/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Hvorfor 1280*1024??
Fra : Robert Eriksen


Dato : 14-12-00 12:40

Jeg blev i dag stilt et underligt spørgsmål. "Hvorfor er der en
opløsning der hedder 1280*1024?"

Spørgsmålet er sådan set berettiget nok.

640*480 = 640 * ((640/4) * 3)
800 * 600 = ((800/4) * 3)
1024*768 = 1024 * ((1024/4) * 3)
1152 * 864 = 1152 * ((1152/4) *3 )
1280 * 1024 != 1280 * ((1280/4) * 3) --- Hvorfor skiller lige akkurat
denne opløsning sig sådan ud fra mængden? Den burde jo være 1280 * 960.
1600 * 1200 = 1600 * ((1600/4) *3 )

Nogen der har et bud eller måske endda en dokumenteret forklaring?

/Robert


 
 
KASPER (14-12-2000)
Kommentar
Fra : KASPER


Dato : 14-12-00 15:34

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message
news:3A38B192.8A91C272@adr.dk...
> Jeg blev i dag stilt et underligt spørgsmål. "Hvorfor er der en
> opløsning der hedder 1280*1024?"

Ja, det er egentligt et yderst godt spørgsmål. Hvis du kigger i VESA
standarden (http://www.vesa.org/dload/summary/sumdmtv18.htm) så er 1280x1024
ikke den eneste "underlige" opløsning. Der findes også 720x400, 640x400 og
640x350.(EGA)

Jeg kan desværre ikke finde nogen begrundelse hos VESA...

--
KASPER





N/A (18-12-2000)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 18-12-00 03:32



Soren 'kurgan' Birk ~ (18-12-2000)
Kommentar
Fra : Soren 'kurgan' Birk ~


Dato : 18-12-00 03:32

Det kunne meget vel have noget at goere med monitor-standarden (dengang)

1280/1024 * 1.06666 = 4/3

Digitale videoformater (CCIR) benytter netop pixelaspectratio 1.0666...

Hvorfor det saa er saadan, skal jeg ikke goere mig klog paa, men muligvis,
har det vaeret nemmere at lave 'maskerne' til skaermene i den oploesning?
En anden mulighed er at det er et forsoeg paa at udnytter de nuvaerende TV
standarders horisontale Luma vs. Chroma oploesning?

Jeg ville tro at Sony havde et bud paa det...


Peter Bjoern wrote:

> On Thu, 14 Dec 2000 12:40:02 +0100, Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote in
> dk.edb.grafik:
>
> >Jeg blev i dag stilt et underligt spørgsmål. "Hvorfor er der en
> >opløsning der hedder 1280*1024?"
>
> Muligvis fordi 1280*1024 er meget tæt på det maksimale man
> kunne vise i 24-bit farver på et af de 4 MB grafikkort der
> var så almindelige for nogle år siden.
>
> 1280*1024*3=3,932,160 bytes.
>
> 1152*864 bruger kun 2,985,984 bytes og 1280*960 kun 3,686,400.
>
> Det er nok en lidt "skæv" opløsning der er valgt for at have
> een der udnyttede hele den tilrådighedværende memory.
> Memoryen kom typisk i 1,2 eller 4 MB så hvis man alligevel havde
> mere end 2 MB på kortet (altså 4) kunne man lige så godt lave
> en opløsning der udnyttede den hele.
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter
>

--
regards

kurgan

===================================
10+ years in 3D graphics/animation
------ http://www.kurgan.dk/ ------
Instructor + A|W-reseller App.Eng.
ICQ: 31301694 Mobile: (+45)40971688




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste