5 års garanti
Fra : Bakke

Dato : 22-06-02 17:06

Jeg købte i 1998 nogle solstole med 5 års garanti. Jeg ville og vil ikke
købe stole, hvor fabrikanten ikke tør love dette.

I år gik en af stolene kaput, og jeg gik til Bauhaus med stolen. De
accepterede uden vrøvl at garantien var i kraft, men ville kun give mig en
ombytning til en stol med 1 års garanti, fordi det var den eneste, der idag
har den pris, jeg i sin tid har givet for stolen.

Det ville jeg ikke have, fordi jeg mener at fabrikanten dermed ikke vil stå
inde for at produktet kan holde mere end en sæson. Altså efter min
opfattelse en ringere stol.

Min stol havde kostet 499 kr. De stole, de har i forretningen i dag som har
5 års garanti, koster nu 699 kr.

De foreslog, at jeg kunne betale prisdifferencen på 200 kroner og så få en
ny stol med 5 års garanti.

Ud over at deres argumentation om det urimelige i at jeg skulle få en ny 5
årig garanti ved en ombytning af stolen ( "for så kunne jeg jo have en ny
stol med garanti i al evighed når de åbenbart går i stykker efter 4 år " )
er indlysende vås, var det jo slet ikke længden af garantien, jeg slog på,
men kun fabrikantens vilje til at stå inde for sit produkt.

Jeg endte med at acceptere at få de oprindelige 499 kr retur fordi jeg ikke
kunne bruge mere tid på at firmaet i en uendelighed kontaktede diverse
afdelingsledere, leverandører og så videre.

Men havde jeg ikke været i min gode ret til at kræve en ny stol med 5 års
garanti uden at betale den nuværende prisdifference ?

Jeg spørger fordi det jo kunne ske, at flere af stolene måske kan komme til
at lide samme skæbne i løbet af sommeren.

Mvh

Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 17:20

On 22.06.2002 18:06, in article af279p$3br$1@news.cybercity.dk, "Bakke"
<spamfree@nospam.dk> wrote:

> Jeg købte i 1998 nogle solstole med 5 års garanti. Jeg ville og vil ikke
> købe stole, hvor fabrikanten ikke tør love dette.

Hvis der er 5 års garanti, så må der også være en eller anden for for
garantibevis, hvor der står hvad garantien dækker. Det er der udgangspunktet
skal tages.

> Men havde jeg ikke været i min gode ret til at kræve en ny stol med 5 års
> garanti uden at betale den nuværende prisdifference ?

Som udgangspunkt, ville du have ret til udbedring eller ombytning til en
tilsvarende vare. Hvis det er den samme eller tilsvarende stol (mærke,
model), der blot er steget i pris, vil jeg mene at du har krav på den dyrere
model.

Men forhandleren har jo ret i, at du ikke får udvidet din oprindelige
garantiperiode, blot fordi du får en ny - så hvad er problemet?

> Jeg spørger fordi det jo kunne ske, at flere af stolene måske kan komme til
> at lide samme skæbne i løbet af sommeren.

/kristian

Fra : Bakke

Dato : 22-06-02 19:05

"> Hvis der er 5 års garanti, så må der også være en eller anden for for
> garantibevis, hvor der står hvad garantien dækker. Det er der
udgangspunktet
> skal tages.

Ja, der er en garnati mod brud på stolen, men det er der sådan set ingen,
der har draget i tvivl, heller ikke forhandleren

> [...]
> tilsvarende vare. Hvis det er den samme eller tilsvarende stol (mærke,
> model), der blot er steget i pris, vil jeg mene at du har krav på den

Men forretningen fører slet ikke dette fabrikat mere

> Men forhandleren har jo ret i, at du ikke får udvidet din oprindelige
> garantiperiode, blot fordi du får en ny - så hvad er problemet?

Nej, det har han ikke.
Så vidt jeg er orienteret, udløser en ombytning af en vare i en
garantiperiode til en fabriksny, at der starter en helt ny garantiperiode på
den oprindelige længde.
Jeg indrømmer, at det kan forekomme mærkeligt, men i følge diverse
forbrugerprogrammer i radioen er det ikke desto mindre sådan loven er.

