plet på bord...
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 19-06-02 15:35

Hej kloge mennesker

Min mor har købt et nyt sæbebehandlet bøgetræsbord og har fået at vide af
forhandleren at hvis bare bordet var mættet, så var det ikke mere skrøbeligt
end alle andre borde... Nu er der så sket det at der er blevet væltet en kop
kaffe på bordet som blev tørret op inden for meget kort tid, men der er
kommet et lyst skjold-mærke på bordet hvor kaffen ramte.

Hvad pokker gør hun nu??

Og hvorfor bliver det skjoldet SÅ let?

Hun havde efterbehandlet det 3 gange, så burde det ikke være nok til at
"mætte" træet???

Hej fra Sandra

Fra : Erna Andersen

Dato : 20-06-02 11:42

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kaffe på bordet som blev tørret op inden for meget kort tid, men der er
> kommet et lyst skjold-mærke på bordet hvor kaffen ramte.

Lyse mærker kommer i lakerede borde efter varmepåvirkning! Mere ved jeg
ikke.

Hilsen Erna

Fra : Peter Holm

Dato : 20-06-02 12:40

> Lyse mærker kommer i lakerede borde efter varmepåvirkning! Mere ved jeg
> ikke.

Det skal nok hjælpe en ejer af et sæbebehandlet bord
Peter

Fra : Erna Andersen

Dato : 20-06-02 20:48

"Peter Holm" <phc@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Det skal nok hjælpe en ejer af et sæbebehandlet bord
> Peter

Nogen gange skal folk provokeres lidt for at der sker noget

Fra : thomas

Dato : 20-06-02 12:53

> [...]
>

> Hej fra Sandra
>
> Har hun prøvet at vaske det i sæbespåner, jeg har et råt bøgetræsbord der
er sæbebehandlet, ca hveranden måned går jeg amok med sæbespåner, og det
tager alt ligefra rødvin til børnenes tuscher.
Jeg bruger en meget fed blanding af spåner, og vasker det med en klud, lader
det stå lidt og tørrer resten af med køkkenrulle, og vups så godt som nyt

Thomas

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 20-06-02 14:36

hej Thomas

Det vil jeg anbefale hende at prøve.

Tak for hjælpen fra Sandra

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 20-06-02 20:28

"thomas" <thomas.andersen@electrolux.dk> wrote in message
> Jeg bruger en meget fed blanding af spåner, og vasker det med en klud,
lader
> det stå lidt og tørrer resten af med køkkenrulle, og vups så godt som nyt
>
> Thomas

Det er smart at have en krukke Sæbe-"mudder" til at stå. (MEGET fed
sæbespåne blanding) Tag f.eks. en marmelade spand. Hæld 2-3cm sæbespåner i
og 2-3 gange så meget vand. Lad det stå i nogle dage og det vil "kvelle op"
og få konsistens som mudder. Når den er "gal" med bordet tages en klat fra
bøtten og påføres pletten - lad det stå 5-10 min. og skur efter... (Mens det
står driver det pletten ud/op)

Sæbemudderet kan fint holde sig i nogen måneder og er altid ved hånden...

mvh
Gitte Tj.