Virksomhed hænger en anden virksomhed u
Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 15:47

Hej NG,

Så vidt jeg kan huske og ved så er det i følge markedsføringsloven ikke
lovligt at hænge en anden virksomhed ud?

Den pågældende historie kan læses i dk.edb.internet.webhotel under
Webhosting A/S bør fjerne webserver test.

Problemet gør sig især gældende for vores vedkommende da de nu hænger
vores server ud som værende med mulige sikkerheds problemer.
Har vi nogen lovhjemmel til at kræve erstatning.

Kan vi kræve at denne side blive lukket?

René Madsen      ---   reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult      ---   http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør   ---   tlf. 64 73 35 45

Fra : Deaster

Dato : 22-06-02 16:47

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in message
> [...]
>
> Den pågældende historie kan læses i dk.edb.internet.webhotel under
> Webhosting A/S bør fjerne webserver test.

Hmm, den gruppe kan jeg godt nok ikke finde.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 17:01

On 22.06.2002 17:46, in article af265e$1rh$1@news.cybercity.dk, "Deaster"
<removethis@myrealbox.com> wrote:

> Hmm, den gruppe kan jeg godt nok ikke finde.

dk.edb.internet.udbydere.webhotel

/kristian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-06-02 17:06

Deaster wrote:

> Hmm, den gruppe kan jeg godt nok ikke finde.

Der mangler også lige et "udbydere": dk.edb.internet.udbydere.webhotel

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 17:10

On 22.06.2002 16:47, in article 3D148DEA.8020505@schultzconsult.com,
"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote:

> Hej NG,

Hej Schultz Consult

> Så vidt jeg kan huske og ved så er det i følge markedsføringsloven ikke
> lovligt at hænge en anden virksomhed ud?

Der er i markedsføringsloven et forbud mod sammenlignende reklame.

> Den pågældende historie kan læses i dk.edb.internet.webhotel under
> Webhosting A/S bør fjerne webserver test.

Det er i dk.edb.internet.udbydere.webhotel

> Problemet gør sig især gældende for vores vedkommende da de nu hænger
> vores server ud som værende med mulige sikkerheds problemer.

"Hænger jer ud" - i står på en liste med små 300 andre, som har MULIGE
sikkerhedsproblemer. Sådan som jeg ser det, er det også nogenlunde beskrevet
på forsiden, at man ikke nødvendigvis kan regne med at der er
sikkerhedsproblemer.

> Har vi nogen lovhjemmel til at kræve erstatning.

Nej, der er ingen lovhjemmel, for erstatningsretten bygger på ulovbestemte
regler... (men en anden hjemmel - ja )

Erstatning kræver som udgangspunkt:

1) At du har haft et tab - Det oplyser du ikke, men hvis der ikke er et tab,
er der ikke noget at erstatte.

2) At der er et ansvarsgrundlag - Det er der muligvis, hvis man kan sige, at
han har handlet culpøst ved at "hænge jer ud".

3) Årsagsforbindelse og adækvans - Tabet skal være en følge af firmaets
handlinger og det skal være en ikke-upåregnelig følge. Det afhænger jo af,
hvilket tab du har.

> Kan vi kræve at denne side blive lukket?

Ved det ikke?! Der er jo ikke noget faktuelt forkert. I kan måske nærmere
kræve at forklaringen på forsiden bliver bedre.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 17:32

Kristian Storgaard wrote:
> Der er i markedsføringsloven et forbud mod sammenlignende reklame.

Var heller ikke helt sikker... Men det er jeg så blevet nu...
[klip]

> [...]
> sikkerhedsproblemer. Sådan som jeg ser det, er det også nogenlunde beskrevet
> på forsiden, at man ikke nødvendigvis kan regne med at der er

Ja, for han bygger sin liste over udbydere/sider med mulige
sikkerhedsproblemer på data hvorfra man ikke kan bygge en sådanne
mistanke. Da versionsnurmrne han teste på ikke har noget med dette
stykke softwares sikkerhedsproblemer.

Jeg kan på ingen måde acceptere at en eller anden virksomhed fortæller
forbipasserende at vi muligvis har sikkerhedsproblemer.

En lille analogi i f.eks. Odense centrum
McDonalds har sat et stort skildt op ude på gaden hvor der står "Dette
skal betraktes som noget der måske er sandt, men Burger King har et
muligt hygiejne problem"

Jeg ser ingen forskel i image tab fra ovenstående analogi til vores
problem. Et image tab er i vores kundegruppe lig med kundeflugt og
dermed store økonomiske tab til følge.

> Erstatning kræver som udgangspunkt:
>
> 1) At du har haft et tab - Det oplyser du ikke, men hvis der ikke er et tab,
> er der ikke noget at erstatte.

Image tab over for potentielle kunder.

> 2) At der er et ansvarsgrundlag - Det er der muligvis, hvis man kan sige, at
> han har handlet culpøst ved at "hænge jer ud".
Han fortæller jo alle som besøger hans side at disse sider og dermed os
at de/vi har et muligt sikkerhedsproblem, det vil jeg på det groveste
betegne som at hæng os ud.

> 3) Årsagsforbindelse og adækvans - Tabet skal være en følge af firmaets
> handlinger og det skal være en ikke-upåregnelig følge. Det afhænger jo af,
> hvilket tab du har.

I disse tider hvor næsten alle inden for IT fokusere meget på IT er det
et meget stort problem at blive stemplet som en virksomhed med mulige
sikkerhedsproblemer.

> Ved det ikke?! Der er jo ikke noget faktuelt forkert. I kan måske nærmere
> kræve at forklaringen på forsiden bliver bedre.