MVH

Bo

Fra : Dennis Lange

Dato : 22-06-02 20:03

Bakke skrev:

> [...]
> Jeg indrømmer, at det kan forekomme mærkeligt, men i følge diverse
> forbrugerprogrammer i radioen er det ikke desto mindre sådan loven er.

Mon ikke du tænker på det forhold, at hvis du får ombyttet en varer inden
for reklamationsperioden, vil der gælde samme, altså en fornyet,
reklamationsfrist på den nye vare.

Som udgangspunkt er garanti jo noget producent/forhandler giver ud over de
rettigheder købeloven giver. Der er herefter sådan set ikke noget der
forhindrer producent/forhandler i at skrue garanti-bestemmelserne sammen som
han ønsker det, så længe forbrugeren bliver bedre stillet end udfra de
sædvanlige køberetlige bestemmelser.

Uanset hvad har du i hvert fald 2 års reklamationsret på en ny stol, og
andet må følge af hvad garantiaftalen indeholder.

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 00:07

On 22.06.2002 21:03, in article af2hke$1m$1@sunsite.dk, "Dennis Lange"
<dblng@hotmail.com> wrote:

> Mon ikke du tænker på det forhold, at hvis du får ombyttet en varer inden
> for reklamationsperioden, vil der gælde samme, altså en fornyet,
> reklamationsfrist på den nye vare.

Jeg søgte lidt, og det ser ud til at Bakke har ret f.s.v.a. garanti:
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb95/jb060401.htm

Sådan som jeg læser afgørelsen, vil det derimod ikke gælde f.s.v.a. den
lovfæstede reklamationsret.

/kristian

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-06-02 09:09

Kristian Storgaard skrev:
> Jeg søgte lidt, og det ser ud til at Bakke har ret f.s.v.a. garanti:
> http://www.fs.dk/jura/fjura/jb95/jb060401.htm

Det ser det ud til ja.

> Sådan som jeg læser afgørelsen, vil det derimod ikke gælde f.s.v.a.
> den lovfæstede reklamationsret.

Det står der nu ikke noget om. Og det vlle da også være stik imod hvad jeg
har lært i køberet.
Hvis man får en vare ombyttet løber der en ny reklamationsperiode.

....Og efter ovenstående sag tilsyneladende også en ny garantiperiode.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:52

Kristian Storgaard skrev:

>Men forhandleren har jo ret i, at du ikke får udvidet din oprindelige
>garantiperiode, blot fordi du får en ny - så hvad er problemet?

Vel har han da ej! Ved ombytning starter garanti og
reklamationsfrist forfra på samme betingelser som før, jf.:

   http://www.fs.dk/jura/fjura/jb95/jb060401.htm

Argumentet om at man kan få livsvarig garanti på stolene fordi de
bryder sammen efter 4 år, er irrelevant. Hvis stolene holder de
lovede 5 år, så er dette en enlig svale der bare skal byttes. At
der nu er en højere dagspris for en tilsvarende vare, er ikke
noget modargument.

At stolene ikke kan holde i 5 år, er ikke et gyldigt argument for
at forhandleren ikke skal opfylde sin garantiforpligtelse. Tænk
lige på konsekvensen ...

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 13:36

On 23.06.2002 13:52, in article
g8dbhugpchv20bmpv011qohmvjsgjfoue5@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Vel har han da ej! Ved ombytning starter garanti og
> reklamationsfrist forfra på samme betingelser

Jeg trukket det i mig igen - spist en lille seddel hvor det stod på

> [...]
> lovede 5 år, så er dette en enlig svale der bare skal byttes. At
> der nu er en højere dagspris for en tilsvarende vare, er ikke

Spørgsmålet er jo hvilken vare der er tilsvarende.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 15:14

Kristian Storgaard skrev:

>Spørgsmålet er jo hvilken vare der er tilsvarende.

