Skimmel i kartofler
Fra : Jesper Nørgaard

Dato : 21-06-02 08:28

Førhen kom der en skimmel varsel I radioen, har det været eller er der
nogle der nu har skimmel I deres kartofler.?
hvordan behandler man det?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-02 10:10

On Fri, 21 Jun 2002 07:28:11 +0000 (UTC), "Jesper Nørgaard" <jng@rtx.dk>
wrote:

>Førhen kom der en skimmel varsel I radioen, har det været eller er der
>nogle der nu har skimmel I deres kartofler.?
>hvordan behandler man det?

Du kan uden tvivl finde de advarsler på diverse landbrugsportaler på
nettet. (Men det kan godt være man skal betale for at komme ind sådanne
steder.)

For omkring 3 år siden kunne man få noget som hed Antracol til
bekæmpelse af kartoffelskimmel. Om det var godt og om man kan få det
endnu aner jeg ikke De midler bliver jo udskiftet hurtigere end man
når dem at kende.

http://www.gartneriet.dk

Fra : helle

Dato : 21-06-02 11:31

> [...]
> bekæmpelse af kartoffelskimmel. Om det var godt og om man kan få det
> endnu aner jeg ikke De midler bliver jo udskiftet hurtigere end man

sidste år klippede jeg blot mine toppe af, da der kom skimmel i (altså en
kartoffeltop med skimmel = alle toppe klippes ned), og ingen af mine
kartofler fejlede det mindste. Et godt råd fra min fader.

Helle

Fra : Jakob Bock

Dato : 21-06-02 12:28

> sidste år klippede jeg blot mine toppe af, da der kom skimmel i (altså en
> kartoffeltop med skimmel = alle toppe klippes ned), og ingen af mine
> kartofler fejlede det mindste. Et godt råd fra min fader.

Ja, det er det bedste man kan gøre. Normalt kommer kartoffelskimmel først i
slutningen af juli, og her er det begrænset hvor stort udbyttetabet bliver,
hvis man klipper toppene af -- for selvfølgelig stopper knoldene med at
vokse, når toppen er væk.

Der er ellers allerede meldt om fund af kartoffelskimmel her i det
sønderjydske (Jydske Vestkysten d. 20. juni), men jeg checket mine
kartofler, og der er ikke noget at se.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-06-02 20:46

Jesper Nørgaard <jng@rtx.dk> skrev i en
> Førhen kom der en skimmel varsel I radioen, har det været eller er der
> nogle der nu har skimmel I deres kartofler.?
> hvordan behandler man det?

Der varsles stadigvæk ved begyndende angreb. Men skimmelen er jo nok
ikke rigtig kommet endnu, men kan megte snart vise sig i de tidlige
sorter.
Skimmelen kommer ikke før at kartoffelen er tilstrækkelig udviklet -
selve svampen skal have en bestem diætkost for at udvikle sig.
Skimmelsvampen smitter gennem luften eller kommer fra egen
knold. Når den kommer kan man godt gøre som Helle skriver -
klippe toppen helt af og fjerne den fra arealet ( ellers kan den smitte
knoldene under jorden ) - en så stopper væksten naturligvis.
Der er i handelen mange godkendte midler mod skimmel - de fleste
er ugiftige ( udenfor klassificering ) - de fleste indholder endda
mikronærings-
stoffer som kartoflen har gavn af.

De der har tomater på friland må påregne at sprøjte for kartoffelskimmel,
hvis de vil have modne frugter af dem.

Kartoffelskimmel bliver undertiden forvekslet med andre og ret
uskadelige svampe ( Alternaria ).

Per A. Hansen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 21-06-02 23:02

> Kartoffelskimmel bliver undertiden forvekslet med andre og ret
> uskadelige svampe ( Alternaria ).

Kan du beskrive eller eventuelt give et link til hvordan skelner man skimmel
fra de uskadelige svampe.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-06-02 19:09

Klaus Eriksen <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> skrev i en

> Kan du beskrive eller eventuelt give et link til hvordan skelner man
skimmel
> fra de uskadelige svampe.

Du kan finde en lille omtale af skimmelen og billede på siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Find knappen med OSS/FAQ haven -
punkt 23.

Alternaria giver rent sorte pletter med skarpe kanter - ved skimmel
er der en lysegrøn rand undenfor den døde plet - med små sporer bag
på bladet.

Per A. Hansen