Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan har jeg taget dette billede?
Fra : thomas schreiber

Dato : 20-06-02 21:15

Hej,

Måske et lidt dumt spørgsmål, men er det nogle indtstillinger der ville være
"typiske" at bruge til skabe billeder som dette ( www.stall.dk/kool.jpg ) ?

Det er taget lige efter jeg købte mit Canon A10, så jeg sad bare og tog en
masse billeder i både farve og S/H, og nogle af dem blev ret gode syntes
jeg. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg bar mig ad, men det ville være rart
hvis nogen af de kloge hoveder kunne give mig lidt input.

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-02 21:37

Øh undsklyd, men hvad er det du synes, der er så godt ved det?

Well, mit gæt er at du bare har slået blitsen fra. Det giver en længere
lukketid, og så er det blevet lidt rystet?

Btw. jeg er langt fra et "klogt hoved" når det kommet til fotografering

mvh Frank

?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-02 21:41

> Well, mit gæt er at du bare har slået blitsen fra. Det giver en længere
> lukketid, og så er det blevet lidt rystet?

Nå ja, hvis du vil se indtillingerne så tjek EXIF data'ene, der står en
masse.

mvh Frank

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-06-02 10:00

Jeg mindes ikke at have spurgt efter du kunne lide billedet eller ej. Ville
bare gerne have svar på mit spørgsmål.

/thomas

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d123bc1$0$255$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-06-02 17:03

> Jeg mindes ikke at have spurgt efter du kunne lide billedet eller ej.
Ville
> bare gerne have svar på mit spørgsmål.

Øh, rolig nu. Jeg prøvede faktisk bare at hjælpe. Hvis du f.eks. kunne
fortælle, hvad det var, du så godt kunne lige ved billedet (at det var
rystet, at du havde fået billedet fra fjernsynet med) så ville det være lidt
lettere at hjælpe. Men jeg skal da nok lade være med at prøve en anden gang.

mvh Frank

Fra : emj

Dato : 20-06-02 21:45

thomas schreiber skrev i <aetd42$a2v$1@sunsite.dk>:

>Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg bar mig ad,

Vær du glad for det
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Svendsen

Dato : 20-06-02 21:48

Ja det er da nemt at se. Vend ryggen til motivet, sæt dig på en rystepudser,
klik!

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Gunnar K

Dato : 20-06-02 22:03

Exif extracted:

Make : Canon
Model : Canon PowerShot A10
ExposureTime : 0.300000
FNumber : 4.800000
CompressedBitsPerPixel : 3.000000
Shutter Speed : 1/3 sec
F-stop : F4.8
ExposureBiasValue : 0.000000
MaxApertureValue : 2.970856
SubjectDistance : 2.136000
MeteringMode : 5
Flash : 0
FocalLength : 16.187500
MakerNote : 12 0 1 0 3 0 38 0 0 0 28 4 0 0 2 0 3
UserComment : 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

mvh,

Gunnar K
www.gunnark.tk

Fra : Mikael

Dato : 20-06-02 22:07

"Gunnar K" <drepalla@obel.auc.dk.nospamremove> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Make : Canon
> Model : Canon PowerShot A10
> ExposureTime : 0.300000
> FNumber : 4.800000
> CompressedBitsPerPixel : 3.000000
> Shutter Speed : 1/3 sec
> F-stop : F4.8
> ExposureBiasValue : 0.000000
> MaxApertureValue : 2.970856
> SubjectDistance : 2.136000
> MeteringMode : 5
> Flash : 0
> FocalLength : 16.187500
> MakerNote : 12 0 1 0 3 0 38 0 0 0 28 4 0 0 2 0 3
> UserComment : 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Jamen, hvis det bare er sådan kameraet skal indstilles så er det jo bare
derudaf.

Mikael

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-02 22:23

> Jamen, hvis det bare er sådan kameraet skal indstilles så er det jo bare
> derudaf.

Ja, man kan f.eks. se at det er taget uden blits, og at det tog 0.3 sek. at
tage billedet, derfor er det rystet. Desuden har det haft fokus ved 2.1 m.
og der er brugt fuld zoom og ingen eksponeringskompensation.

mvh Frank

Fra : Per Herholdt

Dato : 20-06-02 22:25

Gunnar K wrote:
> [...]
>

> Make : Canon
> Model : Canon PowerShot A10
> ExposureTime : 0.300000
> FNumber : 4.800000
> CompressedBitsPerPixel : 3.000000
> Shutter Speed : 1/3 sec
> F-stop : F4.8
> ExposureBiasValue : 0.000000
> MaxApertureValue : 2.970856
> SubjectDistance : 2.136000
> MeteringMode : 5
> Flash : 0
> FocalLength : 16.187500
> MakerNote : 12 0 1 0 3 0 38 0 0 0 28 4 0 0 2 0 3
> UserComment : 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Hej, hvordan kunne du se det- hvordan får man det frem- eller tar du pis på
en stakkels gammel uvidende amatør?
Hvis ikke det passer hvad du skriver vil jeg nok prøve det med
rystepudseren!
--
MVH Per

To start press any key --- where is the any key??

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-02 22:39

> Hej, hvordan kunne du se det- hvordan får man det frem-

Du skal finde et program der kan vise EXIF informationerne. Forslag: ACDSee,
EXIFer, og ja, sikkert mange flere.

> To start press any key --- where is the any key??

Man, all this work is making me thirsty. I think I'll order a tab...

Frank

Fra : Per Herholdt

Dato : 20-06-02 23:19

Frank K. Jensen wrote:

> Du skal finde et program der kan vise EXIF informationerne. Forslag:
ACDSee,
> EXIFer, og ja, sikkert mange flere.

Ja men det er dog fantastisk, det kan virker jo, --- tror nu alligevel jeg
prøver med rysteudseren---- men tak for tippet, det er herrligt at lære nyt.

Fra : Gunnar K

Dato : 20-06-02 23:37

Jeg fik det frem via. Photoshop Elements, (det giver mulighed til at bruge
copy/paste)

(photo selected, file - info - exif)

Mere information kom frem da jeg havde gemt filen som .TIF via andet
program. (vueprint)
Tilfældigvis har photoshop og andre "Exif view capable" problemer med ad få
information ud af .JPG.

mvh,

Gunnar K
www.gunnark.tk

Fra : Gunnar K

Dato : 21-06-02 00:01

Hvis man kender "35mm equivalent" værdi til sin digital camera lens, (andet
forhold da fleste CCD chip'er er mindre en 36x24mm) kan man også finde ud af
focal lenght informationen, på min (gamle) Fujufilm MX2900er f.ex.
f=7.4-22mm equivalent til 35-105 i 35mm kamera.

FocalLength : 16.187500

med gammeldags brøkforholds udregning kan man finde 35mm camera værdien:

På min Fujifilm:

(16.2)/22 = x/105

så er x = (16.2*105)/22

x = 77mm focal lenght equivalent for a 35mm !

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-06-02 10:01

tak!

mvh