Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon
Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-06-02 20:52

Hej alle.

Mit Nikon-Coolpix 995 kamera, som nu ligger ved
reparatør - efter sigende med et sandkorn i de
ædlere dele - er jo et ganske udmærket kamera.

Men kan det være rigtigt, at billeder taget fra 1 m afstand og
derunder udviser en meget udpræget pudeformet linsefejl.
Det er meget generende, især da jeg affotograferer en
del billeder fra 10cm *10 cm til 1m * 1m.
Er det generelt for Nikon-optik med denne fejl - eller er det bare
mit eksemplar, der er samlet uheldigt?

Per Hansen.

Fra : max

Dato : 21-06-02 22:38

Hej alle.

> [...]
> del billeder fra 10cm *10 cm til 1m * 1m.
> Er det generelt for Nikon-optik med denne fejl - eller er det bare

Det er sansynligvis en generel fejl.. Det er en fejl der er
mest udpræget i zoom objektiver - osse i de traditionelle
slr kameraer med udskiftelige objektiver..
Der er desværre ikke noget at gøre ved det, med mindre
du vil bruge rigtig mange penge på et nyt kamera og et
objektiv med fast brændvidde..

mvh max

Fra : Alan Thwaites

Dato : 21-06-02 23:55

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Per Hansen.
>
> Alan Thwaites skrev:
> Hej Per, Jeg har også en 995 og kender til problemet der dog kun
er udpræget ved korte brændvidder og du burde nemt kunne undgå det ved at
benytte en længere og optage fra lidt større afstand. Når du fotografere
billeder på 10x10 cm.er du nok i macro område og hvis macro symbolet er gule
(som det burde vær) er du i midten af zoom området og der burde der ikke
være problemer. Peter iNova har lavet en (gratis) "plug-in" til photoshop
hvorved det er ingen sag at rette op på evt.tønde formet forvrængningen.