Uheld i Thailand - Haster
Fra : Kim Hansen

Dato : 20-06-02 09:05

Hej Gruppe

Jeg beklager meget denne post men jeg kunne ikke finde på andre grupper at
spørge og da det er lidt en desperat situation vil jeg være meget
taknemmelig det, som et klogt hoved herinde kunne finde på eller kunne sige
mig den rigtige gruppe.
En bekendts søn har været i et biluheld i sidste uge i Thailand og ligger nu
i respirator på et privat hospital da det efter ambassadens forklaring vil
være livsfarligt for ham at blive overflyttet til et offentligt hospital i
Thailand. Lige nu sidder hans mor i Thailand og der helt lost - der er
næsten ingen der taler engelsk, hospitalsregningen kan hun ikke betale,
ambassaden er ikke til nogen hjælp. Da det er rimeligt vanskeligt at
forklare er her en mail som vi modtog dernede fra:
Kaere Karin.

Hennings tilstand er vist kun lidt bedre. Han er stadig bevidstloes og i
respirator. Familiens penge er ved at slippe op, og saa maa han overfoeres
til
det offentlige raedsel af et sygehus. Opholdet paa privathospitalet kommer
til
at koste os foreloebig omkring 70.000 kr til i dag. Vi kan stadig ikke finde
ud af, hvor han er forsikret, alle selskaber naegter at kende til ham, saa
vi
kommer nok til at blive ruinerede allesammen resten af livet.
Trykket i hjernen er lettet en lille smule, hans pupiller reagerer i dag, og
han har reaktion paa smertestimuli.
Min veninde Lone's mand Holger (som er overlaege paa Gentofte, og som jeg
kender godt) har i dag ringet til hospitalet og vist faaet at vide, at
Hennings tilstand er naermest uaendret og kritisk og at han ikke kan flyves
til Danmark foer om et par uger, hvordan fanden vi saa skal betale det.

Paa det offentlige sygehus koster det meget mindre, men der er ganske
raedselsfudt. Ambassaden har meddelt os, at hvis vi f.eks. overflytter ham
og
rejser hjem og ikke vil betale, saa vil han blive liggende uden medicin og
uden sondemad og altsaa langsomt doe af sult for det er de vilkaar, der er
for
thailaendere!!!
Jeg kan godt fortaelle jer, at saadan behandler vi ikke udlaendinge paa vore
hospitaler, det ser jeg hver sommer paa Bispebjerg i turistperioden!!! og
der
faar de ovenikoebet stillet en tolk gratis tilraadighed.

Problemet er, at ambassaden i dag har advaret os, at Alka forsikring maaske
kan naegte at betale ulykkesforsikringen, da det er en bilulykke og bilens
forsikring skal betale, men her i Thailand er der ikke obligatorisk
forsikring, og den lejede bil var da heller ikke forsikret. Vi har faktisk
haft biludlejeren i haelende for at indkraeve 28.000 Dkr. i erstatning.
Uden hjaelp fra en thailandsk mand, som Hennings far har betalt for at
hjaelpe
os, havde vi vaeret paa skiderne, som her er ikke ret mange, der taler
engelsk, selv paa steder, hvor det burde vaere obligatorisk, f.eks.
flybestiling / der taler de gebrokne fraser.
Dette er et mareridt, baade nat og dag.
Khaimook (min svigerdatter) stopper hele tiden for at gaa i tempel og be'
for
Henning.
Vi er hos hendes mor nu i nordoest thailand naer Laos. Hendes mor ligner en,
der netop er reddet ud af Dachau KZ lejr, uhyggelig tynd.
Det er umuligt at nyde naturen og de smukke sommerfugle, naar alle tanker
kredser om Henning og penge, penge, penge og Henning.

Hils dem allesammen
Inger

Hvad skal de gøre ? Hvis de ikke betaler regningerne vil han sikkert blive
overflyttet til et hospital hvos hans tilstand kun vil blive forværret. Er
der ingenting af "det offentlige" som vi betaler så meget i skat til
herhjemme som kan hjælpe ? Det er ikke første gang man hører om at danske
ambassader ikke er til megen hjælp så skal man have nogle danske myndigheder
til at gøre noget her hjemme fra ? og i så fald - hvilke ?

