256 klods i iMac som kun ses som 128 ?????~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-06-02 22:49

Jeg har netop sat en 256 Veritech SO DIMM RAM klods i en iMac 233 rev a,
men ASP siger det er en 128 klods........

Mærkeligt, jeg har efterhånden købt en del af de klodser og der har
aldrig været gnøf ?

Ideer ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-02 23:02

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
> men ASP siger det er en 128 klods........
>
> Mærkeligt, jeg har efterhånden købt en del af de klodser og der har

1) klodsen bruger 256bit moduler, hvilke kun kan bruges i Mac'er med UMA
bundkort (AGP bus)

2) klodsen lever ikke op til Apple's specs, proev at koere DIMM
firstaid - find den paa versiontracker

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-06-02 07:57

> 1) klodsen bruger 256bit moduler, hvilke kun kan bruges i Mac'er med UMA
> bundkort (AGP bus)
>
> 2) klodsen lever ikke op til Apple's specs, proev at koere DIMM
> firstaid - find den paa versiontracker

Preben Bødker har skrevet at den slet ikke kan køre med 256 moduler, da
det er en rev a ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 08:27

> Preben Bødker har skrevet at den slet ikke kan køre med 256 moduler, da
> det er en rev a ?!

Det kan den godt, grunden til at Apple ikke oplyser om hvorvidt at den
kan bruge 256MB klodser, er at disse ved iMac'ens introduktion ikke
fandtes som SO-DIMM.

Problemstillingen svarer til da Apple i sin tid angav at
desktopmodellen af den beige G3 til kun at kunne haandtere 192MB RAM,
fordi dimensionerne paa 128MB og 256MB modulerne dengang var for store

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-06-02 09:44

> [...]
> desktopmodellen af den beige G3 til kun at kunne haandtere 192MB RAM,
> fordi dimensionerne paa 128MB og 256MB modulerne dengang var for store

Jamen hvorfor kan den så ikke udnytte klodsen ? En tilsvarende 256 klods
røg direkte i en hvid iBook på MacBrugers workshop for nyligt ! Uden
problemer !

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-06-02 09:56

In article <1fe6dps.xkxs9w12nk630N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jamen hvorfor kan den så ikke udnytte klodsen ? En tilsvarende 256 klods
> røg direkte i en hvid iBook på MacBrugers workshop for nyligt ! Uden
> problemer !

Derfor.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 11:13

> [...]

> Jamen hvorfor kan den så ikke udnytte klodsen ? En tilsvarende 256 klods
> røg direkte i en hvid iBook på MacBrugers workshop for nyligt ! Uden

Sansynligvis fordi der bruges 256Mbit kredse paa DIMM'en. Ikke-UMA
mac'er (uden AGP) kan kun bruge DIMM med 16 eller 64MBit moduler.

laes selv mere her:

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh
_CPUs-G3/original_iMac/iMac.24.html>

Fra : Bob Widenmann

Dato : 25-06-02 01:39

> Sansynligvis fordi der bruges 256Mbit kredse paa DIMM'en. Ikke-UMA
> mac'er (uden AGP) kan kun bruge DIMM med 16 eller 64MBit moduler.
Hvordan skelner man mellem dem med 256Mbit og 64Mbit? Står det på
klodserne?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 11:17

In article <1febdra.1366yaopuudvoN%maribob@tdcadsl.dk>,
maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) wrote:

> Hvordan skelner man mellem dem med 256Mbit og 64Mbit? Står det på
> klodserne?

Man kan faktisk regne det ud efter antallet af chips på klodsen. Eks.:

1 stk. 256 MB modul med 16 chips = 16 MB pr. chip = 128 Mbit chips (8
bits pr. byte). Det duer ikke i den gamle iMac.

For at du skal kunne bruge en 256 MB klods i en gammel iMac, skal der
altså være 32 stk. 64 Mbit chips på klodsen.

Sådan har _jeg_ ihvertfald forstået det, og indtil nu har den
regnemetode vist sig at passe, men hvis det er helt forkert, så vil jeg
gerne vide det

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Bob Widenmann

Dato : 27-06-02 01:00

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Sådan har _jeg_ ihvertfald forstået det, og indtil nu har den
> regnemetode vist sig at passe, men hvis det er helt forkert, så vil jeg

En tak til René og Morten for svarene. Jeg sender en lille forespørgsel
til Other World Computer, som har disse klodser på deres webside.

Bob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-02 09:12

<oN%maribob@tdcadsl.dk>

In article <1febdra.1366yaopuudvoN%maribob@tdcadsl.dk>, Bob Widenmann wrote:

> Hvordan skelner man mellem dem med 256Mbit og 64Mbit? Står det på
> klodserne?

nej, spørg producenten eller din forhandler

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-02 10:20

> [...]
> desktopmodellen af den beige G3 til kun at kunne haandtere 192MB RAM,
> fordi dimensionerne paa 128MB og 256MB modulerne dengang var for store

Er der forresten ikke noget med at den ene af klodserne, er lidt svær at
komme til sådan rent fysisk. Jeg står overfor at skulle sætte en klods
i, men har hørt at det ikke er så let at komme til den ene af
pladserne...eller er det en and?

--
Mvh. Per Madsen
Web: www.ecotox.dk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 22-06-02 11:09

On Sat, 22 Jun 2002 11:20:00 +0200, Per Madsen wrote:
[snip]
> [...]
> komme til sådan rent fysisk. Jeg står overfor at skulle sætte en klods
> i, men har hørt at det ikke er så let at komme til den ene af
Jeg synes ikke det er så slemt. Det værste er at få løsnet
processor-kortet, men udover det er det rimeligt lige til... Der er en
god guide til det her: http://www.theimac.com/ram_under.shtml.

