Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolpix 995
Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-06-02 19:13

Hej alle!

( Det ser ud til at nedenstående smuttede - jeg prøver igen )

Mit Nikon-Coolpix 995 kamera, som nu ligger ved
reparatør - efter sigende med et sandkorn i de
ædlere dele - er jo et ganske udmærket kamera.

Men kan det være rigtigt, at billeder taget fra 1 m afstand og
derunder udviser en meget udpræget pudeformet linsefejl.
Det er meget generende, især da jeg affotograferer en
del billeder fra 10cm *10 cm til 1m * 1m.
Er det generelt for Nikon-optik med denne fejl - eller er det bare
mit eksemplar, der er samlet uheldigt?

Per Hansen.

Per A. Hansen

Fra : Alan Thwaites

Dato : 22-06-02 19:46

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
> Det er vist dig der er smuttede,Per,du har
fået fem svar på spørgsmålet ! Prøv at se lidt tilbage i n.g.- >
Alan.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-06-02 10:37

Alan Thwaites <atls@mail.dk> skrev i en

> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Det er vist dig der er smuttede,Per,du har
> fået fem svar på spørgsmålet ! Prøv at se lidt tilbage i n.g.-

Sorry - du har ret. Jeg mente det var sendt som en ny tråd.

Tak for diverse svar - der er åbenbart en ret så dårlig optik i
Nikon - linsefejlen optræder nemlig ikke bare i zoom-området,
men ved alle afstande under 1 m uanset indstillingen.
Den er ikke omtalt i diverse afprøvninger i de balde jeg har
set - nu er det desværre for sent.

Per A. Hansen

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-06-02 12:42

Per A. Hansen skrev:

>Den er ikke omtalt i diverse afprøvninger i de balde jeg har
>set - nu er det desværre for sent.
Der er der ellers advarsler nok af div. test som du finder her på
nettet

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Alan Thwaites

Dato : 23-06-02 21:12

> [...]
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
> Hej igen Per, Efter at har læst ovenstående tog
jeg fluks et billede af noget fuldkommen firkantet på ca. 70cm.afstand med
zoomen ca. midt i området. Jeg ser ingen tegn på omtalt forvrængning.Med
minimums brændvidde (38mm.ekv.) er den derimod synlige. Er du sikkert at du
har apparatet parallel til subj.?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-06-02 19:39

> [...]

> zoomen ca. midt i området. Jeg ser ingen tegn på omtalt forvrængning.Med
> minimums brændvidde (38mm.ekv.) er den derimod synlige. Er du sikkert at

Tak for din respons.
Billederne buer udad på alle kanter.
Det bliver naturligvis mest udtalt, jo nærmere man
kommer objektet.
Jeg opdagede det ved affotografering af gamle fotos, der skulle
anvendes i slægtsforskningsøjemed - senere ved affotografering
af malerier beregnet til internetsider.
Men jeg vil tage en snak med dem på værkstedet, hvor de
ikke vil lave garantireparation.
Men der er sikkert ikke noget, der kan rettes her.

Per A. Hansen

Fra : Alan Thwaites

Dato : 24-06-02 23:29

> [...]
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
>

> Hej igen Per, Der er noget galt her ! Ved maks.brændvidde er der en
anelse (meget lidt) af den omvendt forvrængning d.v.s. at siderne buer
indad.I området der dækkes af macro indstilling ("blomsten" er gul) burde
der være ingen synlig forvrængning. Har du prøvet at øge afstand og bruge
længere brændvidde ?