hvad fylder et element i et boolean array
Fra : Kim Schulz

Dato : 20-06-02 14:34

hejsa
jeg sidder og bruger nogle ret store arrays og ville derfor lige høre
hvad et element i et boolean array fylder (altså selve indholdet).
Hvis det representeres på bitniveau kan det jo nøjes med en bit pr
element, men jeg frygter lidt at java bruger op mod 32bit til
repræsentationen - har desværre ikke lige kunne finde noget om det.

Nogen der ved noget om dette?

--
Kim Schulz - Freelance Development | In Blythe, California, a city
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | ordinance declares that a

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-06-02 14:57

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
> [...]
> med en bit pr element, men jeg frygter lidt at java bruger op mod
> 32bit til repræsentationen - har desværre ikke lige kunne finde

Hej Kim

Se denne artikel "Determining Memory Usage in Java". Den kan du
måske bruge
http://www.smotricz.com/kabutz/Issue029.html
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Filip Larsen

Dato : 20-06-02 15:46

Kim Schulz skrev

> jeg sidder og bruger nogle ret store arrays og ville derfor lige høre
> hvad et element i et boolean array fylder (altså selve indholdet).

Java sproget foreskriver ikke en bestemt størrelse, men lader det være op
til de enkelte kompilere at vælge hvordan de vil gemme booleans og boolean
arrays. Når det er sagt, så tror jeg langt det mest udbredte er, at boolean
arrays bliver gemt som byte arrays da dette stort set direkte er
understøttet af JVM kommandoer. Jeg er i hvert fald ikke bekendt med en
kompiler der gemmer boolean arrays som andet end byte arrays.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Flemming Mertz

Dato : 20-06-02 16:08

> Nogen der ved noget om dette?

Der er også :

http://java.sun.com/docs/books/performance/1st_edition/html/JPRAMFootprint.f
m.html#11396

Hvor der står en del om at estimere memory forbrug..

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 20-06-02 17:13

Kim Schulz wrote:

> [...]
> element, men jeg frygter lidt at java bruger op mod 32bit til
> repræsentationen - har desværre ikke lige kunne finde noget om det.

byte code instruktionerne bastore/baload bruges til at gemme og hente
boolean værdier i et boolean array. Det er op til den virtuelle maskine
om der bruges bits eller bytes (Suns jvm bruger en byte pr. boolean).
Hvis det er kritisk kunne du evt lave din egen implementation med
fx int array:

static int[] bits = new int[(size/32)+1];

static void set( int index, boolean value )
{
if( value )
{
bits[index/32] |= (1 << index % 32);
}
else
{
bits[index/32] = ~((~bits[index/32]) | (1 << index % 32));
}
}

- eller noget i den retning

Ulrik Magnusson

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 20-06-02 17:21

Ulrik Magnusson wrote:

> byte code instruktionerne bastore/baload bruges til at gemme og hente
> boolean værdier i et boolean array. Det er op til den virtuelle maskine
> om der bruges bits eller bytes (Suns jvm bruger en byte pr. boolean).

se også baload og bastore her (specielt "Notes"):

<http://java.sun.com/docs/books/vmspec/2nd-edition/html/Instructions2.doc1.html>

Ulrik Magnusson

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 21-06-02 07:48

Du kan evt bruge BigInteger? Der fylder hver bit/boolean i hvertfald kun en
bit - men adgang til enkeltbits er selvfølgelig en del langsommere end i et
array.

Til visse operatinoer vil det dog være meget hurtigere end et array - fx
binær logik mv.

Niels Harremoës