Delvis OT: Om temaet copyright
Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 12:07

På nettet er det vanskelig å beskytte seg mot kopiering, og sådan er jo det.
Bladet Bike, http://www.bike.se forsøker dog allikevel. De har tilegnet en
hel side med regler omkring copyright.

Men selvsamme blad er går ikke av veien for å benytte seg av andres material
når det gavner dem. De direktelinker til videoer fra min server. I tillegg
til å benytte mitt materiale uten tillatelse, stjeler de dermed fra den
båndbredde som jeg har til rådighet. Noen som sa dobbeltmoral?

http://www.bike.se/filmer/
(sjekk de 2 nederste videoer på siden over)

JS

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-06-02 12:23

Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt

De burde skamme sig

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-06-02 12:38

origo@earthling.net wrote in article
<aepol5$2if$1@news.cybercity.dk>...

> http://www.bike.se/filmer/
> (sjekk de 2 nederste videoer på siden over)

Æh... Er det 'Dr. Albans mopedspecial' du er stødt over?

Eller har de fjernet dem igen?

Men temmelig plat af dem at tordne frem om copyright når de selv
stjæler med arme og ben. Svarer lidt til debatten om
hastighedsgrænser...

--
Mikkel

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 12:43

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
> Eller har de fjernet dem igen?
Fikk nettopp en mail hvor de unnskylder webmasters opptreden. De har fjernet
dem.

JS

Fra : Jake

Dato : 19-06-02 12:57

> Fikk nettopp en mail hvor de unnskylder webmasters opptreden. De har
fjernet
> dem.

Det er da altid noget at de retter og undskylder. Det kan da kun have
respekt for

Jakob

XJ 600

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 13:25

"Jake" <jake@daimi.au.dk> wrote in message
> fjernet
>
> Det er da altid noget at de retter og undskylder. Det kan da kun have
> respekt for

Presis.

JS

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 19-06-02 13:53

<origo@earthling.net> wrote in message

> "Jake" <jake@daimi.au.dk> wrote in message

> Presis.
>
> JS

Hej Jørund,

Jeg er helt enig i de tidligere indlæg i denne tråd og glæder mig over
Bike's respons.
Jeg synes dog, at du kan tillade dig at se positivt på sagen - trods alt -
for Bike (og sikkert mange af os andre dødelige) mener, at du har "begået"
noget interessant, som fortjener større udbredelse.
Vær lidt fræk og foreslå Bike et freelance-samarbejde - forhåbentlig til
Bike's og bladets læseres, din og vores andres glæde.
Just my 2 cents . . . .

Mvh.
Carsten

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 14:18

"Carsten Eilersen" <eilersen@image.dk> wrote in message
> Jeg synes dog, at du kan tillade dig at se positivt på sagen - trods alt -
> for Bike (og sikkert mange af os andre dødelige) mener, at du har "begået"
> noget interessant, som fortjener større udbredelse.

Jeg har i forveien problemer med utilstrekkelig båndbredde, og da er det
vanskelig å se positivt på at et kommersielt foretagende benytter min
båndbredde til å servicere sine egne besøkende.

Jeg har forøvrig møtt flere av Bikes journalistene på Nürburgring. De
kjenner meg, jeg kjenner dem. Det burde derfor ikke være noe problem å
kontakte meg med henblikk på å få tilsendt hva de måtte ha interesse av. Men
formentlig var dette en svipser foretatt av deres webmaster, og ikke den
redaksjonelle ledelse. Bike har uansett fjernet det direkte link til filene,
og så er den sak ute av verden.

JS

Fra : Armand

Dato : 20-06-02 22:13

Carsten Eilersen <eilersen@image.dk> skrev i en

> <origo@earthling.net> wrote in message

> Jeg er helt enig i de tidligere indlæg i denne tråd og glæder mig over
> Bike's respons.

Tjaeh :-/

Jeg ser en grel forskel på konsekvens-risikoen!
Bike.se læger med copyright-artiklen selv op til at man kan/vil kunne
forfølge overtrædelser (og dét har der jo efterhånden været nogle tunge
eksempler på omkring Koda og musik-kopiering!); imens at de regner sig
selv for at kunne klare sig med blot at beklage!

Amatører!!! :-|

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 19-06-02 13:33

> fjernet
>
> Det er da altid noget at de retter og undskylder. Det kan da kun have
> respekt for

Tilgivelse er normalt også nemmere at opnå end tilladelse

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-06-02 12:56

Tja, går den, så går den...

Fra : Thomas Makro

Dato : 19-06-02 15:31

On Wed, 19 Jun 2002 13:07:07 +0200, <origo@earthling.net> wrote:

> [...]
>til å benytte mitt materiale uten tillatelse, stjeler de dermed fra den
>båndbredde som jeg har til rådighet. Noen som sa dobbeltmoral?

Af nysgerrighed: hvad har du imod at de linker direkte til dine
videoer?
Hvis folk vil se MC-videoer, er der vel ingen grund til at tvinge dem
til at gå gennem en masse WEB-sider først - eller hvad?

Nu synes du nok at jeg er irriterende, men et af WEBets store fordele
er jo muligheden for links, så jeg har lidt svært ved at blive sur
over at de linker til dine videoer, som jo er tilgængelige for enhver
på nettet.

Ja ja, du skrev jo selv off-topic

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-02 15:59

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in message
> Af nysgerrighed: hvad har du imod at de linker direkte til dine
> videoer?
Måten de gjorde det på, var å lage en html side med en videoavspiller bygget
inn i html koden. Når en besøkende på Bikes site klikket på et link, ble
siden åpnet og videoen avspillet. Problemet her var, at de ikke hadde
videoene liggende på sin egen server. Dermed belastet de min båndbredde hver
gang en av deres besøkende hentet en video. Og båndbredde koster penger.

JS