moms - stor post
Fra : Ukendt

Dato : 20-06-02 10:01

Jeg er ved at opbygge en web-shop. Men mangler at få overblik over
nogen moms-ting.

Håber en vil tage sig tid til at svarer på alle mine spørgsmål ;)

--

Lad os sige at vi har en Dansk virksomhed, som sender sine varer fra
Danmark.

Salg til et _ikke_ EU-land:
Privat: ingen moms ??
Virksomhed: ingen moms ??

Norge er jo heller ikke et EU-land, så her burde det samme gælde. Men
jeg synes at kunne huske, at have læst et eller andet sted, at norden,
eller måske kun Danmark og Norge har en særlig aftale indbyrdes
omkring moms (så det svarer til at man sælger til f.eks. Sverige) ??

--

Lad os nu sige at vi er en Norsk virksomhed (_ikke_ EU-land), og
sender varer fra Norge (går nu udfra at der ikke er nogen særlige

Salg til EU-land, f.eks. Danmark:
Privat: ?
Virksomhed: ?

Salg til andet _ikke_ EU-land, f.eks. Schweiz:
Privat: ?
Virksomhed: ?

--

Vi er igen en Dansk virksomhed, salget til f.eks. Tyskland, har
overstiget den magiske grænse (hvad er det, ca. 280.000).

Varesalg til Tyskland:
Privat: tysk-moms ??
Virksomhed: ? (også tysk-moms, i det at vi nu også er moms-registreret
i tyskland ??)

--

Er man 'rigtig' moms-registreret i Tyskland, som i Danmark, eller er
det bare en slags export-moms-registrering. Jeg tænker her på, hvis nu

Gælder grænsen kun ved salg til andre EU-lande ?? - hvad nu hvis man
sælger for mere end de 280.000, til f.eks. Schweiz, Norge ??

Er grænsen en dansk-regel, jeg tænker her på, hvad nu hvis en Tysk
virksomhed sælger meget i f.eks. Danmark ??

--

Pyha, det var en masse spørgsmål, håber der er en som har overblik
over det. På forhånd tak.

/JH

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 20-06-02 14:01

JH wrote:
> Jeg er ved at opbygge en web-shop. Men mangler at få overblik over
> nogen moms-ting.
>
> Håber en vil tage sig tid til at svarer på alle mine spørgsmål ;)

Jeg vil prøve...

> [...]
> eller måske kun Danmark og Norge har en særlig aftale indbyrdes
> omkring moms (så det svarer til at man sælger til f.eks. Sverige) ??

Pt. gør vi således at vi sender varene uden moms. Det norske toldvæsen
eller postvæsen tager så en afgift + moms som opkræves på pakken inden
de udleveres til kunden! Hvis du hører noget om specielle regler eller
får bekræftet det så kontakt mig endelig. Ikke noget vi hverken har fået
at vide gennem det norske eller danske toldvæsen vi har snakket med!

> Lad os nu sige at vi er en Norsk virksomhed (_ikke_ EU-land), og
> sender varer fra Norge (går nu udfra at der ikke er nogen særlige
> [...]

Jeg ved man fra USA får lagt moms + toldafgift i når man køber f.eks.
fra amazon. Men har hørt rygter om det også er noget om virksomhedens
omsætning mm... men det gælder vist kun indenfor EU...

> Salg til andet _ikke_ EU-land, f.eks. Schweiz:
> Privat: ?
> Virksomhed: ?

Ved jeg intet om ;)

> [...]
>
> Varesalg til Tyskland:
> Privat: tysk-moms ??
> Virksomhed: ? (også tysk-moms, i det at vi nu også er moms-registreret

Du kan handle UDEN moms mellem virksomheder... indenfor EU i hvert fald.
Dog skal du være sikker på der er tale om en virksomhed!

> [...]
> man sælger til en privatperson i f.eks. Sverige, og han af en eller
> anden årsag gerne vil faktureres fra Tyskland, kan man så det ??

Ved jeg ikke? Men kunne være interessant? VIl jeg eventuelt også gerne
have mere info om!

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-02 14:35

Jeg har nu selv fundet ud af noget af det........ men mangler
stadigvæk afklaring på noget.

--
> Lad os sige at vi har en Dansk virksomhed, som sender sine varer fra
> Danmark.
>
> Salg til et _ikke_ EU-land:
> Privat: ingen moms ??
> Virksomhed: ingen moms ??

Korrekt....

> Norge er jo heller ikke et EU-land, så her burde det samme gælde. Men
> jeg synes at kunne huske, at have læst et eller andet sted, at norden,
> eller måske kun Danmark og Norge har en særlig aftale indbyrdes

Det findes der ikke.

> Lad os nu sige at vi er en Norsk virksomhed (_ikke_ EU-land), og
> sender varer fra Norge (går nu udfra at der ikke er nogen særlige
> [...]

Det mangler jeg stadigvæk svar på ??

> Salg til andet _ikke_ EU-land, f.eks. Schweiz:
> Privat: ?
> Virksomhed: ?

Det kan man ikke sige generelt. Da de forskellige _ikke_ EU-lande kan
have deres egne regler.

> Vi er igen en Dansk virksomhed, salget til f.eks. Tyskland, har
> overstiget den magiske grænse (hvad er det, ca. 280.000).
>
> Varesalg til Tyskland:
> Privat: tysk-moms ??

Korrekt.

> Virksomhed: ? (også tysk-moms, i det at vi nu også er moms-registreret
> i tyskland ??)

Nej, stadigvæk ingen moms, i det at det er en virksomhed.

> [...]

