Peber-radiser
Fra : Bent E.

Dato : 21-06-02 20:09

Jeg har i mit drivhus 2 peberplanter i en plantesæk.
Det har jeg haft i flere år, og det er jo kendt at peber er slemme til
at
samle lus.
I år har jeg imellem de 2 planter sået radiser; og der har ikke været
en eneste lus!. Radiserne bliver ikke til noget, der er for varmt, men
det er også ligemeget, bare lusene er væk.

Er det et tilfælde?, eller er der nogen der har lign. erfaringer?

Mvh
Bent E.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-02 22:47

Bent E. <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en
> [...]
> det er også ligemeget, bare lusene er væk.
>
> Er det et tilfælde?, eller er der nogen der har lign. erfaringer?

Det kan også holde katte væk, dem er der vel heller ingen af? Altså hjælper
det også mod dem
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-02 23:05

On Fri, 21 Jun 2002 21:09:02 +0200, "Bent E." <bentejo@dsa-net.dk>
wrote:

> [...]
>det er også ligemeget, bare lusene er væk.
>
>Er det et tilfælde?, eller er der nogen der har lign. erfaringer?

Det kan godt være et tilfælde. Det er faktisk svært at udelukke når man
ikke har en forsøgsopstilling med peberplanter uden radiser imellem, som
har samme forhold som dem med radiserne.

På den anden side er det jo en særdeles nem og billig metode, så alle
kan være med.

Jeg hører tit det der med at peber er slemme til at få lus. Men jeg har
kun set yderst svage angreb på mine egne planter igennem årene. Og det
sjovt nok i et drivhus hvor der _altid_ er megamange lus på roserne som
også står i det.

http://www.gartneriet.dk