må man drikke øl, medens man kører bil ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 21-06-02 19:48

Hejsa, sidder lige midt i en debat, vedrørende subj.

er der i DK, nogen lov, der forbyder indtagelse af
øl, eller anden form for alkoholisk drik ?

ved godt hvordan det ligger med sprit kørsel, og promille
grænser, men indtagelse af en enkelt øl, bringer nok de
færreste, i nærkontakt med promillegrænsen

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-06-02 20:27

In article <3d13751f$0$720$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Michael Petersen" <petersen_michael@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> grænser, men indtagelse af en enkelt øl, bringer nok de
> færreste, i nærkontakt med promillegrænsen

Det er OK at drikke øl mens man kører bil, det er nemlig ikke forbudt.
I USA derimod er det spirituskørsel eller lign. hvis der er f.eks. en
åben øldåse i bilen.

> --
> med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
> fjern dyret i min @dresse, ved privat post
> senere racende rundt i Patrol 3,3TD
> http://www.petersensweb.dk

Er det michael eller petersen der er et dyr ?

Fra : Michael Petersen

Dato : 21-06-02 20:33

Povl H. Pedersen skrev i meddelelsen ...
> [...]

>Det er OK at drikke øl mens man kører bil, det er nemlig ikke forbudt.
>I USA derimod er det spirituskørsel eller lign. hvis der er f.eks. en

tak for oblysningen

så er der ikke noget juridisk, jeg kan hænge min forargelse på
her i DK

OT, mht. dyr, så er "fejlen rettet"

Fra : Neslein

Dato : 22-06-02 02:00

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:3d137fb0$0$709$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

I hvilke stater? Naevn venligst staten/staterne og de relevante love. Hver
stat har sine love. Det ville vaere hjaelpsomt hvis man baserede sine
udtalelser paa andet end underholdningsudsendelser.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 22-06-02 02:38

In article <3d13cb60$0$48367$45beb828@newscene.com>, Neslein wrote:

> [...]
> stat har sine love. Det ville vaere hjaelpsomt hvis man baserede sine
> udtalelser paa andet end underholdningsudsendelser.

Jamen, så nævn venligst hvilke underholdningsudsendelser, han har baseret
sine udtalelser på.
Det vigtige i denne tråd er, om det er legalt i Danmark. Selv om det er
en juragruppe, så behøver der altså ikke gå flueknepperi i det.

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-06-02 07:55

"Neslein" <neslein@hotmail.com> wrote:

> [...]
> stat har sine love. Det ville vaere hjaelpsomt hvis man baserede sine
> udtalelser paa andet end underholdningsudsendelser.

Prøv at checke reglerne for Californien. Jeg fik at vide, at åbne
øl/spiritusflasker i bilen kunne give problemer for chaufføren hvis der
kontrol.

Når du nu mener at der skal laves opslag og findes dokumentation, kan du
så ikke lige gøre det.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-06-02 08:58

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> In article <3d13751f$0$720$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> "Michael Petersen" <petersen_michael@mail.tele.dk> wrote:

[snip]

[snip]

> Det er OK at drikke øl mens man kører bil, det er nemlig ikke forbudt.
> I USA derimod er det spirituskørsel eller lign. hvis der er f.eks. en
> åben øldåse i bilen.

Vi kom lige til at snakke om begrebet uagtsomhed i forbindelse med at
drikke mens man kører. Vi har fået slået fast at det er lige meget om
det er øl eller vand man drikker, men hvis man nu er indblandet i et
trafikuheld og man har taget en slurk af flasken, og derfor ikke har
set sig ordentlig for, kan man så dømmes for uagtsomhed?

Kringlet spørgsmål, men jeg håber I forstår det.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 09:20

On 22.06.2002 9:57, in article u8z573ful.fsf@trinekc.dk, "Trine Kornum
Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote:

[klip]
> [...]
> trafikuheld og man har taget en slurk af flasken, og derfor ikke har
> set sig ordentlig for, kan man så dømmes for uagtsomhed?

"Uagtsomhed" i sig selv er ikke strafbart, men det kan være strafbart fx at
forvolde noget ved uagtsomhed - d.v.s. uagtsomhed er en grad af tilregnelse.

Men ja - hvis man forvolder et færdselsuheld mens man fx spiser eller
drikker under kørslen, så vil det i hvert fald blive taget i betragtning ved
bedømmelsen af, om man har udvist den fornødne agtpågivenhed, jf.
færdselsloven § 3 stk. 1.

Jeg havde engang en politiassistent (og næsten færdiguddannet jurist) med
ude at køre. Da vi havde været igennem McDrive, spurgte jeg ham om det
samme. Han mente ikke det var ulovligt, men hvis man kørte galt ville man
nok blive dømt for ikke at have udvist agtpågivenhed.

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-06-02 10:15

"Kristian Storgaard" skrev:

> [...]
ved
> bedømmelsen af, om man har udvist den fornødne agtpågivenhed, jf.

Hvis man forvolder et færdselsuheld har man *ikke* udvist den fornødne
agtpågivenhed, uanset om man spiser eller drikker under kørslen.

I nogle politikredse bliver § 3, stk. 1 altid brugt ved tiltale sammen med
andre overtrædelser som f.eks. vigepligt.

--
Reino

Fra : Morten Larsen

Dato : 23-06-02 10:59

> [...]
> samme. Han mente ikke det var ulovligt, men hvis man kørte galt ville man
> nok blive dømt for ikke at have udvist agtpågivenhed.

Uden at kende reglerne, vil jeg lige fortælle om en gang
jeg kørte galt på motorcykel efter en fest (17 år)
og derfor ikke noget kørekort. (nej ikke smart)
Jeg havde drukket en del, og mente selv, at når
jeg en gang blev frisk igen, ville stå til en ordentlig
overhaling.
Efter sygehus osv. blev jeg ringet op af en flink betjent,
der fortalte, at jeg ville få en bøde for ikke at have
haft kørekort, og at de desuden havde målt en promille
på 0,7 (gl. regler) men at jeg skulle være glad for at
det ikke blev vurderet, at promillen var skyld i ulykken, for
så kunne jeg dømmes alligevel (selv om at den var under grænsen
på det tidspunkt)

Jeg var på det tidspunkt i lære som mekaniker, og havde egentlig
brug for et kørekort, så om promillen blev justeret af barmhjertighed,
og betjentens udsagn var ment som et slag over nallerne, har jeg
aldrig rigtig undersøgt.

Morten

---

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 11:33

On Sun, 23 Jun 2002 11:59:15 +0200, "Morten Larsen" <hos@larsen.dk>
wrote:

> [...]
>det ikke blev vurderet, at promillen var skyld i ulykken, for
>så kunne jeg dømmes alligevel (selv om at den var under grænsen

Jeps, og det er spirituskørsel, en strenger § end promillekørsel.

BTW hvis man ikke har kørekort, og aligevel køre og laver en forselse
der ville have kostet kørekortet, så kan man ikke tage kørekort i den
tid man ville have være fradømt kortet.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-06-02 15:03

"Ivar Madsen" skrev:

> Jeps, og det er spirituskørsel, en strenger § end promillekørsel.

Hvad er spirituskørsel?

--
Reino

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-06-02 16:24

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message news:RxkR8.45$2a.1215@news.get2net.dk...

> Hvad er spirituskørsel?

Kørsel i bil/motorcykel med mere end 1.2 promille alkohol i blodet er altid
spirituskørsel.

