Slagtning af unghaner?
Fra : goofey

Dato : 20-06-02 18:34

Hej
Undskyld , hvis det er den forkerte gruppe?

Jeg har 5 unghaner som naboer kræver slagtet:(
Hvor længe , og hvordan skolder jeg dem bedst , før plukning?
På forhånd tak.
MVH Goofey

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 20-06-02 21:44

"> Jeg har 5 unghaner som naboer kræver slagtet:(
> Hvor længe , og hvordan skolder jeg dem bedst , før plukning?

Efter kølleslag i hovedet, afhugning af hoved og blodafløb gøres følgende:

Den afsjælede hane/høne holdes kortvarigt (5-10 sek) ned i en spand med
meget varmt vand (80-90 °C eller deromkring). Træk den lidt op og ned i
vandet, så alle dun bliver våde og vandet kommer ind til hønsehuden.
Herefter kan fuglen plukkes ganske let og hurtigt. Når alle større dun og
fjer er fjernet, kan de sidste svitses over en spritflamme eller lignende.
Alternativt kan man flå den, dvs. pille fjer og dun af sammen med skindet.

Vandet i spanden bliver naturligvis koldere for hver gang man har dyppet en
hane/hane, men det betyder ikke så meget før man har plukket en halv snes
stykker.

mvh.
Knud Flensted

Fra : goofey

Dato : 20-06-02 22:36

Jeg takker for et rigtig godt svar!

MVH Goofey

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-06-02 07:06

On Thu, 20 Jun 2002 22:44:10 +0200, Knud N. Flensted wrote:

> [...]

Min far gik engang i 10 måneder med håndleddet i gibs helt op til
skulderen. 30 unghaner blev i mellemtiden slagteklare og hvordan
klarer man den? Jo, man piller det ene træhåndtag af en gammel
hækkesaks og banker "spyddet" ned i huggeblok så saksebladene vender
opad. Man betjener nu guillotinen med gibsarmen og fører fjerkræet
frem med den anden: Goooork, gork.... klip.... næste.... Goooork,
gork.... klip.... o.s.v.

>Efter kølleslag i hovedet, afhugning af hoved og blodafløb gøres følgende:
>
>Den afsjælede hane/høne holdes kortvarigt (5-10 sek) ned i en spand med
>meget varmt vand (80-90 °C eller deromkring).

.... og skyller derefter den varme hane under den kolde hane, eller
hyr?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Heidi

Dato : 21-06-02 14:11

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gork.... klip.... o.s.v.

> ... og skyller derefter den varme hane under den kolde hane, eller

Jeg plejer at gøre det, at efter jeg har skoldet dem, pakket jeg dem
enkeltvis ind i et gammel håndlæde (eller lign.)
Lader dem ligger ca. min.
Det gør at det er meget nemmere at plukke fjererne af dem.
Jeg har dårlige erfaringer med at skylle dem under koldt vand bagefter, lad
dem blot køle lidt af, pakket ind i et eller andet.
Hvis du skyller dem i koldt eller bare vand der er koldere end
skoldningsvandet, risikerer du at fjererne sidder pokkers godt fast igen.
Hvorfor må du ikke spørge mig om, men det er min erfaring

God fornøjelse med slagtningen

MvH Heidi

Fra : Heidi

Dato : 21-06-02 14:22

Der skulle stå 5 minutter (slår lige min numlock til *GG*)

Fra : Erna Andersen

Dato : 20-06-02 21:12

"goofey" <someone@dk.com> wrote in message
> [...]
> MVH Goofey
>

>Når de ikke spræller mere skal de dyppes i vand, der har været kogt og har
stået lidt bagefter og kølet en smule ned. Vel omkring 7 liter.
De skal dyppes så længe at vandet er trængt ind ved alle fjerene. 1 min.?
Husk at plukke vingernes svingfjer først .
Bliver I træt af at plukke, kan man også tage skind og fjer af på en gang,
og bruge kyllingen til kogning.
Vi har spist vores sidste hanekylling i aften, kogt og i champignongsovs.
Lidt vemodigt. Men den smagte vel nok godt.

Hilsen Erna