Arveret.??
Fra : OZ9FB

Dato : 22-06-02 18:48

Er et barn født udenfor ægteskab i 1965, bortadopteret i 1995 til
stedfaderen, arveberettiget efter sin biologiske far, som er afgået ved
døden juni 2002.?

Mvh.

Frank Bech.

OZ9FB@MAIL.DK

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-06-02 19:37

"OZ9FB" <oz9fb@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er et barn født udenfor ægteskab i 1965, bortadopteret i 1995 til
> stedfaderen, arveberettiget efter sin biologiske far, som er afgået ved
> døden juni 2002.?

Jeg var på et tidspunkt ved byens gratis advokatvagt og stillede et lignende
spørgsmål, og jeg husker svaret således at der er en skillelinje ved fødsels-
årgang 1937-38. Hvis man er født før 1937-38 følger arveretten den
biologiske slægt. Det vil i praksis sige moderen, da jeg også mener at vide
at børn født udenfor ægteskab før 1937-38 ikke er arveberettiget efter
deres fader. Hvis man er født efter 1397-38 har man også arveret efter sin
biologisiske fader selv om man er født udenfor ægteskab. Ved evt. bort-
adoption følger arveretten nu adoptivslægten, og man mister arveretten efter
den biologiske far/mor.

Svaret på dit spørgsmål må være nej. Hvis "barnet" ikke var blevet bortadop-
teret ville arveretten efter den biologiske fader fortsat have været gældende.

Jeg er hverken jurist eller jurastuderende, så jeg tager forbehold for at oven-
stående er 100% korrekt.

Jeg håber at nogle jurister "kommer på banen" og understøtter mig i oven-
stående eller belærer mig om de fejl der måtte være i ovenstående "udredning".

Claus

Fra : Pgr

Dato : 23-06-02 13:45

OZ9FB" skrev i en meddelelse
> Er et barn født udenfor ægteskab i 1965, bortadopteret i 1995 til
> stedfaderen, arveberettiget efter sin biologiske far, som er afgået ved
> døden juni 2002.?

Blev "barnet" bortadopteret som 30 årig??? Eller mener du bortadopteret i
1965? Om der er arveret kommer an på adoptionsbevilligen, da loven er ændret
flere gange. Ved adoptioner efter 1-1-1957 mistede et adoptivbarn arveretten
efter sin biologiske slægt, hvor man før havde fuld arveret efter denne.
Hvis adoptionen fandt sted i 1965 vil det være adoptionsbevillingen, der er
afgørende for, om barnet har arveret efter den biologiske slægt, idet man i
bevillinger mellem 1957-1972 kunne indføre en bestemmelse om, at
adoptivbarnet fortsat havde arveret efter sin biologiske slægt.

mvh.
Karina

Fra : OZ9FB

Dato : 23-06-02 16:08

Hej i gruppen.
JA - Barnet blev adopteret som 30 årig, mærkeligt hvor end det lyder.

/Frank.