Jeg håber på at en eller anden kan give mig noget at arbejde med da det ser
lidt sort ud lige nu - og det ser ud som om det haster temmelig meget.

Mvh

Kim Hansen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-06-02 09:13

On Thu, 20 Jun 2002 10:04:46 +0200, "Kim Hansen" <k.h@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg håber på at en eller anden kan give mig noget at arbejde med da det ser
>lidt sort ud lige nu - og det ser ud som om det haster temmelig meget.

Har de ikke en rejseforsikring der dækker sygehusopholdet? Det lyder
grotesk at tage til Thailand uden en rejseforsikring.

Mvh. Brian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-06-02 09:24

In article <3j33huk4p9bfhq5mk6q983c00q0fbkhvts@4ax.com>, Brian B. Christensen wrote:

> Har de ikke en rejseforsikring der dækker sygehusopholdet? Det lyder
> grotesk at tage til Thailand uden en rejseforsikring.

Ja, det vil jeg også mene.
Gennemrod hans bolig i danmark, og find relevante papirer.
Hvem har solgt ham rejsen ?? Forhåbentligvis har de også solgt
ham en rejseforsikring.

JonB

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-06-02 09:29

"Brian B. Christensen" <bbcdk@hotmailen.com> skrev i en meddelelse

> Har de ikke en rejseforsikring der dækker sygehusopholdet? Det lyder
> grotesk at tage til Thailand uden en rejseforsikring.
>
> Mvh. Brian

Jeg tror han har været forsikret i Alka:
[...]
Men samtidig skriver hun at:
"Vi kan stadig ikke finde
ud af, hvor han er forsikret, alle selskaber naegter at kende til ham"
Men et eller andet sted må han da være forsikret ? Vi har selv en
ulykkesforsikring i Alka som dækker i udlandet og dækker hele hustanden.
Både med hensyn til lægehjælp og rejseudgifter til evt hjemrejse. Jeg kunne
forestille mig at det måske er sådan en han har, men at Alka prøver at knibe
uden om ved at lægge det over på en, i dette tilfælde ikke eksisterende,
forsikring på en udlejnings bil. Men hvad hvis han ikke har en
rejseforsikring ? Lader Danmark så bare en statsborger blive liggende og evt
dø ?

mvh
Kim Hansen

Fra : Lars Overgaard

Dato : 20-06-02 21:07

In article <3d119203$0$221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kim Hansen wrote:

> [...]
> forsikring på en udlejnings bil. Men hvad hvis han ikke har en
> rejseforsikring ? Lader Danmark så bare en statsborger blive liggende og evt

Jeg er ikke meget for at foreslå det, og der er formentlig heller ikke
ret meget jura i det, men hvis I har en fornemmelse af, at Alka uretmæssigt
forsøger at krybe udenom, så kunne det muligvis sætte skub i et par ting
at tage kontakt til en journalist på Ekstra-Bladet.

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Henning

Dato : 20-06-02 22:02

> [...]
>forsøger at krybe udenom, så kunne det muligvis sætte skub i et par ting
>at tage kontakt til en journalist på Ekstra-Bladet.

Det er lidt drastisk, taget i betragtning at ingen på nuvæende
tidspunkt overhovedet aner, om der er tegnet forsikring!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Lars Overgaard

Dato : 20-06-02 22:41

In article <0kg4hugptigp98afcni5ti0ci1ilr6bpu8@4ax.com>, Henning wrote:

> Det er lidt drastisk, taget i betragtning at ingen på nuvæende
> tidspunkt overhovedet aner, om der er tegnet forsikring!

Fuldstændig enig.
Jeg håber da heller ikke, at de gør det uden at være helt sikker i
deres sag. Det var sådan set også bare ment som en mulighed, hvis de løber
panden mod muren og rent faktisk har krav på hjælp.

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-06-02 09:20

wrote:

>Er
>der ingenting af "det offentlige" som vi betaler så meget i skat til
>herhjemme som kan hjælpe ?

Sygesikringen dækker i Europa - det betales over skatten.

Men i resten af verden er det bydende nødvendigt, at man tegner en
(omfattende) rejseforsikring.

Hvis den tilskadekomne ikke har tegnet en sådan, er problemet nok
ganske stort!

