok i praksis en problemstilling, som mange ryttere har et
ret afslappet forhold til.

Som et kuriosum kan det nævnes, at man i New York i begyndelsen af 1900
tallet så automobilet som løsningen på alle miljømæssige problemer.

Der var nemlig dengang tale om flere hundrede læs hestemøg, der dagligt
skulle fejes op og køres ud af byen.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 13:00

Tommy Oksen skrev:

>hvis en rytter rider på offentlig vej og hesten klatter på vejen,
>hvem skal så fjerne hestepærerne?

Hvem der skal fjerne det? Skynd dig da at snuppe det før naboen
gør det! Det er den fineste havegødning man kan ønske sig.

--
Bertel

Fra : Tommy Oksen

Dato : 23-06-02 22:30

On Sun, 23 Jun 2002 14:00:08 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Hvem der skal fjerne det? Skynd dig da at snuppe det før naboen
>gør det! Det er den fineste havegødning man kan ønske sig.

Åhh jo, det kan du have ret i, nu har jeg faktisk rigeligt at
gøde med, det er faktisk min datters hest der har klattet på
vejen !

Nå, I får lige hele historien:
Vi henter tøsen (og hesten) hjem fra efterskole torsdag aften,
fredag skal hun så på sin første ridetur her hjemme (i omtrendt
et år), samtidig gør vi gamle klar til lidt grillmad i haven, hun
vender hjem og medens hun afsadler, aftørrer og hvad man ellers
gør med sådan en krikke, så høres en bil i vores indkørsel, og da
jeg strækker hals for at se hvem der kommer ind af lågen, så ser
jeg ingen personer men derimod en hestepære komme flyvende,
hvorefter bilen bakker ud af indkørslen og forsvinder.
Datteren siger så hun har været oppe at skændes med en dame, der
ville have hende til at fjerne hestepærerne fra vejen, det er så
nok hende (damen) der har ryddet op for hende (datteren).
Nu påstår tøsen at det er lovligt at efterlade hestepærer på
vejen, denne tro stammer fra et par år siden, hvor en anden dame
klagede over at hesten klattede på fortorvet, hun (den anden
dame) havde kontaktet landbetjenten, og fået af vide at hesten
skulle færdes på kørebanen, det tolkede datteren dengang til at
hestepærer på kørebanen er lovligt, og det er nok det der fik
hende til at svare igen da hun blev irettesat i fredags.

Nu er det ikke sådan at jeg vil gøre mere ud af hendelsen i
fredags, men jeg vil meget gerne kunne rådgive min datter om
hvordan hun skal forholde sig fremover.

--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 22:36

On Sun, 23 Jun 2002 23:30:15 +0200, Tommy Oksen <tommy@oksen.nu>
wrote:

>Nu er det ikke sådan at jeg vil gøre mere ud af hendelsen i
>fredags, men jeg vil meget gerne kunne rådgive min datter om
>hvordan hun skal forholde sig fremover.

Udover det juridiske, så er der jo også naboskabet at tænke på, og
det vil du (og sikkert også din datter) sikkert gerne have er godt.
Set med naboernes øjne, så er hæstepærene noget lort de gerne vil være
foruden, er det ikke meget logisk?

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-02 11:50

Ivar Madsen skrev:

>Set med naboernes øjne, så er hæstepærene noget lort de gerne vil være
>foruden, er det ikke meget logisk?

Egentlig ikke. Hestepærer ligner slet ikke lort, hverken i
udseende eller lugt. En kokasse ville være noget helt andet.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 14:55

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> Egentlig ikke. Hestepærer ligner slet ikke lort, hverken i
> udseende eller lugt. En kokasse ville være noget helt andet.

IMHO er en hestepære ligeså ærgelig at have liggende som en kokasse
eller andet lort...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-06-02 17:50

On Mon, 24 Jun 2002 12:50:20 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Egentlig ikke. Hestepærer ligner slet ikke lort, hverken i
>udseende eller lugt. En kokasse ville være noget helt andet.

"lort" skulle ikke forstås på den måde du gjorde, men jeg kan (og
kunne da jeg skrev) godt se at det kan misforstås,,,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-02 18:19

Ivar Madsen skrev:

>"lort" skulle ikke forstås på den måde du gjorde, men jeg kan (og
>kunne da jeg skrev) godt se at det kan misforstås,,,

Okay. Lort eller ej, hestepærer generer reelt ikke synderligt.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-02 12:54

> Okay. Lort eller ej, hestepærer generer reelt ikke synderligt.

Jeg ville altså være ret træt af dem hvis de lå på mit fortov (eller
på vejen ud for!)

Fra : t_p

Dato : 28-06-02 11:35

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Okay. Lort eller ej, hestepærer generer reelt ikke synderligt.

Forkert, hestepærer generer reelt ikke _dig_ synderligt.

Fra : t_p

Dato : 24-06-02 18:26

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Egentlig ikke. Hestepærer ligner slet ikke lort, hverken i
> udseende eller lugt. En kokasse ville være noget helt andet.

Måske ikke, men hvis man bor tæt på en rideskole så ligger der flere
hestepære på cykelstien end der ligger hundelorte på fortovet. Og
det er voldsomt generende,- specielt om sommeren.

En hundejer som pænt samler sin hunds fæces op :)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 20:39

On 24.06.2002 19:26, in article
3d17562a$0$53249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "t_p"
<temp_offhand@mail.dk> wrote:

> Måske ikke, men hvis man bor tæt på en rideskole så ligger der flere
> hestepære på cykelstien end der ligger hundelorte på fortovet. Og
> det er voldsomt generende,- specielt om sommeren.

Især hvis man kører på mountainbike uden skærme... øv..

/kristian

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-06-02 23:55

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev Mon, 24 Jun 2002
12:50:20 +0200

>Egentlig ikke. Hestepærer ligner slet ikke lort, hverken i
>udseende eller lugt. En kokasse ville være noget helt andet.

Det er vist det man kalder en meget subjektiv vurdering.

Hestepærer har en *meget* ubehagelig let sødlig lugt. I større mængder
stinker det langt værre end svinegylle.

Og nej, jeg har ikke selv hverken heste, køer eller svin. Men lort er nu
engang lort, og forurening er nu engang forurening. Og det uanset om det
stammer fra hobbydyr eller fra landbrugets husdyrhold.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-02 11:53

Tommy Oksen skrev:

>Nu er det ikke sådan at jeg vil gøre mere ud af hendelsen i
>fredags, men jeg vil meget gerne kunne rådgive min datter om
>hvordan hun skal forholde sig fremover.

Okay, jeg skrev mit svar fordi problemet forekommer mig
latterligt.

Det er naturligvis ikke latterligt, men træls, at have sådan en
oplevelse med en af naboerne.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-06-02 20:51

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Især hvis man kører på mountainbike uden skærme... øv..

Ja, man fristes vel næsten til at sige, at det er noget lort

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 21:20

On 24.06.2002 21:50, in article Xns9237DE414C1F3.miljokemi.dk@172.16.16.111,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Ja, man fristes vel næsten til at sige, at det er noget lort

Udtrykket "at få kastet noget i nakken" får en hel ny og værre betydning

/kristian

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 24-06-02 10:07

feldborg@haunstrup.dk writes:
>Udfra den forudsætning, at det er forurenren der skal rydde op (eller
>betale for oprydning), så må det vel være rytteren. Akurat som det
>gælder for feks. hundeejere

Hundeejeres oprydningspligt er fast i enten politivedtægten eller
hundeloven. Den kan altså ikke bruges i den her sammenhæng

Hilsen
Poul Erik Rise