beretta ultra light
Fra : jobbe

Dato : 19-06-02 14:49

er der ulemper ved berettas ultraligt-gevær? jeg mener, hvorfor laver de
ikke alle geværer så lette som mulige? er der måske brugt forholdsvis mindre
holdbare materialer?

mvh
jobbe

Fra : Per Herholdt

Dato : 19-06-02 14:43

jobbe wrote:
> er der ulemper ved berettas ultraligt-gevær? jeg mener, hvorfor laver
> de ikke alle geværer så lette som mulige? er der måske brugt
> forholdsvis mindre holdbare materialer?

Jeg tror ikke de lette materialer er billigere. Spørgsmålet om vægt er som
alt andet ved våben et spørgsmål om kompromiser og anvendelsesområder. Til
en dags jagt på heden er det godt ikke at slæbe for mange kilo, på
flugtskydningsbanen, eller hvor der afgives rigtig mange skud er det en
fordel med mere vægt- mindre rekyle.
--
MVH Per

Fra : Mads

Dato : 19-06-02 15:19

Jeg har prøvet at skyde med en Beretta Ultralight (på bane). Det er en
dejligt våben men som Per skriver er det til en jagt på heden hvor der ikke
skydes mange skud og hvor det er rart ikke at skulle slæbe på formegen vægt.
Ved mange skud bliver man hurtigt "træt" af at skyde med en Ultralight - det
blev jeg i hvettilfælde.

Mvh
Mads

Fra : Per Herholdt

Dato : 19-06-02 23:49

Mads wrote:
> [...]
> på formegen vægt. Ved mange skud bliver man hurtigt "træt" af at
> skyde med en Ultralight - det blev jeg i hvettilfælde.

Hvis du vil til at regne på hvordan våbnets vægt påvirker rekylen, og hvor
meget du evt. skal gå ned i hablladning for at komme ned på samme rekyle med
et lettere gevær er der en formel fra Jens Perto´s bog om håndladning:

"fornemmet rekyle"
Rekyleenergi = (krudtvægt(g) + haglvægt (g)) x krudtvægt (g) delt med
våbenvægt (g) resultatet ganget med 1833,6 giver energien i Joule

--
MVH Per