>Det er ikke første gang man hører om at danske
>ambassader ikke er til megen hjælp så skal man have nogle danske myndigheder
>til at gøre noget her hjemme fra ? og i så fald - hvilke ?

Der er mig bekendt ikke noget de danske myndigheder kan gøre i den
forbindelse. Problemet er jo "kun" at der mangler penge - og
statskassen fungerer ikke som kassekredit for privatpersoner.

Mange tror også (fejlagtigt) at danske ambassader kan hjælpe med lån,
hvis penge/kreditkort bliver stjålet - det kan de ikke.

Ambassaden kan dog muligvis bistå på tolkning eller henvise til en
tolk.

>Jeg håber på at en eller anden kan give mig noget at arbejde med da det ser
>lidt sort ud lige nu - og det ser ud som om det haster temmelig meget.

To bud:

1) Rent praktisk: Prøv at ringe til Europæiske Rejseforsikring. Selvom
der ikke er tegnet forsikring, kan det være at de kan bidrage med
kontaktpersoner i området. Men de kan naturligvis ikke betale for
hospitalsophold el.lign.

2) Hvad betaling angår kan familie/venner næppe gøre andet end at låne
penge i egen bank el.lign.

--
Jakob Paikin

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-06-02 09:24

"Kim Hansen" <k.h@tdcadsl.dk> writes:

[snip]

> [...]
> ambassader ikke er til megen hjælp så skal man have nogle danske myndigheder
> til at gøre noget her hjemme fra ? og i så fald - hvilke ?

Jeg er ked af at sige det, men det er rejseforsikringen der skal dække
den slags og har han ikke nogen rejseforsikring så ser det sort ud.

De danske myndigheder er ikke forpligtiget til at hjælpe folk der er
rejst uden for Europa uden forsikring.

Desværre mener jeg at kunne huske at rejseforsikringen ikke dækker
hvis ulykken er selvforskyldt.

Hvis ikke I har kontaktet ambassaden, så gør det. De kan, mod
betaling, hjælpe med tolk osv. Kontakt derefter banken og bed dem om
et lån så I kan hjælpe.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-06-02 09:40

> Desværre mener jeg at kunne huske at rejseforsikringen ikke dækker
> hvis ulykken er selvforskyldt.

Han kørte med en guide, men hvilken og hvordan kan vi ikke få af vide da vi
lige nu ikke kan få forbindelse med dem dernede.

> Hvis ikke I har kontaktet ambassaden, så gør det. De kan, mod
> betaling, hjælpe med tolk osv. Kontakt derefter banken og bed dem om
> et lån så I kan hjælpe.

Hvis regningen på 1 uge lyder på ca 70.000 kr og han skal ligge i min 2 uger
før han kan overføres til Danmark skal det væer en meget vlvillig bank - men
der er vel ikke så meget andet at gøre i første omgang. Jeg er dog
overbevist om han er forsikret i Alka men de mere eller mindre vil fralægge
sig ansvaret med henvisning til at det var et biluheld. Men alt jeg ved lige
nu er: at det var en lejet bil og han kørte med en guide - det lyder da ikke
til at Alka kan indgå at hjælpe der.
Ellers mange tak for de mange og hurtige svar.

mvh
Kim Hansen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-06-02 09:43

> [...]

> biluheld. Men alt jeg ved lige nu er: at det var en lejet bil og han
> kørte med en guide - det lyder da ikke til at Alka kan indgå at

Jeg ville møde personligt op på det nærmeste ALKA-kontor og bede om
nogle svar. Det er min erfaring at det virker bedre hvis man står face
to face.

Om ikke andet, så prøv at overbevise dem om at betale nu, hvis de så
senere finder ud af at de ikke er forpligtiget til at betale, så må I
jo betale det tilbage I har fået.

http://www.alka.dk/Public/NTRuntimeModule.asp?Publisher=1&Language=da&PageID=179

Her står nogenlunde hvad en rejseforsikring dækker, og så vide jeg kan
læse er ALKA forpligtiget til at hjælpe.

Jeg håber I finder ud af at få løst det hele.

