Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af film (igen)
Fra : Jakob S. Køster

Dato : 19-06-02 23:16

Hej derinde.

En god ven har bedt mig være fotograf ved hans bryllup, og selv med nogle år
som glad amatør er jeg i tvivl.
Hvilken film bør jeg vælge til de vigtige "skud" af parret udendørs i
slutningen af juli?

Har haft kig på diasfilm fordi de går ned på lavere iso og bliver fremkaldt
efter fast standard, eller ?
Er ellers glad for fuji, men der er intet der binder mig.

Idéer? anbefalinger? meld endelig tilbage

Jakob

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-06-02 00:25

"Jakob S. Køster" wrote:

> Idéer? anbefalinger? meld endelig tilbage

Hvis brudeparret ønsker papirkopier, så kan det ikke anbefales at bruge
dias-film, vælg den langsomste type farvenegativ-film, og dermed mest
finkornede (feks. 100 ASA), som du kender og har erfaring med, den vil
du nok opnå de bedste resultater med.

Tag mindst to film, og send dem på laboratorium en af gangen, så har du
en sikkerhed for at du ikke mister alt, og brug et proff. laboratorium,
de er lidt dyrere men de er alle pengene værd.

Du og dine bekendte må dog ikke forvente, at du teknisk set, kan lave et
lige så godt resultat som proff. fotografer, de vil med garanti vælge at
bruge 6x6 til en sådan opgave.

PS: Ved udendørs optagelser skal du passe på, og undgå optagelser med
meget hårde kontraster mellem solbelyste- og skyggepartier.

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 20-06-02 06:40

Selvom vi skule have papirbilleder havde jeg alligevel tænkt dias - og
rigtig - selvfølgelig ku´ det være fedt med et mellemformatkamera, men det
må vente nogle år. Jeg har også tænkt mig at bruge to huse - mit helt nye
f80, og så har jeg et nikkormat el fra 1972 i tip-top stand og linserne
dertil tgner næsten pænere

Men det er jo de billeder der er vigtigst - de film der tages under festen
har stort set ingen betydning i forhold til disse..

Tak

Jakob

Fra : max

Dato : 20-06-02 13:33

"Jakob S. Køster" <jsk@get2.SPAM.net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men det er jo de billeder der er vigtigst - de film der tages under festen
> har stort set ingen betydning i forhold til disse..

Hvis du selv kan hente og bringe i København må du godt låne
min Hblad med 80mm... Men pas på - Du vil aldrig værdsætte
et 24x36mm på samme måde igen.. mvh max

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-06-02 14:37

max wrote:

> Hvis du selv kan hente og bringe i København må du godt låne
> min Hblad med 80mm... Men pas på - Du vil aldrig værdsætte
> et 24x36mm på samme måde igen.. mvh max

Det kræver en hel del øvelse at arbejde med et 6x6 kamera, og en vigtig
bryllupsoptagelse er nok ikke det mest velvalgte tidspunkt, til at lære
at bruge nyt udstyr.

Og hvis Jakob tager imod tilbudet, så vil jeg anbefale at bruger stativ,
og er opmærksom på, at han får mindre dybdeskarphed med en 80 mm, og at
han også tager en masse billeder med hans eget kamera som han kender.

Fra : B.Kjær

Dato : 20-06-02 22:36

Niels Ebbesen wrote:

> Hvis brudeparret ønsker papirkopier, så kan det ikke anbefales at bruge
> dias-film

Sludder, du kan få lavet lige så gode, om ikke bedre papirbilleder fra dias,
hvorfor er det mon lige at alle prof. til tryk bliver taget på diasfilm?

Men det koster selvfølgelig lidt mere (som al kvalitet)
M.v.h.
Bjarne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-06-02 23:43

B.Kjær wrote:

> Sludder, du kan få lavet lige så gode, om ikke bedre papirbilleder
> fra dias, hvorfor er det mon lige at alle prof. til tryk bliver
> taget på diasfilm?

Det vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved, for alle de typer pos. til
pos. processer som jeg kender forhøjer kontrasten. Jeg har selv arbejdet
med Cibachrome, og man får nogle pi... flotte resultater med studio-
optagelser, hvor man 100% kan styre lyset og kontrasten i dias'et, men
det er jo slet ikke tilfældet ved en udendørsoptagelse.

Et dias bliver kun rigtig godt, hvis eksponeringen er 100% korrekt,
tollerencen er under +/- en kvart blænde, det kræver meget stor erfaring
at lave en så præcis lysmåling/eksponering. Det vil jo være lidt af en
katastrofe, hvis brudens hvide brydekjole brænder ud, eller omvendt
brudgommens sorte jakkesæt blokker helt sort.

Med en farvenegativfilm vil Jacob ha' en tollerence på +/- 1 blænde, og
da negativfilm er meget blødere, så vil chancerne for sucess og et
vellykket resultat være væssenligt meget større.

Du bør ikke blande de reproduktionsmetoder der anvendes ved offsettryk,
ind i en debat der handler fotografiske papirkopier, det vil nok blive
lidt dyrt, hvis Jacob skal ha' scannet en stribe dias, og bagefter skal
ha' dem trykt eller printet, så ville det ihvertfald bedre og billigere
at lave selve optagelsen digitalt.

Og den med at alle proff. anvender diasfilm til billeder som skal
trykkes, er ved at være fortid, det er næsten kun optagelser med levende
modeller, der ikke bliver lavet digitalt.