Ja, men hvis det er de 5 års garanti der betinger prisforskellen,
er det ligegyldigt. Hvis sælger leverer en identisk stol der står
i vinduet med 1 års garanti til eller anden (evt. lavere) pris,
så er han alligevel nødt til at yde 5 års garanti på den i denne
her sag.

--
Bertel

Fra : Bakke

Dato : 23-06-02 16:27

> [...]
> i vinduet med 1 års garanti til eller anden (evt. lavere) pris,
> så er han alligevel nødt til at yde 5 års garanti på den i denne

Hej Bertel,
Du virker ret sikker i dit svar, og det var noget i den retnng, jeg havde
håbet på at få bekræftet. For hele min argumentation er nemlig gået på, at
jeg udelukkende vil købe ( eller bytte til ) produkter, som har længst mulig
( i dette tilfælde 5 års ) garanti.
Kan du fortælle mig hvilken konkret paragraf jeg kan hive op af lommen, hvis
det skulle blive aktuelt igen ?
For jeg er ret overbevist om at det _er_ rigtigt, men har svært ved lige at
finde frem til hvor det står.
( Noget andet er, at ekspedienten næppe ville kunne forstå det, men det er
nok OT

Mvh

Bo K

Fra : Peter G C

Dato : 23-06-02 21:35

Bakke <spamfree@nospam.dk> skrev:

[klip]

> Kan du fortælle mig hvilken konkret paragraf jeg kan hive op af lommen,
> hvis det skulle blive aktuelt igen ?

Der findes ingen paragraf om spørgsmålet. Der er nu heller ikke sikkert, at
Bertel har ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 23:34

Peter G C wrote:
> Der findes ingen paragraf om spørgsmålet. Der er nu heller ikke sikkert, at
> Bertel har ret.

Skal suma sumarium så være følgende:

Jeg køber et produkt med 5 års garanti, skidtet går i stykker efter 4
år. Jeg klager så til forhandleren, han bytter gerne varen, det er der
intet problem i. Og så har jeg krav på yderligere 5 års garanti på den
nye erstatningsvare jeg har fået?!

Jeg tvivler meget på det?! Eller har jeg misforstået noget?
Så kan man jo have sine stole og borde hele livet, og de bliver skiftet
ud hvert 4 år ca. for der går de ca. i stykker?!

--
med venlig hilsen
René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-06-02 23:41

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev:

> [...]
> varen, det er der intet problem i. Og så har jeg krav på
> yderligere 5 års garanti på den nye erstatningsvare jeg har fået?!

Ja hvis vi antager, at afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet holder ved
en evt. domstolsafgørelse.

> Jeg tvivler meget på det?! Eller har jeg misforstået noget?
> Så kan man jo have sine stole og borde hele livet, og de bliver
> skiftet ud hvert 4 år ca. for der går de ca. i stykker?!

Det er jo en relevant og interessant problemstilling. På den ene side
kan man jo sige, at det er producentens problem, at han har lovet mere
end han kunne holde. På den anden side kan man stille sig selv
spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt [1], at kunden på den måde
opnår en livsvarig garanti og ombytning af sine stole.

[1] Uden, at rimelighed iøvrigt behøver at have de helt store relevans
i en juridisk sammenhæng

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 23:45

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt [1], at kunden på den måde
> opnår en livsvarig garanti og ombytning af sine stole.

Mener engang der har været en sag om en kunde som købte en harddisk i
bilka,
hvor denne så gik i stykker inden for garanti perioden. Kunden fik en ny
og fik efter meget vrøvl en helt ny garanti periode. Det skulle jo ske
og harddisken gik i stykker kort tid før den nye garanti periode var
udløbet. Så kunden hevender sig i Bilka for at få en ny harddisk, denne
får han også udleveret, men denne gang vil retur afdelingen ikke
forlænge kundens garanti. Kunden indklager til forbrugerstyrrelsen og
får ikke ret.

Men jeg kan ikke lige finde sagen nogen steder.

