mandatsvig
Fra : SUSANNE JØRGENSEN

Dato : 20-06-02 11:25

Hej jeg kender en der bliver sigtet for mandatsvig. kr. 48.000, vedr.
overtræk på dankort (for dumt)

Hvad er straffen???

MVH SUSANNE

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-06-02 11:27

Scripsit "SUSANNE JØRGENSEN" <bojskov@get2net.dk>

> Hej jeg kender en der bliver sigtet for mandatsvig. kr. 48.000, vedr.
> overtræk på dankort (for dumt)

> Hvad er straffen???

Mandatsvig straffes med fængsel i op til halvandet år. Kan "når
forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed" stige op til 8 år.

Men det er ikke sikkert at anklagemyndigheden påstår fuld udnyttelse
af straframmen.

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Fra : SUSANNE JØRGENSEN

Dato : 20-06-02 11:52

Her taler man slet ikke om betingede straffe???

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-06-02 12:27

On Thu, 20 Jun 2002 12:51:45 +0200, "SUSANNE JØRGENSEN"
<bojskov@get2net.dk> wrote:

>Her taler man slet ikke om betingede straffe???

Jo, men da en betinget straf er "mindre" end en ubetinget ligger det
implicit i straframmen.

--
Jakob Paikin

Fra : SUSANNE JØRGENSEN

Dato : 20-06-02 11:52

Der er 2 små børn i hjemmet

Fra : Jan

Dato : 20-06-02 12:02

> Der er 2 små børn i hjemmet

Det må personen havde vist inden han/hun begik det mandatsvig.

Kan man ikke overholde loven, så kan man også tage straffen.

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : Henning

Dato : 20-06-02 12:20

On Thu, 20 Jun 2002 12:52:11 +0200, "SUSANNE JØRGENSEN"
<bojskov@get2net.dk> wrote:

>Der er 2 små børn i hjemmet

Irrelevant!

Fra : Jan

Dato : 20-06-02 12:31

> Der er 2 små børn i hjemmet
> Irrelevant!

Enig !
Set ud fra et lovmæssigt synspunkt kan man da aldrig tage det med i en
overvejelse om en person skal straffes.

Skulle alle med børn/særlige jobs/musikere/prof. sportsfolk og alt muligt
andet lige pludselig tilgodeses ?

(eller korrupte Venstre-politikere for den sags skyld!!)

/Jan

Fra : SUSANNE JØRGENSEN

Dato : 20-06-02 14:35

som jeg forstår jeres svar vil hun som minimun sidde inde i 1,5 år.

Fra : Palle Svendsen

Dato : 20-06-02 14:44

"SUSANNE JØRGENSEN" <bojskov@get2net.dk> skrev:

> som jeg forstår jeres svar vil hun som minimun sidde >inde i 1,5 år.

Som jeg læser Henning´s svar, så er det nok mere max 1,5 år..

Han skrev "straffes med fængsel i op til halvandet år".

Med venlig hilsen
Palle Svendsen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-06-02 14:49

On Thu, 20 Jun 2002 15:35:22 +0200, "SUSANNE JØRGENSEN"
<bojskov@get2net.dk> wrote:

>som jeg forstår jeres svar vil hun som minimun sidde inde i 1,5 år.

Mon dog. Ikke for sølle 48000.

Hun får max 3 måneders betinget (Vildt gæt).

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Peter G.

Dato : 20-06-02 14:57

In article <bPkQ8.631$PD4.2024@news.get2net.dk>, SUSANNE JØRGENSEN
<bojskov@get2net.dk> wrote...
> som jeg forstår jeres svar vil hun som minimun sidde inde i 1,5 år.

Nej! Det var ikke det der blev skrevet.

Et godt råd: Mal ikke fanden på væggen på forhånd. Jeg kan ikke henvise
dig til lignende sager med domme, men det er der måske andre her i
gruppen som kan.

Der er forskel på hvad straffeRAMMEN er og hvilken dom der vil falde.
Dommere er mennesker, ikke robotter.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Peter G.

Dato : 20-06-02 15:07

In article <MPG.177bfd8cc0a3b738989788@dtext.news.tele.dk>, Peter G.
<PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> wrote...

> Der er forskel på hvad straffeRAMMEN er og hvilken dom der vil falde.
> Dommere er mennesker, ikke robotter.

Rettelse: KAN være forskel.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-06-02 21:27

On 20.06.2002 15:35, in article bPkQ8.631$PD4.2024@news.get2net.dk, "SUSANNE
JØRGENSEN" <bojskov@get2net.dk> wrote:

> som jeg forstår jeres svar vil hun som minimun sidde inde i 1,5 år.

Nej. Maks 1,5 år. Strafferammen er som nævnt 1,5 års fængsel og 8 års
fængsel for mandatsvig af særlig grov beskaffenhed (jf. straffeloven § 280
nr. 1 jf. hhv. §§ 285 stk. 1 og 286 stk. 2).

