LaserWriter II NT
Fra : Jakob Bock

Dato : 11-02-01 23:15

Jeg har fået en gammel Apple LaserWriter II NT, og kan ikke rigtigt få den
til at virke. Den har seriel- og ADB-udgang. Jeg har forsøgt at tilslutte
den via den serielle port, men den kommer ikke frem i vælger.

Mvh
Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-01 23:42

In article <9672su$ebd$1@news.inet.tele.dk>, "Jakob Bock"
<jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har fået en gammel Apple LaserWriter II NT, og kan ikke rigtigt få den
> til at virke. Den har seriel- og ADB-udgang. Jeg har forsøgt at tilslutte
> den via den serielle port, men den kommer ikke frem i vælger.

Den har LokalTalk og seriel porte - ikke ADB.
Du har nok sat den til LokalTalk, ændr det til seriel, så burde det
virke.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-02-01 21:23

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Den har LokalTalk og seriel porte - ikke ADB.

Jo, den _har_ faktisk en ADB-port. Hvad den kan bruges til ved jeg ikke.
Ikke noget som helst, tror jeg. Apple har nok også her haft en eller
anden idé, som heller aldrig blev realiseret.

> Du har nok sat den til LokalTalk, ændr det til seriel, så burde det
> virke.

Fra en Mac bør man bruge LocalTalk-porten. Den er langt hurtigere end
RS232 seriel-porten, som i øvrigt kræver et specielt kabel. Der sidder
en lille dip-switch, som skal stilles afhængigt af, hvilken port man
bruger. LocalTalk kræver, at AppleTalk er slået til i kontrolpanelet.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-01 22:36

In article <1eoox28.36mz471cpfapzN%Dont.use.this.address@pip.dknet.dk>,
thorkil@pip.dknet.dk wrote:

> Jo, den _har_ faktisk en ADB-port. Hvad den kan bruges til ved jeg ikke.
> Ikke noget som helst, tror jeg. Apple har nok også her haft en eller
> anden idé, som heller aldrig blev realiseret.

Nu undersøgte jeg det lidt, og Apple havde rigtigt nok en ide med det.
ADB-porten på nogle af de andre LaserWriter II'ere blev brugt til
kuvertfødere og deslige, men på NT'eren er ADB-porten ikke understøttet
i ROM.

> Fra en Mac bør man bruge LocalTalk-porten. Den er langt hurtigere end
> RS232 seriel-porten, som i øvrigt kræver et specielt kabel.

Det er bare ikke så godt hvis man i forvejen kører Appletalk over
ethernet. Ved nærlæsning af manualen ser det dog ud til at være den
eneste mulighed - serielporten er til DOS og Windows maskiner.

Bortset fra det, så er serielporten en standard 25 pins port, som man
også finder på modem.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 12-02-01 23:55

> Det er bare ikke så godt hvis man i forvejen kører Appletalk over
> ethernet.

LaserWriter Bridge / LocalTalk Bridge?

/hc

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 12-02-01 23:10

> [...]

> til at virke. Den har seriel- og ADB-udgang. Jeg har forsøgt at tilslutte
> den via den serielle port, men den kommer ikke frem i vælger.

ADB kan det vist ikke være. Hvilken type computer forsøger du at slutte
den til - og på hvilken port?

Se evt. http://home15.inet.tele.dk/hansen/mac/macprinting.htm for tips.

/hc

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-01 23:33

In article <1eoovtv.1yljel1fqgns2N%h.sletmig@post.tele.dk>,
h.sletmig@post.tele.dk (Hans Christian Hansen) wrote:

> ADB kan det vist ikke være.

Det troede jeg heller ikke, men jo der er en ADB-port.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-02-01 01:30

Det er endelig lykkedes mig at få forbindelse til printeren. Som sagt
dukkede den ikke op i Vælger, men efter jeg fik forbindelse til den vha.
Apple Printer Utility og ændrede navnet på den, var den der pludselig.

Nu er det program jeg har mest brug for at printe fra Adobe InDesign, og det
havde jeg ikke umiddelbart held med, selvom jeg har valgt at udskriften skal
være PostScript 1 kompatibel. En mulighed var måske at eksportere som PDF og
så printe som billede fra Acrobat Reader, men det er jo lidt bøvlet.

Mvh
Jakob

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-02-01 01:32

Der lå foresten en grøn plastik dims inde i selve printeren. I den ene ende
af dimsen sidder der nogle børster, og i den anden noget beskidt
filt-agtigt. Spørgsmålet er nu om denne dims mangler et eller andet sted...?

Mvh
Jakob

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 13-02-01 02:10

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> writes:

> Der lå foresten en grøn plastik dims inde i selve printeren. I den ene ende
> af dimsen sidder der nogle børster, og i den anden noget beskidt
> filt-agtigt. Spørgsmålet er nu om denne dims mangler et eller andet sted...?

Det er en børste til at gøre (dele af) printeren ren med

Hvis du leder lidt, kan du finde det "hak" som den normalt er hængt
fast på.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk