Definitionen på "at cykle"
Fra : Eliasen

Dato : 20-06-02 21:51

Jeg blev stoppet i dag. På cykel. Eller rettere: halvvejs oppe på cyklen.
Indrømmet, det var et sted hvor der ikke må cykles, men jeg kan ikke helt
greje om betjentens definition af "at cykle" holder i juridisk forstand.

Mon ikke vi alle kender den positur på cyklen, hvor man mest af alt ligner
et forvokset barn med et avanceret løbehjul? Sådan kom jeg trillende, da
betjent A bad mig "stige af cyklen". Kæk som jeg var, forklarede jeg, at det
ikke var en cykeltur jeg var på, men blot en alternativ måde at lade sig
befordre på. Udsagnet faldt ikke i god jord, og han gjorde mig opmærksom på,
at jeg, ifølge loven, cyklede. Har manden ret, eller kan jeg med sindsro
trille videre på den måde? Det skal lige tilføjes, at han valgt _ikke_ at
"skrive" mig. I stedet fik jeg afskedssalutten: "Det husker du nok til en
anden gang, tror du ikke?"

--
Eliasen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-06-02 22:04

Eliasen wrote:
> [...]
> cyklen. Indrømmet, det var et sted hvor der ikke må cykles, men
> jeg kan ikke helt greje om betjentens definition af "at cykle"

Du har da benyttet cyklen til at transportere dig fremad ikk'? Begge dine
fødder har vel været løftet fra jorden. Det må vel være "at cykle". Måske
endda en uforsvarligmåde for cykling. Det er svært at bremse hårdt og lave
en undvigemanøvre.

Jeg tror det er en af de situatoner, hvor politiets vurdering har været
"mest korrekt".

--
Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 23:31

Eliasen skrev:

>Har manden ret, eller kan jeg med sindsro trille videre på den måde?

Naturligvis kan du det. Du kan også sagtens køre 100 km/t på
scooter derudad, bare du slæber den ene fod lidt hen ad jorden.

--
Bertel

Fra : Claus MC

Dato : 20-06-02 23:58

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Naturligvis kan du det. Du kan også sagtens køre 100 km/t på
> scooter derudad, bare du slæber den ene fod lidt hen ad jorden.

Jeg har set en dom, hvori det var bestemt, at en knallert, der blev ført med
slukket motor og et "skøjteben" på jorden (røven i sædet) var i brug som
knallert.

Noget tilsvarende må siges om cyklen ?

/Claus

Fra : Eliasen

Dato : 21-06-02 05:36

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> wrote in message

> [...]
med
> slukket motor og et "skøjteben" på jorden (røven i sædet) var i brug som

Kan politiet på den måde drage paralleller mellem en knallert og en cykel,
uden der foreligger dom på den ikke-motoriserede genstand?

--
Eliasen

Fra : Peter G C

Dato : 21-06-02 06:37

Eliasen <eliasen@_REMOVE_mail1.stofanet.dk> skrev:

[KLIP]

> Kan politiet på den måde drage paralleller mellem en knallert og en cykel,
> uden der foreligger dom på den ikke-motoriserede genstand?

ja da - tror du der foreligger domstolsafgørelser om *alt*?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Klaus

Dato : 21-06-02 14:45

> Kan politiet på den måde drage paralleller mellem en knallert og en cykel,
> uden der foreligger dom på den ikke-motoriserede genstand?
Knallert = cykel med hjælpemotor.
Klaus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-02 06:27

On Fri, 21 Jun 2002 00:58:24 +0200, "Claus MC" <clausmc@ofir.dk>
wrote:

>Jeg har set en dom, hvori det var bestemt, at en knallert, der blev ført med
>slukket motor og et "skøjteben" på jorden (røven i sædet) var i brug som
>knallert.

Jeg kørte engang på knallert i en gå gade, der kom sku en og stoppede
mig, og sagde at hvis han måtte se min pollice, så måtte jeg se hans
politiskilt,,, han sagde at jeg skulle slukke motoren, så kunne jeg
side på den og skubbe mig fram med føderne, det er for besværligt at
gå ved siden af den og træke den fram.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-02 00:38

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> Naturligvis kan du det. Du kan også sagtens køre 100 km/t på
> scooter derudad, bare du slæber den ene fod lidt hen ad jorden.

