/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Afhjælpning af mangler
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 19-06-02 17:06

Hej,

Jeg har købt et produkt til kr. 1700, som døde efter få timer. Blev
indleveret til forretningen med en reklamation. Produktet har derudover
en række mangler i forhold til det reklamemateriale forhandleren har på
websiden.

Forhandleren tilbyder mig nu:
1. Ophævelse af købet
2. Betale merpris og få produkt med den lovede funktionalitet
3. Ny vare af samme type

Forhandleren ønsker ikke en af de 3 løsninger jeg forlanger:
1. Prisafslag svarende til prisforskellen op til en vare med
funktionaliteten (300 kr)
2. Levering af en vare der opfylder funktionalitetskravene (de har et
produkt til kr. 2000)
3. Levering af en vare der væsentligt opfylder mine krav til
funktionaliteten (de har en produkt til kr. 1800)

Jeg ved at vi nu er nede at tale småpenge, vi er uenige om 100 kr. Men
de har syltet sagen i over 2 uger siden indlevering af produktet. Jeg
tilbød dagen efter indlevering af produktet at acceptere en ny vare af
samme type således at jeg kunne få den straks. Dette accepterede de ikke.

Jeg er irriteret over den måde de har håndteret sagen på, og er lidt
stædig. Jeg har derfor lyst til at køre sagen til forbrugerklagenævnet,
og give firmaet lidt dårlig PR.

Jeg går ud fra, at jeg kun kan få ret ? Man kan vel ikke reklamere med
en vare med en række egenskaber, og så levere en vare uden disse, og så
bare tilbyde kunden at han kan få pengene tilbage hvis han er utilfreds ?

De har stadig produktbladet på deres webside med helt forkerte
oplysninger.

 
 
Henning (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 19-06-02 20:07


>Jeg er irriteret over den måde de har håndteret sagen på, og er lidt
>stædig. Jeg har derfor lyst til at køre sagen til forbrugerklagenævnet,
>og give firmaet lidt dårlig PR.

Det får du sikkert ikke noget ud af - butikken har tilbudt dig en
løsning, og Forbrugerklagenævnet oplyser ikke om sager til PR-brug!


Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Bertel Lund Hansen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-06-02 20:23

Henning skrev:

>Det får du sikkert ikke noget ud af - butikken har tilbudt dig en
>løsning

Nej, det har den faktisk ikke.

Købeloven:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. ...

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Der er indgået en aftale om en vare, men den leverede vare har
mangler i forhold til det som køber fik oplyst. En levering af et
identisk apparat vil naturligvis ikke afhjælpe den mangel.
Omlevering må bestå i levering af et apparat der opfylder
aftalen, uanset om dette måtte være dyrere (300 kr. er ikke
uforholdsmæssigt meget ved en pris på 1700 kr.).

Det er et krav som køber kan fremsætte og som sælger må opfylde.
Køber kan også kræve et afslag i købsprisen hvis han vil nøjes
med det ringere produkt fordi sælger hverken tilbyder afhjælpning
eller (kvalificeret) omlevering.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste