Teknisk: Hvor kommer ventilklapren fra?
Fra : Thomas Makro

Dato : 21-06-02 18:51

Man kalder fænomenet for ventilklapren, men det er vel ikke selve
ventilerne der klaprer, for hver ventil bliver jo holdt oppe af en
fjeder, og kan derfor ikke "slaske" mod topstykket, og således lave
klapre-lyde. Hvorfra i en 4-takts motor kommer ventil-klapre-lyden så?

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : S@nd

Dato : 21-06-02 19:08

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjeder, og kan derfor ikke "slaske" mod topstykket, og således lave
> klapre-lyde. Hvorfra i en 4-takts motor kommer ventil-klapre-lyden så?
"Ventilklapren" kommer af ,for løse ventiler, hvilket betyder at
spillerummet mellem selve knasten og løfteren er for stort og der er et
forholdsvist stort tidsrum, hvor knasten ikke er i kontakt med løfteren og i
dette tidsrum "klaprer" ventilen/løfteren.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 00:39

S@nd <ape@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> "Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Ventilklapren" kommer af ,for løse ventiler, hvilket betyder at
> spillerummet mellem selve knasten og løfteren ......

Løfteren?
Hvis ikke det er for vippearme, hvadenten det er v.h.a. stødstænger
eller ej, så må det da hedde en knastfølger :-/
Jeg erindrer hydraulisk ventiljustering omtalt med det engelske ord:
"lifter"; men den cylindriske sag der sidder uden-/oven-på
ventilfjedrene ér nu en knastfølger på godt dansk!

--
Armand.
(flueknepper)

Fra : Thomas Makro

Dato : 22-06-02 17:33

On Sat, 22 Jun 2002 01:38:45 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Hvis ikke det er for vippearme, hvadenten det er v.h.a. stødstænger
>eller ej, så må det da hedde en knastfølger :-/
Hmmm hvad med "vippearm"?

Fra : S@nd

Dato : 22-06-02 18:40

> Hmmm hvad med "vippearm"?
Vippearm og hydraulisk knastfølger/ventilløfter er 2 forskellige mekanismer

Mvh. S@nd

Fra : S@nd

Dato : 22-06-02 10:39

> Jeg erindrer hydraulisk ventiljustering omtalt med det engelske ord:
> "lifter"; men den cylindriske sag der sidder uden-/oven-på
> ventilfjedrene ér nu en knastfølger på godt dansk!

Om du kalder det hydrauliske knastfølgere eller hydrauliske ventilløftere er
mig lige meget, bare funktionen er den samme EOS

Mvh.
S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Armand

Dato : 23-06-02 13:33

> Om du kalder det hydrauliske knastfølgere eller hydrauliske
ventilløftere er
> mig lige meget, bare funktionen er den samme EOS

Jup!
Men er funktionen nu også den samme?
I almindelighed er en ventilløfter den anti-kompressions halløjsa man
bruger på ældre en-cylindrede motorer for at få stemplet til det ideelle
punkt for kickstartning.
For at undgå begrebsforvirring bør en knastfølger derfor være en
knastfølger!

--
Armand.

Fra : RacerNiels

Dato : 21-06-02 23:30

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in message
> Hvorfra i en 4-takts motor kommer ventil-klapre-lyden så?

Ifølge min egen klogskab kommer klapren når knasten rammer ventilen (eller
shim'en på f.eks. Yamaha).
Hvis spillerummet er for stort lægger knasten ikke blødt til med sin runde
flade, men rammer derimod længere oppe mod toppen og dermed mere lige på.
Dette giver et lille klask og med en tomgang på ca 1200omd/min giver der en
masse klask og dermed klapren (Et klask, flere klapren

Er jeg helt i skoven eller hyr? Andre kloge hoveder der vil give sit besyv
med?

