Ekstraregning fra advokat på porto og kopi
Fra : Peter Malling

Dato : 20-06-02 11:11

Vi har netop købt hus og har haft en advokat på. Hun havde på forhånd
opgivet en fast pris på 6.300 plus moms. Nu har vi fået regningen fra hende,
og der har hun oven i dette beløb lagt et beløb på 350 kr. til dækning af
"Porto og kopi inkl. moms". Er det almindeligt? Jeg havde forventet at den
faste pris var alt inkl. Der blev ikke ved aftalens indgåelse nævnt noget om
at porto og kopiering ville bleve faktureret særskilt.

Mvh Peter.

Fra : Pgr

Dato : 20-06-02 16:15

Peter Malling skrev i en meddelelse

Klip
Nu har vi fået regningen fra hende,
og der har hun oven i dette beløb lagt et beløb på 350 kr. til dækning af
"Porto og kopi inkl. moms". Er det almindeligt?

Hej Peter

Da jeg solgte lejlighed i efteråret, fik jeg også en regning på ca. 400 kr.
for porto og kopiering. Men jeg var blevet oplyst om dette ekstrabeløb med
første møde med advokaten. Spørg evt. i juragruppen, om en advokat
efterfølgende må opkræve ekstrabeløb, når det ikke er oplyst i tilbudet.

Mvh.
Karina

Fra : Line Busk

Dato : 20-06-02 17:44

Peter Malling skriver:

> *klip* Nu har vi fået regningen fra hende,
> og der har hun oven i dette beløb lagt et beløb på 350 kr. til dækning af
> "Porto og kopi inkl. moms". Er det almindeligt? . *klip*
>
> Mvh Peter.

Hej Peter

Vi har lige købt hus og har fået et lignende beløb på den endelige afregningen
fra advokaten. Han nævnte det ved vores første snak med ham, at der ville komme
nogen udgifter til kopiering mv. da disse udgifter skal betales til f.eks.
offentlige indstanser for at tage kopier og udlevere papirer, tegninger og
lokalplaner.

MVH
Line

Fra : morbon

Dato : 20-06-02 18:36

Det er meget normalt at man betaler 3-400 kr. til porto og kopier, men vi
fik en skriftlig bekræftigelse, efter vores første møde med advokaten, hvor
denne udgift fremgik tydeligt. Det kan være at din advokat synes at 400 kr
er "pebernødder" som ikke er værd at tale om.........

Morten Bonde
morbon@mail.dk

Mette Grau
mettegrau@mail.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 22:24

morbon skrev:

> [...]
>denne udgift fremgik tydeligt. Det kan være at din advokat synes at 400 kr
>er "pebernødder" som ikke er værd at tale om.........

Så er hun nok også ligeglad med at hun ikke får dem - NOT.

Hvis der på ingen måde er blevet oplyst om en ekstraudgift -
hverken mundligt eller i skriftligt materiale som må forudsættes
læst - så kan der ikke efterfølgende fremsættes et sådant krav.

--
Bertel

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-06-02 11:16

Hej Peter,

"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote in

> [...]
> forventet at den faste pris var alt inkl. Der blev ikke ved aftalens
> indgåelse nævnt noget om at porto og kopiering ville bleve faktureret

Det er absolut almindelig praksis når man har med advokater at gøre, men det
er da slet ikke noget man kan forvente at en "almindelig" forbruger er
bekendt med. Jeg mener - du ville jo kun vide det hvis du har haft med en
advokat at gøre før. Og det kan jo ikke være meningen at du skal hyre endnu
en rådgiver til om der mon påløber ekstra udgifter udover de aftalte.

Så hvis du ikke på forhånd er blevet oplyst om denne post - men derimod
aftalt at du skulle betale en fast på pris på 6.300 + moms så ville jeg
forsøge at henholde mig til dette. Advokater ved også godt, at når man har
aftalt en pris er den bindende med mindre du med rimelig må siges at kunne
vide der kunne påløbe denne ekstra omkostning.

** Lars