Det kan da heller ikke på nogen måde være rimeligt at man bare kan blive
ved med at bytte og bytte til mere garanti.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 00:26

On 24.06.2002 0:40, in article Xns92376E6D6734.miljokemi.dk@172.16.16.111,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Ja hvis vi antager, at afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet holder ved
> en evt. domstolsafgørelse.

Det er også beskrevet i køberetlig litteratur* (i hvert fald ved
forbrugerkøb, men det er nok det samme ved andre køb), så jeg tror nok den
ville holde i retten.

> [...]
> spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt [1], at kunden på den måde
> opnår en livsvarig garanti og ombytning af sine stole.

Så kan producenten vel lære af det...

> [1] Uden, at rimelighed iøvrigt behøver at have de helt store relevans
> i en juridisk sammenhæng

Men et begreb der ligner det, nemlig billighedsbetragtninger, nævnes dog
nogle gange.

/kristian

* Niels Elmelund m.fl.: Lærebog i dansk og international køberet

Fra : N/A

Dato : 24-06-02 22:03

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 22:03

On 24.06.2002 22:40, in article af803n$kep$1@tux.netsite.dk, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Side ?

s. 220, afsnit 5.5.2, linje 6ff

(2. udgave, 1996)

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 24-06-02 22:22

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

[klip]

> s. 220, afsnit 5.5.2, linje 6ff
>
> (2. udgave, 1996)

Tak.

Det fremgår af siden, at der løber en ny reklamationsfrist. Der er ikke
angivet noget om garantier.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 22:38

On 24.06.2002 23:21, in article af82gn$me5$1@tux.netsite.dk, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Tak.

Det var så lidt (og dog, jeg måtte lede ledt...)

> Det fremgår af siden, at der løber en ny reklamationsfrist. Der er ikke
> angivet noget om garantier.

Det er korrekt, men det med garantien, var vist også et klip fra FS'
hjemmeside.

/kristian

Fra : Claus Plougmann

Dato : 25-06-02 23:34

Peter G C wrote:
> [...]
>
> [klip]

> Tak.
>
> Det fremgår af siden, at der løber en ny reklamationsfrist. Der er

Hvis varen bliver ombyttet, skal det jo være til en identisk vare.
Indebærer det så ikke at garatien skal have samme omfang som
den originale vare?

MVh CP

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-02 01:32

On 26.06.2002 0:33, in article
3d18efbc$0$672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Claus Plougmann"
<ewarp@get2net.dk> wrote:

> Hvis varen bliver ombyttet, skal det jo være til en identisk vare.
> Indebærer det så ikke at garatien skal have samme omfang som
> den originale vare?

Hvis man ser strengt teoretisk på det, så er svaret nej. Garantien er jo
noget ekstra, som producenten/sælgeren vælger at give køberen som en del af
aftalen - altså ikke noget der knytter sig til genstanden. I praksis (jf.
FS) ser det dog ud til at garantien opfattes som knyttet til genstanden, og
derfor "starter forfra" ved ombytning.

Hvad angår reklamtionsretten, så er det egentlig logisk (jeg ved godt jeg
tidligere har skrevet noget andet), at der starter en ny periode ved en ny
vare. Reklamationsretten er nemlig i virkeligheden ikke en ret, men en frist
for, hvornår man senest kan påberåbe sig en mangel (der jo skal have været
der fra starten). Får man en ny genstand i stedet for mangelbehæftede, skal
man selvfølgelig have en ny frist til at opdage evt. mangler.

/kristian

p.s. [OT] Kommer lige fra Spiderman premiere - den kan anbefales!

Fra : Claus Plougmann

Dato : 26-06-02 08:28

Kristian Storgaard wrote:
> [...]
> I praksis (jf. FS) ser det dog ud til at garantien opfattes som
> knyttet til genstanden, og derfor "starter forfra" ved ombytning.

Typisk er produkter med længere garanti også dyrere, ex OEM-
diske i forhold til retail-diske. Så forbrugeren er villig til at betale
mere for en vare med mere garanti = flere penge til
producenten/sælgeren. Ud fra den betragtning mener jeg at
garantien er en del af varens egenskaber og ikke en "gave" fra
producenten.

