Huslejenævn m.m.
Fra : MR

Dato : 19-06-02 19:31

Hej,

Vi bor i en lejlighed som vi netop har opsagt pr. 15.7.2002. Vi har boet i
den i 9 mdr.
Mt spørgsmål er hvorvidt der er mulighed for at indgive en klage til
huslejenævnet over lejens størrelse efter at vi har opsagt?
Hvis det er muligt, er der så nogen der har erfaringer med at sende en klage
som huslejenævnet har i hænde, i vores tilfælde, den 15.7.2002 (eller
senere). Vi vil gerne undgå at vores nuværende udlejer får henvendelse fra
huslejenævnet før vi har fået vores depositum tilbage. Kan det lade sig
gøre?

De særlige §11 vilkår som man skriver under på, kan de indeholde hvad som
helst eller er der en § i lejeloven der sætter begrænsninger herfor.
I vores tilfælde drejer det sig om flg.:
- Hvis der opsiges med mindre end tre mdrs varsel opkræves 2% af den årlige
leje.
- Der aftales to flyttesyn. Et før og et efter istandsættelse. Disse koster
500 kr. hver.

Jeg finder ovenstående forhold lettere urimelige, men på den anden side har
jeg jo selv skrevet under på dem... Hvad gør man ikke for at få en
lejlighed...?!

Håber på svar
/Morten

Fra : Nielsen

Dato : 20-06-02 09:33

MR wrote:

> [...]
> Mt spørgsmål er hvorvidt der er mulighed for at indgive en klage til
> huslejenævnet over lejens størrelse efter at vi har opsagt?

Hvis I indgiver klagen inden et år efter indflytningen, og huslejenævnet finder
lejen har været for høj, så bliver huslejen nedsat med tilbagevirkende kraft fra
indflytningen jf. lejelovens § 49, stk. 4 og boligreguleringslovens § 17, stk.
2. Det er i den forbindelse uden betydning om I er fraflyttet lejemålet.

> [...]
> huslejenævnet før vi har fået vores depositum tilbage. Kan det lade sig

Ja, såfremt i får depositummet inden et år efter i flyttede ind jf. ovenfor.

> [...]
> I vores tilfælde drejer det sig om flg.:
> - Hvis der opsiges med mindre end tre mdrs varsel opkræves 2% af den årlige

Det er ret sædvanligt. De fleste huslejenævn godkender dog ikke mere end
700-1000 kr. i "genudlejningsgebyr".

> - Der aftales to flyttesyn. Et før og et efter istandsættelse. Disse koster
> 500 kr. hver.

Jeg er bedst bekendt med praksis fra huslejenævnet i Århus, og de har p.t. endnu
ikke godkendt sådanne fraflytningsgebyrer - mig bekendt.

mvh. Kim

Fra : MR

Dato : 20-06-02 16:20

Mange tak for svarene! Der er tilsyneladende en rimelig chance for at komme
ud af nuværende lejemål, uden økonomiske skræmmer og måske en lille
"gevinst" på sigt.
/michael