danske midi filer, hvor?
Fra : Peter Henrichsen

Dato : 20-06-02 20:27

Hej musikfolk

Jeg har et lille projekt, hvor jeg skal bruge Marlene W. Mortensen sang "Vis
mig hvem du er" som midi fil.

Hvor kan man finde sådan en?

Har jeg forresten forstået korrekt at man ikke krænker nogle rettigheder ved
blot at afspille midi-filer af kendte numre, for jeg ønsker på ingen måde at
gøre noget ulovligt.

Mange venlige musikhilsner

Peter Henrichsen

Fra : Keld Gydum

Dato : 20-06-02 21:12

Hej Peter Henrichsen ....

Du spøger bla.:

> Jeg har et lille projekt, hvor jeg skal bruge Marlene W. Mortensen sang
"Vis
> mig hvem du er" som midi fil.

Først det med at finde Danske Midifiler - det er ganske vanskeligt - jeg
skal se - jeg har ca. 14000 liggende men ikke mange Danske ... de danske
jeg har er salmer og gamle folkemelodier ...

Men et sted at slå op var vel http://www.google.com men igen Nye Danske
Midifiler hænger ikke på træerne ...

Jeg mener at huske at enhver form for anvendelse af Musik som ikke har
en vis alder - og hvor denne anvendelse i Originalversion - Wav - Midi ja
i alle tilfælde skal du passe på ikke at krænke ophavsretten.

Og så til det med at anvende den - vis man forestiller sig at du feks. vil
anvende den på en Hjemmeside eller i anden offentlig forbindelse så
overtræder du retten om ophavsret med mindre der ligger en tilladelse.

Nærmere om ophavret o.s.v. tror jeg du kan finde på nettet - bla. på
forsiden af Jubii under MP3 der findes link ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Keld Gydum
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

PS: Jeg skal søge efter det du ønsker i min Samling - men
tror ikke jeg har den - jeg har næsten 650 Mb og det er meget
i Midiformat ....

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-06-02 22:00

Peter Henrichsen wrote:

> Har jeg forresten forstået korrekt at man ikke krænker nogle rettigheder ved
> blot at afspille midi-filer af kendte numre

Nej, det tror jeg ikke, du har forstået korrekt, men spørg eventuelt i
dk.videnskab.jura.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-06-02 22:09

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Nej, det tror jeg ikke, du har forstået korrekt, men spørg
> eventuelt i dk.videnskab.jura.

Du har helt ret. En hvilken som helst brug af musik beskyttet af
ophavsretten (i praksis al musik) forudsætter, at man har
rettighedshaverens tilladelse. Dette gælder også for musik i
midi-format.

--
Mvh. Peter
"Marge, don't discourage the boy! Weaseling out of things is important

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-06-02 23:23

Peter Bjerre Rosa wrote:

> En hvilken som helst brug af musik beskyttet af
> ophavsretten (i praksis al musik) forudsætter, at man har
> rettighedshaverens tilladelse.

Njah, tjoeh... At spille koncerter med andres værker (hvilket også hører
ind under "en hvilken som helst brug") kræver selvfølgelig, at man
betaler et vist beløb til rettighedshaveren (oftest via KODA), men
direkte tilladelse fra rettighedsbehaveren behøves vist ikke.

Fra : Keld Gydum

Dato : 21-06-02 05:15

Jonas Koch Bentzen skriver bla.:

> [...]
> betaler et vist beløb til rettighedshaveren (oftest via KODA), men
> direkte tilladelse fra rettighedsbehaveren behøves vist ikke.

Hvis du vil benytte Musik af nulevede kunsnere i Midformat feks.
på din hjemmeside vil det være brud på ophavsret med tilhørende
krænkelse af samme med mindre du har en tilladelse til denne
anvendelse ... også selv om du af egen hånd har lavet din Midifil.

Det hersker der slet ingen tvivl om - og det behøver man ikke gå
i en nyhedsgruppe for at finde ud af det findes 100 steder på
nettet .... åååhh - gå på www.yahoo.dk og skriv Ophavsret så
vælter det frem med oplysninger ...

Ophavret har den Komponist der har lavet et stykke Musik op
til 70 År efter sin død så vidt jeg husker ...

Det vil sige at ønsker man at bruge Kim Larsens "Midt om Natten"
kan dette først ske 70 år efter hans død med mindre man får hans
skriftlig tilsagn om at bruge det og så er Musik formatet bedøvende
lige gyldig om man så selv har klimpet en Midifil sammen på sit
udstyr ...

Her tænkes som baggrunds Musik til film - hjemmeside eller andet
offentligt Medie ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-06-02 08:37

Keld Gydum wrote:
> Jonas Koch Bentzen skriver bla.:

> Hvis du vil benytte Musik af nulevede kunsnere i Midformat feks.
> på din hjemmeside

Det var ikke det, jeg talte om. Læs lige mit indlæg igen.

