Blæser i eMac ?
Fra : Michael Horn

Dato : 22-06-02 06:57

Hej MG

Ved nogen om emac er lydløs ‰ har en propel installeret, syntes ikke jeg kan
se noget i spec.

Mvh
Michael Horn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 08:29

Michael Horn <michaelhornNO@SPAMmac.com> writes:

> Hej MG
>
> Ved nogen om emac er lydløs ‰ har en propel installeret

i baade denn nye iMac og eMac har stroemforsyningsblaeser

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-06-02 01:57

> i baade denn nye iMac og eMac har stroemforsyningsblaeser
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:131382336>
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Mmmm nu må du ikke blive sur Morten, vel?

Men jeg er nødt til at spørge om to ting. Hvorfor kan du godt skrive 'ø'
i din .sig men ikke i dine svar?.

Og er det ikke en "kernel panic"?

Mojn, Thomas

PS: Igen, det er ikke for at være respektløs, hvis nogen her er i stand
til at uddele dummebøder er det dig, men det med æøå undrer mig bare

--
I blew a speaker in my car today.
He was a motivational speaker. He left a bad taste in my mouth, but I

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 09:39

mmm_beer@manics.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> Mmmm nu må du ikke blive sur Morten, vel?

argh #&%! - ok, men hvorfor dog ikke?

> Men jeg er nødt til at spørge om to ting. Hvorfor kan du godt skrive 'ø'
> i din .sig men ikke i dine svar?.

Jeg har lige skiftet newsreader til gnus/emacs og selv om jeg har opgraderet
Apples installation til 5.88, kan jeg ikke hitte ud af hvor de danske
tegn maatte ligge. Problemet skyldes keymapping hvilket jeg bestemt ikke
har forstand paa. Jeg kan sagtens se danske tegn og klistre dem ind fra
skuffen. Signaturen er eksempelvis skrevet i pico og indsaettes
automatisk af gnus.

> PS: Igen, det er ikke for at være respektløs, hvis nogen her er i stand
> til at uddele dummebøder er det dig.

hmm, det kunne vaere man burde overveje at financiere en eMac ad den vej
- who's affraid of me?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-06-02 09:46

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> har forstand paa. Jeg kan sagtens se danske tegn og klistre dem ind fra
> skuffen. Signaturen er eksempelvis skrevet i pico og indsaettes

Jeg tror det er det typiske "Mac bruger ikke ISO-Latin-1"-problem.
Jeg aner ikke hvad du skal gøre ved det.

Pico bruger det tegnsæt som terminalen gør, og den har du garanteret
sat til ISO-Latin-1

> hmm, det kunne vaere man burde overveje at financiere en eMac ad den vej
> - who's affraid of me?

Nu ikke så beskeden. Du skal da ha' en powerbook.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 10:10

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Jeg tror det er det typiske "Mac bruger ikke ISO-Latin-1"-problem.
> Jeg aner ikke hvad du skal gøre ved det.

Vds at du (stadig) har samme problem naar du arbejder paa PB'en?

> Pico bruger det tegnsæt som terminalen gør, og den har du garanteret
> sat til ISO-Latin-1

Oss i den grad, any suggestions?

> Nu ikke så beskeden. Du skal da ha' en powerbook.

saadan et skrummel, nej tak - jeg skal blot have repareret min iBog og
udskiftet den aldrende G4 med noget hurtigere og mindre stoejende

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-06-02 10:23

> Oss i den grad, any suggestions?

Hvis det bare er for at kunne skrive æøå, kan du så ikke:
M-x set-input-method latin-1-prefix
?

Så kan du bruge /a for å, /e for æ og /o for ø indtil du finder ud af
det andet problem.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-02 12:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> [...]
> M-x set-input-method latin-1-prefix
> ?
>
> Så kan du bruge /a for å, /e for æ og /o for ø indtil du finder ud af

Nu ser det ud som om det går - vel og mærke fordi jeg har installeret
xemacs 21.5.4-1 fra fink og kører det i terminalen. Nu håber jeg at de
genveje og indstillinger allerede har vænnet mig til stadig virker.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-02 14:21

> [...]

> xemacs 21.5.4-1 fra fink og kører det i terminalen. Nu håber jeg at de
> genveje og indstillinger allerede har vænnet mig til stadig virker.

Løsningen mht. hvorledes man får gnus til at fjerne signaturen virker
sørme også

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-06-02 11:33

> Vds at du (stadig) har samme problem naar du arbejder paa PB'en?

Indimellem. Fx har Postgres java-drivere problemet, og jeg ser det
fra tid til anden med andre ting. Emacs-on-Aqua bruger jeg ganske
enkelt ikke, da den ikke er færdig nok til mig.

> Oss i den grad, any suggestions?

Brug Pine til news :)

Næh, smid Emacs-on-Aqua ud, og installer XEmacs. Har jeg ikke nævnt
det før?

> saadan et skrummel, nej tak - jeg skal blot have repareret min iBog og
> udskiftet den aldrende G4 med noget hurtigere og mindre stoejende

En tiBook! Det er ikke noget skrummel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 12:11

> Indimellem. Fx har Postgres java-drivere problemet, og jeg ser det
> fra tid til anden med andre ting. Emacs-on-Aqua bruger jeg ganske
> enkelt ikke, da den ikke er færdig nok til mig.

Hvad med emacs 20.7 (Apples installation) og gnus 5.8.8 (selv
installeret) i Terminal.app

> Brug Pine til news :)

nope, saa hellere MT-newswatcher eller MacSOUP i Classic

> Næh, smid Emacs-on-Aqua ud,

Det vil jeg vaere villig til, hvis jeg blaat kunne faa emacs i
terminal.app til at skrive danske tegn. (har ikke proevet thomas's
forslag endnu)

> og installer XEmacs.

pt ikke muligt, da fink har rodet med filerne saaledes at pakke
beskrivelserne og de tilhoerende dependencies ikke kan hentes med
"apt-get update" - og fink kan ikke installeres fra source (har endnu
ikke proevet direkte fra CVS)

> Har jeg ikke nævnt det før?

jo

> En tiBook! Det er ikke noget skrummel.

Jo da, i forhaald til en elegant og ikke mindst _solid_ iBog.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-06-02 12:46

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Hvad med emacs 20.7 (Apples installation) og gnus 5.8.8 (selv
> installeret) i Terminal.app

Emacs 20.7 er som sådan udmærket, men den Apple har isntalleret har
problemer med de danske bogstaver. Se evt. tilbage i gruppen for at
se Per Erik Rønnes bøvl med samme, og konklusionerne herpå. Hvis du
kører i ISO-Latin-1 i terminalen skulle det virke fint.

> nope, saa hellere MT-newswatcher eller MacSOUP i Classic

Derfor smileyen. Den _kan_ bruges, men kun i nødstilfælde. Meget i
stil med at man _kan_ bruge Netscape 4.x til at se moderne websites
med.

> Det vil jeg vaere villig til, hvis jeg blaat kunne faa emacs i
> terminal.app til at skrive danske tegn. (har ikke proevet thomas's
> forslag endnu)

Det kan du ikke. Ikke den Emacs der følger med.

> [...]
> beskrivelserne og de tilhoerende dependencies ikke kan hentes med
> "apt-get update" - og fink kan ikke installeres fra source (har endnu

Ahva? Start med at køre "fink update" og se hvad der så sker.

> Jo da, i forhaald til en elegant og ikke mindst _solid_ iBog.

You got a point there. Jeg synes dog det er fint den kun vejer de par kilo.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 13:17

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Emacs 20.7 er som sådan udmærket, men den Apple har isntalleret har
> problemer med de danske bogstaver.

Vil det hjaelpe at installere den i fink (eller kompilere den selv)?
Jeg har samme problem med den emacs (v20.4?) der ligger paa mimer.

> Se evt. tilbage i gruppen for at
> se Per Erik Rønnes bøvl med samme, og konklusionerne herpå. Hvis du
> kører i ISO-Latin-1 i terminalen skulle det virke fint.

Jeg koerer skam allerede ISO-Latin-1, ka' du evt huske hvilken traad
konklusionen stod i?

