Andet multimedie
bentjuul 3670
HP Deskjet 1220C eller Epson Stylus Photo ~
Fra : Tigger

Dato : 12-02-01 00:13

Nogen der har prøvet de to ovenstående printere og kan give mig
et par anbefalinger ? Jeg prøvede i dk.edb.hardware, men der
sidder nok flere brugere af den type printere i denne gruppe.

Jeg har læst et par millioner (ok overdrivelse fremmer...)
anmeldelser og sammenligninger af disse to printere, men folk
virker som næsten religiøse i dette spørgsmål. Den som er rent
guld og giver den anden baghjul i den ene test taber stort i den
næste.

Hvad jeg er specielt interesseret i er deres samspil med Adobe
produkter, specielt Acrobat, InDesign og Photoshop. Hvor
økonomiske de er drift. Driftsproblemer eller fejl som er
konstateret.

Har læst flere steder at HP printeren skulle stoppe midtvejs i
store udprint og at Epson printerens farver skulle "fade" efter
få dage og blive gullige.. Sjovt nok er det altid folk der er
hysterisk tilhængere af den modsatte fabrikat der kommer med
disse klager..

Hvis nogen har nogen info omkring den nye Epson 1290'er så er jeg
også meget interesseret, det eneste jeg kan se indtil videre er
at den skulle komme til at koste ca 500 Euro hvilket lyder lidt i
overkanten af vores budget.

OK, det var noget af en smøre : ) håber at høre fra jer!

Med venlig hilsen
Martin Bindslev Mathiesen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 12-02-01 02:10

Angående farver der falmer, har jeg kun erfaring med Epson stylus color 800, jeg har haft fotos hængende på væggene i 2 år, og de er ikke falmet.
Jeg er meget tilfreds med min Epson, men ikke fanatisk. Har set flere fots udskrevet fra HP-printere, de har været gode, men jeg kender ikke noget til varighed af farver.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-01 09:28

"Tigger" <tigger@FJERNaub.dk> wrote in message
> [...]
> sidder nok flere brugere af den type printere i denne gruppe.
>
> OK, det var noget af en smøre : ) håber at høre fra jer!

Hej Martin -
Jeg har erfaringer med begge printere, og her kommer et lille sammendrag:
- Begge printere kan skrive ud i helt fin kvalitet, specielt med
højkvalitetsprint på specialpapir
- Hperen er i normal print hurtigere end Epson, i høj kvalitet er det stort
set det samme.
- Hperen har som du selv er inde på problemer med udskrivning af store
filer. Den går i stå undervejs, og kan være meget svær at få igang igen.
Dette problem kan blive meget irriterende ved jeg af egen og andres
erfaringer. Det er formodentlig HPs driver, den er gal med. Epson har ikke
tilsvarende problemer.
- Epson kan lave farvejusteringer i hver enkelt udskrift, HPeren ikke.
- Epson er generelt bedst til billeder/fotoligende grafik, mens HPeren klart
vinder i tekstudskrift.
- Epsonen kan jo udskrive i A3+, og har derfor et større potentiale end HP.
- Epsonen er dyrere både i anskaffelse og drift.

Det var sådan lidt for og imod, -det konkrete valg må afhænge af de opgaver
de skal lave på printeren. Hvad skal du bruge den til?

/Per

Fra : Tigger

Dato : 12-02-01 22:50

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
> Hej Martin -

Hej Per : )
Tak for svaret som bestemt gav noget at tænke over!

> [...]
sammendrag:
> - Begge printere kan skrive ud i helt fin kvalitet, specielt

Det var så også mit indtryk. Hvor dyrt er det at lave foto/grafik
udprint i stort format ?

> - Hperen er i normal print hurtigere end Epson, i høj kvalitet
er det stort
> set det samme.

Skrivehastigheden er ikke afgørende som sådan. Kun i få tilfælde
vil printeren blive udnyttet til sit max.

> [...]
andres
> erfaringer. Det er formodentlig HPs driver, den er gal med.

Det undrer mig meget at så respekteret et firma som HP kan
tolerere denne fejl. Hvis store formater er næsten umulige at
printe, så er der jo ikke megen ide i at spendere 1000-1500 kr
ekstra for A3+ muligheden.

> - Epson kan lave farvejusteringer i hver enkelt udskrift,
HPeren ikke.

OK, godt at vide.

> - Epson er generelt bedst til billeder/fotoligende grafik, mens
HPeren klart
> vinder i tekstudskrift.

Det bliver nok det der bliver det afgørende. Tekstopgaver har jeg
en gammel HP 4P laser til at klare.

> - Epsonen kan jo udskrive i A3+, og har derfor et større
potentiale end HP.

Det kan HP'eren så vidt jeg ved også, det står da ihvertilfælde
på deres hjemmeside.

> - Epsonen er dyrere både i anskaffelse og drift.

I indkøb er forskellen kun et par hundrede kroner.
Driftsudgifterne har du vel ikke informationer over ? Helst så
man ser dem oppe mod hinanden.

> Det var sådan lidt for og imod, -det konkrete valg må afhænge
af de opgaver
> de skal lave på printeren. Hvad skal du bruge den til?

Min forlovede er snart udlært grafiker og har mange mærkelige og
smukke projekter som jeg finder at hun ville kunne gøre endnu
mere spændende og impulsive hvis hun havde muligheden for
udskrift hjemme istedet for på skolen. Det vil selvfølgelig sige
at jeg lægger klart mest vægt på kvaliteten af grafikudprint
hvorimod tekstdelen da skal være i orden, men ikke er helt så
vigtig. Er kombinationer af tekst/grafik i Photoshop/Indesign ren
grafik eller vil HP printeren være bedre til disse ? (nu tænker
jeg på situationer hvor teksten er embedded i billedet). Som jeg
skrev længere oppe har jeg en gammel HP laserprinter til standard
udprint af tekst.

Hvor flotte udskrift kan de to printere præstere under normale
omstændigheder? Er fotopapir en nødvendighed for at få "perfekte"
udskrift og klarer den ene af de to printere sig bedre end den
anden på "normalt "papir?

Jeg så at Epson 1290'eren skulle være på vej, men deres support
telefon kunne ikke oplyse nogetsomhelst om hvornår denne skulle
komme. Har du/i nogen kendskab til om man skal vente på denne
eller bliver det mest designmæssige forskelle?

Venter spændt på svaret/svarene

Martin Mathiesen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-02-01 09:06

> [...]
> sammendrag:
> med
>
> Det var så også mit indtryk. Hvor dyrt er det at lave foto/grafik

Hej Martin -
Her kommer så lidt mere...
Det lyder som om du skal gå efter Epsonen. Hvis det er billedgrafik I mest
skal bruge den til, så er den klart bedst i de gode udskrifter. Men sørg for
selv at få set enm udskriftsprøve på begge inden I bestemmer jer.
Det med skriftudskrivning: det er almindelige bogstaver, som HP er bedst
til. Dvs. også hvis de er opsat i Indesign vil den almindelige brødtekst stå
bedre på en HP. Det kan så være lige meget hvis det primært er til
designgodkendelse o.lign. Almindelig tekst sat op i Phortoshop vil den
såmænd også tage sig bedre af. Der hvor Epsonen er god er ved billeder og
billedlignende grafik med forløb, udtoninger osv.

HPeren har ikke problemer med store papirformater, men med med store
filformater . Dvs at selv en A4 side kan give problemer hvis den er
proppet med grafik. Den har også problemer med udskrivning af vektorgrafik,
som jo bliver til bitmap, inden det printes ud.

Deres udskrivning på almindeligt papir er der vist ikke så stor forskel i,
det er mest de høje kvaliteter jeg har brugt, så det er det jeg kender bedst
til. Under alle omstændigheder klarer de sig bedst med inkjetpapir i en lidt
tyk kvalitet. Ordinært papir kan ikke optage al den blæk uden at bule og
krølle.

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-02-01 01:46

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev:

> [...]
> tyk kvalitet. Ordinært papir kan ikke optage al den blæk uden at bule og

En af mine kolleger der er fotograf har en Epsonprinter. Her er det meget
tydeligt at fotos har godt af rigtigt fotopapir. Det er ikke til at skelne hans
print fra traditionelle papirfotos.

--
Kurt Lund