Fra : itgrafen

Dato : 20-06-02 07:40

"Jakob S. Køster" skrev d. 19-06-02 23:16 dette indlæg :
> Hej derinde.
>
> En god ven har bedt mig være fotograf ved hans bryllup, og selv med
nogle år
> som glad amatør er jeg i tvivl.
-klip->
> Har haft kig på diasfilm fordi de går ned på lavere iso og bliver
fremkaldt
> efter fast standard, eller ?
-klip-

et godt råd fra en portrætfotograf
lad være med at vælge diasfilm, du har ikke noget spillerum - hvis der
skulle være det mindste
at udsætte på lys/skyggeforhold
udendørslys på det tidspunkt af året kan være meget hårdt og i øvrigt
skifte utroligt meget fra vinkel til vinkel
i optagelse.
at bruge en god negativfilm vil give meget større sikkerhed (også i
fremkaldelse)
-hvis lyset er hårdt, så brug rigeligt med flash og reflektorskærme

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : B.Kjær

Dato : 20-06-02 22:45

itgrafen wrote:

> [...]
> i optagelse.
> at bruge en god negativfilm vil give meget større sikkerhed (også i

Det er ikke rigtigt - en korrekt eksponering gælder uanset om det er negativfilm
eller dias, du kan da ikke redde en dårlig lysmåling bare ved at bruge negativfilm

> -hvis lyset er hårdt, så brug rigeligt med flash og reflektorskærme

Fuldstændig enig, og det hårde lys ændrer sig ikke uanset filmtype

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 20-06-02 09:10

Hej Jacob
Jeg har lige taget de "vigtige" bryllups billeder af min egen
datter/svigersøn.
Jeg foretog den "forkromede" opstilling med digitalkamera- stativ og hele
udstyret. For en sikkerheds skyld måtte jeg selvfølgelig lige tage nogle
ekstra skud med den gamle spejlreflex og en almindelig rulle Fuji superia
200 asa. Alle billederne blev fine i det dejlige solskin. Jeg har lige fået
lavet flotte kopier fra fuji filmen og selvom jeg godt ved der laves flere
forskellige film som måske skulle være bedre til netop det jeg skulle bruge,
så klarede den alm fuji 200 sig fremragende.
Hilsen
Flemming Aagaard

Fra : 2rb1

Dato : 20-06-02 10:52

Hej Jacob.

Det er lidt svært at sige hvilke film du skal/bør bruge, men gør dig selv en
tjeneste - glem alt om diaz.
Jeg har ca. 30-40 udendørs bryllupsfotograferinger om året, og Kodak Portra
160 nc. har aldrig svigtet mig. Hvis der på dagen er høj solskin, så prøv at
undgå flash. Brudeparret begynder af og til at svede og flashlyset giver tit
genskær.
Brug skærm eller foretag en lyskildemåling. Gråkort er også godt.

En anden god ide vil være at købe 2 eller 3 forskellige film, tag ud og prøv
dem og så selv vælge hvad du syntes er bedst.

Mvh. 2rb1

Fra : Broholm

Dato : 20-06-02 15:52

Enig enig en Kodak Portra 160 er simpelthen perfekt

/Broholm

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 21-06-02 00:27

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 21-06-02 00:35

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-06-02 09:06

"Jakob S. Køster" <jsk@get2.SPAM.net.dk> wrote in

> Idéer? anbefalinger? meld endelig tilbage

- Brug hvad du kender og som du synes giver dig et godt resultat - det
gælder både film og kameraer.
- Test begge kameraer med de objektiver du skal bruge i god tid inden den
store dag.
- Test filmen(e) du vil bruge under de forventede lysmæssige forhold
(indenfor, udenfor).
- Undersøg hvordan lyset kommer til at stå på det tidspunkt hvor
brudeparret kommer ud af kirken.
- Snak med præsten hvis du skal tage billeder under ceremonien.
- Lad være med at indlevere alle de film du tager på samme tid, hvis der
skulle være problemer hos fotolaboratoriet (kan du huske den lastbil der
brændte med 40.000 film på vej til labbet i Tyskland sidste sommer?)
- Tag rigeligt med film med
- Sæt nye batterier i kameraet og flash, og tag ekstra sæt med.
- Pas på dine film når de er eksponeret, de kan nemt blive væk.

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : max

Dato : 21-06-02 12:45

> [...]
> - Sæt nye batterier i kameraet og flash, og tag ekstra sæt med.
> - Pas på dine film når de er eksponeret, de kan nemt blive væk.

Det er gode råd - kan med en smule omskrivning også gives
til brudden og gommen... Inden den store dag..
max

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 21-06-02 14:42

- - jeg tager dem med

tak fra jakob

Fra : STEFAN RASMUSSEN

Dato : 21-06-02 19:52

Hejsa..

Jeg havde selv fornøjelsen i maj måned. Jeg valgte fuji's Reala - en 100
iso's film, som jeg syntes giver gode og naturtro faver. Et kort øjeblik
overvejede jeg også dias, men droppede det pga. eksponeringstollerancen er
lav. Brudeparret er i hvertfald tilfreds med billederne/farverne, hvilket
jeg også selv er.

De mange gode forslag, som ellers er kommet kan jeg kun tilslutte mig - især
det med nogle prøveskud og proff. fremkaldelse.

mvh Stefan

Fra : Johnny Jensen

Dato : 22-06-02 17:18

Hvor får man lavet proff. fremkaldelse ?

Fra : max

Dato : 22-06-02 22:17

"Johnny Jensen" <Lejo@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvor får man lavet proff. fremkaldelse ?

Prøv dem her - http://www.colorgruppen.dk/ - de kan det hele..
Ellers kan du finde dem på de gule sider... mvh max

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-06-02 08:55

Udover Colorgruppen i Kbh. (http://www.colorgruppen.dk) er der også FOTO/C
i Kbh. (http://www.fotoc.dk)