Sonofon Internet
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-06-02 18:17

Hej.. jeg har et lille spørgsmål
sonofon har lige siden jeg fik deres bredbånds FWA pakke kørt af helvedes
til.. og da jeg fik fast IP.. kører det endnu dårligere.. jeg har 2mbit men
kan kun hente med 384kbit... så de har faktisk brudt deres kontrakt. og de
vil ikke gøre noget ved det... er der nogen mulighed for at jeg kan bryde
kontrakten da jeg er bundet i 6 måneder ?
mvh kim frederiksen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-06-02 18:30

Hejsa

Du skal tænke på at de 2 Mbit din linie kører med kun er en teoretisk
hastighed, 384 Kbit er faktisk ret flot klaret.. Tag f.eks. en Dual-ISDN
(128 Kbit), den opnår maks. omkring 20 Kbit.
Men du kan rent faktisk godt bryde dig fri af kontrakten, dette skal så
indeholde et korrekt grundlag, f.eks "defekt" vare, forkert betegnelse af
den solgte vare og lign.
Men desværre må jeg sige at det ser ikke ud til at du har modtaget en
forkert vare, da denne som sagt kun er teoretisk 2 Mbit. Dette burde også
være forklaret i din kontrakt og det er KØBERS pligt at undersøge dette
inden aftalen bliver indgået med underskrift, SÆLGER skal selvfølgelig også
gøre klart at der er tale om en teoretisk hastighed.
Hvis du stadig ønsker at frigøre dig fra kontrakten hæfter du for udgifterne
indtil udløb af denne, altså 6 måneder.

Mvh.
Benjamin

Kim Frederiksen <kimmer17@worldonline.dk> skrev i

Fra : Dennis

Dato : 21-06-02 19:27

Laziter [9440] wrote:
> Du skal tænke på at de 2 Mbit din linie kører med kun er en teoretisk
> hastighed, 384 Kbit er faktisk ret flot klaret.. Tag f.eks. en Dual-ISDN
> (128 Kbit), den opnår maks. omkring 20 Kbit.

Hvis han betaler for 2 mbit skal han da naturligvis også have 2 mbit,
medmindre der er taget højde for dette i betingelserne. Man kan ikke
forlange, at alle eksterne servere kan give et 2 mbit feed, men fra
installationsadressen til f.eks. sonofons egne servere bør man forvente
næsten 2 mbit.

En 128kbit isdn er ren 128kbit, da der ikke er nogen decideret overhead på
isdn (ligger på den 3 kanal). Desuden mener du sikkert 20 kilobytes/s?
Hvilket da er ganske pænt Normalt ville man forvente omkring 14 kbs

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-06-02 20:30

On 21.06.2002 19:29, in article aevnqj$1cb$1@sunsite.dk, "Laziter [9440]"
<laziter@gamebox.net> wrote:

> [...]
> inden aftalen bliver indgået med underskrift, SÆLGER skal selvfølgelig også
> gøre klart at der er tale om en teoretisk hastighed.

Det er ikke et køb, så du kan ikke bruge de termer. Der må tages
udgangspunkt i hvad der er aftalt. Alle aftaler jeg har læst af den type
tager forbehold på den ene eller den anden måde for at hastigheden kan være
lavere.

Jeg vil dog ikke afvise at der kan være grund til at hæve aftalen, hvis det
udbyderen ikke leverer ikke stemmer overens med det der er aftalt.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-02 20:55

Laziter [9440] skrev:

>Du skal tænke på at de 2 Mbit din linie kører med kun er en teoretisk
>hastighed, 384 Kbit er faktisk ret flot klaret..

Niks.

>Tag f.eks. en Dual-ISDN (128 Kbit), den opnår maks. omkring 20 Kbit.

Niks. Den opnår lige præcis 128 kbit - hver gang. Du tænker
muligvis på en omregning til kbyte/s som er noget ganske andet.

>Men desværre må jeg sige at det ser ikke ud til at du har modtaget en
>forkert vare, da denne som sagt kun er teoretisk 2 Mbit.

Hvis han er blevet lovet 2 Mbit til udbyderen (ubetinget), skal
han også have 2Mbit til udbyderen. Hvordan hastigheden ser ud
videre ud i verden, kan udbyderen dog ikke garantere for.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 21-06-02 18:55

> [...]
> kan kun hente med 384kbit... så de har faktisk brudt deres kontrakt. og de

Hastigheden afhænger i høj grad af forhold, din udbyder ikke kan klandres for.
Henter du en fil fra et andet land, skal den gennem mange og travle knudepunkter
før den rammer Sonofons net, og måske er afsenderserveren underdimensioneret
eller overbelastet.
Kontakt Sonofon og få dem til at hjælpe dig med at 'pinge' Sonofons servere for
at teste forbindelsen fra dig til dem. Er der ikke noget galt med hastigheden dér,
kan Sonofon næppe siges at have gjort dig uret.