Fra : Keld Gydum

Dato : 21-06-02 09:49

Jonas Koch Bentzen skriver ...

> Det var ikke det, jeg talte om. Læs lige mit indlæg igen

Bevares - men vi er lidt langt fra trådens start ...

UNDSKYLD ....

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-06-02 08:15

Jonas Koch Bentzen skrev:

> [...]
> man betaler et vist beløb til rettighedshaveren (oftest via KODA),
> men direkte tilladelse fra rettighedsbehaveren behøves vist ikke.

Jo - netop derfor skrev jeg ikke bare fx "komponisten". Det kræver
rettighedshaverens tilladelse, og i dit eksempel er det Koda, der
varetager den.

--
Mvh. Peter
"You ain't leading but two things right now. Jack and Shit. And Jack

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-06-02 08:38

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Jo - netop derfor skrev jeg ikke bare fx "komponisten". Det kræver
> rettighedshaverens tilladelse, og i dit eksempel er det Koda, der
> varetager den.

Ikke helt korrekt. Man behøver ikke forhåndstilladelse fra KODA, før man
går ud og spiller koncerten. Man skal bare sørge for at sende pengene
til KODA bagefter koncerten. Så jeg fastholder, at man ikke behøver
*tilladelse* for at spille koncerter med andres værker, man at man til
gengæld skal *betale* efter at have gjort det.

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-06-02 16:26

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
>. Så jeg fastholder, at man ikke behøver
> *tilladelse* for at spille koncerter med andres værker, man at man til
> gengæld skal *betale* efter at have gjort det.

For lige at lette forståelsen kan man splitte det op i flere dele.
Arrangøren af et offentligt arrangement hvor der er een eller anden form for
musik, skal betale et beløb (efter antallet af koncerter og antal hoveder
blandt publikum) til KODA for brugen af musikværker.
Musikeren/erne skal IKKE betale KODA, men har pligt til at oplyse til KODA
hvilke numre vedkommende har tjent penge på at fremføre den aften....hvis
det er et offentligt tilgægnelig arrangement. Moster Odas 60 år fødselsdag
ude o SønderBØvelse forsamlingshus er en privatfest og som sådan ikke
afgiftpligt i forhold til KODA.
Om musikeren spiller selv eller bruger midifler er i den sammenhæng
ligegyldigt. De penge som arrangøren af offentlige arrangementer, betaler
til KODA bliver fordelt mellem de komponister/tekstforfattere der har
skrevet de numre som musikeren oplyser på sin KODArapport. Hvis ikke
musikeren indsender rapport, ryger de penge i en fællespulje.

MEN midifiler er copyrightede produkter...dvs Du må ikke selv lave en
midifil på copyrighted musik uden at få lov/ betale til NCB. Læs www.ncb.dk
Du må heller ikke bare piratkopiere andres midifiler. Professionelle
fil-producenter betaler ca 8 kr til Ncb for hver eneste midifil de sælger/
eller regner med at sælge og de penge går til de
komponister/tekstforfatteren der har kreeret nummeret.

Det ER en jungle at hitte ud af alt det ophavsret.

mvh/ Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-06-02 17:32

Flying Hotdogs wrote:

> Om musikeren spiller selv eller bruger midifler er i den sammenhæng
> ligegyldigt.

[Klip]

> MEN midifiler er copyrightede produkter...

Okay, nu stopper vi altså lige... : ) Som jeg også sagde til Keld Gydum,
har jeg ikke nævnt noget om MIDI-filer.

På Usenet er det ganske almindeligt, at en tråd skifter emne hen ad
vejen. Det har den her tråd gjort. Peter Henrichsen begyndte tråden med
et spørgsmål om MIDI-filer. Jeg fortalte ham (hvad I andre har givet mig
ret i), at det *er* ulovligt at bruge MIDI-filer på den måde, som han
havde tænkt sig.

Så skete der det, at Peter Bjerre Rosa kom med påstanden, at "en hvilken
som helst brug af musik beskyttet af ophavsretten (i praksis al musik)
forudsætter, at man har rettighedshaverens tilladelse". Til det svarede
jeg (og her skiftede tråden emne, og indrømmet, jeg burde måske også
have ændret emnelinjen), at koncerter er et eksempel på brug af andres
musik, hvor det ikke er nødvendigt at hente tilladelse.

Og hold så op med al den snak om MIDI-filer, hvis I svarer på *mit*
indlæg! : )

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-06-02 16:30

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

Glemte lige at fortælle at du bla. kan købe danske lovligt fremstillede
midifiler på disse steder
www.midispot.dk
www.musikforum.dk
www.midifiles.dk
www.midifiler.dk
www.flyinghotdogs.dk

Fra : Peter Henrichsen

Dato : 21-06-02 21:35

Hejsa igen

Det griber sørme om sig sådan et lille spørgsmål.

Tak for interessen.

Jeg vil straks suse ind på KODA hjemmeside og kontakte pladeselskabet så jeg
ikke krænker nogen.

Mvh Peter