Ang. nabochikane?
Fra : goofey

Dato : 22-06-02 11:48

Hej
Vi har et problem med en nabo , der gennem 4-5 år , har spredt
falske,ondsindede rygter om os.
Vi har ikke mulighed for at snakke med naboen , da han hidser sig op , inden
samtalen er begyndt , desuden er naboen bedste ven med grundejerformanden:(
Er der en lov ang. bagtaleri/rygtespredning?
Hvem henvender man sig til?
Jeg tror næppe politiet vil røre sagen , da det jo hverken er fysisk vold
eller hærværk?
Hjælp!
MVH Goofey.

Fra : goofy

Dato : 22-06-02 18:26

Hej Goofey
"goofey" <someone@dk.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Vi har et problem med en nabo , der gennem 4-5 år , har spredt
> falske,ondsindede rygter om os.
Jeg var udsat for det samme for år tilbage. Jeg fik underskrevet nogle
dokumenter at andre personer der bekræfte at vedkomne havde sagt disse ting.
Jeg kontaktede herefter en sagfører der sendte vedkomne et brev som dog
aldrig blev besvaret. Sagføren afgik desværre ved døden, og jeg forfulgte
ikke sagen længere, men jeg tror det er meget svært at komme gennem med
noget.

Med venlig hilsen

Steen

Fra : TGD

Dato : 22-06-02 19:11

> [...]
inden
> samtalen er begyndt , desuden er naboen bedste ven med

Kender til det er nabo til en en psykotisk kvinde.

> Er der en lov ang. bagtaleri/rygtespredning?

Bagvaskelse, du finder § i straffeloven omkring §200-§260 stykker.

> Hvem henvender man sig til?

Du politianmelder hende, og kontakter en advokat. Eller bare advokaten.

> Jeg tror næppe politiet vil røre sagen , da det jo hverken er fysisk vold
> eller hærværk?

De kan optage en anmeldelse så har du en form for dokumentation (for at du
har gjort noget) til en senere sag.

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-06-02 08:40

"TGD" skrev:

> Bagvaskelse, du finder § i straffeloven omkring §200-§260 stykker.

Det er nu § 268.

> Du politianmelder hende, og kontakter en advokat. Eller bare advokaten.

Nej. Det er *ikke* en sag for politiet, da det er en privat påtalt sag jf. §
275, stk. 1.

--
Reino

Fra : goofey

Dato : 23-06-02 11:37

Puha , det ser ikke nemt ud!
Hvis ikke det er en sag for politiet , hvad kan en advokat så gøre? , sagen
skal jo afgøres?
Vi agter jo ikke at flytte fra hus og hjem , for at slippe for denne
chikane!?
MVH Goofey

§

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-06-02 11:46

On Sun, 23 Jun 2002 12:37:22 +0200, "goofey" <someone@dk.com> wrote:

>Hvis ikke det er en sag for politiet , hvad kan en advokat så gøre? , sagen
>skal jo afgøres?

Der er vist en helt fundamental misforståelse her!

Politiet er på ingen måde den eneste vej til at få en retslig
afgørelse.

Politiet efterforsker (groft sagt) overtrædelser af straffeloven, dvs.
situationer hvor en person skal retsforfølges af STATEN. Altså en
retssag mellem staten/anklagemyndigheden og den pågældende person.

Alle andre retssager omhandler to private parter (personer, selskaber,
foreninger osv.), der gennem retssystemet kan få afgjort deres
juridiske uenighed.

I sådanne civile sager (og for den sigtede i en straffesag) er det en
betydelig fordel at have advokatbistand, da advokater er vant til at
føre sager og kender juraen.

Selv hvis det ikke kommer til en retssag vil advokatbistand være
nyttig, da advokaten - som et minimum - vil kunne kontakte modparten
og forklare situationens juridiske sammenhæg (læs: true med en
retssag). Det forudsætter selvfølgelig at der overhovedet er noget at
gøre - men det vil advokaten kunne vurdere.

--
Jakob Paikin

Fra : goofey

Dato : 23-06-02 12:01

Hej Jakob
Det vidste jeg ikke , da vi aldrig har oplevet denne situation før.
Jeg vil kontakte en advokat.
Da vi begge er førtidspensionister er pengene små , kan man få "gratis"
advokatbistand i denne sag?
Jeg takker alle for hjælpen!
MVH Goofey

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-06-02 12:25

On Sun, 23 Jun 2002 13:01:24 +0200, "goofey" <someone@dk.com> wrote:

>Da vi begge er førtidspensionister er pengene små , kan man få "gratis"
>advokatbistand i denne sag?

I de fleste større byer findes der gratis retshjælp/advokatvagt. Det
lokale dommerkontor (retsbygningen) kan oplyse om adresse mv.

I retshjælpen kan man få hjælp et stykke af vejen med f.eks.
indledende breve. Der kan I også få nærmere oplysninger om
mulighederne for offentlig retshjælp ved advokat og fri proces.

--
Jakob Paikin

Fra : goofey

Dato : 23-06-02 12:39

Jeg takker!
Og en god skt. hans aften til jer alle.
MVH Goofey
OBS.....Hvis der er andre som har prøvet dette , og fået det løst via
advokat , hører jeg gerne om det!
Ikke via mail , da denne er alias grundet junkmail.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 12:35

On 23.06.2002 13:01, in article
3d15aa99$0$71661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "goofey" <someone@dk.com>
wrote:

> Jeg vil kontakte en advokat.
> Da vi begge er førtidspensionister er pengene små , kan man få "gratis"
> advokatbistand i denne sag?

Hvis i har en familieforsikring, indeholder den sandsynligvis også en
retshjælpsforsikring - kontakt forsikringsselskabet og hør nærmere. Der kan
også være mulighed for at søge fri proces - kontakt statsamtet hvor i bor og
hør nærmere (jeg kan ikke reglerne på stående fod).

I kan læse mere om begge emner:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/160.html (god !)

om fri proces:

http://www.friproces.dk/