Fra : Jan

Dato : 20-06-02 10:10

Ambassaden i Bangkok :

Royal Danish Embassy
10 Soi Atthakan Prasit
South Sathorn Road
Bangkok 10120
Tlf : (2) 213-2021/5
Fax (2) 213-1752
Email : bkkamb@bkkamb.um.dk
Kontortid : ma-to 9-15
fre 9-12:30

Ring til dem.
Rejseselskabet han har rejst med må vide noget.
....og da det "udelukkende" er et ? om penge mon dog så ikke banken gerne vil
hjælpe ?

Desuden vil jeg gerne sige at hvis han skulle flyttes til et off. hospital,
så er der flere meget gode i Bangkok.
Jeg var på et på Silom Road. De kan klart anbefales.

Mangler I mere info så mail jan@*FJERNDETTE*zumma.dk

/Jan

Fra : Henning

Dato : 20-06-02 10:22

> [...]
>
>Her står nogenlunde hvad en rejseforsikring dækker, og så vide jeg kan
>læse er ALKA forpligtiget til at hjælpe.

Både og! Det lyder som om tilskadekomne er Thailandsk gift - hvor
længe han har været i Thailand oplyses der ikke om!
På ovennævnte link er der nogen undtagelser:
Dækker ikke:
Udlandsrejser af over en måneds varighed.
Hvis formålet med rejsen er andet end ferie eller studieophold.

Familiebesøg - det kunne meget vel være "andet end ferie eller
studiophold"!

Henning

Fra : Herold

Dato : 20-06-02 10:29

> [...]
> Hvis formålet med rejsen er andet end ferie eller studieophold.
>

> Familiebesøg - det kunne meget vel være "andet end ferie eller

Jeg går ud fra at de er taget på "ferie" for at besøge svigerfamilien, jeg
kan ikke betragte familiebesøg som andet end ferie... Men det må Kim næsten
kunne svare på.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 20-06-02 13:23

k.h@tdcadsl.dk writes:
> [...]
>maaske
>kan naegte at betale ulykkesforsikringen, da det er en bilulykke og bilens

Det er noget sludder, det de har fortalt på ambassaden. Hvis der er tegnet
en ulykkesforsikring, så kommer den til udbetaling, uanset om det er en
bilulykke eller drukneulykke.

Der vil normalt kun være begrænsninger i udbetalingen hvis man er
selvforskyldt i ulykken, fx ulykken er sket pga. beruselse

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 20-06-02 16:09

Poul Erik Rise /SID <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev:

[klip]

> Det er noget sludder, det de har fortalt på ambassaden. Hvis der er tegnet
> en ulykkesforsikring, så kommer den til udbetaling, uanset om det er en
> bilulykke eller drukneulykke.

HELT enig. Har lige undersøgt klogskaben.

> Der vil normalt kun være begrænsninger i udbetalingen hvis man er
> selvforskyldt i ulykken, fx ulykken er sket pga. beruselse

Forsikringen kan også være geografisk begrænset.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 20-06-02 16:09

Kim Hansen <k.h@tdcadsl.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> og bilens forsikring skal betale, men her i Thailand er der ikke
> obligatorisk forsikring, og den lejede bil var da heller ikke forsikret.

Det er en ganske alvorlig situation.

Det var nok en ide at tage alvorligt fat i ALKA og se om gutten er forsikret
der - med alvorligt mener jeg hele vejen. Gå helt til tops, hvis det er
nødvendigt eller hyr en advokat. Dernæst skal forsikringsvilkårene
undersøges. Det er det eneste I kan gøre lige nu. Og det kan ikke gå for
stærkt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Leif Poulsen

Dato : 20-06-02 16:49

> [...]
> nødvendigt eller hyr en advokat. Dernæst skal forsikringsvilkårene
> undersøges. Det er det eneste I kan gøre lige nu. Og det kan ikke gå for

Det lyder som om det er en ulykkesforsikring der er tegnet i Alka.

Dette er ikke at sammenligne med en rejseforsikring. Ulykkesforsikringen
dækker som udgangspunkt det varige mén som et uheld giver. Denne erstatning
kan der først tages stilling til på et rimeligt sent tidspunkt. ( f.eks. når
tilstanden er stationær )

Ulykkesforsikringen dækker efter al sansynlighed ikke hospitalsudgifter. Det
er nok kun en rejseforsikring der dækker dette.

