Udskiftning af toilet - tips/tricks??
Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 22-06-02 19:47

Hej!

Så skal jeg til det - udskifte vores ene toilet. Årsagen er, at
ventil-historien er kokset totalt til, så der ikke kommer en splint vand
ud - og sådan én skifter man tilsyneladende ikke bare! For det første koster
den 599,-, og for det andet skal man have toilettet afmonteret for at
udskifte den. Når et sprit-nyt Ifö Cera så koster 1.299,- i Bauhaus, så
talte fornuften for, at vi skulle have nyt toilet i "utide"!

Iflg. diverse byggemarkeder's hjemmesider er det rimeligt let at udskifte -
men jeg tænkte, om der var nogen, der havde nogle fif?? Det gamle toilet er
sat fast på gulvet med lyncement/fliseklæber eller noget i den stil, så jeg
havde tænkt mig, at et par velmente slag med en mejsel (efter at have
fjernet skruerne! ) skulle kunne "do the trick"?! Mht. afløbet, skal det
nye toilet så bare sættes ned oven på dette, eller skal der nogle tricks til
mht. tætning??

Alle kommentarer er velkomne!

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jan Arentoft

Dato : 22-06-02 20:05

> Alle kommentarer er velkomne!
>
> På forhånd tak!
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow (3540 Lynge)
> dr-bo@post2.tele.dk

Hej Jeg er selv nybegynder...
Jeg har skiftet mit eget.... no problem...

Beton under toilet var lige til at fjerne uden værktøj
I bauhouse købte jeg noget plastig, med klister/lim på beggesider til at
ligge i stedet for beton (der hvor jeg fjernede)
Jeg købte noget nyt af de klister man benytter til aflæbet fra toilet til
gulv (findes i lille og stor bøtte)
Alt i alt var der meget nemt........ Og jeg tror ikke jeg var heldig...

Mit råd er smut ud og køb de ting og få tisset af.
løsne boldtne forsigtigt (dem der holder toilet i gulvet)
Så er der nok ikke nogle problemer i at skifte toilet..

HUSK selvfølgelig at du skal kunne lukke for vandet lige ved toilettet på
balifixen..

Jan

Fra : JN

Dato : 23-06-02 06:34

Da vores toilet gik i stykker købte vi et nyt (også Ifö Cera). Men da vi
ikke havde balifix monteret få kontaktede vi den lokale fagmand for at få
det hele monteret. Han kiggede på det gamle toilet og sagde: "det der - det
kan jeg godt afmontere - men der skal en murer til for at få lavet afløbet.
Det gamle toilet er muret fast i gulvet". Så det tog lidt tid. Da mureren
fik tid så kom de tidligt om morgenen og afmonterede toilettet - murede et
nyt afløb og lige inden fyraften kom VVS-manden og monterede det nye toilet.
Vi skulle vist betale for 2-3 timers arbejde. Hvilket var rimeligt da
VVS-manden var her 3 gange og mureren 1 gang.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Niels Olsen

Dato : 23-06-02 11:48

> [...]
det
> nye toilet så bare sættes ned oven på dette, eller skal der nogle tricks

Hej

Da vi fik vores toilet udskiftet, stillede blikkenslageren det på 4 små
"klodser", som han lavede af noget tynd blyplade. (Den slags som bruge til
inddækninger.) Efter at have skruet det fast til gulvet, lagde han en
silikonefuge rundt langs gulv og toilet. Vores afløb er en
støbejernsfaldstamme som bare blev kappet af i niveau med gulvet. Der blev
så sat en plasicmuffe i som toilettets afgløb blev stukket i. Hvad det
kostede ved jeg ikke, da regningen blev sendt til forsikringen.

Men er det ikke ulovligt at montere toilet selv. Jeg mener det skal være en
autoriseret fagmand.

MVH Niels

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-06-02 15:03

Hej igen

Tak for alle svarene, som er blevet "puttet ned i rygsækken" med tips &
tricks

Det viste sig faktisk, at man KAN rense selve det rør (til 599,-!), der går
fra bagsiden/undersiden af toilettet (dér, hvor flex-slangen tilsluttes) og
ind i cisternen! Problemet var/er dog, at den gummi-klods, der lukker for
vandet når svømmerarmen presser ned på den, efterhånden er godt og vel
forvitret (hvem ville ikke være det efter at have siddet 37 år i en
cisterne?! ) ). Jeg har lavet en nødløsning (silicone er en god ting),
men håber bestemt, sådan en fætter kan købes i løs vægt. Det største problem
viste sig faktisk at være indmaden i ovennævnte rør; det er åbenbart "foret"
med et tyndt kobberrør - og det er tæret næsten helt væk, så der havde
løsnet sig en masse stumper, som havde blokeret effektivt for ventilen!
Dog lader det til, at det er lykkedes at få renset ud (med et stift
stykke ståltråd, som blev brugt som renstestok ned i røret - flexslangen var
selvfølgelig afmonteret). Efterfølgende spulede jeg hele molevitten både
forfra (med haveslangen!) og bagfra (ved at montere flexslangen, sætte tryk
på vandet og holde en hånd over ventilen - ellers havde jeg også fået vasket
loft!).

PS! Efter hvad jeg har set, er det per 1.1. lovligt selv at skifte toilet
(ligesom det nu er lovligt at skifte blandingsbatterier). Dog er der nok
nogle bestemmelser omkring, at der skal sidde stopventil (ballufix) foran,
ligesom man ikke må ændres på rørføringen.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Calle.

Dato : 23-06-02 17:28

Bo Velschow wrote:
> [...]
> er der nok nogle bestemmelser omkring, at der skal sidde stopventil
> (ballufix) foran, ligesom man ikke må ændres på rørføringen.

Du kan købe løse gummipakninger til toileter

--
Automatik Mekaniker
Calle