Niels
XS400 *snart solgt*
www.sqzuki.subnet.dk *snart opdateret*

Fra : Trosborg

Dato : 23-06-02 00:33

"RacerNiels" wrote:

> [...]
> masse klask og dermed klapren (Et klask, flere klapren
>
> Er jeg helt i skoven eller hyr? Andre kloge hoveder der vil give sit besyv

Beskrivelsen er rimelig korrekt, men mere udførligt kan det skrives som:

En knastaksel har to dele, første del som er en del af et cirkelslag og en
anden del der er formet som en "knast"

Anden del, altså knasten, styrer hvornår ventilen skal åbne og lukke.

Det er nødvendigt at ventilerne er helt lukkede under forbrændingen, hvorfor
der skal være lidt luft mellem ventilen og aktiverings mekanismen, det kan
være vippearm, knastfølger eller knastakslen selv. Afhænger af motorens
opbygning. Den eneste undtagelse er Ducati's desmo system.

Dette "luft" er ventilspillerummet, som justeres til værdier fra 0,05 til
0,20 mm, afhænger af motortypen og ventilen. Indsugning, lille værdi,
udstødning, stor værdi.

Når knastakslen drejer og skal til at åbne ventilen, sker der det, at før
man virkelig kan åbne ventilen med fuld skrue, så skal spillerummet
udlignes. Det sker ved at der er en speciel overgang mellem cirkelslaget og
selve knastdelen som "langsomt" udligner spillerummet. Efter denne lille
udligning kommer knastens fulde aktivering, som virkelig sparker røv. Selve
accelerationen af ventilen er meget stor. Den bliver virkelig sparket
afsted. Cirka midtvejs i åbningen aftager accelerationen og ventilens
hastighed aftager, for at stoppe helt i fuld åbning, hvorefter ventilens
fjeder skal trække ventilen tilbage til sædet. Selve lukningen sker meget
langsommere og det er vigtigt at knastens bagside ikke forsvinder for
hurtigt, så der opstår luft mellem knast og ventil.

Når ventilen er ved at ramme sædet igen, har knasten igen en overgang som
sikrer at ventilen langsomt sætter sig på plads i sædet, hvorefter der igen
er frit spillerum mellem knasten og ventil mekanismen.

Pointen er nu at hvis spillerummet er for stort, så er udligningsstykket for
kort og så vil knasten hamre ind i ventilmekanismen, med tydelig klik til
følge.
Det samme sker når ventilen skal sætte sig i sædet, den smadrer ind i sædet.

Resultatet ved forkert indstillede ventilspillerum er typisk:
- Smadrede knastaksler eller vippearme.
- Ødelagte toppe på ventiler
- Forlængede ventiler

Jeg håber at denne svada forklarede lidt om teknikken, så det kunne forstås.
Det kan ikke undgå at blive lidt snørklet, når man skal klare sig med tekst

Poul

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-06-02 08:53

Trosborg wrote:

> der skal være lidt luft mellem ventilen og aktiverings mekanismen, det kan
> være vippearm, knastfølger eller knastakslen selv. Afhænger af motorens
> opbygning. Den eneste undtagelse er Ducati's desmo system.

Godt forklaret længere nede. Man kunne lige tilføje, at ved stødstangsmotorer
har man lidt flere dele der kan rasle.

> Dette "luft" er ventilspillerummet, som justeres til værdier fra 0,05 til
> 0,20 mm, afhænger af motortypen og ventilen. Indsugning, lille værdi,
> udstødning, stor værdi.

Der er også lige dem med hydrauliske løftere. Som gerne skulle have nul
spillerum.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 23-06-02 13:36

Trosborg <trosborg@privat.dk> skrev i en

> Dette "luft" er ventilspillerummet, som justeres til værdier fra 0,05
til
> 0,20 mm, afhænger af motortypen og ventilen. Indsugning, lille værdi,
> udstødning, stor værdi.

Suzuki GS-motorer: 0,03 for indsugning!

Forøvrigt en forklaring der næsten er Jørgen Clevin værdig

- -
Armand.