Man kan endvidere blive straffet for spirituskørsel med mindre end 1.2 promille
hvis omfanget af spiritusindtagelsen gør, at man ikke kan føre køretøjet på
betryggende måde. I teorien kan man derfor straffes for spirituskørsel blot
promillen er over 0.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-06-02 17:33

Per H. Nielsen skrev i meddelelsen
<3d15e7fd$0$696$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>betryggende måde. I teorien kan man derfor straffes for spirituskørsel blot

jeg erindre at min kørerlærer fortalte om en episode, hvor politiet holdt
"sprit razzia" en mand bliver vinket ind til siden, og bliver målt til 0,3
promille glad kører manden videre, kun for 100 meterlængere henne ad vejen
at kører, et barn ned..
så sker der det at betjenten kommer løbende, og råber "klokken er mange, og
du er taget til fange" - for spritkørsel

pointen skulle være at hvis der er promille, og der sker noget, så er det
altid spritkørsel..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 17:50

On Sun, 23 Jun 2002 17:23:43 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

>Kørsel i bil/motorcykel med mere end 1.2 promille alkohol i blodet er altid
>spirituskørsel.

Og hvis det er cykkel / knallert, så gælder der andre regler?
Og hvad med rytter, må de også ifl. færselsloven ride efter alkohold
indtagelse?

Skibe og fly har deres egne regler, og de færdes jo heller ikke hvor
færselsloven gælder,,,

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-06-02 21:54

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote in message news:4uubhu4rb7814gojtk6m4ibtb0ea5692v4@4ax.com...

> Og hvis det er cykkel / knallert, så gælder der andre regler?
> Og hvad med rytter, må de også ifl. færselsloven ride efter alkohold
> indtagelse?

Knallert er omfattet af færdelslovens § 53 og derfor gælder der samme
promillegrænser som for bil.

Der er ingen faste promillegrænser for færdsel på cykel og til hest.
Derimod siger færdelslovens § 54 Stk. 2:

Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen,
der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus
befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre
køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Hilsen
Per
--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 18:26

On Sun, 23 Jun 2002 16:02:39 +0200, "Reino Andersen"
<reino@gettwonet.dk> wrote:

>Hvad er spirituskørsel?

Kørsel med alkohold i blodet, der ikke ligger inden for grænsen for
promillekørsel, alså hvis promillen ligger over 1.2 eller under øhe
0.5. Hvis den er over de 1.2 straffes det altid, hvis den er under de
0.5 straffes det hvis alkoholdindtagelsen er skyld, eller medvirkende
skyld i at man bliver indblandet i en ulykke.

Fra : Morten Larsen

Dato : 23-06-02 21:54

> BTW hvis man ikke har kørekort, og aligevel køre og laver en forselse
> der ville have kostet kørekortet, så kan man ikke tage kørekort i den
> tid man ville have være fradømt kortet.

Jeg mener da nok, at hvis man som 17årig bliver stoppet med
en for høj promille, kan blive dømt sådan, at kørekortet
bliver "udsat", eller er det noget fra gamle dage, da jeg tog kort ?

Morten

---

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 22:27

On Sun, 23 Jun 2002 22:54:06 +0200, "Morten Larsen" <hos@larsen.dk>
wrote:

>Jeg mener da nok, at hvis man som 17årig bliver stoppet med
>en for høj promille, kan blive dømt sådan, at kørekortet
>bliver "udsat", eller er det noget fra gamle dage, da jeg tog kort ?

Øhe er det ikke også det jeg skriver?

Fra : enn

Dato : 22-06-02 12:03

> Det er OK at drikke øl mens man kører bil, det er nemlig ikke forbudt.
> I USA derimod er det spirituskørsel eller lign. hvis der er f.eks. en
> åben øldåse i bilen.

Sludder - jeg har boet i USA og det er ikke ulovligt i nogle af de Stater
jeg har været i.

Det ville være rart at du vidste hvad du talte om før du lukker sådan noget
sludder ud.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-02 12:16

"enn" <enn@nomail.com> skrev :

>Det ville være rart at du vidste hvad du talte om før du lukker sådan noget
>sludder ud.

Du er sgu' da et dovent læs :)

2 sekunder på google - søg på "open beer can AND legislation"

og du får denne link smidt i bærret i første hug

http://www.texassafetynetwork.org/internet/legislation/bills/hb5faq.htm

Citerer fra siden :

Legislation > Bills

FAQs About HB 5 - Texas' New Open Container Law

HB 5 makes it illegal to have an open container of alcohol in the
passenger area of a car on any public road in Texas. An open container
is defined as one that is open, has been opened, has a broken seal, is
punctured, or has, in any way, had some of its contents removed.
Exempt from this law are buses, limousines, and taxis.

Effective September 1, 2001

I leave a dinner party, and the bottle of wine I brought with me is
still half full. Would I be guilty of the open container law by taking
this bottle of wine home in my car?
Unless the bottle of wine is in the glove compartment or the trunk,
you are guilty of breaking the law. Any container that is or has been
opened and contains alcohol cannot be in the passenger area of a car.

If I am parked in front of my house drinking a beer, can I be
ticketed?
Yes. If you are in a car with an open-container of alcohol on a public
road, you are breaking Texas law.

If I get pulled over and I have several empty beer cans on the floor
of my car, am I breaking the open container law?
No. The open containers must contain some alcohol in order for a
violation to occur.

If I have been issued a DWI in the past and I then get an
open-container violation, what happens?
If the DWI was issued within five years of the open container
violation, you will be required to purchase and install a breath
analysis device that will not allow your car to start if there is any
detectable alcohol on your breath.

If I am on a chartered bus with a hired driver, can I legally drink
alcohol on the bus?
Yes. Drinking in the passenger area of a vehicle designed to transport
for compensation is allowed. Buses, limousines, and taxis all fall
under this clause. Also, passengers in motor homes and trailer homes
are exempt from the law.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-02 21:15

Michael Petersen wrote:
> er der i DK, nogen lov, der forbyder indtagelse af
> øl, eller anden form for alkoholisk drik ?

Næ.

> ved godt hvordan det ligger med sprit kørsel, og promille
> grænser, men indtagelse af en enkelt øl, bringer nok de
> færreste, i nærkontakt med promillegrænsen

Næ, men der glemmer du vist det modsatte krav, at du, eller
en anden, ikke fører motorkøretøj med for stor promille,
det er spørgsmålet,
kan du svare for alle på det ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Michael Petersen

Dato : 22-06-02 07:39

Erik G. Christensen skrev i meddelelsen <3D13893C.57407FA8@post1.tele.dk>...

>Næ, men der glemmer du vist det modsatte krav, at du, eller
>en anden, ikke fører motorkøretøj med for stor promille,
>det er spørgsmålet,
>kan du svare for alle på det ?

jeg beklager, men jeg forstår ikke dit spørgsmål ?!?

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 22-06-02 15:46

"Michael Petersen" <petersen_michael@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa, sidder lige midt i en debat, vedrørende subj.
>
> er der i DK, nogen lov, der forbyder indtagelse af
> øl, eller anden form for alkoholisk drik ?
Ikke kun alkoholiske drikke, men jeg mener, af den regl om mobiltelefoni og
kørsel af bil også kan bruges i flere andre tilfælde, der i blandt også
indtagelse af drikkevare.Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men mener det
er sådan.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-02 16:02

On Sat, 22 Jun 2002 16:45:55 +0200, "K.B. Steffensen"
<vildsi@hotmail.com> wrote:

> [...]
>indtagelse af drikkevare.Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men mener det

Jeg har svært ved at forstille mig det, det er f.eks. tilladt at bruge
radiosystemmer, såvel lukkede freqvenser, som dem mange
lastbilchaufføre chatter på.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-02 16:05

On 22.06.2002 16:45, in article af229t$2v5d$1@news.cybercity.dk, "K.B.
> [...]

> indtagelse af drikkevare.Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men mener det

Den pågældende regel lyder:

Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr
§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner.
Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af andet
teleudstyr og lignende under kørsel.

Der er vist ikke rigtig grundlag for at fortolke den udvidende til også at
gælde øldåser m.v. Jeg tror, som tidligere nævnt, at du skal have fat i
færdselsloven § 3 stk. 1 i stedet:

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også
vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

/kristian