Banedage og "lovlige råbejern"
Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 21-06-02 15:10

Jeg kan forstå at man ved mange arrangementer ikke kigger på om en potte er
lovlig/godkendt, men derimod laver en db måling.

Er der nogen der ved hvordan denne måling foretages:

hvilken afstand fra maskinen ?
hvilken vinkel ?
benyttes a eller c vægtning på db måleren ?
ved hvor mange omdrejninger foretages målingen ?
- og hvor man mange db tillades ?

Jeg er i besiddelse af en db-måler, og kunne egentlig godt tænke mig at måle
støjen på min maskine, inden jeg tager afsted til et arrangement, og
risikerer at blive afvist.

btw: Jeg bor i Køge, så hvis der er nogen af jer der vil have målt jeres
maskiners støjniveau er i velkommen til at kigge forbi.

Henrik H. Jensen
ThunderCat - pt med standard potte, snart med råbejern

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 21-06-02 15:32

og her er så svaret på mine spørgsmål - endnu engang var google klogere end
jeg

Din motorcykel skal overholde den gældende lovgivning for støj fra
motorcykler (jf. trafikministeriets bekendtgørelse nr. 158 af 22/3-1996)

Det betyder at støjen fra motorcyklen
målt 1 meter bag cyklen,
i en vinkel på 45 grader
ikke må overskride 100 dB(A)
ved middel omdrejninger.

--
Henrik
ThunderCat

Fra : Christian H

Dato : 21-06-02 16:36

> [...]
>
> Din motorcykel skal overholde den gældende lovgivning for støj fra
> motorcykler (jf. trafikministeriets bekendtgørelse nr. 158 af 22/3-1996)

Gælder ikke i Sverige!
Har to gange været på anderstorp.
Der foregik målingen nærmere nede i potten end en meter fra den!
dB grænsen er i sverige nu kun 95.
Antal omdrejninger kan jeg ikke huske, men det eneste han spurgte om var
antal kubik, og derudfra oplyste han mig hvor mange rpm den skulle have.
Ved andet besøg deroppe, ændrede han dog lige selv reglerne, og sagde at
samtlige originale potter er automatisk godkendt, resten skal måles(dette
var godt for nogle mc'er der som std larmer for meget).

mvh
Christian H

Fra : Flemming Petersen

Dato : 21-06-02 19:32

[snip]
> Antal omdrejninger kan jeg ikke huske, men det eneste han spurgte om var
> antal kubik, og derudfra oplyste han mig hvor mange rpm den skulle have.
[snip]

For række 4 motorere på 750 kubik eller mere var det 7.000 rpm.

De 95db gælder dog også ved forbi kørsel!!!

Mvh
Flemming J Petersen

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 21-06-02 23:18

"Flemming Petersen" <fjp@gimp.dk> skrev i en meddelelse

> For række 4 motorere på 750 kubik eller mere var det 7.000 rpm.
>
> De 95db gælder dog også ved forbi kørsel!!!

Hæ, det er jo nærmest tomgang for min lille 250
men værdierne er sikkert anderledes for sådan en lille satan.

--
Jacob GSXR250

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-06-02 10:41

"Christian H" <ch@gimpREMOVETHIS.dk> writes:

> [...]
>
> Gælder ikke i Sverige!
> Har to gange været på anderstorp.
> Der foregik målingen nærmere nede i potten end en meter fra den!

Grunden til at Anderstorp måler støjen på denne lettere originale måde
er, at de han nogle absolutte krav om støj hos nærmeste nabo, og at
motorcykelen støjer mere når der er moment på motoren (dvs at
driftstøj er højere end standstøj). Dette forsøger de at kompensere
for ved at måle tættere på end de egentlig skal.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 21-06-02 18:18

Henrik H. Jensen wrote:

> [...]
>
> Din motorcykel skal overholde den gældende lovgivning for støj fra
> motorcykler (jf. trafikministeriets bekendtgørelse nr. 158 af 22/3-1996)

Og det er så ikke den samme måde som der anvedes ved roadracing herhjemme.
Der er det noget med at der måles det sted på banen, hvor der larmes mest,
dvs. med flest omdrejninger og mest gas. Støjgrænserne er også noget
højere, 125dbA for standard-cykler og 132 (eller er det 135) for racerne.
Hele reglementet kan findes på www.dmusport.dk

/Rune

Fra : Armand

Dato : 21-06-02 21:50

Rune Soegaard Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> [...]
> mest, dvs. med flest omdrejninger og mest gas. Støjgrænserne er også
> noget højere, 125dbA for standard-cykler og 132 (eller er det 135)

Det er en dynamisk måling, som ikke vedrører den enkelte udøver og hans
model; men snarere af hensyn til kontrol jvf. banens godkendelse!

Støjtest af materiel foretages af DMU's (ene!) udsendte støjtester som
måler skråt bag udstødningen ved givne RPM som svarer til en specifik
stempelhastighed (og derfor generelt vil være en vis procentdel af
max-RPM for de fleste)!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 21:59

On Fri, 21 Jun 2002 16:31:33 +0200, "Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk>
wrote:

Hej Henrik.

>Det betyder at støjen fra motorcyklen
>målt 1 meter bag cyklen,
>i en vinkel på 45 grader
>ikke må overskride 100 dB(A)
>ved middel omdrejninger.

Jeg er ikke helt sikker på at den gælder mere.
Så vidt jeg ved, er din målemetode rigtig, men det absolutte
støjniveau fra en given MC er afhængig af dens typegodkendelse.
Sagt på en anden måde: Ældre MC'er må støje mindre end de nye.
På begge mine importerede MC har jeg en grænse på 95 dBa efter samme
målemetode, og som de med nogen besvær holder
Så vidt jeg husker er de nyeste grænser nede på 82 eller 84 dBa.
Det er en hård nyser.
Jeg har af andre årsager anskaffet en støjmåler, og checkede sammen
med "banemanden" på Anderstorp de cykler der var for støjende med mit
eget instrument.
Selv med den standardiserede målemetode havde de problemer med banens
100 dBa krav.
Hvis man vil være helt sikker på at holde grænserne (hvem vil det?)
skal man konsultere typegodkendelsen før man måler.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars Eckberg

Dato : 26-06-02 23:12

Steen Gruby wrote:
> Så vidt jeg husker er de nyeste grænser nede på 82 eller 84 dBa.
> Det er en hård nyser.

Hej Steen,

Faldt lige over dette i detailforskrifter for motorkøretøjer.. ;)

7.05.030

MOTORCYKEL

(1)

Støjgrænserne gældende for motorcykel er i overensstemmelse med første
etapes grænseværdier i Rådets direktiv nr. 78/1015/EØF som ændret ved
direktiv nr. 87/56/EØF.

(2)

For motorcykel gælder følgende støjgrænser efter metode I:

a)

77 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på ikke over 80 cm3.

b)

79 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 80 cm3, men ikke
over 175 cm3.

c)

82 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 175 cm3.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-06-02 15:46

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan forstå at man ved mange arrangementer ikke kigger på om en potte
er
> lovlig/godkendt, men derimod laver en db måling.

Jah, det er sådan set værre end det.
Jeg har efterhånden været med til at arrangere mange "banedage" og motorløb
for off-road og enduro cykler, men problematikken er den samme:
Motorcyklerne kører på et område (bane) som jævnligt bruges til den slags,
og derfor er naboernes tolerancetærskel ikke altid ret høj.

Man skriver i indbydelsen med store typer at kun lovlig lyddæmpning kan
accepteres!
Når dagen oprinder, står man med fx. 50% cykler med lovlig lyddæmper og 50%
med rabalder-potte.
Ofte har folk tilmeldt sig måneder i forvejen og betalt et gebyr for at være
med. Hvad gør man? Nægter man de idioter som ikke respekterer arrangørens
betingelser start? Næh, det gør man som regel ikke, for det synes man ikke
man kan være bekendt uden at have en konkret målin at referere til, og det
er ikke altid man lige har adgang til måleudstyr, eller synes man gider
bruge tid på at sætte sig ind i målemetoder og den slags, det er sjovere at
køre, lave bane, arrangere undervisning med instruktør osv.
Så rabalder-potterne får som regel ikke engang en påtale. Næste gang man
skal have et arrangement til at falde på plads, er der så lige pludselig
ikke nogen større velvilje fra den lodsejer (klub, bane) som sidst var helt
fin at lave aftaler med. Man får sjældent ligeud at vide at det er fordi der
har været støjklager, men inderst inde ved man godt hvor skoen trykker.
Nørhj, hvor har vi mistet mange gode steder at køre pga. at der er så mange
der ikke kan finde ud af at respektere nogle basale forudsætninger.

Derfor er det ret ofte kun ved officielle DMU stævner der måles støj, for
der har man et mere afklaret forhold til tingene: Larmer vi for meget, ryger
vores miljøgodkendelse.

> Er der nogen der ved hvordan denne måling foretages:

Et af problemerne er at den laves på mange forskellige måder på gadecykler,
afhængigt af hvilket år motorcyklen er typegodkendt. I år er der en regel i
motocross om at motorcyklerne KUN må køre med original lydpotte. Den bliver
bare ikke håndhævet (og det er glimrende, for vi har jo en støjgrænse vi
skal overholde, og vi bliver jævnligt målt, så det burde ikke være
væsentligt hvilket fabrikat potten er).

> Jeg er i besiddelse af en db-måler, og kunne egentlig godt tænke mig at
måle
> støjen på min maskine, inden jeg tager afsted til et arrangement, og
> risikerer at blive afvist.

Det lyder som en særdeles fornuftig og ansvarlig holdning! Metoden som
gælder for din motorcykel (og db-grænsen) skal du nok ned på din lokale
bilinspektion for at finde ud af, men de plejer også at være hjælpsomme, når
folk ligefrem vil gøre noget aktivt for at overholde lovgivningen.

Rittig

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 22-06-02 20:47

> [...]
>

> btw: Jeg bor i Køge, så hvis der er nogen af jer der vil have målt jeres
> maskiners støjniveau er i velkommen til at kigge forbi.

Jeg kunne da godt tænke mig at få målt Banditten, som man ved, bare sådan
nogenlunde, om man kan komme på bane eller ej.

--
Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 22-06-02 23:18

Hej Rune (og evt andre interesserede)

Du er velkommen til at ringe til mig på 4029 2092 for at aftale tid og sted.

--
Henrik
ThunderCat