> Er grænsen en dansk-regel, jeg tænker her på, hvad nu hvis en Tysk
> virksomhed sælger meget i f.eks. Danmark ??

Dem mangler jeg også stadigvæk svar på ??
--

btw: når jeg skriver virksomhed, så mener jeg en virksomhed, som har
et moms-nr.

/JH

Fra : Lars Gosvig

Dato : 20-06-02 16:02

<JH> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1il3huoapeb758pj395r43n81e6hhh6lgr@4ax.com...
> Jeg har nu selv fundet ud af noget af det........ men mangler
> stadigvæk afklaring på noget.

Jeg prøvede på at skrive et svar, men løb galt i hvad du mangler og ikke
mangler. Kan du ikke poste et nyt opslag med det du mangler, så bruger jeg
10 min på at klare det sidste?

--

VH
Lars

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 20-06-02 17:51

> Jeg prøvede på at skrive et svar, men løb galt i hvad du mangler og ikke
> mangler. Kan du ikke poste et nyt opslag med det du mangler, så bruger jeg
> 10 min på at klare det sidste?

Jeg er meget intr. i det med at sælge med f.eks. tysk moms hvis man har
en omsætning på mere end x antal kroner i pågældende land.

Har du mulighed for at henvise til dette? Eller beskrive dette nærmere?

mvh
Johan

Fra : Lars Gosvig

Dato : 20-06-02 18:33

> Jeg er meget intr. i det med at sælge med f.eks. tysk moms hvis man har
> en omsætning på mere end x antal kroner i pågældende land.

Du er ALTID berettiget til at lade dig momsregistrere i et andet land og
sælge dine varer gennem den momsregistrering.

Du SKAL lade dig registrere (inden for EU) hvis din omsætning til private
overstiger forudfastsatte grænser. I Tyskland er grænsen ca. 700.000 DKK,
men som sagt, det er der forpligtelsen opstår - retten har du altid.

Et godt råd (og nu lyder jeg som en sulten sælger, men jeg mener det):
Kontakt en rådgiver, der har kendskab til momsforholdene i det land, du vil
ind på. Og så for ikke at få et dårligere ry end jeg fortjener: Du kan
f.eks. prøve Nikosax i Padborg. De er væsentligt billigere end det firma
jeg arbejder for og tilstrækkeligt dygtige til dit behov. Vi hjælper
normalt de "store". Ikke at dit behov ikke er reelt, for det forstår jeg
udmærket.

Hvis du vil og kan selv, skal du have fat i Finanzamt Flensburg (jeg har
ikke telefonnummeret her), men det burde du kunne finde på "die gelbe
seiten" eller hva' hulen den tyske pendant hedder.

Held og lykke med dit forehavende

--
Venlig hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-02 18:41

> Kan du ikke poste et nyt opslag med det du mangler, så bruger jeg
> 10 min på at klare det sidste?

De kommer her....på forhånd tak.

--
Norsk virksomhed (_ikke_ EU-land), som sender varer fra Norge.

Fra : Lars Gosvig

Dato : 25-06-02 12:19

Jeg hælder mine svar ind på de respektive linier

> Norsk virksomhed (_ikke_ EU-land), som sender varer fra Norge.
> Salg til EU-land, f.eks. Danmark:

> Privat:
Vil blive afkrævet moms (og eventuelt told) inden udlevering. Transportøren
(på told'sk: ekspeditøren) hæfter for, at moms og told bliver betalt

> Virksomhed:
Hvis virksomheden er importørregistreret, vil den selv fortolde varerne
(eller sørge for, at det bliver gjort). Er den ikke importørregistreret,
følges reglerne for private.

Den norske virksomhed har ingen forpligtelser i forhold til de danske
myndigheder

----------------------------------
> Dansk virksomhed, salget til f.eks. Tyskland, har overstiget den
> magiske grænse (hvad er det, ca. 280.000).
Nej ca. 700.000 kr. Grænsen hedder på moms'k: fjernsalgsgrænsen.

> Er man 'rigtig' moms-registreret i Tyskland?
Ja

> Jeg tænker her på, hvis nu man sælger til en privatperson i f.eks.
Sverige, og han af en eller
> anden årsag gerne vil faktureres fra Tyskland, kan man så det ??
Du kan godt fakturere via Tyskland i dit eksempel, men så forudsætter det,
at varen rent fysisk forsendes til svenskeren via Tyskland. Du skal huske,
at den svenske fjernsalgsgrænse er af samme størrelse i SEK som den danske.

> Gælder grænsen kun ved salg til andre EU-lande ??
JA

> - hvad nu hvis man sælger for mere end de 280.000, til f.eks. Schweiz,
Norge ??
Ingen betydning. Varen fortoldes i det pågældende land.

> Er grænsen en dansk-regel, jeg tænker her på, hvad nu hvis en Tysk
> virksomhed sælger meget i f.eks. Danmark ??
Nej, det er en EU-regel. Alle EU-lande her en fjernsalgsregel. Lande med
en høj momssats, har en lav fjernsalgsgrænse og vice versa. De 280.000 kr.
er netop en regel tyskeren (og alle andre EU-virksomheder) der sælger til DK
skal holde øje med. Du skal (som en dansk virksomhed) holde øje med dit
fjernsalg til andre EU-lande. Reglen er netop indsat for et beskytte de
danske virksomheder, der sælger til danske private. I modsat fald, ville
alle vi med et (alt for stort )privatforbrug jo købe det hele på
postordre fra Tyskland - eller Luxembourg som har en sats på 15%.

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-02 09:40

Tak for dine svar Lars...... flere spg er måske på vej herfra ;)