økonomi i parforhold
Fra : Annette Horn

Dato : 22-06-02 11:53

Kære alle
Min kæreste og jeg har nu snart boet sammen i 5 år. Jeg havde forinden et
hus. Vi ønsker ikke at få fælleseje til huset, men gerne en sikkerhed for
min kæreste, i tilfælde af at vi skulle rage uklare eller jeg døde. En eller
anden retfærdig og rimelig ordning.
F.eks skal min kæreste kunne være sikker på, at jeg ikke i tilfælde af
totalt arrigskab kan sætte ham "på gaden " med dags varsel. Det arbejde og
de penge han lægger i huset, skal han også i en eller anden form kunne få
med i tilfælde af at vi skilles.

Er der nogen der kunne bidrage med gode råd.
Tak på forhånd

Jette Hansen

Fra : Klaus

Dato : 22-06-02 13:00

"Annette Horn" <annettehorn@petersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med i tilfælde af at vi skilles.
>
> Er der nogen der kunne bidrage med gode råd.
Indgå ægteskab.
Klaus

Fra : Gevaldi

Dato : 22-06-02 15:12

Klaus skrev:

> "Annette Horn" <annettehorn@petersen.dk> skrev i en meddelelse

> Indgå ægteskab.

Og helst med hinanden:)

/Gevaldi

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-06-02 15:19

On Sat, 22 Jun 2002 12:53:16 +0200, "Annette Horn"
<annettehorn@petersen.dk> wrote:

> [...]
>min kæreste, i tilfælde af at vi skulle rage uklare eller jeg døde. En eller

Den letteste løsning er at I gifter jer - selvom et juridisk/økonomisk
argument ikke just er den mest romantiske baggrund man kan finde...

Jeres situation er dog ikke unik og kan i vidt omfang reguleres gennem
testamente og samlivs-/samejeoverenskomst.

Hvordan disse dokumenter nærmere skal udformes afhænger dog af jeres
nærmere formue- og indkomstforhold og andre konkrete omstændigheder.

Det smarteste vil nok være at få en advokat til at udarbejde
dokumenterne. Er der tale om nogenlunde almindelige forhold, vil det
næppe koste mere end 2-3.000 kr. (og jeg står naturligvis gerne til
rådighed i den anledning ).

--
Jakob Paikin

Fra : alexbo

Dato : 22-06-02 15:51

Annette Horn <annettehorn@petersen.dk> skrev

> Er der nogen der kunne bidrage med gode råd.

Tja,
Et testamente løser problemet med døden.
Du må på forhånd beslutte hvem der skal have hvad, enten i faste ting og
værdier,
f.eks.
Den brølende kronhjort til faster Elly
Mine smykker til søster Karen
Alt andet til "min ven"

eller i %
X, Y, Z skal dele i forholdet 20, 30, 50 %

Med hensyn til huset kan du trække den friværdi ud, der var ved forholdets
start, og dele resten som du synes er passende.

F.eks
Matrikel nr. xx deles hermed som følger.

100.000 tilfalder Ellen forlods, resten af friværdi deles ligeligt mellem
Ellen og "ven"

eller

20 % af friværdi tilfalder Ellen forlods, resten deles med 60/40 % mellem
Ellen & "ven".

Ellen er den blivende part, dvs, du betaler "ven" ud

Friværdien er det provenu som 2 ejendomsmæglere, en valgt af hver, anslår
ved salg.

Egentlig gælder det om at få ned på skrift, enkelt og letforståeligt, hvad
man synes er rimeligt.

Dit eget testamente kan du selv altid ændre, men en aftale om huset og dets
indholds fordeling, er en aftale mellem dig og "ven" den kan du ikke ændre
alene.

Det er rigtig god ting at få det på plads inden forholdet revner, ellers
ender det i skænderier om hus, bil, og møbler.

Skal man gå fra hinanden, kan man lige så godt prøve at gøre det med
værdighed.

Hvis der er, eller kommer børn, har du en ny situation, som man så må tage
stilling til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mari

Dato : 22-06-02 23:13

> [...]
> de penge han lægger i huset, skal han også i en eller anden form kunne få

Hvis det er et problem - og I ikke vil giftes, så lad det vedblive med
at være et problem - for det må betyde at I ikke er parate til at
træffe beslutninger der involverer hus og hjem.

Hvis I vælger at gifte jer....... så overvej et skilsmissesæreje.

De eneste udgifter ved huset - der er suverænt dine, er værdiforøgende
forbedringer, afdragene på lånene - og skatteværdien af hans andel af renterne.
Hvis du betaler 50% af alle udgifter plus disse tre poster, og han
betaler resten, så har din kæreste ikke bidraget økonomisk med noget,
som han med rette kan tage med sig. Ellers laver du et skrivebords-
regnskab over disse værdier, som så er det - din kæreste har
bidraget med..... = hans opsparing i dit hus, som du skal udrede i
tilfælde af at I skilles.

Mht. at arbejde på huset....... tjaeee.. stiger værdien på huset, i den
anledning eller er det almindeligt vedligeholdsarbejde.
Og laver du hans mad og ordner du på hans vasketøj imens
han maler vinduerne??

-----------------

For mig at se, drejer det sig nok mere om "magtbalance", hvor det
kommer til udtryk i uligevægt ejerforhold. Og det vil du ikke kunne
skrive dig ud af - selv ikke med hjælp af en advokat.

Mh

Fra : alexbo

Dato : 23-06-02 00:16

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev

> For mig at se, drejer det sig nok mere om "magtbalance",

Kunne du virkelig læse det ud af Jette`s indlæg.

For mig ser det ud som om at Jette, som jeg af en eller anden mærkelig grund
fik kaldt Ellen, ønsker en fornuftig afklaring af sine egne og vennens
økonomiske forhold.

mvh
Alex Christensen