Mvh.
Morten

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-06-02 23:40

Hey igen... Jeg har testet hos Sonofons egen test server og flere 10mbit
servere osv...
og Selv sonofon gir mig ret i at deres net kører af røvens til...
og på en 2mbit skal jeg ihvertfald kunne hente med 200kb/s
hvor jeg her kan downloade med ca. 40kb/s
Og jeg betaler fuld pris for det lige siden jeg fik det.. jeg har brokket
mig adskillige gange og hver gang siger de at det er kapacitets problemer..
men hvad kommer det mig ved ?? de siger hver gang at der vil gå 14 dage før
det blir opgraderet osv.. og jeg har ringet hver 14. dag de sidste 2
måneder.. og de har stadig ikke fået den opgraderet. de har solgt mig en
vare som ikke kan bruges fuldt ud.. jeg betaler ca. 800kr om måneden for en
2mbit som ikke er en 2mbit ?? Så jeg burde være i min ret til at ophæve den
kontrakt ik ?
Mvh Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:37

Kim Frederiksen skrev:

> [...]
>hvor jeg her kan downloade med ca. 40kb/s
>Og jeg betaler fuld pris for det lige siden jeg fik det..

Hvis du ikke kan komme op på højere hastighed til din udbyder
(Sonofon), så foreligger der en væsentlig mangel.

>vare som ikke kan bruges fuldt ud.. jeg betaler ca. 800kr om måneden for en
>2mbit som ikke er en 2mbit ?? Så jeg burde være i min ret til at ophæve den
>kontrakt ik ?

Du kan som udgangspunkt kræve reparation, omlevering, nedslag
eller ophævet handel. De to første er åbenbart ikke relevante så
du kan vælge at foreslå en nedsat pris til varen er i orden,
eller at træde tilbage fra kontrakten.

Men prøv om du kan teste på en stor fil der ligger direkte hos
Sonofon. Kun sådan kan du fastslå den hastighed der betyder
noget.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 12:56

On 23.06.2002 13:37, in article
gfcbhuoqi250d3lu27u5ndh0vkno0vbd9n@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> eller ophævet handel. De to første er åbenbart ikke relevante så
> du kan vælge at foreslå en nedsat pris til varen er i orden,

Der er ikke tale om et køb. "Sælgerens" ydelse er ikke en ejendomsgenstand
(fats ejendom, løsøre, fordring, immaterielret). Derfor kan du ikke bruge
købelovens regler og terminologi. Der må tages udgangspunkt i aftalen.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 15:11

Kristian Storgaard skrev:

> [...]
>(fats ejendom, løsøre, fordring, immaterielret). Derfor kan du ikke bruge
>købelovens regler og terminologi. Der må tages udgangspunkt i aftalen.

Okay. Er det så forbrugeraftalelovens § 12 d. der gælder?

§ 12 d.   Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende
   levere sin ydelse senest 30 dage efter den dag,
   forbrugeren afgav bestilling eller tilbud.

Stk. 2.   Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af
   forsinkelse, som skyldes, at den aftalte ydelse som
   helhed ikke kan leveres, kan forbrugeren hæve aftalen,
   uanset om forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham,
   og den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren
   herom.

Ydelsen er vel ikke leveret i sin helhed når den er dårligere end
aftalt?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-02 15:30

On 23.06.2002 16:10, in article
pklbhus6hdmp1rb7bknq1829iqgeo1p01c@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Okay. Er det så forbrugeraftalelovens § 12 d. der gælder?

Ja, det er i hvert fald forbrugeraftaleloven og aftalelovens afsnit om
forbrugeraftaler (forudsat at ?'eren altså er forbruger i denne henseende,
men det lader det til) samt selvfølgelig selve aftalen.

> Ydelsen er vel ikke leveret i sin helhed når den er dårligere end
> aftalt?

Enig, og han kan muligvis også hæve aftalen på denne baggrund, men det
afhænger meget af, hvordan ydelsen er defineret i aftalen. Aftalen skal dog
fortolkes til hans fordel, hvis der er tvivl, jf. aftaleloven § 38b.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-02 12:34

"Morten" <mailto:morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Sonofon Internet"

> Hastigheden afhænger i høj grad af forhold, din udbyder ikke kan klandres for.

I dette tilfælde kan de sagtens klandres for det, da stort set alle deres 2mbit
kunder med fast IP har en hastighed omkring 384kbit. Dette er ikke
tilfredsstillende, og det er ikke den ydelse folk betaler for (Af samme grund har
jeg valgt ikke at få fast ip)

> [...]
dér,
> kan Sonofon næppe siges at have gjort dig uret.

De erkender selv problemet (Kan blandt andet ses i deres interne newsgroups). Så i
dette tilfælde bør der ikke være nogen diskution om, om de leverer varen. Det
relevante er, hvordan man løsriver sig fra kontrakten.

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide

Fra : TGD

Dato : 22-06-02 19:17

"Kim Frederiksen" <kimmer17@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil ikke gøre noget ved det... er der nogen mulighed for at jeg kan bryde
> kontrakten da jeg er bundet i 6 måneder ?

Du skal selvfølgelig kun betale for det du får! på www.fs.dk er der et par
dokumenter der omhandler dit problem.

Selvom de har skrevet at det kun er måske du kan få 2 Mbit er det ikke
juridisk bindende, det har telestyrelsen også været ude med riven pga.