Jo, det er nemlig det er der er problemet, det er faktuelt forkert, han
bygger sin liste på informationer som han tilsyneladende ikke ved
hvordan man håndtere.

Under alle omstændigheder mener jeg det er etisk forkert når man ikke er
en ikke kommerciel anerkendt orginasition at lave lister over
sider/udbydere med mulige sikkerheds problemer.

Hvis man skulle lave en sådanne liste skulle denne laves af en uvildig
orginasition så som IDG.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 22:45

On 22.06.2002 18:32, in article 3D14A69A.7080305@schultzconsult.com,
> [...]

> Jo, det er nemlig det er der er problemet, det er faktuelt forkert, han
> bygger sin liste på informationer som han tilsyneladende ikke ved

Jeg har kigget lidt på hans side og er faldet over noget, der peger i
retning til fordel for dig.

Jeg tjekkede en server på listen (www.bt.dk) og den svarer nu med et nyere
versionsnummer (**.26) end det på listen. Der står i den beskrivende tekst,
at man automatisk vil blive fjernet, når man har "sikret sig", og det er i
hvert ikke tilfældet her.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 22:48

Kristian Storgaard wrote:
> [...]
> at man automatisk vil blive fjernet, når man har "sikret sig", og det er i

Det er det der er problemet, de bruger også detaktion af versionsnumre
som argument for at man har en dårlig sikkerhed. Problemet er bare at
man kan ikke bruge versionsnumret til at vurdere en servers sikkerhed niveau

Læse ydermere tråden "overtrædelse af markedsføringsloven" for flere
detaljer om denne virksomhed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:44

Kristian Storgaard skrev:

>Jeg har kigget lidt på hans side og er faldet over noget, der peger i
>retning til fordel for dig.

Hans undersøgelse er blevet skudt i sænk af flere i d.e.i.u.w.
Der er nogle som ved at de har sikret sig mod det undersøgte
problem, som hænges ud som havende usikre systemer.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 12:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hans undersøgelse er blevet skudt i sænk af flere i d.e.i.u.w.
> Der er nogle som ved at de har sikret sig mod det undersøgte
> problem, som hænges ud som havende usikre systemer.

Der i blandt vores systemer. Men nu har han endelig bøjet sig og fjernet
de misvisende informationer.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-06-02 18:18

On Sat, 22 Jun 2002 18:09:51 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Der er i markedsføringsloven et forbud mod sammenlignende reklame.

Faktisk er sammenlignende reklame udtrykkeligt tilladt på visse
betingelser. Markedsføringsloven § 2a:

"
§ 2a. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte
eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller
tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.

Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk 1, er tilladt efter denne
lov, når sammenligningen
1) ikke er vildledende,
2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller
tjener samme formål,
3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante
egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse
varer eller tjenesteydelser, herunder prisen,
4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en
konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker,
firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller
tjenesteydelser,
5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker,
firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser,
aktiviteter eller øvrige forhold,
6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde
vedrører produkter med samme betegnelse,
7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til
en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske
kendetegn eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og
8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation
eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et
beskyttet varemærke eller firmanavn.

Stk. 3. I enhver sammenlignende reklame, som indeholder særtilbud,
skal det klart fremgå, hvornår tilbudet ophører eller efter
omstændighederne, at tilbudet kun gælder, så længe de pågældende varer
og tjenesteydelser er til rådighed. Gælder særtilbudet endnu ikke,
skal det tillige oplyses, hvornår perioden for den særlige pris eller
for andre særlige betingelser begynder.
"

I den omtalte situation kan man nok diskuttere om stk. 2, nr. 1 og 3
er opfyldt, uden at jeg dog tør give en endelig vurdering af om der er
sket en overtrædelse af §2a.

--
Jakob Paikin

Fra : TGD

Dato : 22-06-02 19:03

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk 1, er tilladt efter denne
> lov, når sammenligningen
<KLIP>

Det vil sige at jeg i en E-forretning gerne måtte lave en salgstekst alá den
her:

Vi kan nu tilbyde bla. bla. bla. magen til "Forretning B's" produkt men
vores er 10 kr billigere.

Altså bruge et andet firmas navn sammen med en prissammenligning i
marketing, det er kun pris der bliver sammenlignet.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-06-02 20:07

On Sat, 22 Jun 2002 20:03:26 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Altså bruge et andet firmas navn sammen med en prissammenligning i
>marketing, det er kun pris der bliver sammenlignet.

Der er streng ansvar for at prissammenligninger er korrekte.

Derudover kan der være problemer med varemærker og andet.

Mit svar vedrørte et helt konkret spørgsmål - det var ikke en komplet
og udtømmende redegørelse for, hvordan man må annoncere.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-06-02 18:11

On Sat, 22 Jun 2002 16:47:06 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@schultzconsult.com> wrote:

>Så vidt jeg kan huske og ved så er det i følge markedsføringsloven ikke
>lovligt at hænge en anden virksomhed ud?

Misrekommandering af konkurrenter er ikke udtrykkeligt forbudt i
markedsføringsloven eller andre love, men anses alligevel som
stridende mod princippet i MFL § 2.

>vores server ud som værende med mulige sikkerheds problemer.
>Har vi nogen lovhjemmel til at kræve erstatning.

Hvis de almindelige erstatningsbetingelser er opfyldt er det da
muligt, men umiddelbart tror jeg ikke betingelserne (især kravet om et
dokumenterbart økonomisk tab) er opfyldt.

>Kan vi kræve at denne side blive lukket?

Ved fogedforbud? Det forekommer ikke umiddelbart sandsynligt.

--
Jakob Paikin