Lorte opstød, nu vi er igang med uheldig e~
Fra : Moller

Dato : 20-06-02 22:29

Så skete det, GT'en gik død igen, og det er den berømte klassiker.

Sætter lader på batteri, ser den lader med 4-5A... lader den stå en
time, og smutter så hjem... den begynder at køre dårligt ved højere omdr...
hmmm

Er på værkstedet for at fikse en bolt til udstødningen, og sætter
batteriet til at lade imens... efter 2-3 timer står den stadig på 3-4A...
hmmm, nå på i maksinen, den blir endnu dårligere ved høje omdr....

Forgårs tager jeg på arbejde... blir dårligere og dårlige ved højere
omdr... og 200m fra arbejde, kan den højst tage 3-4000 omdr... og dør til
sidst med at alt strømmen er væk :(

Hva sker der, den køre fint i ½-1 år, efter der er kommet nyt batteri
på, første gang man lader på det, så dør det bare.... Lort... nu skal der
nyt batteri i for at folk kan se den køre, så de kan købe den....

Lorte fucking cykel.... er sku 100 gange gladere for min MZ ETZ 251..

VH
Lars Molnit

--
Suzuki GT-380 L 1974, til salg, kun 6500Kr.

Fra : Mads Stetter

Dato : 20-06-02 22:58

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> Er på værkstedet for at fikse en bolt til udstødningen, og sætter
> batteriet til at lade imens... efter 2-3 timer står den stadig på 3-4A...
> hmmm, nå på i maksinen, den blir endnu dårligere ved høje omdr....

Hmmm... Du må ikk lade med så mange amp på et mc batteri, så går det sgu i
stykker!

Det skal lades med 500mA

MVH Mads Stetter

Fra : Morten Juel

Dato : 20-06-02 23:09

Det skal du da ikke fortælle moller, han ved jo alt !

Morten
Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Moller

Dato : 21-06-02 07:56

> Det skal du da ikke fortælle moller, han ved jo alt !

Siger dej-armen, som hverken kan stramme små 8mm bolte, eller stille en
kaburator...

Moller

> Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Tror bare vi lader Ostepop's være... vi vil jo helts ha fornuftige svar
igen

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 21-06-02 06:30

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> >

> Hmmm... Du må ikk lade med så mange amp på et mc batteri, så går det sgu i
> [...]

Det kommer jo lidt an på hvilket batteri det er .... På en GTer er der et
11AH batteri på..

Desuden smadre du ikke et batteri ved at give det en "lynladning" Husk nu
bare at skrue dine proppe ud af batteriet. Ok, en langsom ladning er
sundere. Men 4 AH det smadre ikke et så stort batteri!

mvh Tommy Fer

Fra : Moller

Dato : 21-06-02 07:54

> Hmmm... Du må ikk lade med så mange amp på et mc batteri, så går det sgu i
> stykker!
>
> Det skal lades med 500mA

Efter jeres 10% regel, så skal mit ha 1,1A... det er et 11AH der sider
på.

Det næste er at når jeg starter geden, så kan lade delen smide godt 20A
ved 7000 omdr.... det er sgi 4 gange så meget som laderen.... hvorfor kan
den så tåle det, når den ikke kan tåle laderen ???

både auto laderen, samt lade anlægget, gir jo al den strøm det kan, bare
det ikke overstiger 14,4Volt spænding, så hvordan kan noget som kun er på i
en kort tid, ødelægge batteriet, når lader delen gør det samme hver eneste
gang man køre rund ???

Nå, men nu kommer Teknologisk Expert inden for batteri'er og ladere hjem
her d.1/7 så vil jeg se hva han siger...

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 02:22

> [...]
kan
> den så tåle det, når den ikke kan tåle laderen ???

Fordi modellens laderelæ opfatter akkumulatorens ladevillighed til
fulde, og regulerer ned i tide, hvilket selv den bedste hjemmelader
dårligt formår trods fine poppede Amp-metere o.lign.!!