> Derfor smileyen. Den _kan_ bruges, men kun i nødstilfælde. Meget i
> stil med at man _kan_ bruge Netscape 4.x til at se moderne websites
> med.

ungyl, den oversaa jeg

> Det kan du ikke. Ikke den Emacs der følger med.

Er det saa ikke terminal.app der er synderen?

> Ahva? Start med at køre "fink update" og se hvad der så sker.

Intet - de har (ufaorvarende?) flyttet paa filerne saa jeg ikke kan
hente dependancies, men jeg er i gang med "fink selfupdate-cvs" - Jeg
har hidtil bevidst undgaaet det paa min nye installation idet pakkerne i
CVS ikke er i stable.

Desuden betyder det stadig at jeg ikke kan bruge de binaere
pakker via dselect og apt-get

> You got a point there. Jeg synes dog det er fint den kun vejer de par
> kilo.

tja, men det er vel endnu finere at den vejer et kvart killo mindre?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-06-02 13:48

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Vil det hjaelpe at installere den i fink (eller kompilere den selv)?
> Jeg har samme problem med den emacs (v20.4?) der ligger paa mimer.

Der er de samme grundlæggende problemer.

I Emacs 20 skal følgende stå i din $HOME/.emacs

(set-input-mode (car (current-input-mode))
(nth 1 (current-input-mode))
0)

Herefter vil Emacs fortolke 8-bit tegn som 8-bit tegn, og ikke som
7-bit tegn med meta-tasten nede.

Problemet er bare at den Emacs Apple har lagt ved OS X, åbenbart er
sat op til pr automatik at skære 8-bit væk, således at det ingen
ændring gør at lave ovenstående.

> Jeg koerer skam allerede ISO-Latin-1, ka' du evt huske hvilken traad
> konklusionen stod i?

Nej, ikke specielt. Led efter Rønne, dk.edb.mac og Emacs på Grougle.

> Er det saa ikke terminal.app der er synderen?

Nej. Se ovenfor.

> tja, men det er vel endnu finere at den vejer et kvart killo mindre?

Kan jeg ikke vurdere. Hvis en iBook er fin til dig, er den sikkert
også fin nok til mig. Lige nu er jeg spændt på hvordan Apples næste
OS X ser ud på Java-fronten. Det får vi at se til efteråret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 14:08

> [...]
>
> Problemet er bare at den Emacs Apple har lagt ved OS X, åbenbart er
> sat op til pr automatik at skære 8-bit væk, således at det ingen

noteret, dvs at det skulle goere 20.4 paa mimer i stand til at skrive
8bit tegn. Jeg proever.

- lokalt proever jeg at installere xemacs fra source i fink (majet passende at
udnytte CPU'en til dette formaal under den kommende festivitas i Roskilde)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-02 14:13

In article <kk660axp1w.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Brug Pine til news :)

Pine er en forgænger til slrn som er den newsreader jeg anvender på unix
kasser. Jeg kan kun anbefale slrn på det varmeste

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-02 02:18

spam-530B87.15131923062002@news.cybercity.dk>

> Pine er en forgænger til slrn som er den newsreader jeg anvender på unix
> kasser. Jeg kan kun anbefale slrn på det varmeste

Helt enig, slrn er en mean & lean usenet klient med trådning, mime
understøttelse mm. som selv fru Jensen kan finde ud af.
- selve konfigurationen er foholdsvis simpel og skriveriet forgår en
texteditor - eks. er dette skrevet i pico (ét problem, hvordan hulen
får jeg den til at skifte linie efter 72 tegn?)

Problemet på Mac OS X har hidtil været at slrn ikke ville kompilere uden
en forholdsvis ny udgave af slang - som tidligere end ikke var i fink
unstable Nu er den dog kommet i stable under CVS, så også slrn er
en mulig newsreader under Mac OS X

en binær distribueret udgave kan enddog hentes her:

<http://www.netcologne.de/~nc-schuelfe/slrn/>

NB. det er ikke nødvendigt at følge instruktionen på ovenstående link
mht. slang - bar nup 1.4.5.3 direkte fra fink stable (CVS).

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?