El-folk... HJÆLP!!
Fra : Freddy Lang

Dato : 21-06-02 01:04

Hvad skal man gøre, sådan rent elektrisk, hvis man vil have monteret et
ekstra sæt blinklys på maskinen? Så vidt jeg kunne læse af en tidligere tråd
vedr. nogle tyske blinklys, betyder det vist en del for blinkrelæet, hvilken
belastning den udsættes for. Og med ekstra blinklyspærer (eksempelvis tre i
hver side i stedet for de normale to), kommer der jo en anden belastning på.

Er der nogen, som kan hjælpe?

Mvh
Freddy
SV 650 S (K1)
"Bikers don't die... they get killed"

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-06-02 07:08

Ja, hvis du kobler flere blinklys sammen, så vil den forøgede strøm i
blinkrelæet; dels forøge blinkfrekvensen (i de fleste tilfælde), men den
forøgede strøm vil også forkorte blinkrelæets levetid.
Det vil ikke være noget problem, hvis du blot beholder det nuværende system
og "blot" udtager et signal fra hvert blinklys. Ideen er, at dette signal
ikke skal trække en ny pære, men skal "fortælle" når den nye pære skal
tændes.
Når du så har styresignalet, så kan du f.eks. gøre følgende:
Styresignalet føres ind i et relæ og relækontakten kobles i serie med 12V
forsyningen og til den nye blinklys pære..... det samme skal naturligvis
laves i den anden side.

Alternativt kan du benytte transistorer, evt. en switchtransistor: MOSFET
eller ligende, således at man slipper for mere mekanik.

Nogle ideér til, hvilken løsning du hælder til?

Hilsen
Lars
____________
Fjern NOSPAM fra min E-mail-adresse
MEDMINDRE at du er spammer! - I så fald skal NOSPAM stadig stå i E-mail
adressen!

Fra : Freddy Lang

Dato : 22-06-02 00:10

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote in message
> [...]
> eller ligende, således at man slipper for mere mekanik.
>
> Nogle ideér til, hvilken løsning du hælder til?

Spændingen ud fra blinkrelæet, skal altså bruges som styrespænding til et
relæ? Eller gå til det triggende ben (base?) på en transistor, hvis man
vælger den løsning?

Hvad hvis man valgte at bruge et blinkrelæ fra en bil? Den burde jo (i
teorien) være lavet til tre blinklys i hver side fra "fødslen" af.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-06-02 00:46

> Spændingen ud fra blinkrelæet, skal altså bruges som styrespænding til et
> relæ? Eller gå til det triggende ben (base?) på en transistor, hvis man
> vælger den løsning?
Ja exactly, det er gælder om, at bygge et kredsløb, hvor man kan "måle" på
de gamle blinklys UDEN at det "selv" føler sig overvåget!
Knap 2 ampere (en 21 watt blinklyspærer kræver) ER meget!
Derfor kan man forstærke strømmen elektronisk, så der blot skal bruge en
sølle strøm på (lad os sige) 50 mA til at tænde blinklyset!
Jeg vil ikke bruge en almindelig transistor, men derimod en MOSFET, f.eks.
BUZ11 der kan tåle strømme op til 30A (altså teoretisk set 15 blinklys!),
den kan fåes for ca. 10 kr!

Jeg har ikke afprøvet dette, men det burde virke (klip evt. tegningen ind i
en teksteditor):

o + Forsyning

Nyt blinklys

||--
Fra blinkrelæ G||--|S
o--VVVV----*--- |
R1 | |

R2 > |

| |
----- -----
--- ---
. .
Modstandene: R1 og R2 vælges til 150 ohm.
I teorien skulle transistoren ikke blive varm.... men vi kender vel alle
lidt til virkelighedens verden?

> Hvad hvis man valgte at bruge et blinkrelæ fra en bil? Den burde jo (i
> teorien) være lavet til tre blinklys i hver side fra "fødslen" af.
Jooh, det er muligt..... det aner jeg ikke ;-/

Hilsen
Lars
____________

Fra : Moller

Dato : 22-06-02 08:49

> [...]
> BUZ11 der kan tåle strømme op til 30A (altså teoretisk set 15 blinklys!),

hæhæ... 2-3Kr. :) hos farnell :) Genial lille kreds... kan bruges til
mange billig switchmode ting, så længe vi ikke går over de 50V ... kom jeg i
tanke om, da man som ren refleks smed den i en 220V AC til 5V DC switchmode
satan... ups :)

> Jeg har ikke afprøvet dette, men det burde virke (klip evt. tegningen ind
> en teksteditor):
>
> o + Forsyning
> |

> Nyt blinklys

> Fra blinkrelæ G||--|S
> o--VVVV----*--- |
> R1 | |
> > |
> R2 > |
> > |
> | |
> ----- -----
> --- ---
> . .
> Modstandene: R1 og R2 vælges til 150 ohm.

hmm... kigge lige på dens datablad... Vgs -+20V ... så den er ik så
kritisk der, så jeg vil mene at R1 ændres til 1k, og R2 undlades, ville den
også virke, men Ron vil blive lavere, hvis man kigger i databladet, og
derved mindre varme i den...

> I teorien skulle transistoren ikke blive varm.... men vi kender vel alle
> lidt til virkelighedens verden?

2A og en Ron = 0.04ohm ... gir ca. 0.08W så mon ik det går nok, men det
kræver også spændingen på Gaten blir ok høj, til det. så jeg gætter på i
hverste tilfælde 1W ... min egen testopstilling med BUZ11 , var en
forlygtepære, som blev switched... trak 120W halogen, med 14,4V.... og den
klaret det fint med et lille 1*2cm alu blik som køleplade :)

Hvis det samlet strømforbrug i de 3 pære, svare til strømforbruget i
bilens 3 pære... så vil du få samme frekvens :) men, jeg kom til at tænke
på, om hvor slemt det ville være, hvor meget langsommere vil de blinke ???
hvis de bare satte dem på :)

Hilsen
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380 L, til salg... kun 6500Kr.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-06-02 10:36

> [...]
> mange billig switchmode ting, så længe vi ikke går over de 50V ... kom jeg
> tanke om, da man som ren refleks smed den i en 220V AC til 5V DC

Øh!? - Knald og Bang!

> [...]
den
> også virke, men Ron vil blive lavere, hvis man kigger i databladet, og
Tak for forslaget, men hvis du dropper R2, så kan du jo (pga. gatens i
forvejen høje modstand) ligeså godt droppe R1.
Hvis du dropper R2, så skal der altså næsten ikke strøm til at tænde
transistoren, og da blinklyset i off-position lader styreledningen "svæve",
så kan man sikkert risikere, at lyset tænder uden grund.
Ideen med R2 er desuden, at "klampe" hvis f.eks. motorcyklens tændingssystem
laver grimme spændingstrancienter der i værste fald kan knalde transistoren
af! - Men hvis man nedsætter gatemodstanden fra "uendeligt" til 150 ohm, så
skal der *MEGET* strøm til at knalde en for høj trancientstrøm på
transistorens gate, hvorimod lidt statisk elektricitet på den "svævende"
styreledning (hvis R2 undlades) kan sende transistoren til de evige
silicium-marker!

> [...]
> forlygtepære, som blev switched... trak 120W halogen, med 14,4V.... og den
> klaret det fint med et lille 1*2cm alu blik som køleplade :)

Jo da, men jeg havde nu blot tænkt, at man skulle bruge pegefingermetoden
til at konstatere om man havde et problem!

Hilsen
Lars
____________

Fra : Moller

Dato : 23-06-02 17:46

> [...]
> Hvis du dropper R2, så skal der altså næsten ikke strøm til at tænde
> transistoren, og da blinklyset i off-position lader styreledningen

Nu nvnte du selv at bruge en BUZ11, og det er en Power Mosfet, og ikke
en transistor... s er den jo spndings styret, og ikke strm styret... men det
1k, er bare alm. skik at stte foran en Mosfet, nr den skal logik styres, men
den kan jo ogs udelades helt. S jeg vil ikke mene at der gives problemer
der, men ville nok smide en kondensator p, for at lave et Lavpas filter, for
at fjernestj.

> [...]

> transistorens gate, hvorimod lidt statisk elektricitet på den "svævende"
> styreledning (hvis R2 undlades) kan sende transistoren til de evige
Nu kalder du den hele tieden transistor, s jeg er lidt itvivl der... men
med at stte den 1k p som R1, vil den beskytte mod de fleste unoder, nu den
er spndings, og ikke strm styret... men jeg vil lade min tvivl tnke lidt
over det trick, eftersom jeg sider med en anden konstruktion, som er
monteret p motorcyklen, og derved mske burde ha den lille ndring med.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-06-02 19:16

> [...]
> den kan jo ogs udelades helt. S jeg vil ikke mene at der gives problemer
> der, men ville nok smide en kondensator p, for at lave et Lavpas filter,

Hmm! - Gentag efter mig: FET - Field Effekt TRANSISTOR!
Selvom FET'en er spændingsstyret, så har den alligevel ret til at kalde sig
selv en transistor! - Ligesom en strømstyret bipolær også kaldes en
transistor. Men jeg vil da holde mig til ordet: FET, hvis du let bliver
forvirret!

Hvis du sætter et lavpasfilter på, så forringer du FET'ens switch-evne! - En
7V transzorb (en slags zenerdiode) er ofte en bedre løsning.

> Nu kalder du den hele tieden transistor, s jeg er lidt itvivl der...

Du ved: Transistor.... dem, der ofte har tre ben.... ik'!?

men
> med at stte den 1k p som R1, vil den beskytte mod de fleste unoder, nu den
> er spndings, og ikke strm styret...

Dårligt argument: R1 vil beskytte, hvis transistoren var strømstyret.
Da den er spændingsstyret, så udgør seriekoblingen 1000 ohm + rigtig rigtig
rigtig rigtig mange ohm = rigtig rigtig rigtig rigtig mange ohm.... at man
man nemt kunne negligere R1.

> men jeg vil lade min tvivl tnke lidt
> over det trick, eftersom jeg sider med en anden konstruktion, som er
> monteret p motorcyklen, og derved mske burde ha den lille ndring med.

Jeg har også set 1k gatemodstanden i andre diagrammer, så du har ret! - Men
jeg tror ikke, at den har nogen praktisk betydning.
Men hvis FET'en ødelægges, så nedbrydes source og gatelaget, hvormed at
FET'ens gate og source kortslutter! - For at undgå, at blæse logik-kredsen
et stykke, så er det rart, hvis strømudgangen går igennem modstanden i
stedet for at kortsluttes til stel.
Det er også rigtigt, at du ikke ser R2, når FET'en er opkoblet på udgangen
af en logik-kreds, men det er fordi at logik-udgangen udgør et komplementært
udgangstrin, der trækker gaten til 0V ved logisk nul.
Prøv at løfte gaten fra opstillingen (lad den svæve).... der skal ikke meget
til at tænde lyset... vel!? - Hvis lampen skal være slukket (når gaten
svæver] så er det smart, at gaten har en reference til nul.

Hilsen
Lars

Yamaha SR 250 SE årgang 1983.... der både er POWER-MOS-FET-fri, MOS-FET-fri
og POWER-fri!
____________

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-06-02 09:37

> [...]
> selv en transistor! - Ligesom en strømstyret bipolær også kaldes en
> transistor. Men jeg vil da holde mig til ordet: FET, hvis du let bliver

Takker :) ... der er nogen som kalder FET, for transistor, fordi de også
tror den er strømstyret, og aldrig for dem til at funke, og derved ikke
bruger dem i alm. hed :) men jeg kan se du kender dem :)..

> Hvis du sætter et lavpasfilter på, så forringer du FET'ens switch-evne! -
En

Yepsen, men med Blinklys frekvens, så er det jo som On/Off den bruges,
så er Switch evnen ik så vigtig :)

> Jeg har også set 1k gatemodstanden i andre diagrammer, så du har ret! -
Men
> jeg tror ikke, at den har nogen praktisk betydning.

Da jeg blev undervist i FET'erne, ævlede min lære noget om at
indgangsmodstanden kunne blive til en kortslutning, hvis MosFET'en blev
beskadiget., og derved satte man dem der bare...

> [...]
> FET'ens gate og source kortslutter! - For at undgå, at blæse logik-kredsen
> et stykke, så er det rart, hvis strømudgangen går igennem modstanden i

Ok... læs lige det du skrev her.... du siger at Gate - Source
forbindelsen blir kortsluttet... nu må du ikke binde mig for det, men er det
ik Gate - Source du har monteret R2 over ??? for så vil du ha en modstand R2
parrallel med en Gate - Source forbindelse som du siger er kortsluttet =
0ohm ... så vil de 0 ohm, sætte R2 ud af funktion... derimod beskytter de 1k
på indgangen, fordi hvis du siger Gate - Source blir kortsluttet, så er den
uendelige store modstand på Gaten der jo ikke mere.... og derved, sider de
1k, der og beskytter logikken.

> [...]
> til at tænde lyset... vel!? - Hvis lampen skal være slukket (når gaten
> svæver] så er det smart, at gaten har en reference til nul.

Ok. der var hele humlen, havde glemt at et blink relæ, bare er et relæ,
og derved ikke trækker til 0, men bare svæver i stedet, når den ikke er
tilsluttet :) men jeg ville nok vælge R1 og R2 lidt støre end 150ohm.... en
faktor 10 støre... måske R2 dobbelt så stor som R1, så spæningen på Gaten
blir lidt højere, og derved vil Drain - Source strømmen kunne blive meget
støre, og Ron vil blive mindre, og derved mindre varme :)

VH
Lars Molnit

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 24-06-02 14:11

> [...]
> blir lidt højere, og derved vil Drain - Source strømmen kunne blive meget
> støre, og Ron vil blive mindre, og derved mindre varme :)

Okay! - Skal vi ikke sige, at vi har opnået enighed? - Lad os lave et
kompromis: R1 sættes til 1 k og R2 sættes til 1,5 k? Og parallelt med R2
sættes en 7 V zenerdiode?

Hilsen
Lars

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-06-02 14:13

> [...]
>
> Okay! - Skal vi ikke sige, at vi har opnået enighed? - Lad os lave et
> kompromis: R1 sættes til 1 k og R2 sættes til 1,5 k? Og parallelt med R2

Yepsen :) så sku den være der :) ... hmmm, skal vi tage gebyr for dette
:) hæhæ, så kal Folk der bruger det betale til Lars og Lars :)

VH
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 24-06-02 19:17

> Yepsen :) så sku den være der :) ... hmmm, skal vi tage gebyr for
dette
> :) hæhæ, så kal Folk der bruger det betale til Lars og Lars :)
Særdeles fornuftig løsning! - Men det HAR jo også taget mange dage, at
udvikle dette brilliante kredsløb!

Hilsen
Lars

Fra : Jonas Holt

Dato : 22-06-02 08:41

> Ja, hvis du kobler flere blinklys sammen, så vil den forøgede strøm i
> blinkrelæet; dels forøge blinkfrekvensen (i de fleste tilfælde).......

Hvis en pære springer, dvs. kredsen trækker mindre strøm, stiger
blinkfrekvensen - så hvis man trækker mere strøm, må blinkfrekvensen vel
falde?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-06-02 10:38

> Hvis en pære springer, dvs. kredsen trækker mindre strøm, stiger
> blinkfrekvensen - så hvis man trækker mere strøm, må blinkfrekvensen vel
> falde?
Jep, en skrivefejl! - Jeg mente naturligvis falde!

Hilsen
Lars