Erfaringer med utstyr etter styrt
Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 21:27

Man ønsker aldri at man skal få testet sitt sikkerhetsutstyr, men fra tid
til annen skjer det jo at man styrter, og da bør man ha utstyr som fungerer.
Den 8. juni ble jeg påkjørt bakfra i et Seriensport race på Nürburgring, og
med temmelig høy hastighet gikk jeg i bakken. For de som står og skal
investere i nytt ustyr, kan nedenstående kanskje være til hjelp:

Drakt, Büse Performance Race 1-delt ( http://www.buese.com ) : På tross av
en lang rutsjetur langs asfalten og over curben, hadde drakten ingen huller.
Samtlige syninger var hele, og drakten kan benyttes igjen uten reparasjon.
Til en pris av 740 Euro er det et godt kjøp, drakten yter meget bra
beskyttelse. Dog er den innbygde ryggbeskytter ikke verdt å samle på.

Ryggbeskytter, Dainese BP2: Et ryggbeskytter i særklasse. Har vunnet tests i
Motorrad og jeg forstår hvorfor. Dens evne til å fordele støtbelastninger er
imponerende.

Hansker: Held Profi (
http://www.held-biker-fashion.de/beta/s.php?sub=hand&sm=spoha&self=7&l=e&id=
2277 )
Ingen huller, men ca 4mm søm mellom lillefinger og ringfinger er revet opp.
På tross av dette er jeg tilfreds med hanskene, de yter den beskyttelse de
skal. Prisen i Tyskland er ca. 150Euro.

Støvler, Alpinestars Supertech (
http://www.alpinestars.com/2002/closeups/supertech.htm ): Dette er en ny
støvle fra Alpinestars, og den seperate innerstøvle sikrer optimal
beskyttelse mot slag og vridningsskader. Prisen i Tyskland er 320 Euro. Det
er billig når jeg tar i betkratning hvor godt de fungerer. Støvelen yter
utrolig bra beskyttelse. Mine ben fikk en rekke slag, men støvlene tok det
hele, og jeg var ikke engang øm i benene. Kan absolutt anbefales.

JS

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 19-06-02 23:09

origo@earthling.net wrote:

> fungerer. Den 8. juni ble jeg påkjørt bakfra i et Seriensport race på
> Nürburgring, og med temmelig høy hastighet gikk jeg i bakken. For de som

Gør som jeg, og sørg for at crashe når man er nået ud på græsset ved siden
af banen. Det er lidt blødere

Jeg har osse lige et par korte kommentarer, nu vi er igang.

> Ryggbeskytter, Dainese BP2: Et ryggbeskytter i særklasse. Har vunnet tests
> i Motorrad og jeg forstår hvorfor. Dens evne til å fordele
> støtbelastninger er imponerende.

Kan jeg kun være enig i. Sidder yderligere perfekt, når man sidder rullet
sammen på motorcyklen. Lægger overhovedet ikke mærke til man har den på.

Hjelm. Agv-Q3. Glimrende komfort og rigtig god lyddæmpning. Den bedste jeg
personligt har prøvet. Til gengæld har den et irriterende problem. Puderne
i nakken går meget tæt ind imod nakken. Det betyder, at når man ligger
fladt henvoer tanken med hovedet bag kåbeglasset, og løfter hovedet opad
for at se, kravler hjelmen forover på hovedet. Meget uheldigt, og det gør
man ikke kan komme ordentligt ned, ihvertfald hvis man gerne vil se hvor
man kører samtidigt med (og det er bedst)

En anden og lidt ældre AGV jeg ejer, har ikke samme problem. Derfor må det
nok anbefales at prøve tingene mens man sidder på cyklen, for at
kontrollere om alting sidder som det skal.

/Rune

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-06-02 23:09

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til en pris av 740 Euro er det et godt kjøp, drakten yter meget bra
> beskyttelse. Dog er den innbygde ryggbeskytter ikke verdt å samle på.

Godt at du ikke kom noget alvorligt til.
Hvordan med dragtens polstringer? Fik du nogle skrammer på "yderpunkterne"
(knæ, hofter, albuer, skuldre)? Eller tog polstringerne støddene ordentligt?

Hvad skete med kværnen?

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 23:46

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
> Hvordan med dragtens polstringer? Fik du nogle skrammer på "yderpunkterne"
> (knæ, hofter, albuer, skuldre)? Eller tog polstringerne støddene
ordentligt?
Polstringene fungerte ok, jeg hadde kun en 1*1cm stor avskrapning på høyre
albue. Dog lærte jeg en lekse om behovet for at drakten virkelig skal sitte
stramt. Rundt underarmene var drakten en smule løs, ikke mere enn 1cm eller
to. Det var dog nok til at venstre arm ble trukket opp pga friksjonen, jeg
fikk en solid avskrapning på venstre underarm. Det er dog ikke draktens
skyld, og innen neste løp regner jeg med at den lokale skredder har fått
tatt inn den cm som skal til.

> Hvad skete med kværnen?
Ikke voldsomt meget, farten tatt i betraktning. Diverse kåpedeler og en
fothviler. MOKO sliders beviste atter en gang at de er markedets beste.
Maskinen ble satt i stand den etterfølgende dag, og nå er den da kjørt til

JS

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-06-02 08:36

kan kun være enig i at dragten skal sidde tæt.

HG Alien 2 delt dragt.....efter at have smidt cyklen med 60 km/t gled jeg
godt 10-15 meter, dragten tog det meste, dog rykkede/vred ærmet på albuen så
jeg fik et 2x2 cm brændmærke/husafskrabning. på den anden albue kunne man
tydelig se hvordan HG's beskyttelse er lavet med deres gummi nubre....for
der var en blod ansamling hvor man kunne se hver eneste nub.

på lægmusklen fik jeg også en let afskrabning en godt 15x10....men det var
at forvente da benet var inden under cyklen et godt stykke af vejen.

men ingen syninger var røget, dragten var en smule ridset, men lidt fedtelse
og farve kunen sikkert havde lavet den fin igen....men nu har forsikringen
den istedet

HG- prosport handsker (dem med kænguruskin i håndfladen) der var der flere
nitter der var slidt væk, flere af puderne var der slidt hul på, men
handsken holdt fint, og hænderne var uskadte

shoihjelmen (XV) sad stramt, og selv om jeg slog hovedet hårdt i jorden og
fik kørt hovedet hen over asfalten (frygtelig lyd BTW).....gjorden den sit
job

Dainese BAB2000 rygbeskytter....det eneste jeg ikek havde ondt i var ryggen
! så det siger vist alt.

sprøgsmål : bliver hård besyttelse siddende bedre på plads end blød ?

Lasse
RS154

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-06-02 14:57

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> HG Alien 2 delt dragt.....efter at have smidt cyklen med 60 km/t gled jeg
> godt 10-15 meter

Jeg kan supplere med samme "øvelse" med Rukka's curdura goretex tøj (også
med 50-60km/t og en tilsvarende kurretur på asfalt)

Bukserne - en flænge gennem helt gennem yderstof og foret på indersiden af
det ene ben (sikkert fra en skarp kant på skjoldet til udstødningen).
Tydelige slidmærker på ydersiden af den side jeg kurede på.

Jakken - man skal _ikke_ køre rundt med et kæmpe nøglebundt i en
jakke-lomme. Jeg kurede selfølgelig lige på den side så lommen var flået
godt og grundigt op på ydersiden Deusuden slidmærker på albue og skulder og
nogle af de yderste syningerne var ved at være slidt igennem

Handskerne - Billige tynde læderhandsker. Flere syninger slidt over men
læderet holdt.

Sko - Billige "basket-støvler" snørrebånd slidt over men de blev siddende på
foden.

Mig selv: Lidt blå mørker på højre side (specielt bag nøglelommen) og en
forvredet skulder der stadig giver problener her 8 måneder efter.

/A