Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bog om foto...
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 19-06-02 20:04

Jeg har købt et Olympus Camedia 3020 (digital)kamera, og vil gerne lære
at anvende mulighederne for manuel indstilling. Jeg har dog aldrig ejet
et kamera før, og er derfor på ganske bar bund når det kommer til
hvidbalance og alt det andet sjove.

Egentligt ville jeg helst have taget et kursus, men da det ikke er
aftenskolesæson, må jeg nøjes med en (eller flere) bøger. Det jeg
efterlyser er teori, der beskriver principperne - og ideerne - i de
forskellige indstillinger, hvornår de skal anvendes osv.

Jeg har set Politikens bog om digital fotografering hos Photo Team til
249,- samt "Digital Foto -Fototips Til Den Digitale Fotograf" fra
forlaget Globe til ca. 130,-

Nogen der kender de bøger? Andre forslag?

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-02 21:38

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> skrev :

> Jeg har set Politikens bog om digital fotografering hos Photo Team til
> 249,- samt "Digital Foto -Fototips Til Den Digitale Fotograf" fra
> forlaget Globe til ca. 130,-

Af de to er Politikens ubetinget den bedste.

> Andre forslag?

Fotografer og lær af dine erfaringer. Du kan ikke lære at
fotografere ved at læse bøger - du kan få lidt teknisk forståelse,
men også det tekniske læres ved praktiske øvelser.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 19-06-02 21:40

Lotte M skrev: (messageID: <news:3d10eb28$1$661$ba624c82
@nntp04.dk.telia.net>)

> Fotografer og lær af dine erfaringer. Du kan ikke lære at
> fotografere ved at læse bøger - du kan få lidt teknisk forståelse,
> men også det tekniske læres ved praktiske øvelser.

Præcis - jeg er også godt igang med at prøve mig frem :) Dog ville jeg
gerne have lidt af teorien på plads, så jeg køber Politikens bog.

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Bo Kristensen

Dato : 19-06-02 22:34

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> [...]
> 249,- samt "Digital Foto -Fototips Til Den Digitale Fotograf" fra
> forlaget Globe til ca. 130,-
>
> Nogen der kender de bøger? Andre forslag?

Mine erfaringer med bøger om digitalt fotografering er ret dårlige, de
handler næsten kun om overførelse af billeder til computeren, og
billedbehandling, og meget lidt om egentlig fotografering. Køb i stedet en
bog om alm. analog fotografering, de er ofte billigere, og er nok mere
interessante mht. det du ønsker belyst.

Og som tidligere sagt i tråden, skyd løs - det er den bedste måde at lære
på, og det er jo noget billigere at eksperimentere med et digicam, end med
film!

Bo Kristensen

Fra : Tine Müller

Dato : 20-06-02 06:29

Hej Kasper

Jeg er også fuldstændig på bar bund m.h.t. fotografering og har anskaffet
mig et Olympus c-3000 zoom, fordi det har 3,3 millioner pixel og alle sagde,
at dette var meget vigtigt.

Jeg kunne godt tænke mig, at vi måske var nogle stykker som kunne samles og
lære af hinanden og måske er der her i gruppen en som kan bruge disse
cameraer som har lyst til at hjælpe os?

Jeg har ikke kunnet finde nogen dansk gruppe på nettet (Yahoo) som bruger
dette camera, kun udenlandske, så måske var det en idé at oprette en sådan
og så håbe, at nogle af dem med erfaringer også vil være med?

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : lehd

Dato : 20-06-02 10:23

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> et kamera før, og er derfor på ganske bar bund når det kommer til
> hvidbalance og alt det andet sjove.
>

> Nogen der kender de bøger? Andre forslag?

Hej Kasper
Glem ikke biblioteket, de har flere fotobøger og holder også fotomagasiner.
mvh Kirsten

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 20-06-02 10:41

Hej alle.

Glem nu ikke at jeres forhandler burde kunne stå til rådighed for den slags
information.
Vi gør i hvert tilfælde - med hjælp i forretningen, kurser i
billedbehandling osv. Hvis I har købt kameraet i en forretning og derfor
formentlig har betalt en højere pris end på nettet, så har I også 'krav' på
den slags service. Med hensyn til brugergrupper så ved jeg de findes - jeg
underviser selv i digitalfotografering og -billedbehandling jævnligt i en af
slagsen.
Omkring bøger vil jeg sige at der findes et utal af mere eller mindre gode,
men det kan være svært at finde nogle omhandlende de mest basale ting. Dog
vil jeg anbefale Politikens: "Digital Fotografering" som starter helt fra
bunden. Når man er kommet lidt videre og har indset at PhotoShop er et must,
så er IDG's: "Adobe PhotoShop 6 bogen" fabelagtig læsning. Har du fået helt
styr på praktisk digital fotografering og på billedbehandling i PhotoShop,
så vil jeg kraftigt anbefale Ole Linds nye: "PhotoShop - My way" - en
rigtig, rigtig god bog om alt det man mangler vedr. efterbehandling af
billedernes kvalitet (ikke manipulation).
Håber mit svar hjælper lidt på vej, ellers kan jeg kontaktes på
lars@lmfoto.dk

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto