Tændingsbanken på BSA
Fra : Glavind

Dato : 19-06-02 21:01

Hej Gruppe.
Min nyrenoverede BSA A65 Lightning har tændingsbanken. Den har nye
karburatorer, stempler og ventiler/ventilstyr. Tændingen står perfekt efter
tændingslampen. Jeg har prøvet alle 3 indstilninger på nålen i karburatoren,
men intet hjælper. Har prøver forskellig benzin med oktan-booster, intet
hjælper. Vil et koldere tændrør hjælpe? At flytte tændingstidspunktet burde
ikke være den rigtige løsning.
cyklen ken ses her: http://home5.inet.tele.dk/glavind/lightning/

M.v.h
Glavind

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 19-06-02 23:00

Glavind wrote:

> [...]
> men intet hjælper. Har prøver forskellig benzin med oktan-booster, intet
> hjælper. Vil et koldere tændrør hjælpe? At flytte tændingstidspunktet

Hvordan måler du tændingstidspunktet? Alt efter hvordan din tænding er
konstrueret rent mekanisk, kan det godt være svært at ramme det præcise
tændingstidspunkt. Hvis du kører med den oktan benzin den er specificeret
til, burde den kunne køre med standardindstillingen. Ellers er der nok ikke
meget andet at gøre, end at dreje den et par grader tilbage.

/Rune

Fra : Glavind

Dato : 20-06-02 14:58

"Rune Soegaard Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> meget andet at gøre, end at dreje den et par grader tilbage.

Hejsa.
Tændingstidspunket bliver målt med tændingslampe ved ( høj tænding ) 4000
omd/min. Der er et tændingsmærke, nøjagtig som på en bil. Tændingen er
konstrueret med svingklodser, høj tænding flyttes med 12 grader.
Den er så "ny" at der ikke er manuel tændingsindstilning.
Hilsen Glavind

Fra : Poul B-H

Dato : 20-06-02 19:04

"Glavind" <Glavind@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> konstrueret med svingklodser, høj tænding flyttes med 12 grader.
> Den er så "ny" at der ikke er manuel tændingsindstilning.

Nu kender jeg ikke BSA og englændere, men jeg har aldrig stillet tænding ved
4000rpm og fuld avancering, er du sikker på det er den korrekte metode ?

Poul B-H

Fra : N/A

Dato : 22-06-02 14:23

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 22-06-02 14:23

On Thu, 20 Jun 2002 22:24:58 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

>Overvej at købe en elektronisk tænding - det får min BSA ved første
>givne lejlighed. Den mekaniske regulator har jeg ingen fidus til - den
>er 30 år gammel, fjedrene har næppe den korrekte fjederkonstant,
>noterne og rillerne i svingklodserne er næppe jævne mere. Du kan nok
>få en elektronisk tænding med flere profiler, så du med et par
>dip-switches kan vælge en profil der passer til din kørestil og den
>benzin du kan få fat i. Til min BSA tror jeg prisen er ca. 1500,- hos
>Vagn Stevnshoved og jeg forventer det er alle pengene værd.

Alderen presser sgu' lidt - det var selvfølgelig Vagn Jensen jeg mente
(Stevnshoved har vist været ude af branchen i mange år).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Armand

Dato : 19-06-02 23:26

Glavind <Glavind@tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
intet
> hjælper. Vil et koldere tændrør hjælpe? At flytte tændingstidspunktet

Joeh - Har den da ikke manuel tændingsavancering på styret??

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-06-02 21:30

On Thu, 20 Jun 2002 00:25:36 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Joeh - Har den da ikke manuel tændingsavancering på styret??

Da ikke en Lightning - det er jo en moderne cykel med Unit motor, 12V
vekselstrømsanlæg og automatisk tændingsregulering. Mon ikke du tænker
på A10 Golden Flash? Pre-Unit motor (separat gearkasse), 6V Lucas
(Prince of Darkness®) jævnstrømsanlæg og magnettænding :)

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 23:54

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en

> Da ikke en Lightning - det er jo en moderne cykel med Unit motor, 12V
> vekselstrømsanlæg og automatisk tændingsregulering.

Nårh jo. Undskyld at jeg tog alle englændere for a være noget gammlet
lort

--
Armand.