bordplade af træstamme
Fra : Jan Holm

Dato : 20-06-02 09:55

Hej

Jeg er igang med den nye stue og skal i den forbindelse
have fat i et nyt spisebord (6 pers) Nu er det så jeg har
fået en ide. Vi har i nærheden et savværk hvor der ligger
en masse meget tykke bøgestammer. Jeg overvejer om man
kunne snakke med dem og køber en 6-7 cm tyk planke taget
på midten af en af disse stammer. Den planke skal så høvles,
pudses og behandles så det bliver en fin bordplade. Jeg vil
ikke skærer kanterne til men beholde det "rå look"

Er det overhovedet muligt. Jeg tænker på om træet vil slå sig
eller der er andre ting jeg skal være opmærksom på.

På forhånd tak
Mvh
Jan Holm

Fra : Per H

Dato : 20-06-02 17:34

On Thu, 20 Jun 2002 10:54:42 +0200, Jan Holm <audio@parkholm.dk>
skrev:

> [...]
>
>Er det overhovedet muligt. Jeg tænker på om træet vil slå sig
>eller der er andre ting jeg skal være opmærksom på.

Den vil sikkert revne når den kommer ind i varmen.
men det lyder som en lækker tanke, Leth gjorde det engang, men det
var udendørs

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-06-02 18:23

"Jan Holm" <audio@parkholm.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> eller der er andre ting jeg skal være opmærksom på.
>
> På forhånd tak
> Mvh
> Jan Holm

Mine forældre gjorde for efterhånden mange år siden med et egetræ (diameter
70 - 90 cm og 4 - 5 cm tykt).
Det blev høvlet og pudset fint på "bordpladen", mens kanterne stod groft
tilbage i stammens naturlige facon. Træet tørrede meget langsomt, og efter
finpudsningen fik det flere lag skibslak. Det blev så lagt på to træbukke:
et smukt og særpræget bord, som passede fint i sammenhængen - men det vil
måske ikke passe ind overalt.

God fornøjelse
Inger Pedersen

Fra : Jan Holm

Dato : 20-06-02 23:12

> [...]
> så lagt på to træbukke: et smukt og særpræget bord, som passede fint
> i sammenhængen - men det vil måske ikke passe ind overalt.

Hej Inger

Jeg vil hører dem om prisen og se om det er "rimeligt" at lave et forsøg.
Man skal nok rykke det ind over en vis periode så det ikke revner. Altså
gradvist rykke det i varmere lokaler.
Det er ikke noget der haster så jeg vil da prøve. Om at passe ind, hmm
det gør det ikke !! Vi er ved at renovere hele stuen i vores nykøbte
nedlagte landbrug. Alting bliver så forbandet nyt og pænt at der skal være
noget til at bryde linien. Dvs de fleste af vores møbler er gamle og vel
nærmest antikke. Stuen bliver ret speciel, hems i den ene halvdel, synlige
jernspær, loft til kip og brænderovn. Blir helt fantastisk. Det var et
sidespor.

Jeg må kaste mig ud i det men er der nogle gode råd hører jeg gerne.

Mvh
Jan Holm