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
   -- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-06-02 22:22

> [...]
> desktopmodellen af den beige G3 til kun at kunne haandtere 192MB RAM,
> fordi dimensionerne paa 128MB og 256MB modulerne dengang var for store

Det pudsige er bare at Apple ikke ændrer angivelsen i nyeste Apple Spec.

F.eks. < http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43102>
Som er opdateret 15. januar 2002.

/Preben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 22:52

gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Det pudsige er bare at Apple ikke ændrer angivelsen i nyeste Apple Spec.

det goer de aldrig

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-02 08:35

> Preben Bødker har skrevet at den slet ikke kan køre med 256 moduler,
> da det er en rev a ?!

Jeg bruger to 256 MB moduler i min rev. B. Jeg har svært ved at tro, at
der er så stor forskel på rev. A og B. Når rev. A kun angives at kunne
tage 2x128 MB skyldes det, så vidt jeg har hørt, at det var de eneste,
man kunne få dengang. Apple har derfor ikke testet og godkendt den med
mere. Det betyder dog ikke, at den ikke kan klare mere. Men det er
selvfølgelig kun rygter, jeg har hørt.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 08:39

muenster@mac.com (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) writes:

> [...]
> ikke testet og godkendt den med mere. Det betyder dog ikke, at den
> ikke kan klare mere. Men det er selvfølgelig kun rygter, jeg har hørt.

Jeg vil gerne melde mig som rygtesmed

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-06-02 09:44

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> man kunne få dengang. Apple har derfor ikke testet og godkendt den med
> mere. Det betyder dog ikke, at den ikke kan klare mere. Men det er

Er forskellen på en rev a og b ikke kun grafikkortet ? Ellers er de
fuldstændig identiske ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-02 11:11

> Er forskellen på en rev a og b ikke kun grafikkortet ? Ellers er de
> fuldstændig identiske ?

Der er lidt mere. Knappen på forsiden kan bruges til at afbryde med,
hvis computeren fryser (nogle gang i hvert fald). Så skulle man ikke så
tit få brug for den udrettede papirclips. Er der ikke også noget med, at
Mezzanin-porten forsvandt? Eller var det først senere?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 11:37

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> [...]
> tit få brug for den udrettede papirclips. Er der ikke også noget med, at
> Mezzanin-porten forsvandt? Eller var det først senere?

Den forsvandt foerst med enten 266 eller 333 modellerne. Den ifraroede
port forsvandt vist samtidig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 11:15

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Er forskellen på en rev a og b ikke kun grafikkortet ? Ellers er de
> fuldstændig identiske ?

Jo, men revision b, c osv (iMac 233-333) kan ej heller bruge klodser med
256Mbit moduler

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-06-02 15:08

> Jo, men revision b, c osv (iMac 233-333) kan ej heller bruge klodser med
> 256Mbit moduler

Hvordan hulen får Dr. Monster det så til at spille ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 15:49

> Hvordan hulen får Dr. Monster det så til at spille ?

Hans SO-DIMM klodser har 64Mbit moduler, ikke 256MBit moduler.

Laeg maerke til at jeg skriver Mbit og _ikke_ MByte.

DIMM klodsen bestaar af et antal RAM kredse som _sammenlagt_ har 256MByte
hukommelse. Disse kredse kan vaere paa enten 16, 64 eller 256Mbit. En
ikke-UMA mac (uden AGP) kan ikke bruge DIMM klodser med 256Mbit moduler
paa.

Foelgende Mac'er er basseret paa UMA bundkortet:
Alle iBooks, PB G3 400-500 (Pismo), PB G4, iMac slotloading (rebirth),
iMac G4, eMac, Cube, PM G4 Sawtooth, PM G4 Gigabit, PM G4 Mystic og PM
G4 Quicksilver.

Foelgende new-world mac'er er ikke UMA basserede og kan derfor /ikke/
bruge DIMM med 256Mbit moduler: iMac 233-333, PB G3 333-400 (Lombard),
PM G3 B&W og PM G4 Yikes (PCI grafikkort)

Foelgende G3'ere er "old-world" maskiner og kan derfor heller ikke bruge
DIMM med 256MBit moduler:
PB G3 233-300 og Beige G3

UMA mac'erne kan kendes paa at de har AGB bus og Airport slot.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-06-02 23:56

> Hans SO-DIMM klodser har 64Mbit moduler, ikke 256MBit moduler.

Og jeg troede, det var min særlige aura.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-06-02 09:38

muenster@mac.com writes:

> [...]
>man kunne få dengang. Apple har derfor ikke testet og godkendt den med
>mere. Det betyder dog ikke, at den ikke kan klare mere. Men det er

Hej jesper,

2 af vores medlemmer, som jeg ved om, har sat sådanne klodser i den første
iMac og det har bare kørt siden. Den ene var en af de allerførste der kom
til landet, da han havde bestilt den på forhånd. Jeg kan huske, at de
fortalte at man bare kunne sætte 256 i istedet for 128 som Apple forskrev.
Jeg købte jo selv em iMac 6-8 mdr. efter at den var kommet på markedet.
Jeg har dog aldrig fået taget mig sammen til at købe sådan en klods, da
jeg ved, at jeg ikke selv kan /tør rode med det og jeg bor jo så langt væk
fra alting.

Hilsen hanne

PS. Du kan få navnene, hvis du mailer mig, så kan du jo selv tale med dem.
Du kender dem)