Prøv evt. at ringe til de største rejseforsikringsselskaber og se om man
evt. kunne "nålen" i høstakken, altså der hvor ulykkesfors. er tegnet

Rejseforsikringsselskaber jeg umiddelbart kan huske er : Europæiske, Kompas,
Gauda, IHI.

Leif

Fra : Peter G C

Dato : 20-06-02 17:02

Leif Poulsen <lp@FJERNknus.dk> skrev:

[klip]

> Ulykkesforsikringen dækker efter al sansynlighed ikke hospitalsudgifter.
> Det er nok kun en rejseforsikring der dækker dette.

Hvad med helbredelsesudgifter?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Leif Poulsen

Dato : 20-06-02 17:41

> [klip]

> Hvad med helbredelsesudgifter?
>
> /Peter

Jeg er ikke så "stiv" i ulykkesforsikring, så jeg kan udtale mig med
sikkerhed, uden at have de gældene forsikringsbetingelser.

Nogle ulykkesforsikringer dækker helbredelsesudgifter, men nævner positivt
hvad det er de dækker, f.eks fysioterapi, kiropraktor ol.

Andre dækker overhovedet ikke helbredelsesudgifter. Jeg tror f.eks. íkke at
Alm. Brand overhovedet dækker helbredelsesudgifter.

Jeg kender ikke umiddelbart til alm. ulykkesforsikringer der dækker
hospitalsudgifter som de nævnte !

Men jeg er enig i at man skal da prøve alt i denne meget anspændte
situation. Kontakt Alka snarest muligt.
Og der skal selvfølgelig ydes en indsats for at prøve at finde en evt.
"frelsende" rejseforsikring.

Leif

Fra : Deaster

Dato : 20-06-02 19:51

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> wrote in message
> Rejseforsikringsselskaber jeg umiddelbart kan huske er : Europæiske,
Kompas,
> Gauda, IHI.

Man må aldrig glemme Sunny.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Bent Jensen

Dato : 23-06-02 01:59

"Kim Hansen" skrev ...

> [...]
> haft biludlejeren i haelende for at indkraeve 28.000 Dkr. i erstatning.

Jeg mener, at man i Thailand nu har obligatorisk
motorkøretøjsforsikring, men for at få det opklaret med sikkerhed, har
jeg i dag til morgen ringet en thai-kinesisk bekendt op, som selv har
bil, og spurgt, om biludlejningsfirmaer ikke skal tegne forsikring på
deres udlejningskøretøjer. Han svarede, at de skal have forsikring.

> Det er ikke første gang man hører om at danske
> ambassader ikke er til megen hjælp så skal man have nogle danske myndigheder
> til at gøre noget her hjemme fra ? og i så fald - hvilke ?

Bangkok-ambassaden er dårligt i stand til at hjælpe danske
statsborgere, som kommer i ulykke i Thailand, fordi den stort set ikke
har nogen enkeltperson ansat, der behersker både thai og dansk i
fornødent omfang. Man har nogle thaier, som taler thai og lidt
engelsk, nogle danskere, som taler dansk og noget engelsk, og vistnok
en enkelt dansker, som taler dansk og lidt thai. De danske
ambassademedarbejdere har derfor også kun et begrænset kendskab til
thailandske forhold.

Med venlig hilsen
Bent Jensen
fra Bangkok
Email: translat@mweb.co.th

Fra : Bent Jensen

Dato : 23-06-02 03:00

"Kim Hansen" skrev ...

> [...]
> haft biludlejeren i haelende for at indkraeve 28.000 Dkr. i erstatning.

Jeg har i dag til morgen ringet til en af mine thai bekndte, som
arbejder i forsikringsselskabet AIA i bangkok. Han oplyste, at
biludlejningsselskabet skal have en forsikring, og at forsikringen
skal betale hospitalsudgifterne. Imidlertid er der muligvis en
overgrænse for erstatningens størrelse. Han mente, at overgrænsen var
omkring 50.000 - 70.000 baht (1,00 DKK ´= 5,31 baht), hvorfor
erstatningen muligvis ikke vil være stor nok til at dække
hospitalsregningen.

Hospitalsregningen på 70.000 DKK for en uges hospitalsophold
forekommer noget i overkanten. Måske skulle du se nærmere på
regningen. Der er stor konkurrence mellem privathospitalerne i Bangkok
i øjeblikket.

Med venlig hilsen
Bent
i Bangkok