Hvorfor er det du altid skal være så nedladene ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Eliasen

Dato : 21-06-02 05:37

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Naturligvis kan du det. Du kan også sagtens køre 100 km/t på
> scooter derudad, bare du slæber den ene fod lidt hen ad jorden.

Jeg troede det var en jura-gruppe.

--
Eliasen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-02 12:19

Eliasen skrev:

>Jeg troede det var en jura-gruppe.

Touché.

--
Bertel

Fra : Eliasen

Dato : 21-06-02 14:07

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message >
> Touché.

Alt forladt.

--
Eliasen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-06-02 10:00

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:

> [...]
> politiskilt,,, han sagde at jeg skulle slukke motoren, så kunne jeg
> side på den og skubbe mig fram med føderne, det er for besværligt at

Jeg tror betjenten har været i godt humør

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-02 17:13

On Fri, 21 Jun 2002 08:59:55 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Jeg tror betjenten har været i godt humør

Det var han også, han gik sammen med en 5-6 andre, og så ud til at det
var konen og vennerne, og at de havde det meget hyggeligt.

Fra : Peter G C

Dato : 21-06-02 06:31

> [...]

> greje om betjentens definition af "at cykle" holder i juridisk forstand.

Du kører rigtig nok på cykel.

Se følgende citat skrevet af den omtalte dommer, fra
http://www.grauslund.com/jura.html:

cykel på den måde, at hun brugte cyklen som et løbehjul, idet hun stod med
den ene fod på den ene pedal i nederste position og “stødte af” med den
anden fod. - Det er en metode, der er velkendt og dagligt ses benyttet i
gågader, på fortove og andre steder, hvor cykling er forbudt. (- En dommer
ved Vestre Landsret har vedtaget en bøde på 40 kr. for at benytte en cykel
på den måde de sidste 3 m af den østlige del af Sct. Mathiasgade. Den lokale
betjent var ikke interesseret i dommerens henvisning til sin begyndende
senilitet og almindelige distraktion - slet ikke da han fik svaret på
spørgsmålet: “Og så Deres stilling, jr.?”) Tilbage til forsikringstageren i
sagen: - Den pedal i nederste position, som forsikringstageren stod på med
sin ene fod stødte på et betonrør - antagelig fra en kloakledning - der
ragede ca 10 cm op over gadens niveau. Den særlige form for cykling blev
brat afbrudt - så brat at forsikringstageren faldt forover med overkroppen
og stødte hovedet mod cykelstyret. Som følge heraf gik hendes briller i
stykker. - Det antoges, at der var tale om en skade som følge af et
færdselsuheld, og forsikringsselskabet måtte derfor betale erstatning for
brillerne.”<<

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Eliasen

Dato : 21-06-02 07:11

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Du kører rigtig nok på cykel.
>
> Se følgende citat skrevet af den omtalte dommer, fra
> http://www.grauslund.com/jura.html:

Av da! Der var svaret. Selv om det var et, der ikke behagede mig.

Den pågældende cyklist har tilsyneladende været stædig nok til at få den
prøvet ved landsretten.

Tak, GC. Du står til én mer' ved åen!

--
Eliasen

Fra : Peter G C

Dato : 21-06-02 13:10

Eliasen <eliasen@_REMOVE_mail1.stofanet.dk> skrev:

[klip]

> Den pågældende cyklist har tilsyneladende været stædig nok til at få den
> prøvet ved landsretten.

Nej - det var blot en landsdommers egen erfaring med politiet.

> Tak, GC. Du står til én mer' ved åen!

Jeg kommer lige fra en god frokost selvsamme sted - hvor blev du af?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Eliasen

Dato : 21-06-02 14:07

> Jeg kommer lige fra en god frokost selvsamme sted - hvor blev du af?

Jeg var der! Vi må aftale det bedre næste gang.

--
Eliasen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-06-02 18:45

Eliasen skrev:

> Jeg var der! Vi må aftale det bedre næste gang.

"Jeg troede det var en jura-gruppe."

--
Mvh. Peter
"Nothing I do is my fault."