> /kristian
>
> p.s. [OT] Kommer lige fra Spiderman premiere - den kan anbefales!
Heldige asen.
MVH CP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-02 18:39

Kristian Storgaard skrev:

>Hvis man ser strengt teoretisk på det, så er svaret nej.

Hm.

- Denne vare kan garanteret holde i 5 år!
- Den køber jeg.

4 år senere:
- Varen er gået i stykker.
- Du får en ny, identisk vare. Den kan garanteret holde i 1 år.

Er der ikke noget galt?

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-02 18:50

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

[klip]

> Er der ikke noget galt?

Nej, for det er to forskellige varer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Overgaard

Dato : 27-06-02 20:27

In article <d0vjhukgi1s2s53uk3rd1niji9m4ptrek8@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> 4 år senere:
> - Varen er gået i stykker.
> - Du får en ny, identisk vare. Den kan garanteret holde i 1 år.

Næh, for så har man jo sammenlagt haft en fungerende vare i de lovede 5 år

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-02 20:52

Lars Overgaard skrev:

>Næh, for så har man jo sammenlagt haft en fungerende vare i de lovede 5 år

Hm. Man skal altså have en ringere og ringere var for hver gang
den går (for tidligt) itu?

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-06-02 21:18

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Nej, for det er to forskellige varer.

Hvad er forskellen? At producenten har ændret sine garantier fordi han
har fundet ud af han sælger noget skrammel? Skal det ligge den kunde,
der har købt en vare med 5 års garanti til last?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 27-06-02 09:41

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Hvad er forskellen? At producenten har ændret sine garantier fordi han
> har fundet ud af han sælger noget skrammel?

Ja.

> Skal det ligge den kunde,
> der har købt en vare med 5 års garanti til last?

Tja....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-06-02 08:53

> Det er korrekt, men det med garantien, var vist også et klip fra
> FS' hjemmeside.

Korrekt men det var nu også garantien vi snakkede om. Det er
umiddelbart klart, at der skal gives en ny reklamationsperiode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-06-02 09:08

On 25.06.2002 9:53, in article Xns9238649BD9763.miljokemi.dk@172.16.16.111,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Korrekt men det var nu også garantien vi snakkede om.

Det har vist efterhånden udviklet sig (også i kraft af almindelig
garanti/reklamationsret-begrebsforvirring.

> Det er
> umiddelbart klart, at der skal gives en ny reklamationsperiode.

I lyset af dine egne, normalt strenge, krav til dokumentation er der vel
ikke noget der er "umiddelbart klart"...

/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-06-02 09:16

> Det har vist efterhånden udviklet sig (også i kraft af almindelig
> garanti/reklamationsret-begrebsforvirring.

Det tør siges. Men her i gruppen bør vi generelt nok holde os til de
korrekte begreber.

> I lyset af dine egne, normalt strenge, krav til dokumentation er
> der vel ikke noget der er "umiddelbart klart"...

Godt ord igen

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-06-02 11:16

> [...]

> er jo noget ekstra, som producenten/sælgeren vælger at give
> køberen som en del af aftalen - altså ikke noget der knytter sig

Garantien er noget du "køber" sammen med varen og er tilknyttet den
købsaftale du har gjort efter min bedste overbevisning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-06-02 17:12

On 26.06.2002 12:15, in article Xns92397CB472D76.miljokemi.dk@172.16.16.111,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Garantien er noget du "køber" sammen med varen og er tilknyttet den
> købsaftale du har gjort efter min bedste overbevisning.

Det er også være min udlægning (jf. mit indlæg), men FS er åbenbart uenige i
det.

/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-06-02 21:16

> Det er også være min udlægning (jf. mit indlæg), men FS er
> åbenbart uenige i det.

Jeg er tilbøjelig til at være enig med FS. Dvs. ved ombytning af varen
mener jeg ombytning af hele varen incl. den garanti man fik, da man
oprindeligt købte den.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-06-02 18:15

On Sat, 22 Jun 2002 18:06:28 +0200, "Bakke" <spamfree@nospam.dk>
wrote:

>Men havde jeg ikke været i min gode ret til at kræve en ny stol med 5 års
>garanti uden at betale den nuværende prisdifference ?

