|
| Matrox Parhelia Fra : Juvic... |
Dato : 22-06-02 13:46 |
|
hej med jer
Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
er?
Og også om det er bedre end GF-4 Ti serien ???
Juvic! :D
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Peter Pan (22-06-2002)
| Kommentar Fra : Peter Pan |
Dato : 22-06-02 14:39 |
|
"Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> wrote in message
news:_e_Q8.81381$N46.2219621@news010.worldonline.dk...
> Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
> stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
> vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
> er?
Normalt er en farve sammensat af Rød, Grøn og Blå. Nudagens grafikkort
husker på hver af disse 3 værdier med 8 bits. Altså ialt 24 bits. Det giver
16,7 millioner forskellige farver.
Matrox's nye kort bruger 10 bits per farve, således at der ialt er 30 bits,
og det giver 1.073.741.824 farver. Og det kalder de "GigaColor". Om det
menneskelige øje kan se forskel på så mange nuancer er så en hel anden sag.
Jeg tror det ikke umiddelbart, men det vil vise sig i løbet af den kommende
uge hvor der kommer reviews af kortet over hele nettet.
> Og også om det er bedre end GF-4 Ti serien ???
Det er der ikke ret mange der ved endnu. De første tests kommer først i
næste uge.
Mvh
Anders
| |
Dennis Jakobsen (22-06-2002)
| Kommentar Fra : Dennis Jakobsen |
Dato : 22-06-02 15:19 |
|
Peter Pan wrote:
> "Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> wrote in message
> news:_e_Q8.81381$N46.2219621@news010.worldonline.dk...
>
>>Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
>>stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
>>vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
>>er?
>
>
> Normalt er en farve sammensat af Rød, Grøn og Blå. Nudagens grafikkort
> husker på hver af disse 3 værdier med 8 bits. Altså ialt 24 bits. Det giver
> 16,7 millioner forskellige farver.
>
> Matrox's nye kort bruger 10 bits per farve, således at der ialt er 30 bits,
> og det giver 1.073.741.824 farver. Og det kalder de "GigaColor". Om det
> menneskelige øje kan se forskel på så mange nuancer er så en hel anden sag.
det kan det sagtens.. nu skal du jo tænke på at en 8bit komprimeret
alpha kanal lagt oven i endnu en komprimeret 8bit alpha kanal ikke er
noget kønt syn.. bl.a. derfor er skyerne i Quake3 så grimme på et
GeForce kort..
når vi har 64bit farver, bliver det så 2 16bit blends istedet for,
hvilket jo bliver en enorm forbedring, men du vil sikkert stadig kunne
se overgangene mellem farverne..
> Jeg tror det ikke umiddelbart, men det vil vise sig i løbet af den kommende
> uge hvor der kommer reviews af kortet over hele nettet.
ja, det bliver spændende! :)
| |
Dennis Jakobsen (22-06-2002)
| Kommentar Fra : Dennis Jakobsen |
Dato : 22-06-02 15:14 |
|
Juvic... wrote:
> hej med jer
>
> Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
> stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
> vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
> er?
10bit farvepræcision istedet for 8bit (per farve) hvilket er en af
grundene til det ikke bliver DirectX9 kompatibelt.. det er simpelthen
LANGT FRA NOK!!..
> Og også om det er bedre end GF-4 Ti serien ???
det kommer til at afhænge af hvor gode deres første OpenGL drivere
bliver.. deres hardware på et stykke papir ser jo imponerende ud..
men det betyder desværre ikke en skid, hvis man ikke kan lave en
ordentlig driver..
| |
|
|