Mandatsvig for 48K er ikke af "særlig grov beskaffenhed". Grænsen for at
bruge den skærpede bestemmelse ligger på lidt under 1/2 mio.

Der kan godt (skal) tages hensyn gerningsmandens personlige forhold ved
strafudmålingen (strfl. § 80 stk. 1), men jeg tvivler på at 2 børn i
hjemmet, medmindre der er særlige forhold der gør sig gældende.

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-06-02 20:27

"Henning" skrev:

> Irrelevant!

Nej, det er ikke irrelevant.

Ved straffens udmåling bliver der bl.a. taget hensyn til personlige forhold
jf. straffelovens § 80.

--
Reino

Fra : Henning

Dato : 20-06-02 16:23

On Thu, 20 Jun 2002 12:25:12 +0200, "SUSANNE JØRGENSEN"
<bojskov@get2net.dk> wrote:

>Hej jeg kender en der bliver sigtet for mandatsvig. kr. 48.000, vedr.
>overtræk på dankort (for dumt)

Hvorfor egentlig en straf, hvis det er hendes eget dankort? Så er det
vel en simpel afregning mellem banken og kunden?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-02 16:46

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote in

> Hvorfor egentlig en straf, hvis det er hendes eget dankort? Så
> er det vel en simpel afregning mellem banken og kunden?

Kontraktbrud ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Claus Plougmann

Dato : 20-06-02 17:19

Henning wrote:

> Hvorfor egentlig en straf, hvis det er hendes eget dankort? Så er det
> vel en simpel afregning mellem banken og kunden?

Det kunne jo være et dankort vedkommende har fået betroet ifbm sit
job. Fx en hjemmehjælper. Mandatsvig er det ikke noget med at man
udnytter sin position til at bedrage andre?

MVH CP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 19:51

Henning skrev:

>Hvorfor egentlig en straf, hvis det er hendes eget dankort?

Fordi det ikke er hendes egne penge.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 20-06-02 20:15

On Thu, 20 Jun 2002 20:51:26 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Fordi det ikke er hendes egne penge.

Men derfra og så til mandatsvig? I første omgang er det vel et
"simpelt" overtræk, som banken vel bare er indstillet på at få dækket
ind.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-06-02 22:06

On 20.06.2002 20:51, in article
nv84hu8dj7fbukok76a8uk5t5ic8shtqnk@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Fordi det ikke er hendes egne penge.

Hvorfor tror I det er en pige? Der stod bare "jeg kender en"...

/kristian

Fra : Henning

Dato : 20-06-02 22:19

Fra : SUSANNE JØRGENSEN

Dato : 20-06-02 22:50

Hej

Jeg har nu talt med min venninde, som har fået en advokat.

Sagen er den at hun har brugt sit dankort, banken havde lovet hende et lån,
på 60000 kr. som de siden trak tilbage, men da havde hun allerede "brugt"
pengene på sit dankort. Hendes advokat siger, at da der er to mindreårige
børn i hjemmet vil hun få en betinget Straf.

Tak for hjælpen

Susanne

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-06-02 21:17

On 20.06.2002 17:22, in article qos3hugdqt023g3k84bsum7ho40flrqhih@4ax.com,
"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Hvorfor egentlig en straf, hvis det er hendes eget dankort? Så er det
> vel en simpel afregning mellem banken og kunden?

Nej, mandatsvig er netop en "misbrug af en for ham [kortindehaveren] skabt
adgang til at handle med retsvirkning for [banken]" hvorved der påføres
banken et formuetab jf. straffeloven § 280 nr. 1. Netop fordi det er
gerningsmandens eget kort er banken jo forpligtet til at udbetale pengene
til de steder det er brugt (hvis de enkelte beløb er under 3000) - og derved
handles der med retsvirkning for banken. Hvis gerningsmanden ikke har
pengene og er klar over det, så er der et formuetab hos banken.

Der skal i øvrigt selvfølgelig OGSÅ afregnes med banken - men det er anden
sag.

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-06-02 13:47

"Kristian Storgaard" skrev:

> Netop fordi det er gerningsmandens eget kort er banken jo
> forpligtet til at udbetale pengene til de steder det er brugt
> (hvis de enkelte beløb er under 3000) - og derved
> handles der med retsvirkning for banken.

Det er ikke ved alle transaktioner beløbet skal være under 3000 kr.

Ved anvendelse af de underskriftbaserede løsninger er indløsningsgarantien
p.t. kr. 1.000.

Når kortet anvendes i »KONTANTEN« og/eller til hævninger i andre
pengeinstitutter end kortindehaverens eget er indløsningsgarantien p.t. kr.
2.000.

--
Reino