En 5-årig garanti stiller dig væsentligt bedre end købeloven (både den
tidligere og nuværende) kræver. Der er dermed tale om at producenten
af den pågældende stol giver dig en tillægsydelse.

Indholdet af garantien må derfor udgøre udgangspunktet for hvad du kan
kræve. Hvad står der i garantibeviset/-beskrivelsen?

Hvis den stol med 5 års garanti, som forretningen nu sælger, er fra en
anden producent kan du efter min opfattelse klart IKKE kræve denne
leveret. Garantien ydes (normalt) af producenten - ikke forretningen.

--
Jakob Paikin

Fra : Bakke

Dato : 22-06-02 19:18

> [...]
>
> Indholdet af garantien må derfor udgøre udgangspunktet for hvad du kan
> kræve. Hvad står der i garantibeviset/-beskrivelsen?

Der står ikke andet end at der er 5 års garanti.
Men som sagt var der slet ikke problemer med at få sælger til at anerkende
at garantien dækker.
Problemet var fortolkningen af hvad en passende erstatning ville være.
Mit synspunkt er, at en passende erstatning for en vare med 5 års garanti er
en anden vare med 5 års garanti og ikke en vare med 1 års garanti.
Dette fordi jeg tager afsæt i at fabrikantens vilje til at yde garanti på
sit produkt må antages at have noget med kvaliteten af samme at gøre.

> Hvis den stol med 5 års garanti, som forretningen nu sælger, er fra en
> anden producent kan du efter min opfattelse klart IKKE kræve denne
> leveret. Garantien ydes (normalt) af producenten - ikke forretningen.

Det er faktisk tilfældet her at forretningen slet ikke fører det oprindelige
mærke mere.
Men det kan jeg som kunde jo ikke gøre for, og skal i den anledning ikke
stilles ringere. Ellers kunne en forretning jo sælge lorteprodukter med
mange års garanti og så bare skifte leverandør hvert år for at undgå at
komme til at hænge på den lovede garanti.

Så jeg må her korrigere din opfattelse. Når en forretning sælger en vare med
5 års ( skriftlig ) garanti er det kunden uvedkommende om forhandleren
henholder sig til en bagvedliggende producentgaranti. Jeg har en klokkeklar
afgørelse fra Forbrugerklagenævnet der slår fast, at forhandleren under alle
omstændigheder hæfter for den garanti, han har solgt sine varer med. Hvordan
han så vil klare det af med leverandøren er kunden helt uvedkommende.

Mvh

Bo

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-06-02 20:11

On Sat, 22 Jun 2002 20:17:52 +0200, "Bakke" <spamfree@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>afgørelse fra Forbrugerklagenævnet der slår fast, at forhandleren under alle
>omstændigheder hæfter for den garanti, han har solgt sine varer med.

I denne gruppe kan mange af os bedre lide konkrete henvisninger end
løse referater, så er du ikke rar at give en præcis kilde (ikke at jeg
betvivler dit udsagn, men jeg vil gerne se selve afgørelsen).

Derudover lyder det ikke som om den afgørelse udtaler sig om, hvordan
forhandleren skal opfylde garantien eller hvilken evt. garanti der
skal være på et nyt produkt.

--
Jakob Paikin

Fra : Claus Plougmann

Dato : 22-06-02 21:25

Jakob Paikin wrote:
> [...]
>

> Derudover lyder det ikke som om den afgørelse udtaler sig om, hvordan
> forhandleren skal opfylde garantien eller hvilken evt. garanti der

Citeret fra www.net-tjek.dk:
Gældende for varer købt før 1/1/2002.
Du har ikke krav på at få en defekt vare ombyttet, men du kan foreslå sælger
at ombytte varen, og sælger kan vælge at ombytte varen i stedet for at
reparere
den eller i stedet for at betale dig pengene tilbage. Ombytning skal altid
ske
med en fuldstændig identisk vare, medmindre du accepterer noget andet.
Citat slut.
Ovenstående gælder for reklamationsretten, derudover gælder kun hvad
der står i garati beviset. Har du prøvet hvad producenten siger til det?

MVH CP

Fra : Bakke

Dato : 23-06-02 08:21

> I denne gruppe kan mange af os bedre lide konkrete henvisninger end
> løse referater, så er du ikke rar at give en præcis kilde (ikke at jeg
> betvivler dit udsagn, men jeg vil gerne se selve afgørelsen).

Der er tale om en sag jeg personligt har haft gennem forbrugerklagenævnet
vedrørende 3 års garanti på en computerprocessor, som forretningen efter 2
år ikke vilde indfri med henvisning til at det var fabrikanten, der havde
givet garantien, men den gik ikke. Så der er ikke noget link, da jeg jo fik
afgørelsen skriftligt.
Forbrugerklagenævnet lagde netop vægt på, at der var brugt ordet "Guaratee"
og ligestillede det med det danske ord garanti. Og forhandleren hæftede for
de 3 år.
Når man i dette tilfælde brugte ordet betød det, at man garanterede at den
pågældende processor virkede perfekt i mindst 3 år.
Herfra drager jeg analogi til at 5 års garanti på en stol må betyde, at den
pågældende stol skal virke i mindst 5 år.
En eventuel ombytning ligger altså inden for garantiperioden og skal så
udløse en ny garantiperiode på det ombyttede produkt.

Men det er altså lidt ved siden af mit spørgsmål. Der var som skrevet ingen
problemer med at butikken gerne ville bytte stolen under garantien, men
efter min opfattelse til en betydelig ringere kvalitet, og det var kernen i
mit spørgsmål om det ville være i orden. Det med at garantien er 5 år er jo
en slags kvalitetsstempel.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 00:04

On 22.06.2002 20:17, in article af2f04$ct0$1@news.cybercity.dk, "Bakke"
<spamfree@nospam.dk> wrote:

> [...]
> han så vil klare det af med leverandøren er kunden helt uvedkommende.

Ja, den garanti som sælger har lovet skal sælger overholde. Kan du ikke
komme med et link til den der afgørelse, så vi kan se, hvad der står.
Forbugerstyrelsen forudsætte nemlig det modsatte i dette svar:
http://www.fs.dk/sphj/madras.htm

/kristian

Fra : Bakke

Dato : 23-06-02 08:31

> [...]
> komme med et link til den der afgørelse, så vi kan se, hvad der står.
> Forbugerstyrelsen forudsætte nemlig det modsatte i dette svar:

Som jeg allerede har svaret Jakob er der tale om en sag, jeg selv har ført
og som ikke har resulteret i et link på nettet.
Den afgørelse, du henviser til i dit link kan måske sammenlignes med min
afgørelse. De anbefaler kunden at forsøge at klage til producenten, og
hjælper det ikke kan man klage til forbrugerklagenævnet. Det var sådan set
også det jeg gjorde, og her traf nævnet den kendelse at forretningen (
Hard´n Soft ) hæftede for garantien når de havde solgt mig varen med et 3
års garanticertifikat selv om det var udstedt af producenten.

Men i mit tilfælde er der ikke tale om at forretningen ikke vil ombytte
stolen. Der er tale om at de vil give mig et efter min opfattelse væsentligt
ringere produkt som erstatning. Og det er det, jeg ikke tror/håber kan være
i orden ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:57

Kristian Storgaard skrev:

>Ja, den garanti som sælger har lovet skal sælger overholde.

Og den som producenten har lovet, skal producenten overholde. Det
er derfor i princippet lige meget hvem der har lovet de 5 år. Men
det fremgår jo at forretningen står ved at det er den der har
afgivet garantien.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 13:37

On 23.06.2002 13:57, in article
hqdbhu0p3nmogrrl2qmlbot6p4ahu29j8t@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Og den som producenten har lovet, skal producenten overholde.

Ja og det var også udgangspunktet.

/kristian