crossbow stinker
Fra : EV0L

Dato : 21-06-02 11:29

Jeg syntes det er synd at en crossbow er så dårligt et våben i D&D 3ed.
Jeg ville til vær en tid fortrække en longbow der man kan få alle sine
attacks med dette våben. En crossbow skal lades i mindst en kamprunde så man
få kun et skud i runden???

Hvis du kan forklare mig hvorfor en crossbow skal være så dårlig, eller hvis
du kan fortælle mig hvornår man i D&D 3ed. kan havde fordel i at have en
crossbow frem for en longbow, så skriv gerne et indlæg.

-e.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-06-02 11:45

"EV0L" <evol@evol.dkxx> writes:

> [...]
> attacks med dette våben. En crossbow skal lades i mindst en kamprunde så man

Med mindre man har en repeating crossbow, selvfølgelig. Et Exotic Weapon,
så det kræver en feat.

> Hvis du kan forklare mig hvorfor en crossbow skal være så dårlig, eller hvis
> du kan fortælle mig hvornår man i D&D 3ed. kan havde fordel i at have en
> crossbow frem for en longbow, så skriv gerne et indlæg.

Crossbows er simple våben der ikke kræver særlig meget øvelse at
bruge. Point and click! Derfor er crossbows Simple Weapons mens buer
(shortbow, longbow, composite do.) er Martial Weapons.

En longbow er måske bedre end en crossbow hvis man kan bruge en
longbow. Det kan man ikke hvis man er Small eller er rogue, cleric,
wizard eller sorcerer, og måske ikke hvis man bard (Bards kan bruge et
ekstra våben ud over simple weapons som kan være en longbow).

En heavy crossbow giver mere skade og har længere range end en
longbow, og en light crossbow do. i forhold til en shortbow. Hvis man
ikke har mere end et attack kan man lige så godt bruge en light
crossbow (Clr/Rog/Brd: lvl 8, Wiz/Sor: level 12). Heavy crossbow er
endnu langsommere at lade, så den bør kun bruges til at skyde en gang
:)

/L 'begge mine aktive karakterer er elvere, og Mighty Composite Longbows
er seje som cleric og sorcerer! :)'
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : EV0L

Dato : 21-06-02 13:59

> Med mindre man har en repeating crossbow, selvfølgelig. Et Exotic Weapon,
> så det kræver en feat.

Jahhh den tæller ikke... min mening var en light crossbow vs. en longbow...
Man kan få mange gode våben hvis man tager et feat...

> Crossbows er simple våben der ikke kræver særlig meget øvelse at
> bruge. Point and click! Derfor er crossbows Simple Weapons mens buer
> (shortbow, longbow, composite do.) er Martial Weapons.

Ok den køber jeg sku.... men igen så tro jeg så hellere jeg ville bruge en
Sling måske... Men en Light Crossbow er måske også næmere at sammenligne med
en Sling, frem for en Longbow...

> [...]
> crossbow (Clr/Rog/Brd: lvl 8, Wiz/Sor: level 12). Heavy crossbow er
> endnu langsommere at lade, så den bør kun bruges til at skyde en gang

Ja denne Heavey Crossbow er næsten endnu være ! ! ! Ok den skyder langt men
i forhold til at tage 2 eller 3 attacks med din Longbow eller Sling, så tror
jeg næppe at den giver mere i skade!! Specialt ikke hvis man har tænkt sig
at genlade den! Men du har så igen ret i at man kan bruge den som Simple
Weapon.
- Måske man kunne bruge den til en Assassin mission, et skud og meget i
skade....

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-06-02 13:11

"EV0L" <evol@evol.dkxx> writes:

> Ok den køber jeg sku.... men igen så tro jeg så hellere jeg ville bruge en
> Sling måske... Men en Light Crossbow er måske også næmere at sammenligne med
> en Sling, frem for en Longbow...

Meget bedre sammenligning. Jeg mener crossbow er bedre end Sling med mindre
man er meget god med en slynge (læs: højlevel og rammer forbandet godt).

Hverken Rogue eller Wizard kan bruge Sling, men begge kan bruge
crossbows. Slings giver 1d4 skade, hvor en Light Crossbow giver 1d8
med bedre Range Increment og bedre Threat Range. Hvis man har to
attacks så giver en Sling højest en halv skade mere i snit end en
light crossbow... i hvert fald inden for 50'. Og her ignorerer vi at
det andet attack er med -5 attack roll. Jeg tror en light crossbow
giver mere skade i snit end en sling med to angreb (det afhænger af
attackroll og AC præcist hvor sandsynligt det andet angreb er i
forhold til det første), og måske endda også end tre angreb (-10 på
det sidste angreb bliver nødt til at gøre lidt ondt).

Udregning: Antag at man har 75% chance for at ramme (skal slå 6+ på
attack roll).
Gennemsnitlig skade med en light crossbow på short range:
75% * 4.5 + 2/20 * 75% * 4.5 = 22/20 * .75 * 4.5 = 3.7125
(de 2/20 * 75% er chancen for at lave en threat og at ramme
på det andet slag)
Gennemsnitlig skade med tre angreb med en sling:
første: 21/20 * 75% * 2.5 = 1.96875
andet : 21/20 * 50% * 2.5 = 1.3125 (rammer på 11+)
tredje: 21/20 * 25% * 2.5 = 0.65625 (rammer på 16+)
--------
ialt 3.9375

Ikke den store forskel, og her var der tale om en lvl 16+ cleric/rogue
(eller 11+ warrior, men de kan bruge Might Composite Longbows :) for
at få det tredje angreb, og med en meget stor sandsynlighed for at
ramme. Lavere chance for at ramme vil sænke slyngen mere end
crossbowen.

Modsat vil bonuser til damage virker bedre for slyngen fordi de
bliver lagt til alle tre angreb. Hmm, måske jeg skulle strikke
et regneark sammen der lavede udregningen for mig.

Det bedste ved en sling er at den kan bruges som hårbånd når man skal
se ubevæbnet ud! :)

Jeg er mere ked af at slings er så undervurderede i forhold til buer
og crossbows. En seriøs sling kan være mindst lige så farlig som en
bette crossbow. Jeg har indført en større version of slyngen, men der
er nu ikke nogen der har brugt den endnu :)

---
Martial:
Ranged:
Large:
War Sling 5gp 1d8 20/2x 80 ft. 1 lb. Bludgeoning
Spiked Sling Bullet(10) 5gp - 19-20/2x - 5 lb. Piercing

Spiked Sling Bullets: A spherical metal bullet, like a normal sling
bullet, only with spikes. It does only piercing damage, using the
weight of the ball to drive in the spikes rather than to bludgeon.
Only a war sling or a specially prepared (masterwork) normal sling
can use spiked sling bullets. A normal sling would be punctured
by the spikes when swung.
War Sling: The war sling is a much larger and more durable weapon than
the normal sling. It allows greater force to be put into the
projectiles, since it can withstand the larger pull. It is a large
weapons both due to the size (between four and five feet radius when
swung) and due to it being unbalancing when used. If used by a medium
creature, it is a two-handed weapon, though the second hand is not
used to hold the wepaon, but as a balance. You can wear a shield and
hold an item in the other hand, but it will not give you any bonuses
in a round where the sling is used. By improving the grip and the
durability of a sling, a masterwork war sling allows strength bonuses
to be added to damage, just as for composite bows.
The harder materials used in a war sling allows it to throw spiked
sling bullets, where a normal sling would be punctured by the spikes
when swung.
Prices for Mighty War Sling
(+1 Str bonus) 150 gp
(+2 Str bonus) 225 gp
(+3 Str bonus) 300 gp
(+4 Str bonus) 375 gp
---

Slings er lidt besærlige at bruge hvis man er i skov, lavloftede
hulereller andre steder hvor der kan komme noget i vejen, hvilket
selvfølgelig gør dem mindre brugbare. Måske range er lidt lang,
men den skal være bedre end en almindelig Slings på 50'.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Wrathchild

Dato : 21-06-02 16:01

> [...]
> du kan fortælle mig hvornår man i D&D 3ed. kan havde fordel i at have en
> crossbow frem for en longbow, så skriv gerne et indlæg.

Nu er det ikke fordi jeg er uenig med Lasse eller noget i de ting han siger
(eller med dig for den sags skyld), men en del af problemet ligger også i
hvad d20-systemet kan rumme. Her vælger man at simulere en ting ved våbnet -
at det tager forholdvis lang tid at lade - men ikke en anden - at det rammer
mere præcist. Det _kan_ selvfølgelig være det man i d20 viser med de range
increments som våbnet har - og der er der en fordel til armbrøster, som
Lasse siger. Nogle andre systemer vælger at give armbrøster bonus på deres
chance for at ramme, f.eks. GURPS. Her er armbrøster også langsomme at bruge
i relation til buer, men de rammer bedre og slår hårdere relativt til hvor
stærk spilpersonen er - noget der værdsættes af f.eks. lejemordere, som du
selv er inde på .

Prøv f.eks. at se på de futuristiske våben der er taget med i DMG'eren. Det
er lige så nemt eller svært at ramme med dem på kort afstand som det er at
ramme med en kastekniv - eller bue. d20 rummer simpelthen ikke at en af
fordelene ved skydevåben (som armbrøsten vel er et første bud på med sin
kolbe(lignende)-konstruktion) er mere præcise - andet end ved at give dem
gode range increments.

Og personligt er jeg lidt ligeglad. Jeg spiller ikke d20 for realismens
skyld

--
Wrath
----------------

Miyamoto Musashi, The Book of Five Elements

Visit the Home of the Wrathchild
http://clausrasmussen.tripod.com/

Fra : EV0L

Dato : 21-06-02 18:27

> [...]
> gode range increments.
>
> Og personligt er jeg lidt ligeglad. Jeg spiller ikke d20 for realismens

At give lidt + på attackrolls er måske også en ide, hvis man gerne vil
samligne en Crossbow med en Longbow... Men jeg ved ikke rigtig om jeg syntes
D&D 3ed. regler giver mulighed for at man kan gøre det med våben uden at
gøre dem MW eller magiske...
Så skulle den måske nærmere gøre et eller andem med at overføre sin abillity
bounus til våbnet... DEX, fordi man sigter bedere eller STR (som du forslå)
fordi den er ekstrem hård at lade, sidst nævnte ville så også gøre man ikke
kunne bruge en crossbow med mindre man har rigligt med STR.

Fra : EV0L

Dato : 21-06-02 18:21

Jow begge ideer til at gøre både Slings og Crossbow lidt sejere er måske
ok...

Jeg kan virkelig godt lide den der War Sling med Spiked Sling Bullet, at
lave sine egne "magiske" våben er jo altid sjovt
Jeg kan godt se at hvis man sammenlinger Crossbow med Sling, så er det en
sling der stinker... Specialt som low lvl...