SPAM inden for EU
Fra : Brian Ipsen

Dato : 19-06-02 16:56

Hej!

På computerworld stod på et tidspunkt
(http://www.cw.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14804):

[citat on]
Spam-regler vedtaget
Parlamentet har også vedtaget et spam-direktiv, der gør det ulovligt
med masseforsendelser af e-mails til brugere, der ikke har haft
kontakt med virksomheden og accepteret modtagelse af reklamemails.
[citat off]

Hvis man nu har fået en email ind - som er SPAM for et firma inden for
EU (men det ikke er sikkert at Email'en er afsendt af omtalte firma -
endsige fra en server inden for EU) - hvad har man så af muligheder ??
Jeg har ingen kontakt haft med det firma som har sendt mig omtalte
mail, og kan derfor heller ikke have accepteret at ville modtage
reklame fra dem.... Kan man ikke pudse en eller anden rets-instans på
dem ?? Hvad er der af muligheder for repressalier over for
reklamer/SPAM udsendt for firmaer inden for EU's grænser ??

Hvis det stod til mig burde der være en regel om at de (firmaet der
reklameres for) skulle udbetale 500 Euro til hver person der har
modtaget SPAM fra dem uden at have bedt om det....

/Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-02 20:07

Brian Ipsen skrev:

> [...]
>med masseforsendelser af e-mails til brugere, der ikke har haft
>kontakt med virksomheden og accepteret modtagelse af reklamemails.

Jeg mente ikke at direktivet forlanger andet end at der skal være
en mulighed for at melde fra (?). Det er kun den danske lov der
er skrappere.

>Hvis man nu har fået en email ind - som er SPAM for et firma inden for
>EU ...

Så gælder de danske love - ikke blot EU-reglerne. Reklame fra en
EU-firma rettet mod danskere er underlagt dansk lovgivning -
uanset hvorfra det er sendt og hvilken omvej det har taget
undervejs.

>Hvis det stod til mig burde der være en regel om at de (firmaet der
>reklameres for) skulle udbetale 500 Euro til hver person der har
>modtaget SPAM fra dem uden at have bedt om det....

Der er desværre ikke rigtig nogen sanktionsmuligheder ud over at
skrive til deres udbyder og gøre opmærksom på de danske regler
samt ens generelle mening om spam.

--
Bertel