--
Armand.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 22-06-02 06:11

> Fordi modellens laderelæ opfatter akkumulatorens ladevillighed til
> fulde, og regulerer ned i tide, hvilket selv den bedste hjemmelader
> dårligt formår trods fine poppede Amp-metere o.lign.!!

Moderne???? det er jo en GTer?? *gg*

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 09:27

-[ F e r ]- <fer@cool.dk> skrev i en

> Moderne???? det er jo en GTer?? *gg*

Moderne? - MODELLEN!!!(?)

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 22-06-02 08:32

> Fordi modellens laderelæ opfatter akkumulatorens ladevillighed til
> fulde, og regulerer ned i tide, hvilket selv den bedste hjemmelader
> dårligt formår trods fine poppede Amp-metere o.lign.!!

okay, det må du lige forklare igen...

men med dette i baghovede...

Punkt 1. en GT har "normalt" mekanisk laderelæ ... det vil sige at
ved rystelser osv... så er ladespændingen nogen omkring 14-15Volt +-5V hvis
det er stillet så godt det nu kan... det vil sige i perioder har du godt
20V, hvis der kommer en voldsom rystelse osv...

Punkt 2. Der sider nu et Elektronisk Laderelæ på den, målt med både
Fluke, og Yoganuga Osciloscop, så er den flot og elegangt 14,4Volt konstant
(pånær laveste tomgang, så er den lidt under)

Punkt 3... jeg bruger en Autolader i mellemdyr klasse, som når jeg måler
efter overholder spændingskravet igen 14,4V ... det vil sige, Autoladeren,
og mit Elektroniske laderelæ, kan sættes i samme bås, og så skal mere
præcise målinger afgøre, hva der er bedst... men at sige det originale
Laderelæ (mekanisk) er bedre til den slags, end en Auto Lader...

Så nu er det jeg spørg... hvordan opfatter / registrere den batteri'ets
ladevillighed, ??? gøres det ved spændingsmåling ?, eller strøm måling ???
eller en kombination... tjek. f.eks. kurven nederst på denne side
http://home0.inet.tele.dk/svinge1/jaevnstroem.htm det er nogen voldsomme
svatakker, det mekaniske laver... hvorimod det Elektroniske ligger langt
mindre, og derved langt mere konstant ladespænding.

VH
Lars Molnit
P.S. Heldighvis er det ikke en Shuntregulator som sider på GT'en... så
jeg ikke roder mig for langt ud på dybt vand...

Fra : Orla Pedersen

Dato : 22-06-02 09:11

Moller skrev i meddelelsen ...

> [...]
>svatakker, det mekaniske laver... hvorimod det Elektroniske ligger langt
>mindre, og derved langt mere konstant ladespænding.

Regulatoren opfatter ikke andet end spænding over polerne, der er ingen
hekseri her. Mon ikke bare Du har været uheldig med den akk. Det er før set
at de dør for tidligt, specielt hvis man har "glemt" den i en periode,
hvorfor havde Du billaderen fremme ?

Men at det kun skulle give problemer ved høje omdrejninger, når maskinen
ellers kan startes lyder mærkeligt, med mindre der simpelthen er et par
celler i akk. der kortslutter på grund af vibrationer, og så ellers bliver
OK igen når cyklen holder stille => usansynligt ? Hvad med
klemte/overgnavede ledninger ?

mvh
Orla

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-06-02 09:45

> Regulatoren opfatter ikke andet end spænding over polerne, der er ingen
> hekseri her.

Jubiiii... endelig en som ikke er overtroisk, og tror at der bor små
strøm regulatore og andre spøgeleser i MC laderelæ'er :)

Mon ikke bare Du har været uheldig med den akk. Det er før set
> at de dør for tidligt, specielt hvis man har "glemt" den i en periode,
> hvorfor havde Du billaderen fremme ?

Jo, Uheldig er nk den nærmeste beskrivelse...

Dumme mig havde bil laderen fremme, fordi jeg ville se status af
batteri'et... eftersom det tidligere havde en masse problemer, og har være
skiftet en del gange :(

> Men at det kun skulle give problemer ved høje omdrejninger, når maskinen
> ellers kan startes lyder mærkeligt, med mindre der simpelthen er et par

Det er en 2 takter med 3 cyll.... og der er elektronisk tænding på... og
ladedelen, lader ikke med fuld styrke, osv... det betyder at ved mange omdr.
kan laderen ikke give nok, og så falder spændinge, som så sætter den
elektronisk tænding ud af spillet, og derved tænder den ikke korrect mere...

> celler i akk. der kortslutter på grund af vibrationer, og så ellers bliver
> OK igen når cyklen holder stille => usansynligt ? Hvad med
> klemte/overgnavede ledninger ?

Ledningerne er tjekket efter, osv... men batteriet er fuldstændigt dødt
nu, det kan ikke lades eller noget mere.... så nu kommer der et nyt i, og så
vil jeg ikke bruge laderen på det mere :)

VH
Lars Molnit

Fra : Orla Pedersen

Dato : 24-06-02 12:23

Lars Molnit skrev i meddelelsen <3d16dbc0$0$1381$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> Jubiiii... endelig en som ikke er overtroisk, og tror at der bor små
>strøm regulatore og andre spøgeleser i MC laderelæ'er :)

Man kunne sagtens måle strøm også, men ingen gør det i praksis længere. I
gamle mekaniske relæer til jævnstrømsdynamoer var der faktisk regulering for
max strøm. Dette for at beskytte dynamoen.

> [...]
>
> Dumme mig havde bil laderen fremme, fordi jeg ville se status af
>batteri'et... eftersom det tidligere havde en masse problemer, og har være

Og det er ikke årsagen til fejlen, hvis ellers laderen ellers _er_
spændings reguleret.

> [...]
>kan laderen ikke give nok, og så falder spændinge, som så sætter den
>elektronisk tænding ud af spillet, og derved tænder den ikke korrect

Og hvis Du måler efter vil Du se at tændingen bruger mindre strøm ved høje
omdrejninger Naturligvis fordi netop spolen i tændspolen har større
impedans ved højere frekvens. Er det eftermonteret tænding ? eller er det
den originale batteri forsynede CDI ting der var på de senere GT'ere ? Den
originale har konstant højt forbrug på grund af den _meget_ simple DC til DC
converter. CDI er i grunden en katastrofe i sig selv, der er alt for lidt
energi i gnisten, og den varer alt for kort tid.

Hvis ikke generatoren lader fuldt ved høje omdrejninger, så er det nok
fordi slæberingene er skæve, og "slår" kullene væk ved de høje omdrejninger.
Eller en defekt ensretter, det er set at ensretteren har problemer ved høje
omdrejninger, og nærmest kortslutter. (reverse recovery effekten, blot i
ekstrem grad)

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 09:26

> [...]
> præcise målinger afgøre, hva der er bedst... men at sige det originale
> Laderelæ (mekanisk) er bedre til den slags, end en Auto Lader...

Nu er det mindst ligeså væsentligt hvor mange Ampere der fyldes på
batteriet med, og det er dér at ethvert laderelæ overgår hjemmeladeren
ved at kunne registrere i hvilken grad at batteriet "tager imod" og
derudfra regulere amperene ned!!

Tjaeh :-/
Måske endda modstanden??

--
Armand.

Fra : Lars Molnit

Dato : 24-06-02 09:49

> [...]
> batteriet med, og det er dér at ethvert laderelæ overgår hjemmeladeren
> ved at kunne registrere i hvilken grad at batteriet "tager imod" og

Nej nej nej.... begge lade systemer går efter at holde ladespændingen
14,4 Volt... og derved lader de den indre modstand i selve batteriet afgøre
hvor meget strøm det vil ha.

