Fradrag for køb af frimærker på selvangive~
Fra : Aikon

Dato : 19-06-02 15:58

Hej - jeg er ny i faget og kender ikke alle reglerne for fradrag.

Har dog et enkelt spørgsmål her:

Hvis man i regnskabsåret 2001 har købt frimærker for 5000 kr. og brugt dem i
samme år i firmaet. Kan man så skrive 5000 kr. på i fradrag på
selvangivelsen ?

Hilsen
Jan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-02 16:17

"Aikon" <aikon@3point.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis man i regnskabsåret 2001 har købt frimærker for 5000 kr. og brugt dem
> samme år i firmaet. Kan man så skrive 5000 kr. på i fradrag på
> selvangivelsen ?

Ja - Det er ganske almindelige forsendelsesomkostninger/porto.

Hr. Bjørn

Fra : Aikon

Dato : 19-06-02 16:44

Mange TAK for dit svar !

Jeg har lige 2 spørgsmål til som du måske kan svare på:

1. Hvis man har enkeltmandsvirksomhed og jeg har underskud i regnskabsåret
men har disse fradrag. Vil jeg så få fordel af fradragene. Det jeg mener er
vil jeg så få penge tilbage i skat ?

2. Hvis svaret er JAog jeg får penge tilbage i skat skal disse så påføres i
regnskabet som indtjening eller vil jeg kunne bruge disse penge direkte i
mit eget privat-forbrug uden om firmaet ?

Hilsen
Jan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-02 16:48

> Mange TAK for dit svar !

Det var så lidt...

> Jeg har lige 2 spørgsmål til som du måske kan svare på:

KLIP

Da jeg *aldrig* i min tid som selvstændig har lavet underskud (dog et
beskedent overskud), er jeg ikke vidende om problematikken.

Måske een af de mere "revisorkyndige" i NG´en kan hjælpe dig.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Hansen

Dato : 19-06-02 17:47

Hejsa, Jeg vil gerne prøve at besvare spørgsmålene efter bedste evne.

Udgifterne til frimærker er fratrukket i resultatet for virksomheden (under
forudsætning af at de er anvendt i virksomheden).
Der skal ikke foretages fradrag seperat for frimærkerne på selvangivelsen
idet udgiften indgår i resultatet for virksomheden.-

Der er dog ikke garanti for at skattevæsenet anerkender underskuddet. Alt
efter hvilken form for virksomhed du driver, hvad resultatet er og om der er
skattemæssige reguleringer kan evt. underkendes. Ligeledes vil et
tilbagevendende underskud ikke accepteres. Der skal også tages højde for om
der er tale om en hobbyvirksomhed.

Hvad angår dit spørgsmål omkring skat, skal der inddrages flere forhold
omkring din økonomi, f.eks. renteudgifter, kapitalindkomst i form af afkast
fra investering eller aktieudbytte. Ligeledes skal der tages højde for den
b-skat du har indbetalt i løbet af året.
Der kan ligeledes komme på tale alt at du skal betale skat ??

Det efterfølgende spørgsmål, er svaret følgende. Den skat du evt. vil få
betalt tilbage kan du anvende til hvad du vil. De skal ikke indtægtføres i
virksomhedens regnskab. Såvidt jeg ved vil de komme til at fremgå at
kapitalforklaringen for 2002.

Du er meget velkommen til at henvende dig såfremt der måtte være spørgsmål

MVH

Henrik
hansehen@mail.tele.dk

Fra : Aikon

Dato : 19-06-02 19:02

Okay tak for dit udemærket svar !

Hilsen Jan

Fra : BMA-Data

Dato : 21-06-02 18:09

On Wed, 19 Jun 2002 17:44:02 +0200, "Aikon" <aikon@3point.dk> wrote:

>1. Hvis man har enkeltmandsvirksomhed og jeg har underskud i regnskabsåret
>men har disse fradrag. Vil jeg så få fordel af fradragene. Det jeg mener er
>vil jeg så få penge tilbage i skat ?

Jep.
Hvis det er et reelt underskud i driftregnskabet.
Du kan ikke lave afskrivninger, hvis ikke der er noget at afskrive af
(sagde manden nede ved skattevæsenet til mig)

>2. Hvis svaret er JAog jeg får penge tilbage i skat skal disse så påføres i
>regnskabet som indtjening eller vil jeg kunne bruge disse penge direkte i
>mit eget privat-forbrug uden om firmaet ?

De skal ikke påføres nogen steder. Når det er et enkeltmandsfirma /
privatejet, er det dit. Du betaler skat af overskuddet, men så er
pengene også dine. På samme måde med underskud. (Her er vist nok
liiige noget med andre regler, hvis du bruger
virksomhedsordningen!??!)

Men bemærk i øvrigt, at det med underskud går første år. Måske også en
smule andet år. Så skal du altså til at dokumenteres, at det er en
forretning og ikke en hobby du driver.

Håber det hjalp dig lidt.

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Aikon

Dato : 21-06-02 18:30

Ja det hjalp - mange tak

Jan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-06-02 19:07

> [...]
> Men bemærk i øvrigt, at det med underskud går første år. Måske også en
> smule andet år. Så skal du altså til at dokumenteres, at det er en

Da jeg startede med underskud det første år, blev det kun accepteret,
fordi der få måneder inde i år 2 var kommet indtægter, der dækkede
underskuddet. Jeg tror det er mere sandsynligt, at man kan få lov til at
trække underskuddet fra det år, der er overskud.

Hilsen
Uffe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-02 20:17

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> underskuddet. Jeg tror det er mere sandsynligt, at man kan få lov til at
> trække underskuddet fra det år, der er overskud.

Uden at være påtrængende, hvad med at bruge en 3- 5.000 kr på revisor
bistand, og bare stil det som krav ved etablering, hvad i vil betale
til revisor, ikke noget med at betale, hvad der forlanges,
kan nemt tjenes ind, hvis det er kvalirådgiver i får

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-02 18:29

Aikon wrote:

> Hej - jeg er ny i faget og kender ikke alle reglerne for fradrag.

Jeg blev først lige opmærksom på denne post -også,

Så'n grundlæggende, du bør få hjælp til at opgøre dit regnskab for
2001, der er flere løse ender,
har du bilag for indkøb af porto, andre udgifter, er du blevet
momsregistreret osv ?

og så de i tidligere mess. stillede spørgsmål, har du anden
indtægt ?

Fra : Aikon

Dato : 21-06-02 21:22

Hej igen.

Ja jeg har bilag og det skulle været bogført korrekt.

Jeg er også momsreg.

Det jeg var i tvivl om har jeg fået besvaret. Så mange tak for alle jeres
indlæg.

Jeg vil helst gerne prøve at lave min eget regnskab de første år for at få
et bedre indblik i økonomien og dens fordele og ulemper, hvis man kan sige
det sådan.

Men tak.

Hilsen

jan