Kig på et mekanisk Laderelæ, som mange gamle maskiner køre med, så vil
du se at det er spændingen, som bestemmer hvornår der afbrydes, og intet
omkring strømmen.

> batteri'ets
> ???
>
> Tjaeh :-/
> Måske endda modstanden??

Den indre modstand i batteriet.... den stiger i takt med at det blir
ladt op, og derved blir ladestrømmen mindre og mindre.... men det er ikke
regulatoren som er skyld i dette.

VH
Lars Molnit

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 24-06-02 19:57

> Nej nej nej.... begge lade systemer går efter at holde ladespændingen
> 14,4 Volt... og derved lader de den indre modstand i selve batteriet
afgøre
> hvor meget strøm det vil ha.

Mnjaa!? - Hvis man har et batteri med en polspænding på 14,4V og man
tilkobler det til en 14,4V ladeensretter-forsyning, så vil der ikke gå nogen
ladestrøm til batteriet! - I dette tilfælde er det ligegyldigt, om den indre
modstand er 0.00000000001 ohm eller 10000000000 ohm!
Men det er rigtigt, at batteriets indre modstand og ladeensretterens
udgangsmodstand er afgørende, hvis batteriet modtager ladestrøm.

> Den indre modstand i batteriet.... den stiger i takt med at det blir
> ladt op, og derved blir ladestrømmen mindre og mindre.... men det er ikke
> regulatoren som er skyld i dette.

Mnjaa!?
Jeg vil nu nok hellere sige, at ladestrømmen bliver lille, hvis
spændingspotentialeforskellen over den indre modstand bliver lille.
Den indre modstand i batteriet, skulle gerne være nogenlunde konstant....
den må i hvertfald ikke stige! - For så har du et alvorligt problem, når vil
bruge batteriet!
Et godt batteri (et der nemt kan op- og aflades) vil have en LILLE indre
modstand!
Hvis du kender batteriets polspænding (hhv. med og uden en kendt
belastning), så kan du snildt finde batteriets indre modstand som:

R = (Vnormal - Vbelastning) / Ibelastning

Hilsen
Lars
____________
Fjern NOSPAM fra min E-mail-adresse
MEDMINDRE at du er spammer! - I så fald skal NOSPAM stadig stå i E-mail
adressen!

Fra : Moller

Dato : 26-06-02 10:22

> Mnjaa!? - Hvis man har et batteri med en polspænding på 14,4V og man
> tilkobler det til en 14,4V ladeensretter-forsyning, så vil der ikke gå
nogen
> ladestrøm til batteriet!

Det er rigtigt... men nu er et sundt batteri 12,8V... men blir 14,4, når
man montere laderen :)

> Mnjaa!?
> Jeg vil nu nok hellere sige, at ladestrømmen bliver lille, hvis
> spændingspotentialeforskellen over den indre modstand bliver lille.

Wups.... byttede om på dem, der er rigtigt,

> Et godt batteri (et der nemt kan op- og aflades) vil have en LILLE indre
> modstand!

Yepsen, og det som er sket på mit nu, er at det er svært at op og
aflade...

> R = (Vnormal - Vbelastning) / Ibelastning

gælder ved belastning, og ikke opladning... for ved en polspæning på
14,4V... kan alt efter hvor fladt batteriet er, smides mellem 0 og x A på,
ved samme spænding.... så vil formlen ikke virke, men den er fuldt brugbar
under belasting i stedet :)

Øh, jo den vil virke, men R vil ikke være konstant..

VH
Lars Molnit

Fra : Poul B-H

Dato : 21-06-02 00:00

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> batteriet til at lade imens... efter 2-3 timer står den stadig på 3-4A...
> hmmm, nå på i maksinen, den blir endnu dårligere ved høje omdr....

Tja måske skulle du bruge en anden lader. Et 4Ah timers batteri skal normalt
ikke lades med mere end 0,4A. 4A ødelægger det på no time.
Hvis man har styr på spændingen kan godt lade med mere indtil spændingen
kommer op på 14 volt.

Poul B-H